Започват конкурсите за автобусите в София
Първият търг ще е за линиите, които и сега са частни
от Нели ЧОЛАШКА
08 юли, 19:54
Тринадесет булеварда и улици ще се ремонтират в София следващата седмица. Вече започна реконструкцията на трамвайните релси по бул. "Мария Луиза"
Столичната община ще обяви конкурс и за 16-те автобусни линии, които в момента се обслужват от пет частни фирми и общинската "Автотранспорт", тъй като договорите им изтичат. На заседанието си тази седмица общинският съвет трябва да одобри това предложение.
На последната сесия общинарите приеха предложението на шефа на транспортната комисия Радослав Тошев ("Гергьовден") още 51 линии освен тези 16 да бъдат отдадени под наем. Така повече от половината автобусни линии на градския транспорт ще преминат в частни ръце. Като километри пробег обаче те ще са 1/3 от цялата мрежа, уточни зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов. Един от ангажиментите на общината към Европейската банка за възстановяване и развитие, от която София тегли кредит за подобряване на градския транспорт, е поне 30% от автобусния превоз да се обслужва от частни компании.
До лятната ваканция ще бъдат обявени само конкурсите за тези линии, които и сега са частни, съобщи Стоилов. Сред тях са №42, 54, 72, 84, 111, 404. За останалите конкурсите ще са наесен заради напрежението в транспортните синдикати, допълни той. Според Стоилов изискванията към кандидатите трябва да са опит и финансови възможности, защото един нов автобус струва 70-80 хил. евро. Все още не е ясно дали ще бъде разрешено и на Столичната компания за градски транспорт (СКГТ) да участва заедно с частните компании в надпреварата за линиите. Общинското дружество "Автотранспорт" в момента получава финансиране като частна фирма за линия 111.
В момента частните превозвачи получават от Столичната община пари на километър пробег. В дадените под аренда линии се пътува със същите билети, както в останалите средства на градския транспорт, като парите от продажбата им влизат в общинския бюджет. От разликата в разходите и отпусканите от кметството пари се формира печалбата за частните фирми. Те получават от 15 до 20 стотинки повече от това, което се отпуска на километър на СКГТ.
"Причината е, че навремето такава е била тръжната процедура, защото се е имало предвид, че разходите за автобусите, които частната фирма превозвач купува на лизинг, се вкарват като себестойност. Общината пък пести от разходи за нови автобуси", обясни наскоро Стоилов.
Преди общинският съвет да гласува отдаването на още 51 автобусни линии под наем, Съюзът на транспортните синдикати заплаши с нова ефективна стачка. Преди два месеца едно от исканията им беше да не се увеличава броят на частните линии. След разговор със зам.-кмета Стоилов и кмета Бойко Борисов синдикалистите отстъпиха, като поставиха условия в тръжната документация да бъдат записани социални ангажименти за частните фирми и профсъюзите да наблюдават конкурсите.
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=357208