Със сигурност си заслужават 3.5 лева на километър, които пари всъщност им осигуряват свръхпечалба
Можеш ли с документи и разчети да докажеш, какво разбираш като приемлива печалба и какво е свръхпечалба! Все пак настоящият форум е за сериозни, а не кръчмарски аргументи!
Ама големи финансови експерти се правите! Защо не се включи ти в търга и не предложи по-ниска цена, като много знаеш? На базата на какъв опит, познания, стаж и квалификация даваш оценка, дали една фирма има печалба или загуба? Имаш ли си изобщо представа, колко взема една одиторска фирма и за колко време, с какви ресурси и срещу какво заплащане прави анализ, какво е приемлива цена по сделка от подобен мащаб?
Признавам, че не съм икономист, но твърдя, че имам някои познания в областта (доста бегли, но достатъчни) и особено по математика.
Ще се опитам да направя една проста сметка...
Ще взема автобусна линия 3. Доколкото знам дължината и е 56 километра. Според сайта на ЦГМ, тя има по 18 курса/делник и 16/празник. 56х18 = 1008 км. на дем през делнични дни; 56х16 = 896 км. през празнични дни. На месец има средно 22 делнични дни и 8 празнични - 22х1008 = 22176; 8х896 = 7168; 22176+7168 = 29344 км. средно на месец за линията, закоте "Карат С" получават 29344х3,52 = 103290,88 лева. Разбира се, не твърдя точност в тези данни, но според мен са много близки до реалните. Доколкото знам един автобус изхабява около 30 литра дизел на 100 км. => за 29344 км са необходими 8800 литра, да кажем 10000, защото първо не съм напълно сигурен в средния разход, второ ще е по-лесно за смятане. Според сайта на Лукойл България, крайната цената на 1000 литра дизелово гориво е 1758.00, което за 10000 литра значи 17580 лева. За тази линия на месец ще са нужни 8 шофьора (дори това не е точно така, защото тези шофьори не се движат само на тази линия, ами и на други и за това не би трябвало да се пресмятат целите им заплати като разходи за тази линия, но аз ще го направя така) Нямам конкретна представа колко е една заплата в "Карат С", но да предположим, че е 1000 лева (което изобщо не ми се вярва), значи 8х1000 = 8000. Сигурните разходи по линията са 17580 + 8000 = 25580 лева. Трябва да се добавят разходите за поддръжка, почистване, застраховка и други служебни разходи, които се изчисляват като сумата, която се дава от фирмата за тези неща се разделя на броя на автобусите, които притежава. Нямам предства колко точно е това, но да предположа 5000 лева на месец на автобус. За линия 3 се използват 3 автобуса най-много, което значи още 15000 лева, което прави 40580 лева на месец разходи за тази линия. Сега да добавим и лизинга на трите автобуса и това, което се нарича амортизация; едва ли лизинга е повече от 3-4 000 лева на месец плюс още по 500 на автобус за амортизация и се получава крайно осреднено, като е завишено нагоре - 55000 лева. Това са разходите за тази линия, а общината даваше колко? - 103290,88 лева. И ако 50% от прихода е печалба, това със сигурност е свръхпечалба. Ако някой знае конкретните стойности, които аз не знаех, нека да пише и да направим по-конкретна сметка (по този начин или да потвърди това, което говоря или да го обори).
Разбира се, това е само една линия, но е доста показателно какво се получава като крайна калкулация, защото сигурно при подобна сметка и за другите линии се получава същото...