Author Topic: Информация за метрото  (Read 269863 times)

Offline lemina

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #800 on: 18.03.2014, 10:44:11 »
Аз също съм усещала миризма, но рядко веднъж-два пъти, даже мислих че е от някой, който преди малко е пушил отвън. :neznam:

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #801 on: 19.03.2014, 21:27:15 »
От Метрополитен ми отговориха, цитирам: "Пушенето в кабините на метровлаковете е недопустимо и няма как да се случи, поради наложените мерки за сигурност, една от които е постоянния видео контрол."  :rolleyes:

Излиза, че за тях проблемът не съществува.

Offline Thorn

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 156
    • View Profile
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #802 on: 21.03.2014, 09:26:19 »
Видеозаписът не се признава за доказателство в българската съдебна система. Не виждам що за отговор е това.
Колкото до притесненията за пожар - метровлаковете са направени от негорими материали. Цигара няма как да предизвика пожар, освен ако преди това няма разлято сравнително голямо количество от някаква лесно запалима течност по пода. Даже и тогава едва ли би се стигнало до сериозни инциденти. Мен повече би ме притеснявало голямото количество азбест под стените и пода на номерните състави. ;)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #803 on: 15.08.2014, 18:55:48 »
Метрото в София платило глоба за тържеството за Барозу

Quote
Общинската фирма "Метрополитен" е глобена заради тържествата за пускането на втория лъч на метрото преди две години, който беше открит от председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.

Това съобщи mediapool, като се позовава на информация от Министерството на транспорта за финансовите корекции по Оперативна програма "Транспорт".

Причината за глобата е ограничително условие в тръжната процедура за избор на организатор на тържеството. Глобата не е голяма – 3854 лв.

Мероприятието по официалното откриване на втория лъч на метрото на 31 август 2012 г. беше организирано от "ТВ Ентъртеймънт" на журналистката Надежда Кехайова срещу 47 500 лв. Нейната компания беше единствената участвала в обществената поръчка.

За откриването в София пристигна председателят на Европейска комисия по това време Жозе Мануел Барозу. Той задно с Бойко Борисов (премиер по това време), президентът Росен Плевнелиев и кмета Йорданка Фандъкова прерязаха лентата на станция "Сердика" с програма на ансамбъл "Филип Кутев". Имаше и организиран концерт пред НДК, където станцията на метрото носи името Европейски съюз.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #804 on: 18.10.2014, 15:25:16 »
Приятел на баща ми, който работи в Sofia Ring Mall му е разказал, че дочул слух, че управата на мола и на магазин IKEA(които май се оказват едни и същи хора) е подкупила общината и дори длъжностни лица в Метрополитен(които да се застъпят за идеята), за да може метродиаметър 1 да завие на запад след метростанция 16, а не на изток, както е по първоначални планове. Дори вече било взето официално решение :blink:. Дори някои работодатели в мола разправяли на свои работници, че след 1-2 години ще могат да идват на работа с метро...  :blink: Някой чувал ли е нещо за официално решение по въпроса?
vasko - оригиналът! :)

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1514
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #805 on: 18.10.2014, 16:18:05 »
Даже са решили да правят еднопътен тунел. В смисъл по-голяма глупост трудно може да се измисли. Всъщност я да пробвам - да вземат да разкачат влака и само предницата и задницата да ходят до там, мисля няма да е чак толкова празен тогава... или пък само предницата а да обръща с turn-table... пък като се върне да си я закачат обратно...
Ние знаем, че те лъжат.
Те си знаят, че лъжат.
Те знаят, че ние знаем, че лъжат.
Ние знаем, че те знаят, че ние знаем, че те лъжат.
И все пак те продължават да лъжат.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #806 on: 18.10.2014, 16:27:06 »
Даже са решили да правят еднопътен тунел.
т.е. след станция 16 ще се продължава по една линия и влаковете ще отиват до мола и ще се връщат по същата линия, така ли? Очевидно това ще трябва да става през влак или през два... Звучи много сложно от страна на диспечерирането на метрото. :hm:

Значи, наистина има взето официално решение?..
vasko - оригиналът! :)

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1514
    • View Profile
Ние знаем, че те лъжат.
Те си знаят, че лъжат.
Те знаят, че ние знаем, че лъжат.
Ние знаем, че те знаят, че ние знаем, че те лъжат.
И все пак те продължават да лъжат.

Offline bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1989
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #808 on: 10.01.2015, 10:48:46 »
Наводнение спря временно метрото в София

Наводнение в участъка на метростанция "Сердика" е причинило спиране на движението в столичното метро, съобщиха за БГНЕС от Центъра за градска мобилност.
Движението е било спряно в участъка "Сердика" – "Мария Луиза" и аварийни екипи са отстранили на аварията.
Движението на метрото е възстановено и вече се извършва по график.
Тази сутрин движението на метрото в столицата спря като служители на метростанция "Европейски съюз" бяха уведомени, че поради технически причини метрото е спряло към 7.20 за неизвестно време.
Аварията в участъка на метростанция "Сердика" е отстранена и метрото се движи по разписание

http://www.vesti.bg/bulgaria/incidenti/navodnenie-spria-vremenno-metroto-v-sofiia-6029954

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #809 on: 06.02.2015, 17:50:04 »
Една статия относно историята на метрото в София:
Quote

Метрото 1978-2015 г., Борисов, диагноза на българина

То е пуснато преди 17 години, а се строи от 45 години - малко известни факти
Иван Бакалов   

Тия дни се навършиха 17 години откак метрото на София тръгна отначало с 5 станции - на 28 януари 1998 г.
 “А, ама имало ли е метро преди Бойко?”, ме попита една 20-годишна студентка преди време. Къде да помни, откъде да знае…
 Като се биеш в гърдите всеки ден, че си построил метрото, се намират хора, които да ти повярват. И една публицистка на доста по-голяма вързаст разсъждаваше при тържественото возене на Борисов с Барозу от ЦУМ до НДК за успеха му с метрото.

Историята на метрото в София е диагноза за българския манталитет, тя трябва да се разкаже, защото е поучителна.
 Борисов е участник в историята на метрото на късен етап, но стана най-важният. През 2009 г., на пресконференцията в НДК, след като спечели изборите, Бойко Борисов в речта си мимоходом отдели внимание и на метрото. Каза пред цяла България, че “хората може да не са забелязали, но ние построихме в София 35 км тунели”. Това беше измислица, изхвърляне, като друго негово изказване, че ако не построим АЕЦ “Белене”, токът ще поскъпне 18 пъти.
 Към 2009 г. е изградена първа линия от “Люлин” до “Младост”, с дължина около 18 км, но от тях по-малко от 15 км са тунели, а повече от половината от тях са построени преди 1989 г.

Дори след финансирането от ЕС и пускането на втора линия три години по-късно - през 2012 г. -  пак не се събират 35 км тунели, дори с откритите трасета. Общо около 9 км от тунелите на първа и втора линия са построени от 70-те до края на 80-те години. Един обект, който тодорживковата власт строеше мъчително бавно.

Хронологията е поразителна:

1968 г. - започва проектиране на софийското метро. Изчисления за пътникопотоци, проекти за трасета. Проектирането се бави, проектите се променят неколкократно заедно с разширението на софийските квартали, минават през експертни съвети и решения на държавни институции години наред.

1978 г. - започва строителството, след като има готов проект за три метролинии, определени трасета и метростанции. До 1989 г. са построени 9 метростанции и общо около 9 км тунели на две линии.
 За сравнение - Прага започва да проектира метро през същата 1968 г. и към 1989 г. има 27 километра работещо метро с три линии и 25 метростанции.*

Какво прави през това време София?
 Заедно с построяването на НДК 1980-1981 г. по инициатива на един зам.-кмет на София, Кискинов, без никакви държавни планове, заедно с големия обект е построен около километър и половина тунел плюс една цяла метростанция - тази пред залата, и част от следващата метростанция при музея “Земята и хората”, до хотел “Хемус”. Пак по това време е построена и метростанция на гарата. Тя дълги години беше магазин, а тази пред НДК беше изложбена зала, складове. Сега обаче пред гарата строиха наново метростанция, старата използваха частично, не е ясно точно какво стана.

А по първа линия на сегашното метро, до падането на Живков бяха построени в груб строеж 7 местостанции от “Люлин” към центъра, с общо към 8 км тунели.

Тунелът под парка,

 покрай бул. “Драган Цанков” между стадиона и “Жолио Кюри” беше готов през 1988 г. и се канеха да пуснат през него първо трамвай. Но дойдоха гладни години и го замразиха чак до 2008 г.

През 80-те години метрото ту е вкарвано в годишни и петилетни планове, ту са му спирали финансирането. Още преди да бъде прието от Министерския съвет като национален обект в края на 70-те години, срещу метрото има силна съпротива от архитекти, градостроители и журналисти. Вестник “Антени” води дискусия, в която доминират статии против метрото. Било прекалено скъпо, имало и по-лесни решения и т. н. И въпреки всичко архитекти и инженери успяват да го вкарат в дневния ред на държавата. Но след като започва строителството му, се намират други архитекти, които ходят и шушнат на тоя-оня в Политбюро, че било излишно, можело открита железница, бърз трамвай. И Политбюро и правителството тихомълком спират финансирането, пари в бюджета и без това не стигат. По това време има и обществен натиск за това, обикновено изразяван с репликата - “Хората няма къде да живеят, метро ще ми строят.” Така градът се разраства на квартали, а транспортът не може да ги обслужи.

Това ни е разликата като нация с чехите. Заедно тръгваме да строим метро, те ни изпреварват с 30 години. У нас един прави, друг разваля. Всяко решение се преразглежда, отменя, променя, всичко върви напред-назад, спира-тръгва. Всеки нов началник започва летоброенето от себе си.

И затова сега в София има и широкорелсов трамвай, и тяснорелсов, и метро, тролеи, автобуси и каквото се сетиш. Понеже сме бедни и търсим по-евтиното, най-скъпо ни излиза.
 Само околовръстната железница не е направена, което щеше да бъде добро - тя да свързва радиалните линии на метрото по периферията на София. Шансът за нея е пропилян. Софийските градостроители още преди 30 години постепенно започват да вадят релсите и да строят сгради върху трасето на железницата. Сега е останало само тук-там от нея.
 Ето още хронология:

1990-1995 г. - работата по метрото е замразена. През 1995 г. при кмета Софиянски работата по метрото започва отново.

1998 г. метрото тръгва частично до бул. “Константин Величков”, само 5 станции.

1999 г. метрото стига до “Опълченска”.

2000 г. - метрото стига до станция “Сердика”, до Булбанк.
 Кметът Софиянски взима японски кредит за строителството на метрото - около 150 млн. долара по тогавашния курс на йената, с изключително ниска лихва от 1,8%. Условието е да участват японски изпълнители. Все пак има търг и японската “Тайсей корпорейшън”, за късмет на София, строи тунела от Булбанк до стадион “Васил Левски”.
 По това време Софиянски напазарува нови руски мотриси малко предварително, защото към онзи момент има достатъчно - 56 стари мотриси, купени още от края на 80-те от СССР и движещи се по работещите участъци на метрото. За втората линия на метрото можеха да обяват конкурс и да пуснат западни фирми да доставят мотриси и система за управление. Не го направиха нито Софиянски, нито Борисов.

2005-2008 г. - на сцената се появява новият кмет Борисов. Японците копаят тунели със заема от Япония. Появява се и една фирма, в която съдружник е приятелят на дъщерята на Цветелина Бориславова. Тя доставя бетон за метрото и изпълнява други поръчки на общината.
 Японският изпълнител е заплашен, че ще плаща неустойка от 4 млн. долара, защото се бави. От своя страна японците казват, че те ще поискат неустойка, защото общината не е изпълнила задълженията си към тях.
 След като България става член на ЕС започват преговори общината да получи финансиране за метрото по програма “Транспорт”. Така за втора линия е обявен търг за изпълнител. За най-дългия участък от гарата до НДК печели турска фирма, без опит с метро. Друг консорциум (на когото трябва) прави останалата дължина по втора линия. Консорциум, в който влиза и фирма, свързана с бащата на Валентин Златев, без никакъв опит с метростроителство, изгражда участъка от “Обеля” до “Надежда”. На търга отпада италианска фирма, дълги години строила метро в исторически градове в Италия. Строителството на втора линия започва през декември 2008 г.

2009 г. Борисов натиска да пуснат преди изборите метрото от центъра до “Младост”, а още не е готов тунелът между университета и стадиона. И така, по негово настояване, метрото тръгва през май между “Младост” и стадион “Васил Левски” с мотриси напред-назад. Пет месеца по-късно, през септември 2009 г., връзката “Люлин” - центъра - “Младост” е направена открай докрай.

2012 г. - Пусната е втора линия на метрото от станция “Ломско шосе” при Обеля, през Надежда, Централна гара, НДК до “Джеймс Баучер” и бул. “Черни връх” в кв. “Лозенец”. За откриването Борисов кани председателят на ЕК Барозу и го вози в метрото.

2013-2015 г. С финансиране от ЕС се строи продължението на първа линия до “Младост” 4 (бизнеспарка и кино “Арена”) и до летището. Трябва да бъдат завършени и пуснати тази година. Първоначалният срок 2014 г. не е спазен. От 2014 г. се строи и продължение на втора линия с 1,3 км и още една метростанция в кв. “Хладилника”, до колелото на трамвая и новия мол.

Какъв е резултатът от всички тези усилия?

Слава Богу, софийското метро все пак го има, макар и със закъснение. Вече превозва около 300 хил. пътници на ден. При разширяването на първа и втора линия и пускането на цялата метросистема с трета линия, пътниците ще надхвърлят 500 хил. Това е показателно и за населението на София, за която твърдят произволно, че е 2-3 млн., но реално градът отговаря на данните от преброяването - около 1,3 млн. жители.
 Не е ясно кога ще започне строителство на трета линия, която е важна част от цялата метросистема.
 Метрото на София е около два пъти по-бавно от това в Рим, което е по-дълго, но аналогично на софийското - с две метролинии и трета в стоеж. Проектната скорост до 90 км в час не се постига никъде по трасетата, това се вижда и с просто око от пътниците. Най-бавно се движи в тунела под парка и някои участъци на втора линия - около 40 км в час. Софийското метро е по-бавно и от метрото в други градове като Ню Йорк, Париж и др. Но това е относително, в градовете, които имат метро вече от 80-100 години, има и стари тунели с остри завои и там по технически причини има и бавни линии, не може да се сравнява. В софийското линиите са почти прави и с леки завои, няма такива обективни ограничения за скоростта.
 Софийското метро също така е по-шумно от това в доста западни градове, макар че новите руски мотриси са строени в кооперация с японски фирми.
 Третата линия, когато й дойде редът, може да се направи с друг тип мотриси и система за задвижване, зависи кой ще бъде кмет.
 Някои метростанции на софийското метро не са точно проектирани като местоположение, не са достатъчно натоварени с пътници, избирани са като компромис. Например трасето на първа линия по проект трябваше да върви под бул. “Цариградско шосе”, с най-големия пътникопоток. Но за да го пуснат по-бързо вкараха трасето в тунела под бул. “Драган Цанков”.

————-
 * Бел. авт. - Работил съм като млад журналист в края на комунизма в списание “София”, отговарях за градоустройство, строителство, транспорт. Интервюирал съм инженери, архитекти, минавал съм по всички трасета на метрото, през тунела под парка, метростанции и др. За пръв път написах тези данни за метрото в Прага през 1989 г. Сега там метрото им е още по-дълго, а изоставането на София още по-голямо.

Източник.


Въпреки сериозният политически оттенък, интересно дали всичко, което е споменато в тази статия, е вярно.  :neznam:

И аз бях чувал, че пред Централа гара е имало почти готова станция. Таме и имало магазин "Деница". Любопитно, ако е било така, защо не я използваха, ами строяха нова на юг от съществуващата?

56 стари мотриси? :eek: Наистина ли са били толкова много? Ако е вярно, какво ли се е случило с останалите?
« Last Edit: 06.02.2015, 17:57:04 by RADOCVET »
vasko - оригиналът! :)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #810 on: 06.02.2015, 17:58:04 »
24 челни и 24 междинни вагона. Толкова са "старите". Други не е имало.

На гарата нищо не е имало. Единствено под пътния възел на гара Подуене има заложена  (не знам до каква степен) метростанция.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline popov.dinko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 286
    • View Profile
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #811 on: 06.02.2015, 18:01:30 »
Много пъти е дискутирана тази "мълва" за строена преди години метростанция пред централна гара. Няма такова нещо. Как да бъде метростанция като нивото й е почни наравно с подземния предгаров площад с фонтана и скулптурната експозиция. Как ще пуснат влакове през фонтана и всичките магазини. Доколкото си спомням това подземно пространство е предвидено за подземен паркинг или нещо друго, но не и за метростанция, въпреки, че ги има габаритите...

Offline lopik

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 164
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #812 on: 06.02.2015, 18:16:21 »
Като се спомена в статията за скоростите в метрото, се сетих да ви попитам, някой може ли да каже в различните участъци на метрото каква е допустимата максимална скорост (ако има такова нещо като КР). Забелязват се участъци (НДК-Европейски съюз, Стадиона-Жолио Кюри, НДК-Сердика), където влаковете се движат "по-бавно". Вероятно това е свързано и с денивелацията, но като цяло каква скорост се развива?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #813 on: 06.02.2015, 18:29:37 »
Магазин Деница в подлеза на гарата си беше метростанция отвсякъде. Имаше входове с вестибюли и стълби към островния перон и в двата края. Липсваха само траншеите за коловозите от двете страни, но нивото беше такова, че тунелите биха минали под подлеза.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #814 on: 06.02.2015, 18:35:13 »
Нищо не пречи, че въпросната галерия е била плитка, то и "Г. М. Димитров" е на една плоча под кръстовището на "Драган Цанков" и "Г. М. Димитров".

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Информация за метрото
« Reply #815 on: 06.02.2015, 18:38:00 »
Вече е построено, в крайна сметка от там мина тунелопробивната машина, така че нямаше смисъл да се качва на по-високо или по-ниско ниво. Всичко е минало, тъй че...
Общия брой на номерните е именно 48 вагона, всичко останало са фантазии на журналята.

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3952
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #816 on: 07.02.2015, 02:40:32 »
Много ми хареса статията. Наистина ценна информация, която трябва да присъства на страницата на Метрополитен. Бавно ни е метрото, но откакто разтеглиха разписанията на наземния транспорт, ни се струва бързо. Само че е бързо за големи разстояния. Защо така захождането и изтегляне към метростанция Обеля вече се прави с явна трамвайна скорост?
Пожелавам им да се отсрамят с трети метродиаметър по отношение на скоростта и да я увеличат като не правят икономии.
------------------------

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Информация за метрото
« Reply #817 on: 08.02.2015, 20:01:16 »
Статията е абсолютен паксвил.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Thorn

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 156
    • View Profile
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #818 on: 26.02.2015, 00:46:38 »
Метрото е бавно не заради скоростта на движение, а заради това, че разстоянието между станциите, с малки изллючения, е около километър. В Лондон, например, има участъци, където влакчето се движи десет минути, без да спре. Нормално е средната скорост там да е по-висока. Но пък и разстоянията в Лондон са в пъти по-големи от нашите.

Offline Thorn

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 156
    • View Profile
    • Email
Re: Информация за метрото
« Reply #819 on: 26.02.2015, 09:23:38 »
Quote
Спиране на метрото за 5 минути, в най-натовареното време, предизвика паника в подземното влакче
23.02.2015

Метрото спря за 5 минути в най-пиковия час 9,10 и това предизвика паника сред пътниците на подземното влакче.
Мотриса спря в тунела между „Константин Величков“ и „Опълченска“ (посока „Младост“), а хората в последния вагон явно не знаеха, че движението се контролира с GPS, започнаха да се панират, че друг влак ще ги помете. Паниката за секунди се пренесе в нагъчкания с хора влак и всички започнаха нервно де са оглеждат назад, някой хора започнаха да се кръстят.
Оказа се, че спирането е общо за всички влакове, заради проблем с една мотриса. Първоначално всички хора си помислиха, че поредният самоубиец е скочил на релсите, но за радост се оказа, че причината е друга.
Спирането за 5 минути предизвика нов проблем, защото следващите станции се бяха напълнили с хора, които бързаха за работа. Така и без това пълните мотриси не успяха да поемат народа.http://pik.bg/
По-голяма глупост отдавна не бях чел.
 :qdosan: