Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278147 times)

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1240 on: 01.04.2010, 22:51:12 »
Говорим за такъв тип табелка, предполагам. Само дето тази е от В14-20.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1241 on: 01.04.2010, 23:01:25 »
Аз се сещам за нещо интересно-миналата година в Кюстендил видях от малките туристически автобуси Чавдар, на който на табелката вместо Чавдар пишеше Чавдарче. Това на табелата отзад, отпред не видях, но изглеждаше да си е оригинална със същият шрифт. Интересно дали наистина е оригинална или после някой е направил същата с такъв надпис.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1242 on: 01.04.2010, 23:06:57 »
Да за такава табела говориме.
 Доколкото за Чавдарчето - според мен си е абсолютна гавра. Христо каза, че такива табели не са поставяни в Ботевград.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline G.G.F.H.

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 147
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1243 on: 02.04.2010, 22:55:16 »
Любопитно ми е до коя година се е произвеждал 11Г5  :rolleyes: Оставам с впечатлението, че той е успял да "надживее" считания за свой наследник В13-20. Ако наистина е така, какви са били основните причини за това?

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1244 on: 03.04.2010, 22:30:57 »
Любопитно ми е до коя година се е произвеждал 11Г5  :rolleyes: Оставам с впечатлението, че той е успял да "надживее" считания за свой наследник В13-20. Ако наистина е така, какви са били основните причини за това?
Чавдар 11Г5 се произвежда до края на 1990 година. Последните бройки от модела са боядисани в оранжево-бяла (на райета) разцветка, а преди това са били червено-бели пак на райета.
Б13-20 се произвежда серийно до края на 1985 или началото на 1986 година. През следващите години е имало произведени отделни бройки.
Каросериите на Б13-20 са доста по слаби от тези при 11Г5, така те се раздрънкват много по бързо. Окачването при първите е на въздушни възглавници, което създава доста проблеми особенно когато са претоварени. При 11Г5 е на ресори, много твърдото возене е компенсирано с минимални аварии.

Аквариумите, както още са познати моделите Б13-20 и Б41-20, са наречени така не поради "грозната си форма" -бях срещнал някъде такова предположение, а поради това, че силно наподобяват формата на стъклените кутии за рибки :D
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline G.G.F.H.

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 147
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1245 on: 03.04.2010, 23:04:13 »
Благодаря  :fan:
Някъде има ли снимки на 11Г5 от последните серии? Имам някакви смътни спомени, че съм виждал оранжеви в София, но е било ужасно отдавна...

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1246 on: 03.04.2010, 23:41:16 »
zirka, а знаеш ли докога са се произвеждали 11М4 и и един друг въпрос - имаш ли информация относно моделът на В14-20 с две врати - една при ремаркето и една отпред и съответно В13-20 с две врати - само отзад и само отпред. И все пак, В13/14-20 са започнали да се произвеждат през 1981, като нов за времето си модел, няколко снимки по-нагоре Ikar казва, че цитирам "Ето за този надпис става дума - 140-ката си го има, а при всички Чавдари, произведени считано от 1985-та липсва". Т.е., много рядко вече може да се види такъв надпис, което означава, че производството може би е продължило повече от 1986 год. Относно отделните бройки, сега се сетих, че Летище Бургас продават Чавдар В14-20 произведен 1996 г, което означава, че едва ли самото производство е преустановено толкова рано през 1986.


ПП - Вижте този 11Г5 - (пише, че е модифициран от Кароса) - http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=3&act=4&adv=31268899135781291&f1=details
« Last Edit: 03.04.2010, 23:45:39 by Sixkiller »
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1247 on: 04.04.2010, 09:52:45 »
ПП - Вижте този 11Г5 - (пише, че е модифициран от Кароса) - http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=3&act=4&adv=31268899135781291&f1=details
Търговски трик, от който предвид състоянието на машината невиждам смисъл. Всеки знае, че 11М4 е производно от Сетра, а 11Г5 е бг микс от Сетра и Шкода РТО. От там насетне винаги има вероятност някой да е сложил седалки, филтър, фарове или др. от Кароса, Неоплан, МБ... и да си пише "модификация" :)
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1248 on: 04.04.2010, 10:17:43 »
Как може за '70 година производство някойда иска 5 000 ... това нещо ако е в перфектно състояние е за музей,а ако ли не е за тенджери и тигани...

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1249 on: 04.04.2010, 10:39:11 »
Как може за '70 година производство някойда иска 5 000 ... това нещо ако е в перфектно състояние е за музей,а ако ли не е за тенджери и тигани...
За музейни цели се използват оригинални единици, а не ТНТМ-та в перфектно състояние.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1250 on: 04.04.2010, 17:51:36 »
zirka, а знаеш ли докога са се произвеждали 11М4 и и един друг въпрос - имаш ли информация относно моделът на В14-20 с две врати - една при ремаркето и една отпред и съответно В13-20 с две врати - само отзад и само отпред. И все пак, В13/14-20 са започнали да се произвеждат през 1981, като нов за времето си модел, няколко снимки по-нагоре Ikar казва, че цитирам "Ето за този надпис става дума - 140-ката си го има, а при всички Чавдари, произведени считано от 1985-та липсва". Т.е., много рядко вече може да се види такъв надпис, което означава, че производството може би е продължило повече от 1986 год. Относно отделните бройки, сега се сетих, че Летище Бургас продават Чавдар В14-20 произведен 1996 г, което означава, че едва ли самото производство е преустановено толкова рано през 1986.


ПП - Вижте този 11Г5 - (пише, че е модифициран от Кароса) - http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=3&act=4&adv=31268899135781291&f1=details

За Б13-20 поне аз, не съм виждал на живо, а и незнаех, че има с 2 врати, както и Б 41-20 -видях тук на снимки. Възможно е да са преработвани както някои от модела 141 -поне според мен.
Модела Б41-20 отначало е бил обозначен Б14-20, но за да не се бърка сЪС солото 14 става 41 -като тези цифри означаваха нещо, от рода на седяЩи места и т.н., но не помня точно как беше. Самият модел  излиза от завода втората половина на 1985 г. и се произвежда сериЙно до края на 1990 -подчертавам сериЙно.
За тези на Летище Бургас сигурно са поръчвани отделно, след време, след като са били вече преустановени държавните поръчки- те са били от значение, защото като спират те, спира и самият завод. Този случай можем да приемем за такъв.
Модела 11М4, незнам точно, но някъде 1987 този период.

Защо са писали Кароса сам прецени- според мен...?
« Last Edit: 04.04.2010, 18:51:16 by difian »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline cvert

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1224
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1251 on: 04.04.2010, 21:00:03 »

Въобще не е вярна обявата за Чавдара от летището,просто или годината е объркана или умишлено е написана 1996.Аз съм работил на летището и съм сигурен че още през 1990 година те имаха два автобуса от този модел,та те през 1996 взеха новите Чавдари 130,а аквариумите вече бяха поне едит път пребоядисани.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1252 on: 05.04.2010, 16:13:23 »
ПП - Вижте този 11Г5 - (пише, че е модифициран от Кароса) - http://nfs.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=3&act=4&adv=31268899135781291&f1=details
Във Wiki има няколко снимки на Karosahttp://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Karosa_bus_trailers
Тя е от Чехословакия -тогава. Skoda също. Но, ако последните са правили предимно двигатели, а каросериите са били Karosa? Може да приемем подобно твърдение за наще Чавдари. Но тук на тях са им викали Skod-И, и познати като такива.
Специално за обявата, по скоро е липсата на достатъчна информация отколкото някакъв търговски трик -поне според мене.     
« Last Edit: 05.04.2010, 16:16:50 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1253 on: 05.04.2010, 17:50:33 »
Във Wiki има няколко снимки на Karosahttp://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Karosa_bus_trailers
Тя е от Чехословакия -тогава. Skoda също. Но, ако последните са правили предимно двигатели, а каросериите са били Karosa? Може да приемем подобно твърдение за наще Чавдари. Но тук на тях са им викали Skod-И, и познати като такива.
Специално за обявата, по скоро е липсата на достатъчна информация отколкото някакъв търговски трик -поне според мене. 
Това че, Шкода и Кароса са били в тясно сътрудничество е вярно, но Чавдар 11Г5 и Чавдар 11М3 приличат единствено и само на Сетра-Касбохрер.
Припомнете си историята на Чавдар. Във втората половина на 60-те започва едно изключително неудачно производство на моделите Чавдар М80 и М81, ето линк със снимки http://www.buschavdar.e107deluxe.org/page.php?2 , каросерията е изцяло българска разработка в ултрамодерните за времето си ръбати форми и страда от типично българските проблеми със здравината на конструцията. По същото време баща ми е следвал "машиностроене" във ВМЕИ (ТУ) и се е интересувал от всички нововъведения, по негови думи градския вариант М80 буквално се е разцепвал по тавана над първата врата. Много бързо става ясно, че от това автобус не става.
Междувременно е сключен и договор с Касбохрер за обновяване на моделната гама. В този момент обаче родното машиностроене няма ресурс за производството на тези модерни автобуси. Взето е решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси, което е с доказани експлоатационни възможности и е напълно усвоено като приозводство от завода, върху което да се адаптира новата каросерия. Поради тази причина през 74-та г. започва производство на сетренската каросерия във видоизменен и уникален вариант с предно разположен двигател, с което приключва историята на М80/1. Едва 3 год. по-късно се появява Чавдар 11М4, който е пълно копие на оригиналната каросерия и е с т.н. "самоносеща конструкция", т.е. термина "шаси" изчезва...
Така става ясно, че причината за съществуването на 11М3 и 11Г5 е само защото серията М80/1 не е запълнила нишата си от 10-5 години производство и се е наложила "екстремно" прекрояване на новата каросерия. За съжаление, поради този факт сме нямали и възможност да се радваме на родно производство градски вариант на 11М4, тъй като 11Г5 се е доказал като изключително надежден и евтин в поддръжката и производството.
Надявам се, че сега става ясно, защо едните модели са популярни сред старите шофьори като Шкоди, а другия Сетра.
« Last Edit: 07.04.2010, 22:50:33 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1254 on: 06.04.2010, 00:02:48 »
Хммм, обаче ако с новата каросерия започват да се произвеждат през 1974-та година, тогава защо онзи от снимките е произведен през 1970-та година? И забележете няколко интересни неща, на този, който се продава за 5000лв. от снимките-капака на двигатгеля, таблото на шофьора-този наистина е някакъв уникат, може би от първите произведени такива или от по-ранните. Тези, които аз помня бяха с по-различен капак на двигателя, по-различно табло и малко по-различен салон и плоскости в салона, освен това повечето нямаха перденца в салона. На такъв не помня да съм се возил. Някой от вас помни ли точно такъв тип?
Иначе определено автобусчето изглежда супер.
« Last Edit: 06.04.2010, 01:03:56 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1255 on: 06.04.2010, 10:42:51 »
Перденцата нищо не пречи сам да си ги е поставял.Както и ръкохватките.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1256 on: 06.04.2010, 22:13:40 »
Хммм, обаче ако с новата каросерия започват да се произвеждат през 1974-та година, тогава защо онзи от снимките е произведен през 1970-та година? ...
Препоръчвам ти, вместо да се доверяваш на полуграмотните писаници в някакъв търгашки сайт, да отвориш линка от моя пост, за да се запознаеш накратко с историята на Чавдар :)

п.п.: цитат от сайта и историята на Чавдар "Първите два прототипа са завършени и доставени в България още през 1970 г."... Тука вече се замислям дали чичото с бараката от мобиле не претендира, че този екземпляр е ПРОТОТИПА и е сглобяван в Касбохрер вероятно, което вече НАПЪЛНО СЪОТВЕТСТВА И НА ИСКАНАТА ЦЕНА, все пак машината е УНИКАТ, а в mobile.de може да и иска и 5000 EUR...
« Last Edit: 06.04.2010, 22:21:23 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1257 on: 06.04.2010, 23:06:10 »
Възможно е наистина да е прототипа от 1970-та година, возил съм се много на Чавдар 11Г5 и 11М3 но с такъв тип шофьорско табло, така разположени копчета и такъв капак на двигателя не съм виждал. Возил съм се на такива с вентилатори на покрива, с 2-та различни типа врати, дори и на такъв с малки извити прозорчета на покрива над стъклата, ама точно такъв тип никога не съм виждал. Ако някой е пътувал с такъв, като този от снимките нека каже.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1258 on: 07.04.2010, 00:05:49 »
Възможно е наистина да е прототипа от 1970-та година, возил съм се много на Чавдар 11Г5 и 11М3 но с такъв тип шофьорско табло, така разположени копчета и такъв капак на двигателя не съм виждал. Возил съм се на такива с вентилатори на покрива, с 2-та различни типа врати, дори и на такъв с малки извити прозорчета на покрива над стъклата, ама точно такъв тип никога не съм виждал. Ако някой е пътувал с такъв, като този от снимките нека каже.
В предишният ми пост се пошегувах :) Знам, че си голям фен на чавдарките, аз също симпатизирам на родното... Според мен е невъзможно да е някой от прототипите, защото ако не се пазят някъде и са се експлоатирали отдавна са се скапали. Таблото незнам какво те учудва, а кожуха съм почти сигурен, че е от старите, аз съм набор 79-та и съм се возил доста на такива, помня ги например по А72 някъде през 80-те, обаче като гледам как лъщи тапицерията, допускам че е минал ОР.
« Last Edit: 07.04.2010, 00:08:27 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1259 on: 07.04.2010, 08:04:14 »
Този Чавдар си е чисто ТНТМ и няма нищо общо с прототипите. Доколкото знам те нямат решетка отпред (като 11М4), също така фаровете са кръгли - което означава, че е по-късно производство или е преработван - тъй като оригинално фаровете са правоъгълни. И накрая - има табелка ЧАВДАР, а не отделни букви, които образуват голям надпис ЧАВДАР - което е нормално за по-старите екземпляри от марката. Но незнам защо гадаеме, а някои не се обади на телефона да попита човека за какво иде реч и защо е такава цената.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!