Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278124 times)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2260 on: 06.01.2013, 17:49:43 »
Господа!
Поздрави от Киев, Украйна!
Има ли снимка Чавдар, който е подсъдим в Киев? Има ли снимка на интериора на автобуса?
Повече автобуси Киев - тук: http://kievbus.info/ps.php
Здравей и отличен въпрос! Първо – ще се опитам да те въведа в началото: През 1984 г австрийската Steyr се опитва да продаде лиценз на българската страна за производство на нов автобус. По това време австрийската компания е в застой, и естественно е да търси пазари. За българската страна е добре дошло, но зад ''желязната завеса'' не е толкова лесно да се изнася ноу - хау. Има редица ограничения наложени от Запада за страните от СИВ. Така производството на този автобус може да почне едва след 4 г. В този период някои от ограниченията падат, но все още излиза скъпо заради ''двойното данъчно облагане'' при търговията с подобна продукция. Въпреки това, в Завод ''Чавдар'' са произведени няколко бройки. След разпадането на Източния блок са свалени и последните препядствия. През 1991 или 1992 г австрийската фирма прави за ''Чавдар'' ето ТОЗИ АВТОБУС приет като модел ''140'' (най - долу). След ''перестройката'' всичко се променя, автобусът се смята за остарял. Всичко свързано с лицензираното му производството е приключило. През 1993 г се появява нов автобус, изцяло българско производство, като от прототипа модел - 140, е запазен само външният вид и окачването. Приет е като ЧАВДАР –141
Конкретното което питаш е останалата оскъдна информация от нашия източник – Христо, който за съжаление вече не участва във форума! Надявам се разбираш дотук, а ето неговите думи: – ''През 1994г са произведени и изпратени на самоход две шасита с двигатели МАN за Лвовските Автобусни Заводи. Същите са послужили за основа на модела А291'' – той предполага, че е този модел, и продължава: – ''Шаситата са същите, като на Чавдар - 141'' 

     
« Last Edit: 06.01.2013, 17:59:56 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Kievbus

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2261 on: 17.01.2013, 23:19:59 »
Благодаря за информацията!Установено е, че автобус Чавдар-141 е тествана в Киев през април-май 1994.
Това е публична автобус номер C 3933 ПБ номер на шасито 931 011 301.
Има ли снимка на автобуса с вас? Каква е съдбата му? Кога е бил построен?

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2262 on: 17.01.2013, 23:33:10 »
Това е същият автобус, който по-рано през същата година участва в тест/конкурс в София.
Какво се е случило с него не е потвърдено, тук във форумът имаше спор. Аз подкрепям версията, че се е върнал в завода, където му е монтирана автоматична скоростна кутия (произведен е с ръчна такава). А може да е обиколил и други градове по света, ето сега научаваме, че е тестван в Киев... След фалитът на Чавдар, се появява в Бургас (май през 2004-та год.), където е и до днес. Колегите от Бургас ще кажат дали все още е в движение, последно преди около година знам, че се движеше.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2263 on: 18.01.2013, 00:46:27 »
И аз вярвам, че това в Бургас е истинският прототип, а не негов дубликат. За жалост обаче, миналия месец беше спрян от движение поради нежелание на шофьори да го карат (а сигурно и на монтьори да го ремонтират) и вероятно скоро ще бъде бракуван и нарязан заедно с другия Чавдар 141 и 6-те Чавдара 120  :(
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline Kievbus

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2264 on: 18.01.2013, 19:09:56 »
Този автобус?
Има ли още снимки на вътрешността на машината и други снимки с високо качество?
« Last Edit: 18.01.2013, 19:23:19 by difian »

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2265 on: 18.01.2013, 20:15:13 »
Ето още една снимка на салона. Не претендирам ,че е с високо качество ,но все пак - по-добре от нищо.
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2266 on: 18.01.2013, 20:40:02 »
Интересното е, че парапетите при съчленението са манаджийски за разлика от тези на другите Чавдари.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2267 on: 18.01.2013, 20:53:23 »
Ами те много неща не са същите като при серийните автобуси .Като започнеш от седалките ,настилката ,тапицерията на стените ,вратите , решетката на радиатора след 4-та врата,прозрачния мях..Дръжките са захванати за тавана по различен начин .Дръжките на вратите са различни и боядисани в сиво. Капаците над вратите са различни . Аварийното отваряне на вратите също е различно .Както и още една съществена разлика : Серийните Чавдари са с допълнително подсилени арки на съчлененението ,докато 3342 е с оригиналните тънки гредички.
« Last Edit: 18.01.2013, 20:55:45 by plastikat »
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2268 on: 21.01.2013, 00:01:26 »
Чудя се защо се опитвате да лъжете човека, след като са на лице безспорни доказателства, че това не е така – протопирът на Чадвар 141 няма нищо общо с приличастия на него А 3342 ВВ.
За пореден път призовавам отново, ако някой може да докаже документално обратното – да го направи или да спре да заблуждава такива като него!

Благодаря за информацията!Установено е, че автобус Чавдар-141 е тествана в Киев през април-май 1994.
Това е публична автобус номер C 3933 ПБ номер на шасито 931 011 301.
Има ли снимка на автобуса с вас? Каква е съдбата му? Кога е бил построен?
Ние също Благодарим! Сигурен ли си за номера – С 3933 ПБ! Ние имаме информация, че е бил С 3993 ПБ. Би ли проверил отново правилно ли си го написал? Ако няма грешка отново е O.K.
Мисля, някой беше споменавал за интерес от страна на Киев, но твоята информация вече е пълна – посочваш и дата! Браво!
Посочваш номер на шасито, което е удивително! Значи все пак някой го е впечатлил автобуса, като му е записал и този номер 931 011 301 Предполагам, че първите цифри - 93 е годината на производство, която съвпада с нашите информации. Следващите две трябва да е месеца.

Този автобус?
Има ли още снимки на вътрешността на машината и други снимки с високо качество?
Що се отнася до посочения източник НЕ Е ВЯРНО. Ще ти покажа наш документ, според който автобус А 3342 ВВ е с номер на шасито 960 521 342. Намира се на стр. 71, #1413 – там е пояснено. Е, според тебе номерата на шаситата съвпадат ли, че да говорим за един и същи автобус?!? Те просто си приличат по вратите и вътрешното обзавеждане! При нас се получава драка, понеже по - рано, някой е казал нещо, но дали е разбран правилно е друго.
Има само една снимка на този прототип, тестовият автобус. От нея е направена друга, но тя е наполовина. Няма официални данни какво е станало с него след 1994. Само предположения – едно от тях, най - новото, че е бил върнат в Завода в Ботевград. Били са му сменени вратите и салонното обзавеждане и е пуснат в София при доставката на 30-те броя през 1995 г. Нямаме номерата на шаситата, а голяма част вече са бракувани. Ако излязат някои определени хроники от вестници, ще се разбере точно това. Унищожено е почти всичко свързано с тях през изминалите години, това е жалко!
Помните ли, дали е имал в предната лява част, под шофьора, друг номер – ако увеличиш 2-та снимка се вижда!     
 
« Last Edit: 21.01.2013, 00:13:19 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2269 on: 21.01.2013, 00:25:08 »
Да и освен това и прозрачният геленк на прототипа са му сменили с непрозрачен, преди да го върнат в София с редовната доставка на 30-те броя - пълно безумие! Изобщо как ти хрумна подобна безсмислица? Возил съм се като "пътник в кабината" на софийските 141-ки месеци/години наред - всички 30 броя бяха нови!
Никой няма доказателства за нищо, ти показваш едно хвърчащо листче, което мога да си съчиня и аз и свеждаш железен довод - мигачите са различни  8)
Самото листче може и да е достоверно, но информацията в него току виж да е манипулирана от "счетоводни хватки".
За последен път казвам, прототипът в София имаше същите уникални за модела врати, хармоника, седалки, че дори и табелки "Powered by MAN" и докато някой не по/до/каже, че този автобус има еди каква си история, то най-логичното е да се намира в момента в Бургас. Всичко останало са изсмукани от нищото теории и аз не разбирам кому са нужни?

ЕД: И доставката софийските започна в Януари 1996 год., а не 1995.
« Last Edit: 21.01.2013, 00:39:31 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2270 on: 21.01.2013, 10:36:14 »
zirka - ще се радвам да не хвърляш обвинения към хората, че лъжат - само защото не си на тяхното мнение. Както ти, така и другите не са дали доказателства, че автобусите са един или два - тъй, че успокой топката.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Kievbus

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2271 on: 22.01.2013, 00:59:09 »
Ние също Благодарим! Сигурен ли си за номера – С 3933 ПБ! Ние имаме информация, че е бил С 3993 ПБ. Би ли проверил отново правилно ли си го написал? Ако няма грешка отново е O.K.
Мисля, някой беше споменавал за интерес от страна на Киев, но твоята информация вече е пълна – посочваш и дата! Браво!
С удоволствие :)

Проверих номер още веднъж, и то е 3993, това е печатна грешка. Киев автобуса имаше прозрачни gelenk.

За съжаление, аз не си спомням дали е вторият брой на предната лява страна. Аз ще се опитам да проверите украинските вестници.

Колко Чавдар-141 са произведени през 1993-1994 г.?

Бих искал да добавя, че ЛАЗ-A183D1 прототип (2003 година) е пребоядисано друг цвят, цялото обзавеждане в кабината бе променена и тя изглеждаше като нов автобус през 2006 г. VIN кода е сменян, както добре. По този начин, Чавдар може да направи същата процедура за прототипа.
« Last Edit: 22.01.2013, 01:55:03 by difian »

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2272 on: 22.01.2013, 08:07:23 »
Зирка ,нещо да кажеш ? Спират го като прототип ,слагат му нова табелка и го продават като нов на Бургасбус.
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2273 on: 22.01.2013, 17:58:16 »
^ Не е точна така. Извинявай, ама е елементарно да обобщиш всичко по този начин – толкова събития са се преобърнали тогава, кой е можел да предполага какъв обрат ще стане за такъв период от време. Идва в Бургас 4 години след затварянето на Завода – колко пари ще хвърлиш по - онова време, ако се опитваш да го правиш да прилича на нов, при положение, че не си в Завода. Колко километра може да е навъртял от 1993 до 2004, бил е в София, на два пъти в Бургас, обикалял е страната, ходил е до Украйна, возил е пътници в Киев, и още незнайно къде. Но през 2004 г ''141'' е още на почит, мислиш ли, че всичките ''пасът трева'' да купуват и регистрират автобус с такава фрапантна разлика по години и километри.   
Имате онзи материал от вестник ''Капитал'', който е от началото на 1995 г. От него става ясно, че кмета на София не иска автобуси ''Чавдар''. Но ''МАN'' и ''Чавдар'' са сключили договор, да се появят по улиците на бългатските градове такива автобуси. Към онзи момент 1995 - 1996 г. г. Българското Правителство, за да спази договора, доставя на София автобусите ''141''. Напомням, че до последно (1999 г.) Завода в Ботевград е изцяло държавен. Тогава прототипът на автобуса ''141'' е върнат в Завода, като му са подменени вратите, салонното обзавеждане и друго, което го е отличавало от серийната бройка. Само можем да гадаем защо е било така. Но знаем, че в същото време (от края на 1995 до края на 1996) се е натрупала голяма поръчка, и да не се забавя допълнително е постъпена така – известно е, че тази за Бургас е била забавена, Приморско също са искали 10 броя къси. Можем да предположим и друго – от Завода в Ботевград са изкали да покажат в София, че въпреки тяхното нежелание, пак ще имат ''141''. Така са им дали нарочно тези автобус, които на външен вид не се различават от останалите, но нарочно е оставен на реалните километри пробег и с номер на шаси действителен номер на шаси. Можели са естествено да го променят, но точно по тия причини не е било направено.
С идването на новото правителство през 1997 година, работниците от Завода започват стачки. На една от тези стачки, длъжностно лице от централната или местна власт, в пряк текст обвинява работниците, че са пробутали стар автобус в София. Как и кавко е означавало това, и защо нищо не са казали веднага, а става повече от година след това!?!
В хрониките от онези години, всичко свързвано с ''Чавдар'' или се пропуска, или се свежда до няколко реда информация. По онова време е изключително трудно да се разбере обстановката около ''омразните комунистически остатъци'', в това число е и Завод - ''Чавдар''. По този начин може да се даде обяснение за станалото.
Само едно уточнение, но го слагам в скоби, разделено от горното – всъщност май има и втори протопип (ако може да бъде наречен така), който се появява пак в Бургас, в отсъствието на първия (1994 - 1995). Веротно с него също е постъпено така – тук обаче липсват всичко (даже и снимка). Може да се разгледа и в друг аспект, които ни навежда отново към писаното във в. ''Капитал'' – че МАN са си прибрали първият, заради неизпълнение на договора, което е било към началото на 02. 1995г. Обяснимо е: дали са 200 000 D. M. за направата му.

За мене всичичко си е точно така! Отново споменавам, че ако имахме поне малко материали от тогава, спокойно може да се разбере.

@Giorev, аз питах кога точно са доставени софийските, но ...явно нямам допуск да пиша в темата (2602 - 2631) и нещо стана с поста. При това питането ми беше конкретно – без да се опирвам да въвличм други теми. Останал съм с убеждение, че някъде в същата тема пише за доставка 01. 1995г. – явно е допусната грешка, а за това и питах. Но цялата тема липсва! Просто съм слушал от други, че точно в края на 1995 са пристигнали първите – все едно де, щом се появяват на линия през 1996, няма спор. 

Киев автобуса имаше прозрачни gelenk.
За съжаление, аз не си спомням дали е вторият брой на предната лява страна. Аз ще се опитам да проверите украинските вестници.
Колко Чавдар-141 са произведени през 1993-1994 г.?

Бих искал да добавя, че ЛАЗ-A183D1 прототип (2003 година) е пребоядисано друг цвят, цялото обзавеждане в кабината бе променена и тя изглеждаше като нов автобус през 2006 г. VIN кода е сменян, както добре. По този начин, Чавдар може да направи същата процедура за прототипа.
Няма спор, че протопитът е бил с прозрачен gelenk. Няма спор, че А 3342 ВВ също има и, също прилича на него. Но номерата на шаситата не отговарят. Мигачите при двата са разположени по друг начин. Те са 4 броя – оттам нататък ако тръгнем да разсъждаваме за прилики и разлики ...! Само ще вмъкна, че никой в гаража в Бургас или по - рано в Завода, няма да тръгне да ги обръща. Доставен е в Бургас 2004 г, тогава Завода вече не съществува.
Ти сам даде VIN кода на протопипа. Не зная дали се ориентира за VIN на А 3342 ВВ – но това е документ, с който автобусите са прехвърлени на предприятието АП от общината.   
Аз ти предлагам тези доказателства, отсреща се твърди, че не били верни! :! Нека тогава те да докажат документално, че са прави :! Няма спор, че манипулации могат да бъдат извършени – ти даваш пример – но през тези години не е било необходимо да се прави, уберявам те! Сам прецени на кого да вярваш!
Произведени в завършен вид Чавдар - 141 – като се съобщава за наличие на 60 двигателя МАN и още  в незавършен вид, само на (етап шаси -?): 30 автобуса в София в това число и протопипа, 10 за Бургас. Виждаш номерата на тези в Бургас, произведени 05. 1996. Но след края на доставките има нужда от един завършен автобус – трябва да има мостра. Едно от тези шасита, произведени към 05. 1996 служи за такъв. Завършен е на 07. 01. 1997г – така е записан по талон пред органите на ГАИ. Това е известно, потвърждават го всички водачи, шофирали този автобус. Това е А 3342 ВВ. Автобусите за София и Бургас са с евтини врати, на прототипа и мострата са поставени добри. Същото може да се каже за gelenk. През 1997 г. парите свършват, вероятно за това са поставени седалки от стар тип, като при прототипа – събиран с каквото е останало. По мое мнение в завършен вид 41 + (1 -?), за когото по - рано отворих скоба към Plastikat!             
« Last Edit: 22.01.2013, 18:08:08 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline nyky

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 90
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2274 on: 30.01.2013, 16:10:59 »
Случайно открих снимката. Обърнете внимание на вратите на автобуса - има стъкла и в долната им част. Не бях виждал такива. Снимката открих на сайта  - www.lostbulgaria.com
« Last Edit: 31.01.2013, 12:03:14 by nyky »

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2275 on: 30.01.2013, 23:16:20 »
Интересно наИстина и аз не бях виждал такъв. Вратите изглеждат като тези на трамваИте, възможно е и в София да са си монтирани, въпреки, че автобусЪТ изглежда нов.
« Last Edit: 31.01.2013, 12:36:24 by difian »
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2276 on: 31.01.2013, 11:11:12 »
Леле мале откога я търся тая снимка. Взета е от един луксозен албум за чуждестранни туристи, издаден от издателство София-Прес през 1979 г - като студент все го разгелждах в библиотеката на факултета, ама тогава откъде да намеря скенер. Между другото немалка част от снимките на трамваи в сайта на Мартин са от там, но е хубаво да се издирят всички, които биха представлявали интерес за нас.

Както и да е. Обяснението за вратите е логично. Първите Чавдар 11Г5, както знаете, са с изнасящи се навън врати. Но в следствие на "лягане" върху тях при препълнен автобус се стига до самоотваряне в движение. В следствие на това заводът преминава към врати тип "хармоника". Всички софийски Чавдари 11Г5 с такива врати са пратени в завода за подмяна. Затова и през 80-те в София нямаше абсолютно нито един с изнасящи се врати, а в провинцията беше пълно с такива. Та каква е "хронологията" на вратите тип "хармоника". Първите такива Чавдарки 11Г5 са с бели врати, много приличащи на тези на първата врата на Чавдар М80 и на трамвай София или София 70. През първите си седем години живях в Редута и много пъти съм се возил с такъв. Следват вратите на снимката, с прозорчетата отдолу - някъде средата на 70-те, докъм втората половина. После, докъм 1980-та са пак бели врати, но вече без тези прозорци и едва тогава идват добре познатите ни врати, оцветени изцяло в червено. Абсолютно всички бели врати отвътре бяха боядисани в тъмносиво-синьо - точно като при трамваите. Има и още една съществена разлика при 11Г5 докъм 1980-та и след това - при всичките по-стари партиди с бели врати целият салон е облицован изцяло с гетинаксови плоскости, докато вече при червените отвътре и отвън врати колонките между прозорците не бяха облицовани, а боядисани в червено.
Автобусът на снимката е по линия 84, която до 1981-ва е на Чавдарки. Преди пускането на 284, този автобус е супер бърз, като тръгва от пл. Народно Събрание, където беше бюрото на Балкан, а сега е първа инвестиционна, спира на Университета, Бул. Пею Яворов заради финландското посолство в блока до спирката, на Плиска и после директно, без да спира никъде, през площада на Авиацията, Асен Йорданов и Искърско шосе по стария път до летището. До определен момент се е пътувало с две билетчета по 6 ст., а картите са били невалидни, като и специално по тази линия във всеки рейс е минавала контрола. После вече се пътува само с един билет и започват да признават и картите. След 1981-ва, когато пускат 284 (първоначално с междуградски Чавдари 11М4), който спира само на Университета, Орлов Мост и Аерогарата, 84 минава на Икаруси и започва да спира навсякъде, чавдарките с тези прозорци, но вече минали ремонт, при който прозорците са боядисани, бяха по линия 75 - тогава Хаджи Димитър-Окръжна болница и по-рядко по 72. Някъде през 83-та и 284 минава на Икаруси, а след като хотел Плиска минава към БГА Балкан, започва да спира на Плиска, докато не го закриха през 1990-та.
Конкретно за летището, в началото линия 84 е с Чавдари М80 - техните врати отвътре също са в сиво оцветени, а салонът хич не знам как е изглеждал, а преди него има служебен директен, без да спира никъде, автобус от въпросното бюро на Балкан до аерогарата, само за служители и пътници със самолетни билети, обслужван от ПАЗ-чета 652.

В книгата има и още две, непоказвани, но доста интересни снимки на оригинален салон на Икарус 280 от 1976-та с първите бели дръжки и на трамвай София 70 със салон, облицован с фазер.
« Last Edit: 31.01.2013, 11:19:58 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2277 on: 31.01.2013, 11:29:32 »
И друго, което може би ще е интересно - до 1988-а тръбните рамки на седалките на всички Чавдари, както и държачите на планетарните (при В13-20 и В14-20) и изнасящите се навън врати, са оцветени в мръсно-бяло към светло сиво, след което стават черни и се променя също цвета на тапицерията на седалките, а в добавка се появяват и едни полимерно-гумени предпазители против травми при залитане напред и удар в следствие на рязко спиране. Въпросните предпазители бяха изпокрадени буквално за отрицателно време. Новите прототипи по лиценз на Щаер и новите междуградски автобуси Чавдар 410 и 430 бяха не с алуминиеви, а със стоманени тръби-дръжки, оцветени изцяло в черно - точно като при Икарусите от този период.

Пак до 1988-а или началото на 1989-та Чавдр 11М3, 11М4 и 11Г5 имат вентилационни дефлектори на покрива, подобно на пътническите вагони, когато те изчезват - дали има или няма такива дефлектори вътре се познава по лампите.
Всички Чавдар В13-20, първите В14-20 и новите Щаер прототипи пък са с принудителна вентилация - имат вентилатори на покрива. Имаше и бая Чавдари В14-20 с автоматична скоростна кутия, градските прототипи от края на 80-те също бяха с такава.
« Last Edit: 31.01.2013, 11:37:40 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline nyky

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 90
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2278 on: 31.01.2013, 11:33:52 »
   Знам къде в Калофер има един "автобус" 11Г5 точно със старите врати, които се изнасяха навън. Бях в еднакомандировка там и го видях - направен на барака на едно лозе, ама на много високо и криво място и винаги съм се чудел как са го замъкнали там. Това беше преди около 2 или 3 години. Горе-долу си го спомням къде е и отида ли пак до там ще отида поне да го снимам и разгледам. Изглеждаше недостатъчно разрушен, ама дали  има двигател и какво има незнам. Разбера ли аз, ще разберете и вие ;)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.