Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 658325 times)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1136
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3180 on: 21.06.2019, 09:35:42 »
^ Да, и ако се събере бройката ще изглежда внушително. Последните мисля минали като помощи са за Северна Корея – това е точно края на въпросната 85 -та и началото на 86 -та година, когато са върнати в производство 11М3/Г5, но количество май е било малко... Внишително защото на първи поглед излиза че Завода е работил едва ли не само за ''братската помощ''. Но предвид че междуградските превози в страната са били изцяло с Чавдари и може би половината, че и повече градски автобуси също са били такива, то можем да си представим сега по- добре реалното производство. (Тук разбира се има някакви изключения с туристически Икаруси, но те са толкова несъществени като количество, че даже нямаше смисъл да го споменавам, но все пак...)

Малко по- подробно за заетите в това производство войници – в повечето случаи това е ставало след края на срока им на служба (2 г), те са оставали за по няколко месеца, в други случаи са използвани и на полето за прибиране на реколкта или това са били т.н. бригади. Нищо страшно и зловещо е нямало в това, било е нормална пракитка с всичото му полагащо се както и на редовия работник.
В други случа са командировали различни армейски формирования. Имало е и так. нар. ''Ленински съботници'' - което е било полагане на извънреден труд в почивен ден от работниците, с тази разлика, че те, за това пари не са получавали. На този принцип и за разлика вече при произведените от самите работници, автобусите са били разпределяни за едните или другите.

Интересно ще е ако можем да съберем, било то и приблизително, броя произведени по тази ''линия''!     
« Last Edit: 21.06.2019, 09:42:16 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2757
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3181 on: 21.06.2019, 16:58:15 »
Чавдар м65, 60 - те години:

Източник

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2555
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3182 on: 23.06.2019, 14:52:43 »
Интересно Чавдарче

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3183 on: 24.06.2019, 19:15:33 »
"Пионер".
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 264
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3184 on: 25.06.2019, 11:30:58 »
Отдавна не е там този Чавдар

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2757
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3185 on: 25.06.2019, 13:19:39 »
Отдавна не е там този Чавдар
Къде се е намирал?

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2555
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3186 on: 25.06.2019, 15:01:07 »
Цървена ябълка - Каракашка махала

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3187 on: 28.06.2019, 20:16:21 »
От Bus Memories - 11М3 местен, доста рядък вариант, със седалки градски тип, но с пердета, багажници и една широка врата отпред....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3188 on: 28.06.2019, 20:24:09 »
"Комсомолски автобус", пак от същото място, 75-та година...


И коментари "Тия Шкоди взеха здравето на шофьорите"....Чичо ви Васко, който много е работил на Шкода, казваше "Аз не се оплаквам от Чавдарката. Елементарен и прост автобус, обаче когато и шофьорът му е елементарен и прост....."
« Last Edit: 28.06.2019, 21:04:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2757
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3189 on: 30.06.2019, 22:18:05 »
Салон на Чавдар м80:

Източник
« Last Edit: 30.06.2019, 22:22:37 by Magirus deutz »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3190 on: 02.07.2019, 02:32:20 »
Браво, прекрасна снимка. Това вероятно е първият прототип от 1967-а г. Не знаех, че са имали място за кондуктора, заградено и с джам против вятъра от задната врата....вероятно това в последствие отпада. В градския транспорт премахват  кондукторите през 1968-а, а в междуградския - някъде 1976-та. С такова място са били МТБ-82, ЗИС-155, ЛАЗ 695Е, вероятно и други, в СССР още по-рано махат кондукторите. Интересни са черните скелета на седалките, в "Най-добрият човек, когото познавам" вече са сиви и няма място за кондуктор, само обърната странично седалка....Балатумът на пода и дръжките са същите, като на трамваите София и София - 70, прозорците - също, взаимствани от оригиналната Шкода 706 РТО. Лампите са същите, които много по-късно ги слагат на моделите по лиценз на Щаер, също на 120 и 141....Колонката от радиоуредбата (не всички са имали) пак е като на трамваите София/София 70. Седалките май са като на Комсомолец/Космонавт. Вратите отвътре във филма се вижда, че са светлосиви, тук не мога да преценя. Такива бяха и на по-старите 11Г5, тези с прозорчетата отдолу, че и след това..."Летящите" не ги броим, те си бяха облицовани със същия гетинакс като салона, който за нула време се издуваше от дъжда.... И отново снимката, както и много други, се появява години след издаването на книгата, жалко....
« Last Edit: 02.07.2019, 02:37:40 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14236
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3191 on: 02.07.2019, 09:45:53 »
В серийното производство отзад имаше 4 или 5 седалки и нямаше хоризонтална дръжка пред стъклото. Явно се е наложило да вземат мерки да не се скупчват много хора отзад, за да не се промени много центъра на тежестта му.
А кондукторски места имаха и първите партиди Икарус 180 (виненочервените). Ясно, че в серийното производство нямаше такива.
Седалките бяха тапицирани в по-тъмен цвят, по-тъмни бяха и плоскостите на тавана и страните.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3192 on: 02.07.2019, 21:12:26 »
Ето и кабината.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3193 on: 02.07.2019, 21:19:23 »
Един по временната линия 93, по време на строежа на бул. Ленин.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2555
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3194 on: 02.07.2019, 21:49:13 »
Тук също можеш да видиш част от салона на един от първите произведени през 1968.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3195 on: 02.07.2019, 21:55:55 »
Да, вече се виждат седалките отзад, светлите тръби на седалките и различната тапицерия. Преди бях изнамерил друга цветна снимка от салона, но някъде изчезна....Аз лично никога не съм виждал такъв автобус на живо, особено от градските, през 80-те вече нямаше, тук-таме имаше от междуградския вариант, но все военни или служебни на разни предприятия.
« Last Edit: 02.07.2019, 22:05:39 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2555
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3196 on: 09.07.2019, 16:59:51 »
От септември 1965

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3055
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3197 on: 10.07.2019, 20:51:34 »
1.Ето салона на сериен М80, бях я пуснал преди, но изчезна. Вече няма място за кондуктор, скелетата на седалките не са черни, тапицерията е друга, вероятно стандартната, няма и дръжка на задното стъкло...
2.Това със сигурност не е в България...
3. 11Г5 с изнасящите се врати....
4. Това не знам къде е....
« Last Edit: 10.07.2019, 21:01:32 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1352
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3198 on: 10.07.2019, 23:32:24 »
2.Това със сигурност не е в България...
Букурещ.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12950
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3199 on: 11.07.2019, 15:18:02 »
Тия Чавдар-и М80 са били доста стилни автобуси, и салона изглежда много добре за времето си с тези удобни седалки с дебела тапицерия, и като цяло дизайна. Вижте колко по-схлупени са моделите на други производители от 1967-ма.

Иначе от малкото снимки на които се вижда салона явно са били различни конфигурации. От първите, като на снимката с по 1 ред седалки, докато стигнем до салон с разположение почти 1 към 1 като в 11Г5, с 2 реда двойни седалки, 5-ца отзад повдигната на подиум и 1 ред срещу 1-ва врата. В някои пък седалката пред 1-ва врата греда настрани, в други е обърната назад, в други напред. Като че ли във всички я има "кондукторската седалка" преди 2-ра врата, но само в първите е обособена като такава, в другите не е преградена а само повдигната и завъртяна настрани, но си е обикновено пътническо място.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР