Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278046 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3860 on: 02.04.2020, 12:53:40 »
Имало е 50 броя 13-20 за Пирея. Освен бройките за Атина.
The Grand Tour

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3861 on: 04.04.2020, 11:28:08 »
Атлас-Чавдар в Амстердам през 1984 г.:

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3862 on: 08.04.2020, 10:38:28 »
Не е съвсем автобус, но пак е произведено с подобна цел в КА "Чавдар" : пътнически надстройки за камиони, в случая монтирани върху Камаз в Елаците-мед, Етрополе през 2011г. Източник:  http://geo.web.ru/druza/l-Elatsite.htm
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3863 on: 09.04.2020, 18:12:40 »
Такъв има в гараж Малашевци, аварийна.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3864 on: 12.04.2020, 22:07:42 »
Чавдар №614, вероятно краят на 60-те години




Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3865 on: 13.04.2020, 16:28:12 »
От Клаус Мундт
август 1996 г.

С 0985 ПБ
Чавдар 5С-1


АМ 3267 Аварийна 12


АМ 1961 - 2999 - 1065
« Last Edit: 13.04.2020, 17:07:51 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3866 on: 13.04.2020, 18:16:06 »
Някой може ли да обясни защо на чавдарите отваряемата част на прозорците е толкова нищожно малка? Имам неедин спомен от задух в тези автобуси в горещи дни.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3867 on: 13.04.2020, 18:41:11 »
Вероятно се разчита на люковете на покрива. Поне градските Б13-20 и 14-20 имат достатъчно широки и много на брой отваряеми прозорци.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3868 on: 13.04.2020, 21:07:37 »
Някой може ли да обясни защо на чавдарите отваряемата част на прозорците е толкова нищожно малка? Имам неедин спомен от задух в тези автобуси в горещи дни.
Защото в оригинала - Сетра S120 прозорците са такива. Не са отчетени климатичните особености (макар че това винаги ми е било странно - в Германия е не по-малко топло лятото, отколкото в България, а масово се слагат малки прозорци, както и малко на брой).

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3869 on: 13.04.2020, 21:11:45 »
Германската Сетра с двигател Хеншел, или Мерцедес вдига 120 км/ч по магистралата. При такава скорост не е добре да има големи отваряеми прозорци. Имаше и Сетри 120 с климатик.
The Grand Tour

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3870 on: 13.04.2020, 21:16:34 »
Да което е странно. Виждал съм дори автобуси втора ръка от Германия без нито един отваряем прозорец! И то от градове, в които става лятото над 30 градуса. Явно са прекалили със страха и мерките за безопасност, да не се показва някой от прозореца. Дори и до ден днешен имат МАН-ове като нашите, само с 2 открехващи се прозорчета и без климатик, и то нови поръчки от последните години.

Иначе Чавдар 11М3 имаше и с по-широки отваряеми прозорци, но много радко. Даже някъде имаше такава снимка из темата от Карнобат. И 11Г5 и 11М3 лятото често казаха с отворени врати заради жегата, когато има по-малко пътници. Плюс беше големия отваряем прозорец на шофьора, от който ставаше добро течение назад в жегите.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Ники 1515

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 996
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3871 on: 14.04.2020, 01:21:17 »
Много хубави снимки сте открили, Balkanton, viktorlc и София 100!  :fan:

Чавдар 5С в Банско (2 и 3 август 2014 г.) – единствените ми снимки на този модел:




Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3872 on: 14.04.2020, 20:02:30 »
Вероятно се разчита на люковете на покрива. Поне градските Б13-20 и 14-20 имат достатъчно широки и много на брой отваряеми прозорци.
Моя леля и твоя градска почина от менингит след екскурзия с такъв автобус . Седяла е до люка. Вероятно не един и двама са починали от такива надухвания.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3873 on: 14.04.2020, 20:09:56 »
ОФФ: В тази връзка шофьор ми е разправял, че най-гадно е хем да има кабина, хем да има една тънка пролука откъдето да ти духа в гърба. Това е по-гадно отколкото да няма въобще кабина, и за това такива пролуки си ги уплътняват с тиксо и по всякакъв начин. Една зима така се разболял от това нещо, че едвам го спасили, и много гадно се усещало постоянно да ти лъха леден въздух от една тънка ивичка в кабината. И лятото ми е разправял че много гадно се разболява от постоянното течение на отваряемите прозорци отпред... при всяко спиране се получава нещо като завихряне на въздуха отпред. И ми разправя, в най-големите жеги хората ходят полуголи, а той с едно тънко яке навлечен цяло лято. Това по повод защо на почти всички автобуси са заключват първите прозорци и шибидах.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3874 on: 14.04.2020, 21:16:19 »
А в MAN NL202 усещали ли сте завихрянето, което се получава на последните два реда седалки при отворен люк и открехнати 2 странични прозореца? Имайки предвид, че при мановете прозорците се открехват под ъгъл (45 градуса вероятно) ми се струва, че при тях се получава по-голямо завихряне спрямо аквариумите. Но при Чавдар има и други проблеми - калпави пропускащи уплътнения, от които спокойно си влиза въздух.
« Last Edit: 15.04.2020, 02:55:07 by Sixkiller »
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline kops

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 834
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3875 on: 18.04.2020, 12:26:12 »
Представлява ли ценност този каталог?
Never let your dreams down!

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4193
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3876 on: 18.04.2020, 12:34:51 »
Интересно би било да го видим, ще помогне и за реставрацията на чавдара. Все още търсим разни чаркове. При теб ли е, може ли да се сканира?
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3877 on: 21.04.2020, 23:04:14 »
Специализиран Чавдар-Авиа за превоз на радиоактивен товар в този филм за историята на МВР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3878 on: 22.04.2020, 00:43:01 »
Какво ли е онова бялото със затъмнените стъкла, което се вижда в далечината към края на филма? Кадърът не би трябвало да е по-късен от 1999 г, когато се навършваха 120 години от основаването на МВР.

По някаква причина не мога да прикача файла, въпреки че е доста малък и отговаря на формата. Кадърът може да се види тук
« Last Edit: 22.04.2020, 20:19:50 by Metan »

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4193
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3879 on: 22.04.2020, 03:20:33 »
^^ Тестови автобус, като че да има и климатик?



Ето и 1420 от бургаското летище в друга разцветка през 1996г.


Има проблем с ъплоуда във форума, и аз не мога да прикачам файлове.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.