Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 849861 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4020 on: 30.09.2020, 15:27:16 »
Това е вторият произведен 410. Не съм сигурен, че е на шаси Авия . Само за двигателя знам, че е Мерцедес. Трябва във Варна да усвоят лицензно производство за този двигател, което така и не става. Произведен е през 89та година. В книгата на Колев е описан подробно.
Гледам, че сте ходили към Мелник.
« Last Edit: 30.09.2020, 15:29:46 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2484
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4021 on: 30.09.2020, 19:20:43 »
Хммм, ето 2 снимки, специално ми направи впечатление тогава като разлика със съчленените. Мисля че тук се вижда оригинален В13-20 и при вглеждане че отляво е с един ред седалки, отдясно са 2-ни, демек наобратно на съчленения. Някъде по старите снимки съм виждал и от по-старите съчленени при които също са така. Не мога да намеря снимки но някъде си бях снимал и салоните на тези двата във връзка с макетите и специално обърнах внимание на седалките че са наобратно. А същото го има и в един филм в чисто нов син В13-20. Така че може и това да е вярно че първо са били така, след някое време са ги обърнали.

Огледай снимките по-добре! Гарантирам, че и двата автобуса от снимките бяха с единични седалки в целия салон, поне в последните 10-15 години, в които се движеха преди да ги бракуват. Дали така са дошли фабрично - не мога да кажа, но по този начин се постигаше по-добра вместимост и автобуса събираше повече пътници. Това го правеха предимно частниците; принципно при В14-20 в предната част седалките бяха двойни, а отзад в ремаркето - единични. Допускам, че при преобразуването на някой съчленени автобуси в соло такива седалките от ремаркето са били монтирани в предната част поради спецификата на двойната седалка - не може толкова лесно да стане единична, вижте снимката и тръбите (знаете и двете метални опорни греди какви са под самата седалка, но не се виждат на снимката):



Червеният В13-20 (4288) от снимките дойде значително по-късно в Благоевград и се говореше, че е от района на София. Дали това е така, вече няма как да знаем. При него може да помниш по-различно разположение на седалките, понеже седалките след средната врата действително бяха две, но обърнати към салона (на практика се получаваше петместна седалка, заедно с трите фабрични над предна дясна гума). Това със сигурност не беше фабрично изпълнение, а гаражно, понеже под седалките имаше някакъв сандък, вероятно заради него ги бяха обърнали. Ако си качвал снимки от салона, може би са в темата за Благоевград.
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4022 on: 01.10.2020, 00:32:17 »
Жълто-син Чавдар АД 5196, май 1983 г.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13870
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4023 on: 01.10.2020, 09:21:19 »
При него може да помниш по-различно разположение на седалките, понеже седалките след средната врата действително бяха две, но обърнати към салона (на практика се получаваше петместна седалка, заедно с трите фабрични над предна дясна гума). Това със сигурност не беше фабрично изпълнение, а гаражно, понеже под седалките имаше някакъв сандък, вероятно заради него ги бяха обърнали. Ако си качвал снимки от салона, може би са в темата за Благоевград.

Това с обръщането на 2-на седалка се правеше при доста такива Чавдар-и. Чувал съм че нарочно са правени така, за да може когато си разпокъсана кола да подремне човек малко( имаше навремето такава глупост и кибичиш цял ден на някоя последна спирка, отвратително гадни смени) При съчленените взимаха най-задната 2-на и я слагаха така настрани зад 3-та врата и пак ставаше 5-ца,( таман точно срещу отворите на печката срещу 3-та врата) при В13-20 просто завъртаха 2-ните до вратите. Видях го това че са завъртяни но ясно си личеше че оригинално са си гледали напред и са или по схемата на този от рекламите. А в синия ясно си личи че просто 2-ната е отрязана за да не пречи там до вратата да се тъпче повече или са сложили единична от съчленен както ти каза.

Иначе с флекса и телоподаващото и малко профил не е никакъв проблем от 2-на да направиш единична седалка, но ако имаш налични едва ли някой ще се занимава специално. На мен ми е любопитно защо са направили от съчленените аквариуми къси. Доста сериозна скъпа и трудоемка инвестиция, голяма занимавка и хамалогия е това, отделно двигателя си е същия, разхода ти остава почти същия, но ти се намалява с много вместимостта. Доста спорно доколко има смисъл, спестяваш само смяна на един чифт гуми през няколко години.
« Last Edit: 01.10.2020, 09:34:42 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12612
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4024 on: 01.10.2020, 11:42:27 »
Скъсявали са ги, защото предният мост (който е идентичен с третия в ремаркето) са трудни за поддръжка и ремонтонепригодни. Поне така ни казаха в Благоевград, доста ядове са имали с тия румънски завиващи мостове. Ние също сега се чудим откъде да изкопаем тампони за окачването.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4875
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
    • http://www.wix.com/tcvetanov/wood-carving#!__portfolio
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4025 on: 01.10.2020, 11:45:18 »
Ние също сега се чудим откъде да изкопаем тампони за окачването.

Във "Зебра" в Нови Искър би трябвало да ви поемат поръчка за изработка на нови тампони.
„На света няма по-голяма ненавист от ненавистта на невежия към знанието.” Галилео Галилей.
-----------------------------------------------------
"На 18 нашите убеждения са хълмовете, на които се изкачваме и от които гледаме. На 45 те са пещерите в които се крием". /Фр. Ск. Фицджералд/

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2484
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4026 on: 01.10.2020, 15:24:15 »
Чувал съм че нарочно са правени така, за да може когато си разпокъсана кола да подремне човек малко( имаше навремето такава глупост и кибичиш цял ден на някоя последна спирка, отвратително гадни смени)

В Благоевград почти нямаше разпокъсани коли по онова време, но чак пък да е било толкова гадно... имаше резерви, които цяла смяна киснеха на базата, но и понякога излизаха - просто старите автобуси се чупеха по-често. Отделно на това, заводските духалки бяха много слаби и често ги сменяха с две големи печки с един или два вентилатора точно под тези седалки; и въпреки това, винаги си беше студено  :rolleyes:

Иначе това са със завиващия мост е вярно, но по-скоро липсата на пътници се оказа решаваща за скъсяването им (както и на икарусите между другото).
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4027 on: 01.10.2020, 15:37:17 »
Не, огромен таралеж в гащите сме си вкарали с тези румънски основания измишльотини....Само в мостовете да им беше проблема....
« Last Edit: 01.10.2020, 15:43:41 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1677
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4028 on: 01.10.2020, 16:48:29 »
Замълчи философе. Това е окачване от 60-те години правено за Германия. Нямат проблеми автобусите. Проблемите са в твоята глава и в главите на алкохолизиралите се дападжии, които са ти ги говорили и ги е мързяло да ги правят.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4029 on: 01.10.2020, 22:11:33 »
Разлика между от 60те години правено за Германия и 80те години правено в Румъния на теория може и да няма, но на практика е от земята до небето, Стефане. Не забравяй, че стана бая време, откакто работя в автобусен завод, за хубаво или за лошо. Факт е, колкото и на мен да ми беше неприятно, че навсякъде за две-три години аквариумите от чисто нови ставаха на трътка.....Сега, между другото, при мен се движат автобуси с абсолютно същия чешит окачване, които са 15 годишни и не са мръднали. Персоналът дори ги предпочита пред тези, в чието производство имам възможността да участвам и се доставят в последствие. Ама са Ван Хоол, не са някой ширпотреб като сегашните Мерцедес, МАН, Соларис и т.н. За българските условия трябват американски тип автобуси, прости, здрави,  на които няма какво да им се строши.....
« Last Edit: 01.10.2020, 22:15:34 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13870
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4030 on: 01.10.2020, 23:22:57 »
В13-20 си е изглеждал доста модерно преди 40 години, когато е излезнал дори на фона на някои западни автобуси. Доста проветрив, просторен и светъл салон, на фона на някои схлупени задушни и горещи от тези години западни аналози. На фона на масовите тогава Шкоди е бил нещо доста модерно и комфортно, особено автоматичната версия.

А какво им е на Мерцедес, МАН или Соларис? Както се вижда точно те у нас изкарват доста дълго.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4739
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4031 on: 01.10.2020, 23:30:45 »
Забелязвам, че във форума се заформи тенденция от носталгия да се възхваляват всевъзможни кочини. Сигурен съм, че ако се бяхме повозили повечко на тях, друго щяхме да говорим. Добре че Чавдар 141 поживяха достатъчно, за да докажат, че българското от автобусостроене не става чеп за зеле. Да, и 141, и 14-20 бяха красиви. Но дотам.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4032 on: 01.10.2020, 23:34:09 »
Три Чавдара:

Ямбол

Източник

Пак Ямбол

Източник

Банско

Източник


Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1677
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4033 on: 01.10.2020, 23:37:43 »
Работи си в завода, да си жив и здрав. Не го можеш, не си го учил, само не си налагай тъпото мнение. Не ми ги хвали ремонтно непригодните и вечно загряващи Ван Холове. И престани с тия тъпи шофьорски лафове шир потреба и т.н. Всички европейски и японски производители изкарават без проблеми до 800 000 км След това се налага основен ремонт с който ще изкарат още толкова. Тия ТО не са измислени за тоя дето клати гората.
@KaiserKar Ще възхваляваме българското защото е можело да се спаси, но такива 90-тарски нихилисти като теб го затриха.
« Last Edit: 01.10.2020, 23:40:26 by tauri »
The Grand Tour

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2484
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4034 on: 02.10.2020, 00:25:05 »
Забелязвам, че във форума се заформи тенденция от носталгия да се възхваляват всевъзможни кочини. Сигурен съм, че ако се бяхме повозили повечко на тях, друго щяхме да говорим. Добре че Чавдар 141 поживяха достатъчно, за да докажат, че българското от автобусостроене не става чеп за зеле. Да, и 141, и 14-20 бяха красиви. Но дотам.

Защо кочини? В кочини бяха превърнати! Возил съм се достатъчно на В13/14-20 и отговорно мога да кажа, че вършеха работа, въпреки някой недостатъци, породени най-вече от калпави шофьори или ненавременна поддръжка, което не е проблем на самата техника. Ако имаше такъв автобус днес, бих работил с желание с него.
Самият факт, че въпросните автобуси изкараха 10-15 години из различните ДАП-ове като нови, после бяха закупувани втора или трета ръка по различни градове, преправяни в соло и не бяха поддържани особено добре от някой частници и въпреки това изкарваха по още 15 години на линия без сериозни проблеми говори само, че са построени на ниво. Не казвам перфектни, но добри за нашите условия. В конкретния случай (Благоевград), бяха бракувани набързо и сменени с МАН второ поколение и Мерцедес O405, които бяха бракувани точно след 5-6 години експлоатация и тотално изгнили; след което бяха заменени с особено актуалните метанови МАН и Мерцедес на по 700 000+ км., изгнили по праговете и веждите още с пристигането от Германия. Ако гоним такова ниво на развитие, смятам че и в Ботевград можеше да се произвеждат не по-лоши автобуси, но поне щяха да са родни, нямаше да бъдат по-зле от турските и поне 500 човека ще имаха сигурна работа и до днес.

Защо при Чавдар 130 нямаше чак такива проблеми, каквито при 141? Да не би Чавдар 141 да е най-лошият автобус, обслужвал софийските пътници ? Може би късното усвояване на моделите си има своето значение, поради което заводът фалира и не успя да ги наложи в повечето градове.

« Last Edit: 02.10.2020, 00:27:04 by Sixkiller »
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5352
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4035 on: 02.10.2020, 10:50:53 »
Чавдар 141 също не беше лош автобус. Претоварването му в пъти над нормата ги разсипа, това е и мнението на завода производител. Има си норми, които трябва да се спазват. Моторите им се скапаха след време и ревяха като мечки, но това е от "хубавата" поддръжка. В началото и О305Г бяха тихи, но в края си се чуваха от 5 километра, в момента същото се наблюдава с SG262.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4739
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4036 on: 02.10.2020, 19:15:00 »
Факт ли е, че никои други автобуси не грохнаха така, както грохнаха Чавдарите за нула време? Абсолютен факт е! Защо SG 262 не грохнаха след толкова години на 94 и 280? Защо O345 G с всичките си недостатъци изкараха над 15 години по младостките линии, и то във времена, когато 213 беше единствен транспорт. Същото важи и за Икарусите - 2420 беше бракуван през 2005-та на 30-годишна възраст и не изглеждаше по-различно от по-новите си събратя. Всичките те са били поддържани от същите хора, които са поддържали 14-20 и 141.

@KaiserKar Ще възхваляваме българското защото е можело да се спаси, но такива 90-тарски нихилисти като теб го затриха.

Грешка. Повечето български производства се самозакриха в условията на пазарна икономика. Българската индустрия не можа и един качествен болт да произведе.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1195
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4037 on: 02.10.2020, 19:24:41 »
^ А че цената на едните е била почти 3:1 ...явно за теб няма ни най -малко значение!
Забелязвам, че във форума се заформи тенденция от носталгия да се възхваляват всевъзможни кочини. Сигурен съм, че ако се бяхме повозили повечко на тях, друго щяхме да говорим. Добре че Чавдар 141 поживяха достатъчно, за да докажат, че българското от автобусостроене не става чеп за зеле. Да, и 141, и 14-20 бяха красиви. Но дотам.
Ха, замислял ли си се някога, че с твоето озъзнаване не е започнал света.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Седалките, :arrow: ето Ви една снимка – на гръцки, с дясно празположени две. Смята се че това е по -неудобно за разминаването на пътниците, но пък разпределението им, като товар, идва по- вляво. Добавйки и че вратите са от другата страна, разположението на товара по се центрира. Така е при Икарус. В Чавдар разбира се са отчели това, затова ги има и двата варианта. А Б13 -20 е призван да бъде първо удобен и тогава здрав, точно обратно на 11Г5. И въпреки че тук около седалките има достатъчно място, повечето са пуснати с двойни вляво. Така товарът се измества повече вдясно, особенно когато се претъпчат, което си е нормално за онези години. Но окачването на предната дясно и задна дясно колело на съчленението значително повече се натоварва от левите. Затова повече кляках на тази страна... а оттам и всичко останало ...за да се стигне до гинеалното рязането.
Скъсявали са ги, защото предният мост (който е идентичен с третия в ремаркето) са трудни за поддръжка и ремонтонепригодни. Поне така ни казаха в Благоевград, доста ядове са имали с тия румънски завиващи мостове...
Но от последните произведени съчленени... до първите скъсявани, което е към 1998 г, минават 8-9 години... Иначе споменатите мостовете при Чавдар са различни, идентични са при ДАК -Чавдарите.
 
Първата :arrow: Тодор Живков в Завода, оглежда произведените за Гърция, а втората - в дъното се вижда В 13-20 и съответно различното разположение на седалките от първата.
Това е вторият произведен 410. Не съм сигурен, че е на шаси Авия . Само за двигателя знам, че е Мерцедес. Трябва във Варна да усвоят лицензно производство за този двигател, което така и не става. Произведен е през 89та година. В книгата на Колев е описан подробно.
Мисля може да се забележи от втората как мостовете са напълно еднакви! 
   
« Last Edit: 02.10.2020, 19:38:08 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1677
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4038 on: 02.10.2020, 20:48:35 »
Zirka това за съжаление пак са глупави расъждения. Няма такова нещо.  Разпределението на масите при който и да е Чавдар 14-20 и 13-20 е идеално.  Окачването му позволява най-комфортно и стабилно вписване в завоите и пътуване с висока скорост. Проблем са били румънските лагери и шенкели които буквално са се чупили. За Гърция на пожар са купили 300 комплекта от Германия и след това не е имало проблем. Също така ако забелязвате при прототипа има профилна конструкция над вратите и стрехите са различни от серийно произвежданите 13-20 и 14-20. Първите 50 бройки са се цепели заради не усилените "стрехи" после са почнали да внасят цели "стрехи" от Западна Германия.
The Grand Tour

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4039 on: 02.10.2020, 21:44:22 »
Чавдар М80 №772 по линия 4


И два малки Чавдара - М30?



Източник