Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 849858 times)

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 394
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4040 on: 02.10.2020, 22:52:18 »
Разпределението на масите при който и да е Чавдар 14-20 и 13-20 е идеално.  Окачването му позволява най-комфортно и стабилно вписване в завоите и пътуване с висока скорост. Проблем са били румънските лагери и шенкели които буквално са се чупили. За Гърция на пожар са купили 300 комплекта от Германия и след това не е имало проблем. Също така ако забелязвате при прототипа има профилна конструкция над вратите и стрехите са различни от серийно произвежданите 13-20 и 14-20. Първите 50 бройки са се цепели заради не усилените "стрехи" после са почнали да внасят цели "стрехи" от Западна Германия.
Аз не съм виждал Чавдар 14-20 или 13-20 да се наклони настрани, на която и да е страна независимо от това колко е натоварен за разлика от Икарусите, които при натоварване се накланяха наляво по посока на движението. Не помня да съм виждал Чавдар 13-20 или 14-20 със скъсани греди на видимо място, за разлика от Икарус, при които много често се късаше вертикалната греда горе преди втората врата и при къси и при съчленени. Чавдарите обаче имаха други недостатъци. На повечето покривите и гумените уплътнения на прозорците течаха при дъжд и затова плоскостите по тавана и стените бързо започваха да гният. Покривите ги заливаха със смола, но и това понякога не даваше резултат. Подовата настилка се износваше бързо, често се късаха кобилиците на вратите и на повечето бяха заварявани.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2484
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4041 on: 02.10.2020, 23:31:02 »
А защо 141 не грохнаха в Бургас?

#КОЙ не искаше български автобуси в София - Янчулев, #КОЙ поръча, но не си плати автобуси в Бургас - Йоан Костадинов!

Все въпроси, коментирани много пъти назад в темите и изяснени в детайли. Може в Ботевград действително да не са произвеждали перфектните автобуси, но и немалко държавни и общински лица им помогнаха да затънат още повече. И въпреки всичко - говорим за 90-те, сега е лесно да ги съдим, но всички знаем, че преди 25-30 години ситуацията беше друга.
Виж как потъваме, настъпваме, дървената лъжа. Бавно си тръгваме, без бъдеще....

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1195
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4042 on: 03.10.2020, 18:02:39 »
Zirka това за съжаление пак са глупави расъждения. Няма такова нещо.  Разпределението на масите при който и да е Чавдар 14-20 и 13-20 е идеално.  Окачването му позволява най-комфортно и стабилно вписване в завоите и пътуване с висока скорост. Проблем са били румънските лагери и шенкели които буквално са се чупили. За Гърция на пожар са купили 300 комплекта от Германия и след това не е имало проблем. Също така ако забелязвате при прототипа има профилна конструкция над вратите и стрехите са различни от серийно произвежданите 13-20 и 14-20. Първите 50 бройки са се цепели заради не усилените "стрехи" после са почнали да внасят цели "стрехи" от Западна Германия.
Просто не си виждал пълен автобус, при това такива. Иначе на теория при 80 -100 човека разпределението е правилно. Но ако започнат системно да се препълват, както споменах, а и е било, дали така ще е? Явно няма откъде да си виждал... не зная дали си чувал, че Икарусите се стремяха да ги пазят, докато за Чавдарите не им пукаше. Така кой от автобусите отнасяше... за да компенсират курсовете на Икарусите? Ами отношението на едните спрямо другите на различните места е било различно. После някъде в определен момент започнаха на Чавдарите да им махат и по някоя седалка... което доведе до преждевременното им скапване. Тогава размениха положението на двойните седалки. Разбира се че то е е панацея, но какво друго. По места започнаха да обръщат единичните седалки, на старото обзавеждане, тоест ставаха двойни и надлъжно до тройните, този път за да заемат място.
Това че са се късали не знаех.
Аз не съм виждал Чавдар 14-20 или 13-20 да се наклони настрани, на която и да е страна независимо от това колко е натоварен за разлика от Икарусите, които при натоварване се накланяха наляво по посока на движението. Не помня да съм виждал Чавдар 13-20 или 14-20 със скъсани греди на видимо място, за разлика от Икарус, при които много често се късаше вертикалната греда горе преди втората врата и при къси и при съчленени. Чавдарите обаче имаха други недостатъци. На повечето покривите и гумените уплътнения на прозорците течаха при дъжд и затова плоскостите по тавана и стените бързо започваха да гният. Покривите ги заливаха със смола, но и това понякога не даваше резултат. Подовата настилка се износваше бързо, често се късаха кобилиците на вратите и на повечето бяха заварявани.
Тогава явно не помниш първите В 13 -20... ''неясно'' е и защо ги изпратиха в Поморие и ги замениха с 11Г5, а несебърските съчленени как идваха до Бургас. ...Помниш ли че в В 14-20 слагаха средно между 3 и 6 резервни гуми в купето, докато Икарусите носеха 1-2... Защо?
Хубаво си запомнил Икарусите...

А защо 141 не грохнаха в Бургас?

#КОЙ не искаше български автобуси в София - Янчулев, #КОЙ поръча, но не си плати автобуси в Бургас - Йоан Костадинов!

Все въпроси, коментирани много пъти назад в темите и изяснени в детайли. Може в Ботевград действително да не са произвеждали перфектните автобуси, но и немалко държавни и общински лица им помогнаха да затънат още повече. И въпреки всичко - говорим за 90-те, сега е лесно да ги съдим, но всички знаем, че преди 25-30 години ситуацията беше друга.
Защото по принципо в София винаги са се стремяли към вносното. Оправдано или не - такива Чавдари никога не са имали. Или, имали са няколко съчленени в края на 80 -те, но на фона на общата бройка е било повече екзотика. Възниква въпросът - как тогава имат толкова прекрасни впечатления, разказвайки ги дори от първо лице с все същият ентисиазъм... сякъш всеки ден са им били пред очите. Това че някой някога се е качил или видял спорадично или че баба му му била казала, която не е ясно с какво цветоусещане е била, съвсем не означава че е меродавно! Дори има такива, който само от картинките съдят! Може да съм използвал някъде повече матафори, но те са предизвикани от видяното тук!
« Last Edit: 03.10.2020, 18:06:57 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 675
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4043 on: 07.10.2020, 14:12:05 »
Аз съм се возил многократно на В14-20 по линия 1 около 1985-1987г. Около половината от колите бяха Чавдари, но в някакъв момент изчезнаха напълно.

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1677
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4044 on: 07.10.2020, 14:18:49 »
@Ilian в Бургас ли линия 1?
The Grand Tour

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4045 on: 09.10.2020, 20:19:12 »
От Варна/Бургас, 1983 г.

Източник

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 394
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4046 on: 09.10.2020, 20:42:38 »
От Варна/Бургас, 1983 г.

Източник
Годината може би не е 83-та. Тръбната арматура на седалките е черна. Такава става след 1987 година.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4047 on: 10.10.2020, 00:43:44 »
Тъмносива е. Това даже е от по-ранните екземпляри. След 1984та колонките между прозорците са червени, с цвета на каросерията, няма фазер между джамовете при 11Г5. Отделно дръжката за отваряне на джама е метална, пак някъде 83та или най-много 84та взеха да слагат черни, пластмасови.
« Last Edit: 10.10.2020, 00:46:56 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1195
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4048 on: 10.10.2020, 21:45:45 »
 ^ Това е Несебър, около сегашното яхтено пристанище, точно преди провлака към стария град, вдясно. Тогава там е била крайната, включително на пристигащите/заминаващи за Бургас ... През прозореца освен сградите, които нямат смисъл от коментар, има и лодки. На едната ясно се вижда: - НС, въпреки че понякога то може и да не е местоопределящо.
 ...Старичък е автобуса, предвид надлъжната лента по пода... която си е направо шина. Единствено перфораторите са от новите. Най -вероятно автобусът е бургаски, по линията Бургас -Несебър.
 
« Last Edit: 12.10.2020, 08:32:25 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4049 on: 23.10.2020, 23:35:31 »
М65 в Балчик


Хоро пред М80 по линия 2 или 10(?) някъде, може би Варна?

Източник

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4050 on: 26.10.2020, 03:40:11 »
От Bus Memories нов В14-20 в Уфа, Башкортостан, един от последните произведени.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 675
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4051 on: 26.10.2020, 12:40:52 »
@Ilian в Бургас ли линия 1?
Не. В Горубляне.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4052 on: 26.10.2020, 12:58:31 »
Напълно възможно е. По същото време имаше Чавдари (за първи път видях съчленени) по кремиковските линии, които също скоро изчезнаха - вероятно сетне са ги откарали по провинцията.
« Last Edit: 26.10.2020, 13:08:09 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13870
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4053 on: 26.10.2020, 13:00:08 »
Аз в София съм се возил и помня такъв само на 111, червено бял.Там бяха интересните автобуси едно време, аквариум, Икарус с 2 врати, двуетажни МАН и тн :) Аквариуми помня като че ли най-много по морето едно време и повече ги свързвам с района около морето, отколкото около София. Също така ги помня повече на близки извънградски линии, отколкото на чисто градски. Само съм чувал че е имало някоя друга бройка в Дружба и Земляне, но аз лично никога не съм виждал, даже тука някой беше писал че в Земляне е имало и от бежавите или бели като този на снимката от Уфа.

Като този на снимката от Уфа същия имаше във Враца до преди няма и 10 години в много добро състояние видимо, но нагоре като че ли не беше бял а бежав или слонова кост. Явно е имало както бели, така и бежави зависи каква боя е имало. Бежав много му отиваше с тези шарки. Също бежав с друга шарка в Перник, на който съм качвал снимка.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4054 on: 26.10.2020, 13:06:46 »
Понеже си в Младост. 90та година в Република дойдоха такива, чисто нови, основно за Експрес Люлин и 150, имаше и на 42, 51, 54, 81, 108, 112, 309, особено в почивните дни, но много бързо станаха на нищо - след няма и три години....В Земляне беше само един, но с по-различна шарка - жълто, оранжево и кафяво, беше на 383 и 74. Преди това същият беше в Малашевци на 85.
« Last Edit: 26.10.2020, 20:54:15 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1677
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4055 on: 26.10.2020, 13:24:10 »
Аз си ги спомням само по 150 и 111. Тогава доста натоварени линии. В Малашевци е имало 5 броя по непотвърдени данни.
The Grand Tour

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2738
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4056 on: 26.10.2020, 13:38:41 »
От Bus Memories нов В14-20 в Уфа, Башкортостан, един от последните произведени.
  :neznam:
Впечатление прави турският временен регистрационен номер

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3553
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4057 on: 27.10.2020, 15:22:17 »
Пак от там. Жалко, че този автобус не влезе в серийно производство, щеше най-сетне достойно да замести допотопните Шкоди....А при ДАК-овете много добре си личи "качеството" на румънската сборка......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1195
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4058 on: 27.10.2020, 17:40:55 »
По- горе, въпросните промени по украските са някъде от 1989г, макар и не преобладаващи ...Тогава един след друг се сменят ръководителите в Източна Европа... промените... и в частност бленуването към вносна стока – от една страна и от друга, да не се асоциира червеният цвят с останалата символика... тоест: какъвто социализма, такива и автобусите – в градовете където ги е нямало или са били по -малко...разпределят по някоя -такива бройка. Още повече, че ''Чавдар'' пряко се свързва с Тодор Живков... и географски, и исторически - като този път е с развалянето на тогавашната власт... След 1990 г пускат и другата разцветка - бежево с залена и червена лента...  Но има и такива, където дали на шега или истина - вярват че се е изчерпала червената боя в завода.
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1733
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4059 on: 27.10.2020, 22:11:25 »
М30(?) в Сребърна. Източникът описва снимката така:"Георги Петков Гърдев или легендарния бай Гица с неизменния си автобус. Познат на мало и голямо в Сребърна и околията. Обслужващ ТКЗС-то, училището, Футболния отбор за сватби, погребения и екскурзии."

Източник