Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278158 times)

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2360 on: 25.07.2013, 00:28:00 »
Ето какво се появи във фейсбук в ретро страницата Спомени от народната република.Един много готин пейзаж и Чавдар М 81 в отлично състояние.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2361 on: 25.07.2013, 10:39:37 »
Гледайте "Баш майсторът на море". Там на два пъти се появява оригинален Чавдар 11Г5 с изнасящи се врати - един път в началото и втори път - - с такъв Баш Майсторът пътува от морската гара до центъра на Скъпарна. Също се появява и като този на снимката. Пак М80 има и в "Най-добрият човек, когото познавам" - някъде из селата покрай Перник.
По рейс и по жена не се тича!

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2362 on: 25.07.2013, 12:06:36 »
Спрете си просташките мнения !

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2363 on: 25.07.2013, 12:16:03 »
Тези М80 и М81 горе-долу до кои години се движат и последно по кои линии в София. Самият край на 80-те и началото на 90-те със сигурност ги нямаше вече, от когато са ми първите по-ясни спомени.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2364 on: 25.07.2013, 12:57:44 »
Мисля,че някъде до към края на 1980г. твърдя по спомен,не мога да кажа с точност.Там някъде приключват дейността си и моделите Skoda RTO 706 и Икарус 180.Като един от Шкодите е запазен в Малашевци и използван за Аварийна 10 с ДК АП - 2998.За други запазени модели нямам информация.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2365 on: 25.07.2013, 13:37:21 »
Приблизително 1979-та г. са бракувани последните Чавдар М80 и М81 не само в София, но и в провинцията. Животът им е сравнително кратък и щеше да е още по-кратък ако е имало алтернатива - просто в края на 60-те и началото на 70-те не е имало с какво да бъдат заменени. Така е, понеже тези автобуси са сбъркани още на чертожната дъска - първо, че са прекалено тежки за базовото шаси и второ, масово, особено при градския вариант, се появява разкъсване и разпадане на каросерията откъм покрива. Още при появяването на тези автобуси се вижда, че от тях нищо не става и това е основната причина да се закупи лиценза от Сетра, но серийното производство по него доста се протака - от двата прототипа, произведени в Германия през 1970-та, та чак до 1974-та. И още с усвояването на 11М3 и 11Г5 освен производство на нови автобуси, в Ботевград масово се извършва и изграждане на нови каросерии върху стари, вече използвани и минали основен ремонт шасита от М64, М65, М80 и М81. Това е приключено общо взето до края на 70-те и след това единични останали екземпляри М81 имат само военните и някои предприятия - те остават в движение до края на 80-те. Шкодите 706 РТО също са докъм 1979-та - просто са си изживяли живота, тъй като всичките са отпреди 1965-а г., когато са заменени от по-нов модел Кароса S*11, те пък от своя страна през 1980та са спряни и заменени от ръбестите Кароси B 7**. Въпреки това през 80те си се мяркаше по някоя синя служебна Шкода 706 РТО в крайградски или в междуградски вариант.

С Икарус 180 нещата са по-различни - докато в София през 1980-та вече няма такива, в провинцията си ги има докъм 1984-та - аз лично съм виждал такива в движение в Дупница и в Кюстендил. Гледайте филма Комбина - вижда се, че в Скъпарна е пълно с такива. Вероятно последните са бракувани през 1986-та в Казанлък.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2366 on: 25.07.2013, 13:49:04 »
Брагодаря за интересната информация!

Жалко за Чавдар М80 и М81, имат доста красив и стилен дизайн. Предполагам че това рапаряне на каросерията се е дължало и на претоварване, защото помните навремето как автобусите се тъпчеха до откат, едвам се затваряха вратите, а попринцип въобще не е хубаво да возят правостоящи, по излючение може 10-тина човека, ама не и 100 правостоящи да се накачат. Нормално като е разчетено за 30-40 човека, като се натъпчат над 100 от такава тежест да започне да се разпада каросерията. Представете си освен това какво е натоварването на двигателя, скоростите, окачването, колко пъти над нормата.

Иначе един-единствен път съм виждал междуградският М 80 и то чак в началото на 90-те в движение, някакъв служебен в Пловдив, тогава даже не знаех какъв е. Явно единични бройки тук-там са се запазили и през 90-те. А пък Шкода 706 РТО имаше дори и след 2000-та година, например виждал съм такъв на един паркинг, между градовете Рила и Кочериново, в Стара Загора мисля че също са се движели и след 2000-та година. Някъде из нета имаше и снимки.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2367 on: 25.07.2013, 14:02:31 »
Между другото, сега се сетих за една реклама на Чавдар, показвана през лятото на 1991-ва г. по БНТ-тогава други телевизии нямаше. Та според нея, към този момент заводът предлага следните четири модела автобуси:

Съчленен Чавдар В14-20 със 150 места, за градски превози.

Чавдар 11М4 с 49 места за междуградски и туристически пътувания.

Чавдар-Авия с 20 места за междуградски пътувания.

Чавдар 5С с 16 места за трудни терени.

Какво е било реалното положение? Тогава заводът е разполагал с около 70 бройки съчленени Чавдари, произведени през 1991-ва г., от които десетина са разпродадени у нас - имаше един от тях в бяло-шарено по линия 85, после цъфна в Земляне по линии 383 и 74. Останалите 60 са шитнати в Башкортостан.

11М4 - произвежда се още известно време - малко бройки докъм 1994-та, също доста са продадени в Башкортостан, като повечето от тези са с двигател от Камаз. Последният е от 1995-та г., също с Камазов двигател, оцветен е в сиво и червено.

Авии-през 1990/91-ва са произведени много малко бройки и до там.

5С за разкарване на бабите из полето също не се произвежда реално след 1990-та.

Шкодите 11М3 и 11Г5 вече не фигурират в производствената програма.
« Last Edit: 25.07.2013, 14:11:03 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2368 on: 25.07.2013, 21:55:35 »
Между другото, сега се сетих за една реклама на Чавдар, показвана през лятото на 1991-ва г. по БНТ-тогава други телевизии нямаше. Та според нея, към този момент заводът предлага следните четири модела автобуси:
Съчленен Чавдар В14-20 със 150 места, за градски превози
Какво е било реалното положение? Тогава заводът е разполагал с около 70 бройки съчленени Чавдари, произведени през 1991-ва г., от които десетина са разпродадени у нас - имаше един от тях в бяло-шарено по линия 85, после цъфна в Земляне по линии 383 и 74. Останалите 60 са шитнати в Башкортостан.
Да този го помня беше с инвентарен номер 1809 и с ДК.номер С 3433 ПБ,после след някоя друга година когато в Земляне почнаха режат Икаруси и да ги скъсяват,покрай тях и този автобус беше скъсен и придоби друг инвентарен номер 1287,след което след няколко месеца е бракуван за жалост.А онези 10-те бяха чисто нови и пребиваваха в гараж Република под инв.номера:4175;4177;4179;4269;4271;4273;4381;4383;4385 и 4425(после преномериран на 4185).

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2369 on: 26.07.2013, 07:41:25 »
Гледайте "Баш майсторът на море". Там на два пъти се появява оригинален Чавдар 11Г5 с изнасящи се врати
Тези ги нямаше в София още към 1977, докато в провинцията се срещаха.
Изпълнението на тези врати беше крайно неудачно - те провисваха, хидравликата беше слаба и често не щракваха ключалките. Освен това бяха облицовани със същия гетинакс-мукава като в купето, при дъжд поемаха влага, докато са отворени по спирките и бързо-бързо се издуваха.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2370 on: 26.07.2013, 10:35:24 »
........И най-важното - имало е много случаи на самоотваряне по време на движение в следствие на "лягане" върху вратите, особено при претъпкан автобус - често явление през ония години. В провинцията си ги имаше - в Плевен и в Сандански съм пътувал с такъв, също и по вътрешноградската обиколна линия в Стамболийски. В "Комбина" - 1982 г. - също се мяркат.

Иване, онези в гараж Република бяха малко по-старо производство - вярно, че бяха чисто нови, но са произведени през първата половина на 1990-та, още в стандартното червено-бяло оцветяване. Пуснаха ги през лятото на 1990-та по двете експресни линии на Република - 150 и Експрес Люлин, движещи се само в пиковите часове в работни дни. Чат-пат, особено през почивните дни, работеха на 51, 81, 108, 112 и 309. След няма и три години експлоатация не мязаха на нищо. Изчезнаха окончателно през пролетта на 1995-та, като преди това закратко разкарваха строителни войници-циганета от казармата в с. Обеля.

Чавдар никога не е бил пример за качество, даже напротив. Уплътненията бяха такива, че прахоляците проникваха просто навсякъде, а при влажно време си протичаше в салона, гетинаксът се издуваше за нула време.....Благун беше писал, че като през студентските си години са чистили автобусите в гараж Дружба, са бягали от чавдарките като дявол от тамян.

Но тогава заводът бълваше продукция непрекъснато и сравнително начесто ДАП-овете си подмладяваха подвижния състав.
« Last Edit: 26.07.2013, 11:12:56 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2371 on: 26.07.2013, 12:07:38 »
Чавдар 11Г5 с цели врати съм виждал в Пловдив също чак през средата на 90-те, също в София до околовръстното имаше паркиран един такъв, но май беше изоставен, все се чудех дали е в движение.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2372 on: 26.07.2013, 12:11:44 »
Сега се сетих-ето тази снимка я снимах в окръжния исторически музей в град Кърджали, не знам дали е от града или от къде е, но се вижда Чавдар 11Г5 с такъв тип врати, също и Чавдар 11М3, Шкода 706 РТО Кароса и неизвестен модел Икарус, вероятно 266. Гредайте само какво оживление е било навремето по автогарите. Нямам идея и от коя година е. Обърнете внимание и като че ли всички са облечени в униформи може да е на някакъв празник.
« Last Edit: 26.07.2013, 12:14:10 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2373 on: 26.07.2013, 13:53:47 »
^ Някъде края на 70 -те или началото на 80 -те, е годината на снимане. 11Г5 с целите врати масово ги подменят в този период, като в по - малките градове е нормално да е било по - късно. Все пак остават автобуси с такива врати, но те се използват не за градски превози, а в АПК - та – на някои места се виждаха и през втората половина на 80-те.

Моделът М - 81 е въведен в производство в Омуртаг. Затова в онези години е широко известно като ''омурташкото шаси''. Конструкторска грешка на четожната дъска или производствена, така и не става ясно докрай. Но с правителствено решение Заводът е буквално наказан, като е понижен в структурата на – ''ДСО - Балканкар''. От края на 70 - те до промените е авторемонтно предприятия, иначе е трябвало да се превърне в основен филиал на Ботевград.
Точно през 80 - те, когато от Ботевград бълват огромна продукция, работи се на непрекъснат цикъл и в определени моменти дори изостават от плановете, в Омуртаг така и не получават амнистия за неудачния модел. С идването на промените и разпада на Стопанското обединение от 90- те години, в Омуртаг се правят опити да се възроди производството на автобуси от някои гами, но като се знае: безуспешно!     
Съществуват две противоположни мнения относно вината за късането на каросериите, но факт е че се късат именно техните, а не ботевградските шасита – които произвеждат модела М - 81. Ясно е че при градските модели възможността от претоварване е увеличена, но все пак загубите за народното спопанство са на лице и трявба да има виновни и наказани. Така донякъде производството на автобуси е запазено, иначе е трябвало да се прекрати!
Все пак М - 80 се срещат и в първите години на 80 - те, но със следващия модел 11М3 и 11Г5 биват успешно заменени. Някои могат да се усмихват, но тези модели са абсолютно надеждни! Разбира се проблемът с отварянето на вратите е бил решен бързо, но той е бил отново в следствие на пределно тежка експлоатация.

И досега в автомобилостроенето, и не само, са познати редица случаи на изваждане или на връщане на готова продуктция за отстраняване на пропуски, дори и за водещи марки. По този начин автобусите ''Чавдар'' не отстъпват ни най - малко от тази, иначе неприятна за всеки производител тенденция – нали и така може да се каже!

Поправка: Значи М - 80 е градски, а М - 81 извънградски!     
« Last Edit: 27.07.2013, 18:17:05 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2374 on: 26.07.2013, 14:02:07 »
С идването на промените и разпада на Стопанското обединение от 90- те години, в Омуртаг се правят опити да се възроди производството на автобуси от някои гами, но като се знае: безуспешно!     
Напротив, твърде успешно, но директорът инж. Васко Василев мисля се казваше, беше "ликвидиран". И до днес никой не търси подбудите И убиеца.
Именно той раздвижи нещата при производството на "Кента", но нямаше време да продължи..........
Спрете си просташките мнения !

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2375 on: 26.07.2013, 15:16:18 »
Инж. Васил Василев е гръмнат абсолютно поръчково една сутрин, пред блока, в който живее, докато е излизал за работа. Убийството е работа на мафиотите и далавераджиите, занимаващи се с внос на боклуци втора ръка от Германия - такива като Комексмаш, Софавто, София Авто Лизинг и др, като ТИМ-аджиите също имат участие. Комексмаш е на Васил Пиронков - бащата на тенесистката Цветана Пиронкова, стар партиен кадър. София Авто Лизинг пък буквално открадва четири милиона марки след търга за съчленени автобуси, организиран от Янчулев през 1993-та, като уж са му били дадени като банкова гаранция за бъдеща доставка на нови Мерцедеси 0 405 Г - уж победител в конкурса, заедно с Чавдар.
По рейс и по жена не се тича!

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2376 on: 26.07.2013, 18:08:20 »

Една статийка от "За рулем" - април 1970 г.:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2377 on: 27.07.2013, 11:19:47 »
А някой има ли някакви впечатления от междуградския М81-всмисъл, беше ли изпълнение, като луксозен туристически автобус от вътре, със седалки с висока облегалка и подлакътници, повдигнати нависоко, с вантилация и тн., или просто същият като градския, но със завеси на прозорците и 1 врата?

Защото например от 11М3 съм се возил и на изпълнение, като луксозен туристически автобус, със седалки с подлакътници, повдигнати по-нависоко, вентилация, хубави плътни завеси и тн, също и на такъв с една обикновена врата, вътре със седалки като в градския 11Г5 само дето имаше завеси.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2378 on: 27.07.2013, 14:14:19 »
А някой има ли някакви впечатления от междуградския М81-всмисъл, беше ли изпълнение, като луксозен туристически автобус от вътре, със седалки с висока облегалка и подлакътници, повдигнати нависоко, с вантилация и тн.,
Абе какъв ти лукс, какви 5 лева? Просто седалки с по-високи облегалки. Нямаха ръчки за преместване на облегалката. Като ученици обиколихме България с екскурзии с такива Чавдарки и Шкода РТО 706. Возията на Чавдарката беше с една идея по-добра, но пък бяха по-раздрънкани от чешките си аналози и определено по-тромави - явно по-тежката каросерия си е казвала думата, както отбеляза Икар.

Макар и не за дълго произвеждани, М80 имаха две модификации: старите бяха аленочервени, с малки мигачи и стопове и допълнителни задни елипсовидни мигачи. Следващата модификация бяха вишневочервени, с големи жълтооранжеви мигачи (като полските на Варшава и на Ниса). Явно е работено нещо по купето, тъй като купетата не издаваха характерния разпадащ се и вибриращ звук.
« Last Edit: 27.07.2013, 14:32:25 by blagun »

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2379 on: 27.07.2013, 15:36:56 »
Знае ли някой моделите М64,M65,M80 и М81 на какви шасита са произвеждани-на оригинални чешки или български техни аналози?
През 1976г.поради голямата натовареност и недостатъчен капацитет на КА "Чавдар-Ботевград",50 броя рециклирани шасита от изброените по-горе стари типове са изпратени в Полша ,където са им изградени нови каросерии от Jelcz.Разбира се,ресурсът на подобни автобуси не е по-голям от 10г.,друг е въпросът за целесъобразността на това начинание,но по онова време е било обичайна практика.
Направеното днес е недостатъчно за утре.