Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278082 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3020 on: 11.09.2015, 12:19:18 »
Общо 7-8 броя и другаде, освен в Шумен и Русе, не е имало. Не са изработвани в началото на 80те, а много преди това, още в края на 60-те, след което са видели, че експериментът е неуспешен и са се отказали. М80/М81 не се произвеждат след края на 1974-та, когато модернизацията на завода приключва и започват със Сетра каросериите.
« Last Edit: 11.09.2015, 12:21:12 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3021 on: 11.09.2015, 19:21:40 »
Чувал съм, че съчленени М-80 е имало още в Търговище и Габрово. Явно са били омуртажко производство, защото нямаха надпис "ЧАВДАР", а шуменските даже бяха с голяма кръгла емблема на Шкода отпред (те се появиха определено след началото на 80-те - около 1981/82 г., и се задържаха около 5-6 години). Спомням си обаче как през 1989/90 г. на шуменската автогара все още имаше няколко екземпляра М-81. По същото време (по Нова година) даже пътувах до Разград с оригинална Шкода 706 РТО.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 436
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3022 on: 11.09.2015, 19:52:14 »
Да, това е изцяло Български дизайн и е много стилен и красив.
И на мен дизайна на М80/81 ми харесва, според мен за времето, когато е създаден и изглеждал актуално. Иначе последния, който си спомням,че съм виждал в София, беше един служебен 81, било е към средата на осемдесетте. Един съсед го караше и от време на време го паркираше пред блока, нещо, което сега е невъзможно :D. Не помня дали беше на военните или е бил ведомствен на някое предприятие. Иначе, въпросният съсед беше цивилен.
Нация от лошо гледащи директори

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3023 on: 11.09.2015, 20:59:58 »
И един шуменец така паркираше неговия пред блока, та някой взе, че му го запали.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3024 on: 12.09.2015, 16:19:12 »
А, нищо чудно там по вашия край да е имало "възкресяване"  и отново привеждане в движение на вече бракувани автобуси по това време - сигурно е имало остър недостиг поради тяхното "участие" в т.нар. масова екскурзия на турчулята. Онова лято леля ми, чиновник в ДСК, от Сандански я бяха засилили за два месеца командировка в Исперих, за да бъде улеснено масовото теглене на влогове - ежедневно са носели купища пари в чували...
По рейс и по жена не се тича!

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3025 on: 12.09.2015, 16:53:42 »
Спомням си още, че пак около 1981/82 г. в Шумен се появиха поне десетина пряснобоядисани тъмночервени М-80 с дебели бели калници - като на Шкода, вероятно минали ОР в Омуртаг, и някои от тях се задържаха чак докъм 1990 година. Тогава вече бяха толкова разпрани, че даже и аз едва ги понасях.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3026 on: 13.09.2015, 17:44:45 »
Разглеждаме това.
Моделът М - 80 е въведен в производство в Омуртаг. Затова в онези години е широко известно като ''омурташкото шаси''. Конструкторска грешка на четожната дъска или производствена, така и не става ясно докрай. Но с правителствено решение Заводът е буквално наказан, като е понижен в структурата на – ''ДСО - Балканкар''. От края на 70 - те до промените е авторемонтно предприятия, иначе е трябвало да се превърне в основен филиал на Ботевград.
Точно през 80 - те, когато от Ботевград бълват огромна продукция, работи се на непрекъснат цикъл и в определени моменти дори изостават от плановете, в Омуртаг така и не получават амнистия за неудачния модел. С идването на промените и разпада на Стопанското обединение от 90- те години, в Омуртаг се правят опити да се възроди производството на автобуси от някои гами, но като се знае: безуспешно!     
Съществуват две противоположни мнения относно вината за късането на каросериите, но факт е че се късат именно техните, а не ботевградските шасита – които произвеждат модела М - 81. Ясно е че при градските модели възможността от претоварване е увеличена, но все пак загубите за народното спопанство са на лице и трявба да има виновни и наказани.
Е окончателното становище на Комитета за държавен и народен контрол – тогавашен контролиран орган. Но под него има друго, а то е че отрасълът не е свързан с отбранителната дейност и респективно остава слабо защитен. Което автоматично обаче го прави мишена на западните тайни служби. Те успяват да завербуват група лица на подходящи места, на верски признак, за да съботират качеството на продукцията. По този начин се оронва в идеологически план ''строежа на социалистическата ни икономика''. Успехът е виден и до днес, защото икономическите загуби отдавна са преодолени, но екотът все още е запазил значението си, при търсенето на негативи в тогавашния строй! Това не е прецедент в историята, тя е пълна с подобни случай из различни свери, като в България има друг, в Плевен, свързан конкретно с ГТ.
За да стигнат докрай в разплитането на случая, някъде из коридорите на ЦК, вземат решение разследването да продължи колкото е необходимо – така минава доста време, което остава загубено за внедряването на нови модели. И наистина ако погледнете редуването на моделите ще забележите, че към 70 -те и 80 -те, средно на 5 г има нови. (от 11М3 - 1972 до 11М4 - 1976 ((който се явява успешен модел и през следващите години не е предвидено заместването му)); 1982 – В 13- 20 ((1985- В14- 20)), 1988 - ''130''. Само при 11Г5 до смяната му с В 13- 20 минават два пъти повече, което е дупката в това отношение и е свързана с решението за понижаване на Завода в Омуртаг в АРЗ то спира разработването на собствени съчленение. Затова случаите с прикачането на ремарке – уж съчленено, но фактически на обикновен теглич, каквито се явяват с М - 80 са единични. Както и че в Лудогорието, тези автобуси са запазени и през всичките 80-те, за да служат като превантивна, възпитателна мярка, срещу правенето на опити за съботиране на народното стопанство – изхожда се че огромна част от хората използват ГТ.
Може би отговор на въпроса:
Освен това защо тези автобуси са изработвани в началото на 80 - те - отдавна вече е имало 11г5, защо не са се правели съчленени 11г5, а съчленени м80?
– Както и защо там са останали последни?

Разбира се, че напълно изчерпвателен отговор по всеки един детайлно възникнал въпрос не съм в състояние да дам. Само мога да вмъкна, още че по линия на СИВ – чиято идеята е да не се конкурират помежду си страните, като насочат усилията си в други дейности, за да спестят време с което да догонят технологичната си изостаналост спрямо западните държави – и доразвито по други линии през 1955г, а в началото на 60 -те унгарците правят Икарус 180, който е много успешен и знаете че обезпечава нуждата от такива автобуси за страната. През следващите години тече успоредно задоволяване на нашите потребности от внос на подобни и там където не може – собствени (дори и с прицепни ремаркета), което оказва също влияние върху по- нататъчните планове през 70 -те за развитие на отрасъла.
« Last Edit: 13.09.2015, 17:51:16 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3027 on: 13.09.2015, 18:37:15 »
В подозренията за сАботаж има логика. Не помня обаче заводът в Омуртаг преди 1990 г. да е имал някакъв собствен модел - той произвеждаше или реновираше известни количества чавдари М-81 и М-81, без да им слага никаква емблема или марка.

Какво се е случило в ГТ на Плевен?

Какво имаш предвид, като пишеш "прикачането на ремарке – уж съчленено, но фактически на обикновен теглич, каквито се явяват с М - 80"? А под "прицепни ремаркета"?

Обикновени пътнически ремаркета на теглич имаше още по времето на М-62 и М-65, но след 1977 г., когато се появиха първите икаруси модел 280, не съм виждал повече такива ремаркета. По-горе обсъждахме единичните бройки истински съчленени чавдари М-80 с полуремаркета на седло. Не знам механиката на съчлененията им откъде беше взета, но много напомняше тази на Икарус 180. Може би идеята е била те да запълнят дупката преди пускането в производство на Чавдар В 14-20, но по известни причини не е сполучила.

Къде са се късали шаситата? И защо точно шаситата - нали те са били внос от Чехословакия? Аз съм бил свидетел как се късат покривите на автобусите.

Макар и в малка серия, поне са били пуснати в производство български съчленени автобуси на шкодова база. Защото чешката разработка е останала само като два прототипа, впоследствие нарязани, именно поради забраната да се конкурират с икарусите. Но пък поляците успешно поеха щафетата с техните два съчленени модела йелчове, някои от които май се движат и до днес в ролята на ретровозила.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3028 on: 14.09.2015, 16:45:00 »
Какъв модел е Чавдарът чийто интериор се вижда на снимката - м66, м81 или някакъв по - ранен модел?
« Last Edit: 14.09.2015, 17:39:20 by Magirus deutz »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3029 on: 14.09.2015, 16:46:09 »
Най-вероятно е М66.
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3030 on: 15.09.2015, 09:16:42 »
Един чудесен Чавдар В 13-20 в Сливен.Виждам,че снимката е качена и в раздела за град Сливен, но тук е с по-добро качество: http://www.ebay.ie/itm/B44000-autobus-Sliwen-Tschawdar-Boulevard-Bulgaria-bus-/331653107329?hash=item4d3810ce81
« Last Edit: 15.09.2015, 11:39:38 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3031 on: 15.09.2015, 10:35:52 »
А мястото сега изглежда така https://goo.gl/maps/Zisg9

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3032 on: 17.09.2015, 17:17:30 »
– В подозренията за сАботаж има логика. Не помня обаче заводът в Омуртаг преди 1990 г. да е имал някакъв собствен модел - той произвеждаше или реновираше известни количества чавдари М-81 и М-81, без да им слага никаква емблема или марка.
– Какво се е случило в ГТ на Плевен?
– Какво имаш предвид, като пишеш "прикачането на ремарке – уж съчленено, но фактически на обикновен теглич, каквито се явяват с М - 80"? А под "прицепни ремаркета"?
– Обикновени пътнически ремаркета на теглич имаше още по времето на М-62 и М-65, но след 1977 г., когато се появиха първите икаруси модел 280, не съм виждал повече такива ремаркета. По-горе обсъждахме единичните бройки истински съчленени чавдари М-80 с полуремаркета на седло. Не знам механиката на съчлененията им откъде беше взета, но много напомняше тази на Икарус 180. Може би идеята е била те да запълнят дупката преди пускането в производство на Чавдар В 14-20, но по известни причини не е сполучила.
– Къде са се късали шаситата? И защо точно шаситата - нали те са били внос от Чехословакия? Аз съм бил свидетел как се късат покривите на автобусите.
– Макар и в малка серия, поне са били пуснати в производство български съчленени автобуси на шкодова база. Защото чешката разработка е останала само като два прототипа, впоследствие нарязани, именно поради забраната да се конкурират с икарусите. Но пък поляците успешно поеха щафетата с техните два съчленени модела йелчове, някои от които май се движат и до днес в ролята на ретровозила.
– Първоначално е било планувано в Ботевград да правят туристически автобуси, а в Омуртаг градски, обаче заради този случай, някъде праз 70- те този план търпи промяна. С идването на промените и разпадането на ''ДСО - Балканкар'', вече всеки завод се спасява самостоятелно. В Омуртаг се мъчат буквално да излязат от сянката на Чавдар – но като ''погледнем'' какви трудности са изпитвали в Ботевград, във всяко едно отношение, то със същата сила може да се каже, че ситуацията е била подобна и там.
– Може би е за друга тема, но за да намали значението на българо- съветска дружба, конкретно по отношение на Тр. транспорт в Плевен, войната се пренася изцяло на идеологическия фронт. По същия начин тук в България са ''изработени'' някои стълбове, които да се поддадът на напора на жиците и резултатите се виждат вече на живо, изводите – ''че само боклуци ни пробутват!'' – това е първосигналното значение на случващото се! А после се опитвай  да обясняваш какво и откъде се е получило! В онези години обществеността до толкова е разделена от настъпващите промени, че никакви аргументи не са в състояние да оборят самите факти! А те макар и голи, ще има да блуждаят още години наред! 
– ''Съчлененият'' М- 80 е на базата на обикновен теглич, тоест имаме чисто ремарке закачено за влекач. Или от два автобуса, единият се реже и се прикача като ремарке. За да стане съчленен обаче, за двете съставни части е необходимо удължение на самото шаси, което да ляга едно върху друго (в так. нар. седло). Именно тук, при самата заготовка на шасито, това го нямаме! Те са двете надлъжни греди, които задължително трябва да бъдат цялостно излети, като един детайл. Може да се направи със заварка, но цялото усилие ще пада върху нея, гаранции няма че в някой момент може да не издържи. Защото допълнително имаме и фактор – неравномерно натоварени пътници.
Това представлява ''технически невъзможното'' да стане в пълния смисъл на думата съчленен, въпреки наличието на видните признаци за това – хармониката, което е в случая с М -80!
 (Имах една картичка от Шумен, на която беше сниман отгоре един такъв автобус. Там въпреки всичко, някак си личеше, че не е точно такъв. Много интересна беше, само че не я намирам вече сред вещите си! Да се надяваме, че все някой ще я има и ще изскочи някъде! Мисля, че е снимана преди 1974 година.)         
– Точно каросерията се е късала, около и над вратите! И това е интересното, че при здраво шаси имаме там проблем – напълно достатъчно вече да погледнем, като на нещо технически нелогично... а оттам и обект на задълбочено разследване в други свери!
 Що се отнася до самото определение – шаси, каросерия – някъде може да се разглежда цялостно и оттам неправилното по- детайлно интерпретиране!
 – СИВ оказва влияние, но нека не забравяме, че първо заводите Йелич, са били възстановени немски още през 1952, после съвместно с Чехословакия (1958) се кооперират (ние също впрочем), но имаме и Икарус. Погледнато в този аспект, не можем да твърдим че СИВ ни е ощетил с нещо. Това исках да кажа, че през следващите години, като не са ни стигали Икарусите и са ни трябвали дълги, закачали са ремаркета!
« Last Edit: 17.09.2015, 17:32:40 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3033 on: 17.09.2015, 18:32:17 »
Благодаря! Много от тези неща не ги знаех.

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3034 on: 17.09.2015, 19:57:13 »
Това със здравото шаси и късането при около и над трета врата сме го виждали и при Чавдар 141 и при 120 също . И там ли е имало конспирация или ???
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3035 on: 18.09.2015, 11:39:28 »
Според мен теориите за конспирация са измислица, препредавана между хората. Надали някой си е мислил за такива неща, отиваш си на работа, работиш си, после се прибираш, излизаш с колегите-кой се е интересувал тогава от конспирации, съботажи итн, в онези спокойни и безгрижни години?

Късането на шаситата е по-скоро от претоварване. Това все пак са автобуси, не танкове или камиони, нормалното е да се заемат всички седящи места, евентуално плюс някой друг правостоящ, а не да се тъпчат до откат, та чак вратите да не могат да се затворят. Ами при такова натоварване, постоянно друсане и усукване от дупките ако ще и от карбон да е каросерията рано или късно пак ще се скъса.

И на новите автобуси при претоварване се късат каросериите за същото време горе-долу, колкото и при Чавдар М80. Нима  О 405-Н не късат каросерията при задния мост, или пък късите Щаери в Перник още от преди години си бяха със увиснала 3-та врата и скъсано над нея. Също и ВМС, при лош път и системно натоварване също късат шасита. Просто трябва така да се прави организацията на транспорта, че да не се допускат такива претоварвания.

Защо мислите, че туристическите М81, които возят само 40 седящи отделни бройки от тях откараха дори до след 2000-та година? Демек на възраст повече от 40 години.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3036 on: 18.09.2015, 12:44:54 »
Иво, предполагам си чел книгата. В нея хората, работили по това време в Чавдар чистосърдечно си признават, че тези автобуси са си занаятчийско производство, нескопосани и затова се търси да се закупи лиценз. Написано е, че през 50те автобусното производство там се насочва към затихващи функции, а заводът лека-полека ще се преориентира към хладилници за магазини. Но СИВ и СССР нареждат България да стане основен доставчик на електрокари и мотокари, затова всички софийски автобусни и тролейбусни фабрики, като завод 6-ти септември, са препрофилирани и се налага, понеже почва внос на Икаруси, но те още тогава не достигат, заводът в Ботевград отново да се преориентира към автобусите. И точно това обстоятелство води до огромното изоставане в сравнение със световните тенденции.
По рейс и по жена не се тича!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3037 on: 18.09.2015, 12:55:57 »
Какво се има предвид в случая под "занаятчийско производство"?

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3038 on: 18.09.2015, 13:15:04 »
Какво се има предвид в случая под "занаятчийско производство"?
Хора без нужното образование, и ценз, набързо обучени да вършат отделни манипулации. Толерирани от факта че Ботевград е "Татовия" край, и там всичко е позволено.................
Спрете си просташките мнения !

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3039 on: 18.09.2015, 13:34:46 »
Също така и липсата на техника и част от произвосдството е било ръчна изработка. В книгата много интересно е описано.

Иначе, по-нататък се създава и добра учебна база, още от по-долните класове учениците ги водят да гледат какво се прави в завода, да помагат, на стаж и така като завършат средното си образование вече са едни добре квалифицирни специалисти. Най-ефективно и лесно се учи с практика, много правилен модел е било това, само с теория нищо не може да се научи. Всеки може да хване и да прочете, но не пробва ли как се прави наживо никога няма да се научи.

Иначе набързо са ги учили отначало защото е имало голям глад заработници, дефицит на автобуси и много работа, която трябва да бъде свършена. Това сега също го има в някои големи фирми, дефицит на работна ръка и заради спешната нужда от работници хващаш който и да е и го обучаваш. Проблема сега обаче е че младите нямат и желание да се научат, с всякакви мотиви от рода на "аз за какво съм учил 10 години и сега да работя нещо което не изиксва образование" или "искам да работя в офис, не да се цапам и да върша физическа дейност" Пробвай сега да хванеш младите да работят с машини, електрожен, палетни колички, ламарини, строителни материли, да мъкнат палета със железа итн. да видиш що мрънкяници ще има. Млади здрави мъже искат да си седят на топло в офис да подреждат документи и да си цъкат на компютъра.
« Last Edit: 18.09.2015, 13:54:17 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР