Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 579531 times)

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2960 on: 31.05.2018, 00:37:22 »




От статията, посветена на България, в списание Грузовик Пресс.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2961 on: 15.06.2018, 00:07:04 »
Чавдар микробус, мисля, че това е редкият и не влязъл в серийно производство модел 6М:


Снимката е от 2011 г. и е възможно вече да не съществува.
« Last Edit: 15.06.2018, 00:18:42 by Balkanton »

Offline llll

  • Писател
  • **
  • Posts: 28
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2962 on: 15.06.2018, 07:55:47 »
Не е ли 9м? Виж пост #2667 в същата тема.

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2107
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2963 on: 15.06.2018, 09:01:47 »
Не е, по-малък е, личи си.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2964 on: 15.06.2018, 09:46:57 »
Не е ли 9м? Виж пост #2667 в същата тема.
9М е по-голям автобус с големи гуми, докато този е с много малки гуми, както при известната вече снимка на Чавдар лаборатория:

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3863
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2965 on: 15.06.2018, 09:53:08 »
А лабораторията какъв модел е?

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1291
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2966 on: 18.06.2018, 22:53:55 »
А лабораторията какъв модел е?
При справка с книгата на Иван Колев всъщност лабораторията изглежда да е 6М, а екземплярът по-горе - 7М.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 239
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2967 on: 19.06.2018, 23:59:48 »
Този автобус е прототип с номер на рамата 0001 продаваше се през 2013 в продавалник и беше боядисан в сив цвят

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1621
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2968 on: 26.06.2018, 21:23:55 »
 Малка част от прословутата социалистическа безстопанственост:  нови превозни средсва се скапват без да са помръднали от мястото си - дописка, публ. във в. "Труд", бр. 22, 28.01.1982г.   
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline mishot

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 54
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2969 on: 03.07.2018, 00:53:01 »
Понеже четат тук - моля да закупите автобуси СОР от Чехия или Словакия. Може и да започнем да ги произвеждаме по лиценз, имат проста, но здрава конструкция и изпитана техника. Салоните им носят на износване и мръсотия повече от тези на Соларисите.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12153
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2970 on: 03.07.2018, 01:30:32 »
За съжаление няма вече къде да ги произвеждаме, защото през 99-та година по политически причини ни беше закрит автобусния завод. Въпреки, че МАН са искали да произвеждат в този завод поне 600 автобуса годишно и са били доволни от продукцията, и въпреки обновения завод с модерна техника, само с простото условия да имаме поне 200 бройки за вътрешен пазар. Но не та не, правителството тогава отпуска заем на големите градове у нас за покупка на вносни автобуси и закрива завода.

И Въпреки, че Чавдар печели търг за доставка на 60 съчленени автобуса за София, тогавашния кмет твърдо настоява Чавдар да достави само 30 а останалите 30 класираният на второ място Мерцедес О 405 Г. Е видяхме колко дойдоха О 405 Г, а Чавдар си изпълниха доставката и обслужваха линии цели 20 години.

И да се оборудва база за производство на автобусни каросерии, трудно ще намериш хора които могат да го работят това и да ги сглобяват, виж че всичко живо може само да цъка на компютъра. А там си трябват заварки, работа с инструменти, машини, лепила, бояджийство, хамалогия... Иначе не е лоша идея, да си произвеждаме автобуси според нашите искания и условия. Могат да се използват водещите фирми западни фирми за доставката на двигатели, скорости, мостове, електроника, стъкла, подови настилки, плоскости и др. детаили и агрегати.
« Last Edit: 03.07.2018, 01:32:10 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13557
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2971 on: 03.07.2018, 06:59:10 »
За съжаление няма вече къде да ги произвеждаме,
Никой не си и мисли да ги произвеждаме ние. Човекът говори за автобуси от Чехия или Словакия.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7642
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2972 on: 03.07.2018, 11:01:13 »
Иво, кое е изкарало на линия 20 години. 2631 беше бракуван едва след 9 години на линия. Повечето се спомогнаха малко след него.

Offline mishot

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 54
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2973 on: 03.07.2018, 11:16:31 »
Може само аз да го виждам, но като дизайн масовите градски модели на СОР ми се струват като естествено продължение на Чавдарите, много щеше да им отиват надписите и знаците Чавдар. ;)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13557
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2974 on: 03.07.2018, 11:24:00 »
Добре са известни правилата - доставките стават чрез обществени поръчки.

Колкото до това, че на Чавдар са виновни политиците, четирите годишни времена и световният еврейски заговор - това не е като да не сме го чували "по хладни механи". Фактите обаче са, че мениджмънтът е пряко отговорен, че заводът не се вписа в икономическите реалности. Дали вината е в проектирането, в неправилния избор на лицензи или друго - това при всички случаи е управленско решение. През 90-те са отминали безвъзвратно времената на производство на 3-4 модела в продължение на десетина години при нулева конкуренция отвън.
« Last Edit: 03.07.2018, 11:29:49 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12153
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2975 on: 03.07.2018, 11:28:51 »
И това го бяхме разконспирирали. Оказа се, че производителя на механизма на съчленението е дал максимален ъгъл на пречупване 10 градуса, а при претоварен автобус на Семинарията и проведени измервания този ъгъл е бил доста по-голям от максималния предвиден и цялата енергия и тежест се е поемала от шасито и каросерията, което е довело до измятането и скъсването й. Освен това при замерванията на състоянието на пътната настилка по маршрута на линия 94 твърдо не отговаряла на нормите за движение на такъв тип съчленени автобуси, като неравности, дупки, пропадания идр.

Но според историята, повечето около закриването на завода е било умишлено. Нарочно държавата не искала да отпуска пари за по големите градове да купуват Чавдар, в София кмета също много се дърпал, и посочвали аргумент че от това което били виждали и ползвали като продукция през годините като качество не им харесвало особено, въпреки налетите много пари за модернизация на завода, че не искали повече в големите градове от тези модели и какво ли още не, въпреки че в конкурса Чавдар 141 е класиран на 1-во място и след това О 405 Г.

Може само да предположим, ако беше станало обратното какво щеше да е сега. Класираният на 1-во място Чавдар щеше да изпълни всички поръчки с много бройки за София, Варна и Пловдив, вместо последващите О 345 Г, МАН, Юнкер в Пловдив и тн. Понеже МАН са искали да си произвеждат автобусите тук, може да предположим, че МАН СГ 262 и 232 са щели да се правят тук, а защо не и сегашните Лайнс Сити, вместо в Полша у нас, вече щяхме да сме натрупали достатъчно опит, вместо всичко да се разсипва. Сега можеше във всеки голям град целия ГТ да е съставен от Български автобуси и тролеи, направени за нашите условия.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13557
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2976 on: 03.07.2018, 11:42:01 »
Иво, нови глупотевини! От всичките тестови автобуси, които вървяха по А413, не беше нужно да си експерт, за да видиш кое беше най-големият боклук. Тъй като имах удоволствието да тествам многократно новата техника през 1996-7 (като нови до един те бяха на А280 и 94), това, което ги отличаваше от Икарус 280 (тук въобще не споменавам Хюлиези и прочие) бяха тесните седалки и вонята на нафта в ремаркето. Все пак през 1995 червеното правителство на Жан Виденов беше в състояние да наложи на общините какво да закупят и София имаше "щастието" да получи 30 Чавдара 141, само защото толкова можеха да се произведат. Натискът беше върху отиващия си кмет Янчулев и ако Янчулев е свалил бройката от 60 на 30, това е едно от малкото добри неща, които е направил за София.
Това с идиотското налагане всички градове да закупят боклуци си отиде още в края на 80-те. Даже по соца София пренебрегна аквариумите В1420 и намери начин да си издейства Икаруси 280. Нека отбележим, че и в комунистически Китай управляващите не си правят лукса да налагат неконкурентни боклуци напук на пазарните правила.
« Last Edit: 03.07.2018, 11:49:43 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12153
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2977 on: 03.07.2018, 12:17:38 »
Преди мислех че са градски митове и легенди, но като си купих книгата "автобусите на Ботевград" и там ги пише официално тези неща, че Янчулев се е дърпал и твърдо е отказвал да подпише да се доставят повече автобуси Чавдар в София, ако ще и нищо да не се достави, "докато бил кмет никога нямало да подпише за тази марка". След хиляди преговори, срещи и отказ на банките да гарантират заем за Мерцедес все пак накрая се съгласяват само за 30 броя и 30 броя О 405 Г. Иначе Чавдари-те трябвало да са 120 броя общо.

А не е ли също налагане, когато 97-98ма започва да се усеща силна необходимост в 3-те най-големи града да се подменят автобусите, да ти кажат "ами ще отпуснем пари, но ще купувате МАН, Мерцедес итн. но за Чавдар повече няма да ви даваме пари" На това не му ли се вика налагане? Спомняте си, 98-ма в София Пловдив и Варна закупените масово Мерцедес О 345 Г, МАН СЛ 232 и СГ 262, и Волво Юнкер.

Ако питаш и някой от Ботевград, работил в завода ще ти разкаже същото, нищо чудно от градски митове и легенди да се окаже че наистина е било така и всичко това е направено умишлено. Историята мълчи...

За мен ако е така си е било чисто политическо, тия работи се преценяват от експерти не от политици които през годините това което били виждали от този завод и ползвали не им харесвало особено като качество. Тия управляващи, да не би всички до един да са раздбирали от автобусни каросерии и двигатели, или просто са били ползватели на услугата.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2978 on: 03.07.2018, 12:28:55 »
Чавдарите не изкараха повече от 4-5 години по 280 и 94, след това бяха прехвърлени на по-умерено натоварени линии като 78, 85, 86, 309, 310 и в последните години от експлоатацията си бяха предимно по по-слабо натоварени крайградски като вече закрития 16 и 119. За сравнение MAN SG262 в Малашевци все още работят по 280 и понякога излизат като резерви по 94 и 120, O345G в Дружба все още обслужват 88 и 413 и понякога излизат резерви по 76 и 305. :rolleyes: Ако бяха доставени 60 или повече Чавдарки щеше да се наложи експресна поръчка на съчленени автобуси още в първото десетилетие на новия век. :rolleyes:

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7642
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2979 on: 03.07.2018, 13:49:37 »
Чавдарите се движиха по 94 неотменно до 2004, когато доставиха Конекто Г, и бяха прехвърлени на 309. По 85 и 86 се движеща по необходимост,  защото 1999 се прехвърлиха 9 Хюлиеза и 2530 в Дружба и нямаше как с 20 автобуса да се обслужват и двете линии. По 119 Чавдар нямаше до последно бяха Икарусът и след това зелени. По 16 и 310 също не е имало по наряд.