Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278086 times)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3440 on: 03.07.2018, 12:28:55 »
Чавдарите не изкараха повече от 4-5 години по 280 и 94, след това бяха прехвърлени на по-умерено натоварени линии като 78, 85, 86, 309, 310 и в последните години от експлоатацията си бяха предимно по по-слабо натоварени крайградски като вече закрития 16 и 119. За сравнение MAN SG262 в Малашевци все още работят по 280 и понякога излизат като резерви по 94 и 120, O345G в Дружба все още обслужват 88 и 413 и понякога излизат резерви по 76 и 305. :rolleyes: Ако бяха доставени 60 или повече Чавдарки щеше да се наложи експресна поръчка на съчленени автобуси още в първото десетилетие на новия век. :rolleyes:

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3441 on: 03.07.2018, 13:49:37 »
Чавдарите се движиха по 94 неотменно до 2004, когато доставиха Конекто Г, и бяха прехвърлени на 309. По 85 и 86 се движеща по необходимост,  защото 1999 се прехвърлиха 9 Хюлиеза и 2530 в Дружба и нямаше как с 20 автобуса да се обслужват и двете линии. По 119 Чавдар нямаше до последно бяха Икарусът и след това зелени. По 16 и 310 също не е имало по наряд.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3442 on: 03.07.2018, 14:12:39 »
Всичко е точно така както го пишете - мениджърски проблем. Вносителите са разчитали на комисионни, а родния производител по старому на политическа подкрепа. Ако бяха калкулирали комисионни, не 30 а 300 Чавдара щяха да бъдат поръчани и Янчулев щеше да се гордее със стореното.
А за техническата част също всичко е вярно - и позицията на общинските експерти, и на завода. И не става въпрос само за Семинарията. Много добре си спомням дупките по ул. 8-ми декември и как едва минавах от там с Москвич.

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3443 on: 03.07.2018, 17:57:17 »
Колкото и аргументи да си изсмукваме от пръстите за лоша поддръжка и инфраструктура, ясно е, че просто Чавдарите не бяха стока.
Но с политическа помощ родният производител можеше да бъде разработен и да се подпомага развитието му, с което да започне да излиза по-надеждна продукция. Говоря в най-общ план. Чавдар 140 и Чавдар 141 бяха стъпка напред, все пак това вече прилича на автобус. Ако бяха закупени поне планираните 120 Чавдара 141, това щеше да даде тласък моделът да се усъвършенства и да се предлага нещо по-добро. И това вместо да се купуват само рециклирани вехтории от Европа и нови турски боклуци, а тука хората от завода да стоят без работа.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3444 on: 03.07.2018, 18:48:19 »
Не бяха стока защото завода беше разколачен през още през 92-ра. Трудното взимане на решения, 140 и 141 се усвояват от Щаер от 1985. Липсата на двигатели и последващото избиране на по-евтиният неподходящ за автобус двигател на МАН също оказват значение. Част от заводите, които са били поддоставчици на Чавдар също са почнали да фалират един по един и да се затварят безразборно от министерство на икономиката. При автомобилното производство поддоставчиците са много важно звено от цялата верига. СО непрекъснато натискаха за по-ниски цени на автобусите, ако не се лъжа бяха на половин цена спрямо О405G който си беше доста скъп за онова време. За кмета на Бургас да не говорим колко си плати автобусите.
The Grand Tour

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3445 on: 03.07.2018, 18:48:55 »
Всъщност ако Чадвар не бе закрит, вероятно щеше да произведе по-добри автобуси от тухлите и БМЦ.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3446 on: 03.07.2018, 18:56:50 »
Две мнения по въпроса няма. Просто е трябвало 90-та година, независимо от всичко, да подновят договора с Щаер. И понеже това не е направено, след Лукановата зима заводът предлага само застояли се на склад "икономичен" вариант съчленени Аквариуми, 11М4, Авии и 5С. Едва 93-та година почват да се опитват да предлагат вече морално остарелите модели от лиценза на Щаер и изкопираните от Сетра междуградски варианти. Но наистина от 6-те тестови автобуса по 413 Чавдарът беше най-зле - хем морално остарял, хем изключително нескопосано направен. На другия полюс бяха Ван-Хоолът (изцяло нископодов) и Сканията, дори Мерцедесът 0 405 бледнееше пред тях.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3447 on: 03.07.2018, 20:51:57 »
Значи моделите 130 и 140 реално не са произвеждани редовно, а само няколко поръчки за няколко бройки са изпълнени и всичко е приключило?

Не бяха стока защото завода беше разколачен през още през 92-ра. Трудното взимане на решения, 140 и 141 се усвояват от Щаер от 1985. Липсата на двигатели и последващото избиране на по-евтиният неподходящ за автобус двигател на МАН също оказват значение.

Може ли повече информация в какво се състои "разколачването" и каква е тая липса на двигатели? Как така двигателят на МАН не е подходящ?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3448 on: 03.07.2018, 21:07:38 »
Двигателя на МАН е 5 цилиндров, по-подходящ за камиони и багери, отколкото за автобус. 5 цилиндров двигател не е уравновесен.

Липсата на двигатели е, че не сме имали достатъчно мощен двигател за тежките съчленени В14-20 например, двигателят е добре познатият като при Икарусите Д2156 с мощност около 180 коня. При пълен автобус и голям наклон си е тегаво с такъв двигател.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3449 on: 03.07.2018, 21:48:17 »
А по 413 какъв Чавдар беше тестван? Не беше ли 141, онзи, който беше в Бургас от 2004 г. ? Що да е нескопосано направен точно пък той...

Offline It_s_Real

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 714
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 344034812
    • View Profile
    • extrahost.BG
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3450 on: 03.07.2018, 21:50:40 »
Янчулев умишлено блокирал сделката с "Чавдар"
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/1995/03/13/1163709_ianchulev_umishleno_blokiral_sdelkata_s_chavdar/


Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3451 on: 03.07.2018, 21:53:15 »
Той де. Още тогава избиваше ръжда по него навсякъде. И седалките бяха като на 11Г5, само вратите бяха австрийски - имали са някаква остатъчна бройка от тях. Поне да бяха пуснали прототипа, изработен в Австрия, щеше по-добре да бъде приет.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3452 on: 04.07.2018, 06:53:59 »
Е то май само него го ловеше ръжда, серийните бройки нямаха такъв проблем и то до последно.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3453 on: 05.07.2018, 22:11:37 »
Друго изключително интересно е, че Чавдар 141 общината ги купува за 250 хил. долара бройката! Това никак не е малко за тогава, при положение, че след две години и половина по Костово време съчленените зелени турски Мерцедеси са взети за по 350 хил. марки, оранжевите МАН-ове SG 262 - по 270 хил. марки, белите малки SL232 - по 160 хил. марки. "Сделката на века" по същото време в Пловдив е, когато Спас Гърневски, без процедура по ЗОП, подписва договор за единични, морално остарели и базово изпълнение Юнкер-и за по 500 хил. марки, но пък доставчикът на всеки нов автобус подарява по един втора употреба. По-късно се появи по-нов модел нископодови Юнкери вече за по 398 хил. марки, но вече никой в България не купува от тях. Единият от представителите тогава казваше как може от Мерцедес да се компрометират с тези турски измишльотини. Интересен е случаят в Скъпарна, където Икарус, сваляйки доста цената, предлага модели 415 и 435, аналогични на братиславските, на цената на турските псевдоМерцедеси при по-изгодни условия за гаранционна поддръжка, но въпреки това и там е подписан договор с Балкан Стар. Другите градове, като Бургас, Стара Загора, Русе, Плевен, остават без нови автобуси, за наказание, че кметовете тогава са били от противниковата партия, плюс това бургаският не си е платил Чавдарите.
Иначе за другите "участници" в конкурса от 93-та година цената е: Икарус 280 с нов двигател - 100 хил. долара, Мерцедес 0 405 (не нископодов) - 750 хил. марки, полска Скания 1,4 мил. марки, Ван Хоол (нископодов) - 1.2 мил. марки (тогава 100% нископодовите автобуси са още много скъпи), Санос - 190 хил. марки.
Малко по-късно немският град Вупертал с монорелсовата железница си набавя съчленени нископодови Икаруси 417 по 600 хил. марки броя. А 99-та на Софиянски тестовият Соларис му се вижда "много скъп".

БМЦ-тата от 2005-та са взети по 400 хил. лева, пак морално остарели и паянтови. А нашите сега искат да купят автобус за 300 хил. - е, няма как. Може, ама в евро.
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3454 on: 05.07.2018, 22:33:12 »
Хубаво е да посочиш източник за тези цени. Чавдар спечелиха с ниска цена която беше наполовина на O405G от сорта на 80 000$. Цените от 93-та са ти тотално сбъркани. Никога O405G не е струвал 750 000 марки в това съм 100% сигурен.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3455 on: 05.07.2018, 22:49:14 »
Ами през следващата, 94-та, докопах от Славейков един актуален за тогава каталог на списанието Lastauto Omnibus. Доста дебела тухла с всички европейски модели камиони и автобуси, по производител. Та накрая имаше таблици по модели и цени. Отдавна го изхвърлих, но през ония години други източници нямаше. Много от фирмите, като ги питаш за приблизителна цена, казваха "направете официално запитване за оферта". А за 80 хил долара не знам как, дори и тогава, е щял да се получи нормален съчленен автобус.
« Last Edit: 05.07.2018, 22:50:49 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3456 on: 05.07.2018, 23:35:29 »
Ето една снимка на Щаер-Кипе тролейбус.  Същият, ама австрийски :D
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3457 on: 06.07.2018, 08:32:39 »
От шофьор на Бургасбус съм чувал,че Чавдар 120 е струвал 90 000 долара, а 141 е струвал 110 000 долара.
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3458 on: 06.07.2018, 10:57:50 »
Разликата в цените на единичен и съчленен изглежда прекалено малка - нормално е около и малко над 30%. :rolleyes:

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Направеното днес е недостатъчно за утре.