Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278163 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3560 on: 02.04.2019, 23:58:14 »
Не разбирам, просто задавам въпроси как заводите, произвежащи калпавите Кароси успяха да преживеят.....А един приятел с трактори Ламборджини стана пишман, че се е захванал с тях - пълен боклук и отвратителен технически съпорт от страна на представителя им в България. Няма пречка нещо да е скъпо и пак да не го бива, високата цена не е никаква гаранция за качество и дълговечност, вече хиляди пъти имах възможност да се убедя.... Ивекотата на Транстриумф вътре бяха с някаква некачествена пластмаса, подобна на тази при руските метровагони....

А Alstom и Bombardier периодично затъват и искат държавни помощи, за да бъдат спасени. Че на всичкото отгоре в момента аз косвено субсидирам втората компания.....
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3561 on: 03.04.2019, 00:06:10 »
Не са имали Вилхем Краус, Александър Янчулев, Жан Виденов, Румен Гечев, Йоан Костадинов, Иван Костов и Муравей Радев в управлението на страната.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3562 on: 03.04.2019, 00:09:53 »
.........и Габор Селеш, Петер Медьеши, Ференц Дюрчани или Виктор Орбан....Скоро разбрах, между другото, че В13-20 и В14-20 са имали също доста напредничава за времето си система за регулиране нивото на пода, качеството на изпълнение е отделен въпрос.
« Last Edit: 03.04.2019, 00:13:02 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3563 on: 03.04.2019, 22:28:33 »
Каросата била боклук. Някои имат спешна нужда от психиатър. Далеч нямам намерение да ставам адвокат на модели и производители, но определено тук има хора за психодиспансер...
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3564 on: 03.04.2019, 22:37:35 »
Каросата си беше най-хубавия соц.автобус. Спомням си 90-те ги имаше на много места у нас втора употреба. Съчленените бяха направени по модерен тип със задноразположен двигател като 305-цата, късите също возеха много хубаво и бяха много тихи, много по-добре уплътнени и отоплени от Икарусите например. Спомням си изнасящите се безшумни врати на Каросата как плътно прилепяха като се затваряха, а не се вееха като при Икаруса, и водното отопление с печки в Каросата. Крайградската версия пък с 2-те тесни врати си беше трепач, много такива имаше по едно време по линиите до Перник, Самоков и други.

На мен лично като дете Чавдар-ите и Каросите си ми харесваха повече точно заради отоплението, а Икарусите не ги обичах много защото все беше голям студ вътре и стъклата им замръзнали. А като че ли изглеждаха и по-избушени и занемарени от Чавдар-ите и Каросите. В 11Г5-ците имаше един голям калорифер зад шофьора обикновено, а В14-20 бяха с водни калорифери под седалките. Икарусите не помня фабрично да са имали такива, май имаха само нафтова печка, която в повечето случаи беше прецакана( не изключвам умишлено да са ги махали или прецаквали заради кризите с горивата през 90-те)

Но пък както сме писали Икаруса си е класика, всеки го знае, от старото поколение сигурно няма човек който да се е возил на него. Символа на ГТ в целия източен блок.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3565 on: 03.04.2019, 22:41:53 »
За другаде не знам, но когато най-сетне в края на 2000-та най-калпавият ДАП в България фалира и беше разтурен, частна фирма на мои познати взе повечето маршрути с няколко Кароси. Е, такива ядове браха, че бедна ви е фантазията. Постоянно нещо се трошеше, особено моторите от Шкода Европа, нерядко имаше големи закъснения и непокрити курсове. А за ръждата не ми се говори....И хората с право негодуваха "Зор да вземат линиите, пък сега не могат да ги покриват!". Поне частите бяха евтини и се намираха, по линия на тяхната идентичност с тези на Шкода Европа, съответно завод Мадара в Шумен - много фирми ги правеха. Докато за Икарус примерно оригиналните унгарски части (въпреки че немалко фирми там ги правят и до момента) бяха изключително скъпи, никой не ги и внасяше. Положението се пооправи, когато успяха да купят оригинални немски Сетри. Не бъркайте с трамваите ЧКД и тролеите Шкода 14/15Тр. 

А моите познати на следващия конкурс загубиха линиите, дойде друга фирма с по-нови и хубави уж автобуси, но пък те взеха да не покриват и режат курсове на поразия, които са слабо натоварени. Та пътуващите пак се възмущаваха - "Предната фирма, бяха строшени и раздрънкани (Каросите), но ги имаше винаги, сега тия си правят що си искат, ту ги има, ту ги нема...."
« Last Edit: 03.04.2019, 23:05:26 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3566 on: 03.04.2019, 22:49:17 »
Възможно е и така да е, но откъм комфорт определено си бяха номер едно. Всъщност Кароса май правеха единствени от модерен тип съчленен автобус с двигател отзад от соц.блока отначало. У нас също имаше внесени такива втора употреба в Пловдив, Горна Оряховица, Кюстендил и си изглеждаха доста добре.

Всъщност причината да се чупят може да е в това, че са ни ги продали когато са се скапали вече. Като са навъртяли милион километра, почнали са да им гният гредите и са били за ОР нормално да си ги продадат и тука да започнат да се чупят.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3567 on: 03.04.2019, 23:03:27 »


На мен лично като дете Чавдар-ите и Каросите си ми харесваха повече точно заради отоплението, а Икарусите не ги обичах много защото все беше голям студ вътре и стъклата им замръзнали. А като че ли изглеждаха и по-избушени и занемарени от Чавдар-ите и Каросите. В 11Г5-ците имаше един голям калорифер зад шофьора обикновено, а В14-20 бяха с водни калорифери под седалките. Икарусите не помня фабрично да са имали такива, май имаха само нафтова печка, която в повечето случаи беше прецакана( не изключвам умишлено да са ги махали или прецаквали заради кризите с горивата през 90-те)

Но пък както сме писали Икаруса си е класика, всеки го знае, от старото поколение сигурно няма човек който да се е возил на него. Символа на ГТ в целия източен блок.

Икарусите имаха водно парно по цалата дължина на салона от лявата страна с по една нафтова печка в предния и задния край. Задните още 90-те години си заминаха, а предните поработваха в най-големите студове. Шофьорите избягваха да ги пускат заради горивото.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3568 on: 03.04.2019, 23:06:39 »
....и в следствие на това в кабината беше топло, а в салона - кучи студ. Един от поводите Икарус да стане мръсна дума.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3569 on: 03.04.2019, 23:12:06 »
Ако има водно парно, какво общо има с разхода на нафта? Просто охлаждането се прехвърля на радиаторите към салона като се отворят едни кранове. Използва се топлината от охлаждането на двигателя. Няма логика в Чавдар-ите и Каросите с водно парно да работят постоянно като е студено в Икарусите не.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 274
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3570 on: 03.04.2019, 23:13:07 »
2001г

Изпратено от моят SM-A530F с помощта на Tapatalk


Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3571 on: 03.04.2019, 23:20:30 »
Ако има водно парно, какво общо има с разхода на нафта? Просто охлаждането се прехвърля на радиаторите към салона като се отворят едни кранове. Използва се топлината от охлаждането на двигателя. Няма логика в Чавдар-ите и Каросите с водно парно да работят постоянно като е студено в Икарусите не.
В случая става въпрос за независимо водно отопление, с двете нафтови печки отпред и отзад - те с какво работят, мислиш?
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3572 on: 03.04.2019, 23:28:30 »
Ако е било така тогава обяснява нещата. Не е имало възможност двигателя да се охлажда през радиатори в салона като в Чавдар-ите и съвременните автобуси.И аз си спомням, че "топлото" в Икарусите изчезна когато бяха кризите за нафта. Явно тогава са ги прецакали.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3573 on: 04.04.2019, 01:15:10 »
Има такава възможност, но има и споменатото независимо отопление. Същото е и при по-новите Икаруси 415/435. Жълтите (Руските) Икаруси пак са така с тази разлика, че при тях отзад е като при нашите, с нафтова печка на същото място, но отпред независимите радиатори са пръснате под седалките. При Чавдарите - 11Г5, 11М3, 11М4, В13-20, В14-20, 5С, отоплението е само по първия начин, няма отделна отоплителна система. За 140/141 - не знам, не мога да кажа.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3574 on: 04.04.2019, 01:26:51 »
При В14-20 освен водното парно също има и нафтова печка, отзад в ремаркето. Духалките са отляво между съчленението и 3-тия мост, а печката е в капака след съчленението. Мисля че е било опция, не знам дали всички са го имали.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3575 on: 04.04.2019, 10:10:46 »
Задномоторните Кароса се експлоатираха в много градове в Чехия и Словакия до преди няколко години, явно не са чак толкова лоши. :rolleyes:

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3576 on: 04.04.2019, 10:25:54 »
Произвеждаха се дълго време. Не са смогвали да си задоволят собственият пазар. 
The Grand Tour

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3577 on: 05.04.2019, 18:02:48 »
При В14-20 освен водното парно също има и нафтова печка, отзад в ремаркето. Духалките са отляво между съчленението и 3-тия мост, а печката е в капака след съчленението. Мисля че е било опция, не знам дали всички са го имали.
Въведено е в произвежданите към края на 1985г

Не са имали Вилхем Краус, Александър Янчулев, Жан Виденов, Румен Гечев, Йоан Костадинов, Иван Костов и Муравей Радев в управлението на страната.
От списъка махни Жан Виденов и Йоан Костадинов, Румен Гечев като че ли е трудно да се коментира в тази тема, но че първият е поставен на ''динена кора'' и бутнат или насаден на ''пачи яйца'' и така приравнен с другите е ясно, макар и неосъснато! А в какво точно им е вината – че прави държавна доставка на ''141'' в София ли? ...Вторият по същия начин, само че общинска за Бургас? И че са дали глътка въздух на Завода ли... хайде хиляди пъти сме го повтаряли тук...
...Както и че сега ''Дежурните'' антикомунисти, репресирани и други подобни производни ще ми скочат пак с обвинения... 
« Last Edit: 05.04.2019, 18:05:09 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3578 on: 05.04.2019, 22:05:05 »
Варна и София взеха зелените Мерцедеси, а ние в Бургас взехме Чавдари. Любими са ми, но Мерцедесите още се движат, а от Чавдарите няма и помен. Сигурно има защо?!
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3579 on: 05.04.2019, 22:25:45 »
София получи 30 Чавдара 141 през 1996.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!