Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 644655 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3200 on: 11.07.2019, 19:10:55 »
Нема що, много стилни и комфортни, радвам се, че никога не съм ги виждал в движение или още по-малко съм се возил с тях....примитивен автобус отвсякъде. Това че каросериите са се късали по диагонал откъм покрива пък въобще не го коментираме.....11Г5 и 11М3 в сравнение с това бяха класи нагоре, въпреки че пак са си автобуси, по-прилягащи на Африка....Въобще с тия Шкоди хората по ДАП-овете се бяха изпоразболяли. Прочети какво е "двойно амбриране" и ще ти стане ясно за какво става дума....Или с други думи скоростната кутия е несинхронизирана, което значи, че за да превключиш, трябва да отпуснеш газта, да натиснеш съединителя, да изключиш от скорост, пак да пуснеш съединителя, да дадеш "междинна газ", отново да натиснеш съединителя, да включиш на необходимата предавка и пак да го освободиш.....И всичката тази галимация през две до пет минути.....За сравнение при ГАЗ-ката 53А поне са синхронизирани трета и четвърта скорост......Затова много хора казват, че да работиш на Чавдарка си е било наказание, специално в София са ги давали на новобранци и на шофьори от "наказателния отряд", които нещо са сгазили лука.....Не са били всички като чичо ти Васко, който е знаел, че това е елементарен и прост рейс, и си го е правел така, че да му е лесно с него...Просто е трябвало като вземат лиценз от Кесбьорер, да зарежат тая Шкода, ами както са взели 11М4, да вземат и аналогичен градски автобус, дори и съчленен е можело....Както Полша по същото време купува такъв за Берлие, вместо да се разправят с камионски шасита....
« Last Edit: 11.07.2019, 19:12:48 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5830
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3201 on: 12.07.2019, 15:41:10 »
Азотно-торовият завод в Стара Загора - 14.08.1972 г.
Соц идилийка - поздрав за Иво.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3202 on: 12.07.2019, 15:44:17 »
По провинцията е пълно с автобусни ремаркета, само в София не са ги използвали много-много. Да е имало 10-15 бройки общо. Явно извън София автобусите до един момент са били по-кът и е компенсирано със закачени ремаркета.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3203 on: 12.07.2019, 19:10:47 »
Баща ми идва окончателно в София след като е изслужил войниклъка, или през 1974-та година, преди тогава е минавал само когато са го пускали отпуски, а като ученик е идвал чат-пат при роднини....Та тогава, а и през следващата 1975-та, все още в София е имало рейсове с ремаркета, колко са били не знам....(казва"Да, аз помня, в началото като бях в София, имаше рейсове с ремаркета, Шкоди ли бяха, Чавдари ли, с багажници отгоре над седалките.." - най-вероятно са били М65, но ги е имало из града, понеже тогава не е ходил из селата). Значи са били разпространени, независимо от Икарус 180 и първите доставки 280....В книгата, която Иван сканира, тя е издадена 75-та или 76-та година, вече ремаркета няма, но все още си има М65 без ремаркета.....Тогава все още селските рейсове за божурските и сливнишките села са тръгвали от Сточна гара, "Сливница" е била пълно мъртвило - минавали са в едната посока по Кирил и Методий, в другата - по Симеон (учителят ми по български е живял точно където сега е Билла-та, срещу къщата на Георги Димитров), та нищо чудно там да е имало ремаркета, също линиите в посока Панчарево и Лозен са тръгвали от Ал. Невски, за Мало Бучино от Възраждане и за Витоша от М-во на земеделието, а за Бистрица и нагоре от Орлов мост....
« Last Edit: 12.07.2019, 19:23:05 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3204 on: 12.07.2019, 23:41:58 »
За София (говорим за градски транспорт, не за междуградските линии (да не се бъркат със селските линии от градския транспорт)) по спомен, че не ми се търси в момента, някъде към 1960 имаше всичко на всичко 5 произведени ремаркета, след това правят още 5 в трамвайния завод и стават 10. В ДАП-те може да е имало повече, макар че почти не съм попадал на снимки от София на автобуси с ремаркета. За сметка на това Чавдари и Шкоди е имало в изобилие. До 1960 автобусите са били доста кът, преправяли са се камиони да возят работници по бригади, дори имаше преправяни Молотовки с пейки в каросерията като градски автобуси за излетните линии до Панчарево и Витоша. Между 1960 и 1962-3 производството на автобуси започва да набира сила, закупуват се и доста Шкоди по онзи договор за взаимопомощ с отделните братски страни, в случая с Чехословакия. От 1965 партията взима нещата в свои ръце и градския транспорт става приоритет, като приоритетно се развива автотранспорта. Броят на автобусите става над 500, към 1970 май надхвърля 1000. За какво са им ремаркета в такъв случай.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3205 on: 13.07.2019, 01:22:50 »
Не казвам, че не е било така, което обаче не изключва наличието на ремаркета. Колко са били е отделен въпрос. Имаше една снимка на Чавдар М65 с ремарке до езерото в Панчарево. Появяват се и по архивни кадри в ютуб, по разни клипове на баба ви Лили и други певачи и певачки от 60-те години. Имай предвид, че съчленени Икаруси 180 идват в България относително малко бройки, като далеч не всички са били за София - значителен брой от доставените са били и за другите градове, в това число Дупница, Казанлък, Кюстендил, Димитровград, Ямбол, и т.н., за по-големите като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен въобще и не споменавам. Същото се отнася и за първите 280 - не са били кой знае колко големи партиди и пак немалка част от тях отиват по провинцията...Така че най-вероятно е вярно и едното, и другото....Между другото имах късмета да видя автобус с ремарке през 1984-та, на театър София - някакъв 11М3, празен, вероятно от провинцията, който теглеше ремарке от по-стария чешит, сиво-бяло с две сини линии, също празно....Това ми беше първото и последното виждане на рейс с ремарке....Досега така и нищо не се разбра къде са правени тези ремаркета - в Чавдар нямат нищо общо, може в "Родина", но със сигурност е имало някакво централизирано производство, понеже са били два вида за цялата страна - по-заоблен и по-ръбест...Мостовете им, съдейки по снимките, са от ЗИС-150/ЗИЛ_164 или от ГАЗ-51.
« Last Edit: 13.07.2019, 01:27:35 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3206 on: 13.07.2019, 12:03:20 »
Явно е имало някакъв типизиран модел за ремаркетата и по него са правили на много места. В Завод 6 Септември в София със сигурност са правили (там какво ли не са произвеждали, дори светофари), кой знае и колко още кооперацийки (ТПК) са бълвали продукция.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5830
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3207 on: 13.07.2019, 15:05:13 »
Аз знам, че са правили и във ВРЗ в Дряново
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3208 on: 13.07.2019, 18:59:58 »
Друго интересно е, че почти, ако не и съвсем същите като тип ремаркета се забелязват и по снимки от Албания - сега не ми се рови в съответната тема-  абсолютна мистерия, дали не сме изнасяли някави....

Освен това, до края ремаркетата са били без отопление, едва късните варианти имат автоматична врата.....
« Last Edit: 14.07.2019, 09:06:42 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3209 on: 15.07.2019, 19:50:39 »
От Bus Memories:







Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2736
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3210 on: 16.07.2019, 22:37:11 »
Чавдар 11г5 на корицата на списание "Машиностроене":

Източник

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3211 on: 19.07.2019, 19:37:33 »
1982-ра....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2736
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3212 on: 19.07.2019, 21:13:23 »
1982-ра....
Впечатление прави фактът, че е заводът е отбелязан, като базиран в Благоевград, а не в Ботевград...

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 657
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3213 on: 22.07.2019, 17:50:00 »
И тогава е имало неграмотни журналисти. :devil:

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3214 on: 22.07.2019, 22:18:37 »
Първият Чавдар М80 (в статията са му сбъркали модела) пристига в редиците на столичния градски транспорт на 30 ноември 1967.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3215 on: 23.07.2019, 19:39:47 »
Салонът на 11М3, някъде 88-а година....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4565
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3216 on: 23.07.2019, 22:54:47 »
Седалките бяха единственото свястно нещо в тези автобуси.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3217 on: 26.07.2019, 19:40:45 »
Това не знам къде е....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1234
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3218 on: 26.07.2019, 20:22:36 »
Икономията е майка на мизерията!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3030
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3219 on: 26.07.2019, 23:12:22 »
Ето и още една:
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.