Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278012 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3820 on: 13.01.2020, 21:01:24 »
Имало е доста, мисля че има една запазена от Ретро автобуси.
The Grand Tour

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3821 on: 14.01.2020, 03:19:55 »
Защо се наричат аквариуми? :laugh:

Макар и рядко, на някой места в провинцията бяха известни и като "швепсове". Дали поради реклама на популярната по онова време напитка (говоря за средата на 90-те, когато бяха най-масови тези автобуси) или поради други причини - не мога да кажа, но е факт, че ги наричаха и по този начин.

При кароса семейство 700, едно от предимствата беше в по-масовото използване на автоматични скоростни кутии, за разлика от Чавдар и Икарус. Факт е, че не бяха особено надеждни, но бяха интересни за времето си. Предполагам, че се е стигало до замяна на автоматични скоростни кутии с ръчни поради проблеми. Вратите им бяха проблемни - изнасящи се, почти винаги едното от двете крила създаваше проблеми, почти никога не се отваряха синхронно; на градските модели B73X предните врати или не се използваха изобщо, или работеше само едното крило.

В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline ikarus2102

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 448
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3822 on: 14.01.2020, 18:11:18 »
Чавдар 5с - Велико Търново.

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3823 on: 14.01.2020, 18:30:24 »
Удивително е понякога какви находки може човек да открие в по-затънтените кътчета на квартала си. От лявата страна не си личи дали е М80 или М81, но от третата снимка е видно, че е градският модел.
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3824 on: 14.01.2020, 19:44:41 »
Удивително е понякога какви находки може човек да открие в по-затънтените кътчета на квартала си. От лявата страна не си личи дали е М80 или М81, но от третата снимка е видно, че е градският модел.
Браво! Отлична находка!
Може би хората от Ретро автобуси ще се заинтересуват от него.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3825 on: 09.02.2020, 12:03:44 »
7 снимки  от средата на 50-те до началото на 80-те години на миналият век, на които има не само Чавдари, но и някои други марки автобуси.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3826 on: 12.02.2020, 09:49:57 »
Защо се наричат аквариуми? :laugh:
При кароса семейство 700, едно от предимствата беше в по-масовото използване на автоматични скоростни кутии, за разлика от Чавдар и Икарус. Факт е, че не бяха особено надеждни, но бяха интересни за времето си. Предполагам, че се е стигало до замяна на автоматични скоростни кутии с ръчни поради проблеми. Вратите им бяха проблемни - изнасящи се, почти винаги едното от двете крила създаваше проблеми, почти никога не се отваряха синхронно; на градските модели B73X предните врати или не се използваха изобщо, или работеше само едното крило.

За вратите съм готов да споря. Причината да не се отварят синхронно е, че едната остава отгоре, другата отдолу. Имат си ред на затваряне. И гумените уплътнения са направени така, че едната врата да притисне другата.

Да се говори за ниска експлоатационна надежност на автобуси, които продължават и до днес да возят хора, в страна къде-къде по-развита от нашата, с традиции в машиностроенето къде-къде по-напредничави е смехотворно. Факт е, че от аквариумите са останали тук-таме някоя бройка, докато серии 700, 800 и 900 на кароса са си все още в движение и тепърва се заменят за по-нови автобуси. Тези серии са основата на автобусния транспорт в Чехия и Словакия и имат над 50 000 автобуса произведени в трите серии. Колко са аквариумите?!
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3827 on: 12.02.2020, 12:01:23 »
Кароса серия 700 се движиха в повечето градове на Чехия и Словакия чак до преди 5-6 години, все още има в експлоатация в по-малките градове, докато Чавдар В14-20 излязоха от експлоатация по-рано. Каросерията на В14-20 не е проектирана за модерната задномоторна компоновка с минимален шум и минимална миризма в салона. :rolleyes:

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3828 on: 19.02.2020, 03:45:18 »
Да се говори за ниска експлоатационна надежност на автобуси, които продължават и до днес да возят хора, в страна къде-къде по-развита от нашата, с традиции в машиностроенето къде-къде по-напредничави е смехотворно. Факт е, че от аквариумите са останали тук-таме някоя бройка, докато серии 700, 800 и 900 на кароса са си все още в движение и тепърва се заменят за по-нови автобуси. Тези серии са основата на автобусния транспорт в Чехия и Словакия и имат над 50 000 автобуса произведени в трите серии. Колко са аквариумите?!

За вратите няма да споря, понеже не съм толкова навътре, но в едно съм сигурен - създаваха доста проблеми - понякога се отваряха частично, понякога изобщо не се отваряха; в други случаи едното крило въобще не се отваряше, а съм виждал и ситуации, при които и двете се отварят, но с доста голямо закъснение. Дали поради калпава поддръжка или поради някакви други причини, това няма как да се знае вече.

Аквариуми в движение у нас няма от много отдавна, но по-скоро в Чехия разкараха серия 700 (или може би по-правилно - я пратиха в музея, където ѝ е мястото) много по-рано, някъде около 2007-2010, период, в който в много градове у нас дори и нямаше умисъл за бракуване на аквариуми или Икаруси. При серия 800 и 900 нещата са по-различни, но предвид че серия 800 е много малка като численост, а 900 е силно повлияна от Ирисбус, то вече говорим за съвсем различни неща и дори технологии. Иначе аз не оспорвам експлоатационната надеждност на серия 700, просто констатирам, че не бяха българоустойчиви, или поне не толкова, колкото аквариумите и икарусите. Може би и поради тази причина не бяха толкова масови.

ПП - точен брой на аквариумите не е посочен никъде, в книгата на Иван Колев има само информация за броя произведени модели по години.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3829 on: 19.02.2020, 09:12:13 »
Около 1100 аквариума са произведени. Имам частичен списък с доставките на 13-20 и 14-20 по градове.
The Grand Tour

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3830 on: 19.02.2020, 15:47:43 »
^ Ако е възможно покажето го този списък!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Иначе Каросите са смятани за най-конфортните автобуси, но дотолкова- самият факт че в ''Балкантурист'' ги ползват от 60 -те до началото на 80 -те (изведени поетапно) е достатъчен... но защото няма други! Икарус 25Х се появява както знаем през 70 -те, после Чавдар 11М4 и толкова с Каросите въобще тук! Новите им модели практически липсва извън Чехословакия, както впрочем и всичките други разновидности до началото на 90 -те, както тук, така и в другите страни от социалистическия лагер! :/Въпрос – ако бяха толкова хубави, тоест надеждни, дали щаха да чакат за Икаруси, като можеше да внасят Кароси? После надявам се е ясно, че Каросите тук попадат като втора ръка и може би някъде другаде!
 – В 14-20 се произвежда през 80 -те и е коректно да се сравнява не с всичките нови последвали разработки, а с В 7ХХ - който е от неговото време! –Нямам предвид @sixkiller!
« Last Edit: 19.02.2020, 16:22:51 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3831 on: 19.02.2020, 16:49:41 »
B 7xx са с далеч по-модерна конструкция с двигател отзад съответно минимален шум и минимална миризма на нафта и изгорели газове в салона, при съчленените задницата е тежка и стабилна и не занася. За сравнение В14-20 е с остарялата средномоторна компоновка с шум и миризма на нафта и изгорели газове в целия салон, задницата е лека и постоянно занася. За съжаление двигателите Лиаз и скоростните кутии Прага са се оказали проблемни. Съчленените са произвеждани през 90-те години с изключение на ограничен брой междуградски в последните години на тоталитарния режим. Не е без значение и ограниченото производство - дори през 80-те производството на Кароса не надхвърля 3500 автобуси годишно срещу над 7000 само за СССР на Икарус, през 90-те по малко от 1000. :rolleyes:

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3832 on: 19.02.2020, 17:15:53 »
Пейчев, спри се бре човече, молим те....Кароса 700 са пълен шкарт, ама пълен. Същото се отнася и за предшествениците S*11. Нито двигателят МТ, нито този от Шкода Европа, нито скоростната кутия хваща място, за изработката да не говорим. У нас ги спасяваше това, че заводът в Шумен произвеждаше много от частите. Иначе имало е в КНДР, Монголия, Тунис, Албания, Виетнам, Камбоджа, Ливан, Русия, Босна и Херцеговина, серия 900 тук-таме във Франция. Няма база за сравнение нито с аквариум, нито с Икарус....
« Last Edit: 09.06.2022, 14:02:11 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3833 on: 24.02.2020, 19:44:59 »
На екскурзия с Чавдар 11м4, 80 - те години:


Източник

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3834 on: 25.02.2020, 19:15:41 »
Чавдар 11 Г5 с първоначалният тип врати, заснет във Велико Търново през втората половина на 70-те години и кадър пред Рилския манастир от 1983г.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3835 on: 25.02.2020, 20:52:24 »
И естествено има Ниса - зад Чавдара!!!!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3836 on: 28.02.2020, 14:52:15 »
От Bus Memories, 1971-ва, в Сегед. Представям си как хората са пътували до Унгария с тая трошка....А на улицата няма една хартийка или боклук....
По рейс и по жена не се тича!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3837 on: 28.02.2020, 17:33:34 »
Чавдар 11м4 в интерсна разцветка, на автогарата в Етрополе, 1982г.:


Източник

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3838 on: 28.02.2020, 21:18:28 »
Имаше много с тази разцветка, навсякъде.
По рейс и по жена не се тича!

Offline pesho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1097
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3839 on: 29.02.2020, 18:46:45 »
Имам въпрос. Преди години БНТ Русе бяха направили репортаж за Чавдара на БНР, с който отразяваха Мартенските музикални дни. Та дали той още е жив да отида да го видя или не?
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!