Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1278156 times)

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1260 on: 07.04.2010, 14:16:31 »
А ако във форума желаещите да се возят на запазен Чавдар са с брой 1000 души, предлагам да го закупим, като всеки от тях даде 5 евро, за форумна возия :D

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1261 on: 07.04.2010, 14:54:39 »
То междо другото ако има такива желаещи може да се уреди някакво пътуване с 140-ката на Новков.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1262 on: 07.04.2010, 17:04:53 »
Аз много искам да се запази като музеен експонат и поне един Чавдар 11Г5 например. Ако има навити съм съгласен да го закупим, обаче изникват много по-сложни неща после-като например, къде ще седи, от къде ще вземем оригинални плоскости например за да се възстанови, къде ще бъде излаган и показван и тн. Ако някой от 3-те гаража се съгласи да седи паркиран при тях, даже и срещу заплащане. Май много скъпо ще излезе всичко това. Иначе наистина, ако поне 50 човека се съберем да го закупим, обаче то възсатновяването и съхранението му ще струва много. Просто не разполагаме с място, където да го оставим да се съхрани.

И извинявам се за глупавият въпрос, ама каков е това ТНТМ?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1263 on: 07.04.2010, 18:11:19 »
ТНТМ (Техническо и Научно Творчество на Младежта) - Или иначе казано - измислица.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6338
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1264 on: 07.04.2010, 20:46:54 »
Като си платиш, ще ти седи на паркинг, това общо взето е най-малкият проблем, нали трябва да го поддържаш, гориво да му се сипе и т.н.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1265 on: 08.04.2010, 00:48:56 »
Това че, Шкода и Кароса са били в тясно сътрудничество е вярно, но Чавдар 11Г5 и Чавдар 11М3 приличат единствено и само на Сетра-Касбохрер.
 ...
Взето е решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси, което е с доказани експлоатационни възможности и е напълно усвоено като приозводство от завода, върху което да се адаптира новата каросерия. Поради тази причина през 74-та г. започва производство на сетренската каросерия във видоизменен и уникален вариант с предно разположен двигател...
Надявам се, че сега става ясно, защо едните модели са популярни сред старите шофьори като Шкоди, а другия Сетра.

Освен това, че е –''взето решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси" -както казваш, то и останалото си е като Шкода. Кабината -лява седалка, двигател, дясна седалка, прибори, нещо като табло, самият кожух на капака на мотора, всичко е като РТО. Самият двигател пак е предно разположен, точно като при РТО, тука кое му е уникалното? Това, че е в купето мотора ли, и тракането освен на шофьора се предава и по целия автобус или самата иновация -ако приемем, че сме развили модела Сетра.
 Да допуснем за 11Г5 и 11М3, че приличат единствено и само на Сетра, както споменаваш. При шаси, мостове, окачване, кабина, предница вънка, вътре+вътрешно обзавеждане и т.н., които са Шкода, то каква част се пада на Сетра и като болшенство на Шкода, как да я наречем  Сетра?
При 11М4 задното разположение на мотора има само предимства, пред тези с предно, като 11М3 и 11Г5, и тогава може, вече да се каже за модела, че е уникален! Точно обратното на това което твърдиш.
И това, че 11М4 е на база Сетра, никой не го поставя под съмнение. А що се отнася до старите шофьори, мислиш ли, че са били в невидение какъв рейс карат :)
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1266 on: 08.04.2010, 11:15:37 »
Това че, Шкода и Кароса са били в тясно сътрудничество е вярно, но Чавдар 11Г5 и Чавдар 11М3 приличат единствено и само на Сетра-Касбохрер.
 ...
Взето е решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси, което е с доказани експлоатационни възможности и е напълно усвоено като приозводство от завода, върху което да се адаптира новата каросерия. Поради тази причина през 74-та г. започва производство на сетренската каросерия във видоизменен и уникален вариант с предно разположен двигател...
Надявам се, че сега става ясно, защо едните модели са популярни сред старите шофьори като Шкоди, а другия Сетра.

Освен това, че е –''взето решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси" -както казваш, то и останалото си е като Шкода. Кабината -лява седалка, двигател, дясна седалка, прибори, нещо като табло, самият кожух на капака на мотора, всичко е като РТО. Самият двигател пак е предно разположен, точно като при РТО, тука кое му е уникалното? Това, че е в купето мотора ли, и тракането освен на шофьора се предава и по целия автобус или самата иновация -ако приемем, че сме развили модела Сетра.
 Да допуснем за 11Г5 и 11М3, че приличат единствено и само на Сетра, както споменаваш. При шаси, мостове, окачване, кабина, предница вънка, вътре+вътрешно обзавеждане и т.н., които са Шкода, то каква част се пада на Сетра и като болшенство на Шкода, как да я наречем  Сетра?
При 11М4 задното разположение на мотора има само предимства, пред тези с предно, като 11М3 и 11Г5, и тогава може, вече да се каже за модела, че е уникален! Точно обратното на това което твърдиш.
И това, че 11М4 е на база Сетра, никой не го поставя под съмнение. А що се отнася до старите шофьори, мислиш ли, че са били в невидение какъв рейс карат :)
Не си ме разбрал правилно, в никакъв случай не твърдя, че резултата е връх в световното автомобилостроене и че сме "развили" модела, по скоро сме го опростили и принизили като технология. "Уникален", не е синоним на перфектен, отличен и пр., а означава неповторим, единствен и е така защото на Касбохрер едва ли им е и идвало на ум да използват каросерията проектирана като "самоносеща" върху шаси и така да се връщат към демодирана дори към тогавашния момент технология. В интерес на истината, от компонентите, които си споменал като шкодови в моделите 11Г5 и 11М3 голяма част са си български като изработка, защото на някакъв етап производството им е усвоено, в т.ч. шасито, мостовете, салона и др., само двигателя е чехословашки, а пък конструкцията на предницата си е по модела на Сетра с българска доработка, заради двигателя. По същата логика, 11М4 не е "уникален", тъй като единствената разлика с оригинала са двигателя, мостовете, задни светлини и други несъществени промени, което трудно се забелязва от средностатистически пътник. Нищо против старите шофьори, всеки има право, както да си изказва мнението, така и да нарича предметите със свои наименования ("бебчо", "синя стрела", "белия лебед" и др. :) ), но това не означава, че е правилно Мадара 110 да е по-популярна, като Шкода Европа, лично според мен, всеки производител заслужава уважение.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1267 on: 08.04.2010, 16:02:20 »
Взето е решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси, което е с доказани експлоатационни възможности и е напълно усвоено като приозводство от завода, върху което да се адаптира новата каросерия. Поради тази причина през 74-та г. започва производство на сетренската каросерия във видоизменен и уникален вариант с предно разположен двигател...
Надявам се, че сега става ясно, защо едните модели са популярни сред старите шофьори като Шкоди, а другия Сетра.

Освен това, че е –''взето решение да се използва добре познатото от Шкода РТО шаси" -както казваш, то и останалото си е като Шкода. Кабината -лява седалка, двигател, дясна седалка, прибори, нещо като табло, самият кожух на капака на мотора, всичко е като РТО. Самият двигател пак е предно разположен, точно като при РТО, тука кое му е уникалното? Това, че е в купето мотора ли, и тракането освен на шофьора се предава и по целия автобус или самата иновация -ако приемем, че сме развили модела Сетра.
 Да допуснем за 11Г5 и 11М3, че приличат единствено и само на Сетра, както споменаваш. При шаси, мостове, окачване, кабина, предница вънка, вътре+вътрешно обзавеждане и т.н., които са Шкода, то каква част се пада на Сетра и като болшенство на Шкода, как да я наречем  Сетра?
При 11М4 задното разположение на мотора има само предимства, пред тези с предно, като 11М3 и 11Г5, и тогава може, вече да се каже за модела, че е уникален! Точно обратното на това което твърдиш.
И това, че 11М4 е на база Сетра, никой не го поставя под съмнение. А що се отнася до старите шофьори, мислиш ли, че са били в невидение какъв рейс карат :)


За капака на двигателя вътре в салона имам предвид, че самият капак на двигателя е различен. Тези с които аз съм пътувал нямаха такъв заоблен капак, ами по-правоъгълен, като отгоре също нямаше такава голяма поставка, ами просто преградено върху капака място, за поставяне на разни работи.
« Last Edit: 08.04.2010, 16:05:18 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1268 on: 08.04.2010, 16:10:43 »
Според мен чисто и просто някой си го е тунинговал. Капака може да е преправян или взет от някоя шкода. Като гледам салона на снимката, ми прави впечатление, че в ляво веднага след вратата има една седалка, а трябва да са две, защото принципно целият ред би трябвало да бъде от по две седалки.

А сега и малко на тема Чавдар и новото време. Вчера ми се наложи да пътувам с такъв автобус /11Г5/ и направих ужасната грешка да седна по средата на същия. За такова друсане и вибрации не се бях и замислял. Дали принципно толкова друсат или си е от годините и калпава поддръжка?
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1269 on: 08.04.2010, 16:36:02 »
От около 2 години не съм се возил на Чавдар 11Г5 но не ми е направило впечатление да друса кой знае колко. Най-отзад друса повече. Вярно, малко твърдо вози, но не друса много. Иначе съм се возил и на добре поддържан такъв след ОР и возеше много добре, дори и двигателя макар и в салона беше изолиран с нещо отгоре върху капака и беше много тих.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1270 on: 08.04.2010, 19:21:06 »
Аз за капака/кожуха споменах, че вероятно е минал ОР, защото тапицерията лъщи като новичка, макар че по детски мои спомени бяха с такава форма преди. Всеки полукомпетентен мебелист/тапицер може да направи такъв и то по-добре шумоизолиран от заводския, друг е въпроса на каква цена...
За друсането, друсат си :) все пак са на ресори, но пък логиката при тях е, колкото повече товар, толкова по-меко возене.
« Last Edit: 08.04.2010, 19:44:01 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1271 on: 08.04.2010, 19:37:08 »
Сега да ви разкажа за един още по уникален Чавдар 11М3/Г5, който през 1999 год. обслужваше ежедневната линия Ст. Загора - Димитровград - Хасково - Харманли - Любимец - Ивайловград. По същото време отбивах военната служба в Ивайловград и 5-6 пъти имах възможност да се возя на тази машина. Интресните неща в нея бяха няколко, като на първо място слагам двигателя, който определено не беше шкодов и нямаше нищо общо с него, нито като звук, още по-малко като мощност. Ако някой от вас е ходил до Ивайловград знае какви прилични баирчета има наоколо, та точно по тези сукаци чавдарката се движеше с 70-80 без проблеми и на високи предавки, а на равно спокойно правеше 100-така, но вероятно скоростната кутия беше оригиналната и не беше здравословно по-бързото каране. Нарочно написах модела неопределен, защото и каросерията беше преправяна, имаше една врата, но тя беше от 11Г5 (широка хармоника) цвета също беше непривичен за 11М3, червено бели ленти, също като на градските, седалките бяха също от градските, но пък имаше перденца. Изобщо, това беше една удивителна машина, като най-голямо впечатление, разбира се правеше двигателя. Един войник от поделението твърдеше, че е говорил с шофьора и от него разбрал, че двигателя е Волво, но това не е сигурна информация.
« Last Edit: 08.04.2010, 19:39:28 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1272 on: 08.04.2010, 19:39:43 »
11Г3.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1273 on: 08.04.2010, 19:43:34 »
11Г3.
мда :) това е модела.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1274 on: 08.04.2010, 21:12:59 »
За такъв говориш вероятно:
 

Но това не е ли 11Г5 ? В началото и аз го смятах за Г3 но някой хора казаха, че това било измислен модел и такъв нямало...
« Last Edit: 26.06.2011, 22:59:42 by Sixkiller »
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1275 on: 08.04.2010, 21:44:45 »
Но това не е ли 11Г5 ? Някой хора казаха, че такова нещо като Г3 нямало... ?
Каросерията е същата, разцветката е друга. Приех поста на кракомобил като шега, не ми е известен такъв модел. Тези от твоя пост също са с градски седалки. Мога само да гадая, че това е вариант на Г5 за служебни превози, поне това е най логичното предназначение.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1276 on: 08.04.2010, 22:16:21 »
Допреди няколко години такъв имаше и в гараж Земляне, и редовно се движеше по линия 93. Даже беше леко модернизиран в Кента, с пластмасови предна и задна брони, тапицирани плоскости, нова тапицерия на седалките и др. Не помня обаче дали имаше перденца в салона.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6048
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1277 on: 09.04.2010, 10:33:42 »
11Г3 не съществува. Това си е чист 11Г5, но с една врата, в крайградски вариант с повече седалки. Сравнително малко бройки от този чешит са произведени. Седалките са от градския тип, но заводски има монтирани пердета. Но има и други случаи, при които в гаражни условия задната врата на 11Г5 е премахната и на нейно място са монтирани седалки. Също има случаи, и то доста, при които седалките на фабрично произведен крайградски 11Г5 са сменяни с такива от 11М3.
По рейс и по жена не се тича!

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1278 on: 09.04.2010, 14:29:44 »
Интересното е как след втората ос долната част се вдига нагоре.

Offline Tony

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2876
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1279 on: 09.04.2010, 15:16:35 »
Интересното е как след втората ос долната част се вдига нагоре.
Защото от втората ос назад няма нищо под пода. Най-вероятно този е оригинално с 1 врата, иначе не биха си играли да го скосяват така.

RIP 8155 (1992-2019), 8157 (1990-2019)