Снимкана на Чавдара на хотел Ескана е правена от брат ми. Имам и други снимки - на една от снимките на задницата на маршрутооказателя пише "Bourgas Airport" - тъй, че аз си мисля, че си е бил техен.
Да, този автобус, без таблото отпред беше на Летище Бургас, точно на него на задното му табло има бяло фолио със стикер "Bourgas Airport". Преди Фрапорт да вземат на концесия летищата в Бургас и Варна, всички автобуси си бяха с бургаски номера. Общо две 130-ки съм виждал и снимал през 2007-ма год., когато возеха работниците на летището:
- А2811ВМ (сега с номер В4576РА)- без предно табло, на задното облепен с бяло фолио на стъклото и стикер "Bourgas Airport".
... т.е. автобусите наистина са 3, за което и аз си мисля от доста време. В подкрепа на това, прилагам и снимка, която от доста време смятах да качвам. На нея освен тези двете 130-ки, най-вдясно, отбелязан с червена стрелка се вижда предницата на още един, а с увеличение на снимката се вижда надпис, без оформено предно табло, т.е. А2811ВМ (сегашният В4576РА).
Значи все пак са били три! Там е работата, че ние никога не сме ги виждали и трите заедно – освен на сегашната показана снимка! В началото бяха с други номера, които си бяха само за летището. После им сложиха ДК номера и почнаха да излизат извън пределите му. Единият беше А 0915 Н, мисля, а другият А 4303АА. Някъде през 2006 им слагат тези с – ''А'', за които споменаваш! Вероятно другият, третият и един от двамата с преден кафез, в първите години не е било необходимо да го пускат извън пистата и така не е получил ДК номер.
Сега веднага можем да посъберем и допълним повече информация относно бройката произведени от модела ''130'' – след промените през 1989г. Знае се, че са били построени скелетите на 10, като за крайно сглобени се споменава само за два - три броя! Нека се опитаме да ги преброим от всичките снимки известни ни досега. Започваме със снимката на синия от Пловдивския панаир. Показана на 62 стр в @ 1-то. Като синият може да е този, който е бил из София и по - късно в Бургас през 1994 и началото на 95-та г, – но от тогава следите му се губият. Броиме го за един.
Стигнахме до извода, че летищните са три, доставени към и след 1993/94г. Добавяме двата двуврати – синият военен, защото той от край време си на БА и този с шуменския ДК номер, показан на стр 69 в @ 5 -ти пост – стават 6. Тролеят – 2525, 7 броя. Поне толкова ги броя аз от снимките, за които може да се сметне, че са все различни автобуси, като не допускаме един и същ да бъде броен за два, поради някаква евентуална промяна във външния му вид на някакъв по- късен
период
Оттук - нататък само можем да предполагаме дали и останалите три, от споменатия предвиден брои, до десет, са били завършени!
Снимката на стр. 62 показана в @ 13-то мнение, оранжевият, отново е от панаира, но има несъщественна разлика с останалите автобуси. Прозорците му не са половинки, както на другите останали, а два малки и един неотваряем. Така както са три малки при прототипа на модела ''130'', произведен към 1988г. (преди промените), показан на 69 стр в @12. Това дава основание у някои, да се твърди, че е произведен преди промените, въпреки черните му дръжки характерни за по - късния период. Лично аз не мога да преценя, но за да не се наруши сигурната броика, няма да го слагаме! Имаме и един показан на стр 86, червеникаво - оранжев с ДК номер СО5099НА – при него си личи, че е боядисван. Цветът на боята му ни кара да си мислим, че най - вероятно е бил такъв и преди. Има сведения, че такъв автобус с подобна украска е произведен 1997г, но нямаме снимка – а първоначално споменахме, че снятаме само сигурните по снимки! Но този, за когото говорихме съвсем в началото – синият от панаира показан на 62 стр, следите му след 1995 г. се губят. Възможно е той да е този, като е бил пребоядисан, но може и да не е! За да не се измени обаче положението, няма да ги смятме за сигурни, а само ще добавим, че освен 7-те, е много вероятно поне още един да е бил довършен.
Така излиза, че въпреки фактическите спънки пред завода ''Чавдар'' – в периода от последните му девет години, от които само през първата половина на този период, за когато е бил актуален моделът ''130'' – от предвидените за построяване автобуси са успяли да пласират, погледнато в други цифри, най - малко – 70% от продукцията си! Независимо, че като брои автобуси самото количеството е малко, мисля, че постигнатото проценти е забележително! А това е още един повод да погледнем по - реално на случилото се, като се опитаме да разсеем митовете за произвежданите ''боклуците''!