Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1277954 times)

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #520 on: 13.01.2008, 18:10:01 »
Quote from: etnies
Съчленените Чавдари са едни от най-хубавите автобуси като каросерията а и изобщо. И че като цяло малко са си изпреварили времето.

Големите странични прозорци създават много приятно усещане, а предницата е истинска красота - колко от автобусите в края на 70-те  имат такова цяло, голямо предно стъкло... Сиатрото, 20 години по-късно има същата концепция. Явно са чакали в Ботевград да фалират, за да няма кой да ги съди за кражба на идея  

Etnies, оценявам твоята сантименталност към Аквариумите, ама Чавдар не са пионери в дизайна на предницата. А и като цяло това не ти ли напомня нещо:

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-46266.html

Май родният инженер е бил все пак вдъхновен от френските Берлиета и за основа е използвал техния дизайн, след което го е изродил и е направил тези кошмарно големи стъкла и остри ръбове. Аз лично мисля, че Аквариумите са едно от най-лошите неща, случвали се някога на българския ГТ. Макар и на мен да ми липсват   От Мерцедес не мисля, че са взели точно Аквариумите пред вид, чертаейки дизайна на Цитарото. А и не са единствените автобуси със странични стъкла.
За мен 11Г5 е най-успешният градски модел на Чавдар, но това е субективно мнение.
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Offline totoblg

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 82
    • Yahoo Instant Messenger - marlboro-men.bg
    • View Profile
    • http://avtobusitevblagoevgrad.forumi.bg
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #521 on: 13.01.2008, 19:35:08 »
Quote from: etnies
Toлкова случайно, или може би повече ?!



       Напротив,случайно ги намерих в нета.....
       че е станала дублация в любимия ни форум.      ...не отговарям !
       Но, снимките отговарят на зададения въпрос    
       
     
     А по междодругото  да знаеш какъв е тоя автобус ? / На снимката /
     Знам само че проекта за него е от 1967 година  
КАЖЕТЕМИ КАК ДА СИ СЛОЖА СНИМКА ЗА АВАТАР ?

Xpucmo

  • Guest
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #522 on: 17.01.2008, 22:20:11 »
 :fan:
« Last Edit: 30.07.2009, 21:23:16 by Xpucmo »

Offline Bus_lover

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5410
  • Закривай!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #523 on: 17.01.2008, 23:01:55 »
Аааа, не! Алианс с руснаци не е на добре. Сигурно щяхме да произвеждаме някакви боклучави ЛиАЗ-Чавдари  
Quote from: Анонимен мераклия
искам да започна работа като проверител към Бургасбус имам више образувание!

Чакам, чакам, останах си с чакането...

Монолог, ама всички скришно го четат и обсъждат!

Xpucmo

  • Guest
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #524 on: 18.01.2008, 00:19:09 »
 :fan:
« Last Edit: 30.07.2009, 21:23:39 by Xpucmo »

Xpucmo

  • Guest
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #525 on: 28.01.2008, 00:05:39 »
.
« Last Edit: 30.07.2009, 21:24:06 by Xpucmo »

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #526 on: 28.01.2008, 09:31:28 »
приятел, спокойно, никой няма да те бан-ва

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #527 on: 28.01.2008, 12:44:31 »
Xpucmo, аз пък ще се радвам още дълго време да ни "досаждаш" с темата "Чавдар", следя я с интерес, но за съжаление не мога да кажа много.  
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #528 on: 02.02.2008, 20:30:30 »
Днес се возих на Чавдар 11М4 инв.номер 1061 по излетна линия 66-един от любимите ми автобуси. Много удобен автобус има много силно отопление. Ето негова снимка, на обръщалото при х-л Морени

[attachment=4343:1061_3.jpg]

Автобусът много добре качва баира, никъде не забуксува, нито поднесе. А горе на обръщалото имаше нечовешки ураганен вятър-замалко да събори една жена. Пробвах да се кача към Черни връх ама както аз и други хора се връщаха, заради ураганният вятър. Едва успях да се задържа неподвижно за снимката, защото вятъра беше точно срещу мен, но от няколко опита се получи  

Иначе рейса беше пълен на 99%, имаше само 1-2 свободни места.
« Last Edit: 02.02.2008, 20:32:51 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline SKODA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 229
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #529 on: 02.02.2008, 21:35:09 »
Аз харесвам Чавдарите но само 11Г5.Въпреки че са доста стари ми изглеждат уютни


Приятен ден!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #530 on: 02.02.2008, 23:02:18 »
Бутилката от веро "Ехо", вградена в предната решетка каква допълнителна система е  Да не е пълна с някакъв флуид и да еквилибрира автобуса и затова да не поднася и да има перфектния баланс  
« Last Edit: 02.02.2008, 23:02:51 by difian »

Xpucmo

  • Guest
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #531 on: 03.02.2008, 00:46:27 »
.
« Last Edit: 30.07.2009, 21:24:39 by Xpucmo »

Offline totoblg

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 82
    • Yahoo Instant Messenger - marlboro-men.bg
    • View Profile
    • http://avtobusitevblagoevgrad.forumi.bg
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #532 on: 05.02.2008, 15:03:05 »

 И, така, тъй като все още не съществува уебсайт за автобусите "Чавдар" , аз реших и направих 3 клипа със снимки на Чавдар-и.
 Снимките нямаше да бъдат събрани, без любезното съдействие на всички потребители от този форум,за което най-искренно им благодаря.
 Ето и линкове към тези клипчета ! Дано да ви харесат !

 П.С : Клиповете са в 3 части , затова и линковете са 3  
 
 http://www.vbox7.com/play:97ee5a65
 http://www.vbox7.com/play:c6e833ac
 http://www.vbox7.com/play:ebc41b08

 И ето една интересна брошура, която ми дадоха комшиите когато са си купили Чавдар.

КАЖЕТЕМИ КАК ДА СИ СЛОЖА СНИМКА ЗА АВАТАР ?

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #533 on: 05.02.2008, 18:34:57 »
Quote from: totoblg
И ето една интересна брошура, която ми дадоха комшиите когато са си купили Чавдар.

Надписите на снимката също са интересни:
11Г6:
11 метра
междуградски
49 [не се чете]
диз.дв. Раба-Ман
самоносеща
конструкция
« Last Edit: 05.02.2008, 18:35:17 by etnies »

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #534 on: 05.02.2008, 18:36:14 »
Quote from: etnies
Надписите на снимката също са интересни:
11Г6:
11 метра
междуградски
49 [не се чете]
диз.дв. Раба-Ман
самоносеща
конструкция
броя на местата е това. Било е 50+1, но после 50 е задраскано и е написано 49

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #535 on: 05.02.2008, 18:47:57 »
мхм. Сега остава да се разбере ащо е междуградски. Може би Христо ще ни освети по въпроса - имало ли е междуградски Г6 и дали случайно това е В13-21?

Offline totoblg

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 82
    • Yahoo Instant Messenger - marlboro-men.bg
    • View Profile
    • http://avtobusitevblagoevgrad.forumi.bg
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #536 on: 05.02.2008, 19:07:29 »

 Ето ви и още няколко снимки на "Чавдар" 11М4.
 Мисля че това са били рекламни брошури предназначени за Франция,тъй като мърху тях пише на френски.
 Тъй като Христо е работил дълги години в завод "Чавдар" , може би точно той може да каже
 дали "Чавдар" са изнасяли автобуси за Франция.  


 И да попитам относно последната снимка:
 Чавдар дали някога е произвеждал такива автобуси? (Понеже лиценза за 11М4 е издаден от германската Карл-касбохер)
КАЖЕТЕМИ КАК ДА СИ СЛОЖА СНИМКА ЗА АВАТАР ?

Xpucmo

  • Guest
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #537 on: 05.02.2008, 20:32:46 »
.
« Last Edit: 30.07.2009, 21:25:10 by Xpucmo »

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #538 on: 06.02.2008, 00:45:11 »
Quote from: Xpucmo
Интересна картинка. Надпис 11М4 и  снимки на на 11М3, а втория(червения) ми се струва, че е 11Г5. И описание с химикалка на 11М4. Като се споменава и за 11Г6, което е първоначалното име на В13-21, както etnies правилно отбеляза.
 
Тези три нови снимки наистина са на 11М4 и като гледам отворите от перфоратора сигурно са били от един албум заедно с предната надписаната с химикала. Наистина надписа е на френски, но автобуси за Франция не са изнасяни. Виж за Никарагуа, Ирак , С. Корея - да. Може Балканкар да е направил тази брушурка за зарибявка на бившите колонии на Франция. Например Сирия. Забелязах, че снимките са правени пред Мотел - Шатра гр.Правец. Е тетакова чудо в чавдар несме правили. Нямаше и кои да ни разреши и да искахме.

Meн въпроса ми беше друг - каква е разликата между В13-20, 21, 22. Чувал съм, че е имало аквариум, но междуградски, с две врати - кой му е било модела 21 или 22?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #539 on: 06.02.2008, 21:51:24 »
Имаше наистина "аквариум" с две врати - отпред и отзад, демек средната отсъстваше. Виждал съм ги на живо - като се преместихме едно време да живеем в Обеля, имаше казарма на трудови войски. Та два такива екземпляра на военните постоянно се мотаха из квартала...Но си бяха градски. Междуградски имаше с малко по-различна конструкция, "кооперирано" производство между България и Румъния, както тролеите...За съжаление досега не съм намерил тяхна снимка.. Но изглеждаха горе-долу по следния начин: преден панел точно като на ДАК-овете (без маршрутния указател), както и формата на каросерията беше подобна, автоматична двукрила отваряща се навън врата отпред, четири големи странични прозореца (пак като на тролеите, само че с дължина почти два пъти по-голяма), задна врата с едно крило и ръчно отваряне и задна част с двигател разположен там...Демек разпределение горе-долу като на Икарус 256.....Със сигурност знам за два такива екземпляра, които работеха в Кюстендилския ДАП - оцветени в бяло, единия с оранжеви ленти, единия със сини...Отстрани "гордо" се открояваше надпис:"Автобусът е произведен с братската помощ на Социалистическа Република Румъния"..Като дължина бяха като че ли малко по-къси от 11М4.
Иначе почти всички все още движещи се единични аквариуми са преправяни от съчленени. Говоря включително и за Благоевградските....Скоро там видях един-единствен оригинален (нали знаете, че се познава по местоположението на по-късия прозорец), оцветен в бяло и синьо...Този в Дупница, за който ви споменах на стр. 18 от темата, вече го няма там, за съжаление.....
Между другото в обелското циганско поделение имаше и два съчленени В 14-20, но с три врати - втората при двигателя липсваше, както при някои от ГДР-ските съчленени Икаруси. Тези двата бяха с оранжева ливрея, за разлика от стандартните 14-20, които бяха червени...
А този 11 Г 5, който се вижда на брошурата е един от първите екземпляри от този тип въобще. Първоначално са били с тези изнасящи се навън врати, но заради многото "лягане" върху тях и съответно самоотваряне по време на движение, особено когато автобусът е пълен (често явление през ония години), започват да монтират отново врати - хармоника....
« Last Edit: 06.02.2008, 21:53:48 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!