Author Topic: Канада  (Read 1252 times)

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2260
    • View Profile
    • Email
Канада
« on: 21.05.2016, 03:12:06 »
Здравейте отново от Калгари, Канада. Градът се отличава със сравнително добре уреден транспорт, стопанисван от компанията Calgary Transit. Гръбнакът му е лекото метро - C-train, което се състои от две линии, минаващи през самия център по общ участък, но излизат доста извън града - обслужват селата, които са включени в общината на Калгари. През следващата година е предвидено да започне строителството и на трета линия, с протежение север-юг. Всички влакове са Сименс, най-старите от 1981-ва, със сгъващи се врати, от 1996-та и най-новите от 2000та, модел SD, с пейки като в нашето метро, преди това са с меки двойни седалки. Сега са поръчани 63 нови влака от коренно различен нов модел, доставени са два, които още не работят с пътници, другите се произвеждат. Пътуването в централната градска част с метрото е безплатно. Общо взето метрото се пълни, в това число и с по-богати хора.

Автобусите имат допълващи функции и за съжаление са доста нарядко - масово интервалът е 10-15 минути в час пик, иначе става на 20-30, а събота-неделя няма линия на по-малко от 25-30 мин. Единствено изключение са една обикновена и една бърза трансградска линия, които се обслужват от малкото съчленени автобуси и точно те е планирано да бъдат заменени от бъдещата трета линия на лекото метро. Автобусите са основно кандадско производство, с две врати, отпред и в средата, три модела New Flyer - по-стари и по-нов, но всичките са нископодови. Лично на мен не ми харесват, повече ми допада най-новия модел автобус, който е на канадската компания NovaBus - отпред приличат на Den Oudsten. Малкото съчленени автобуси са New Flyer, с три врати. Има и ужасни GMC микробусчета с автобусна надстройка. Качването е само от първата врата, зад нея е и зоната за детски/инвалидни колички. Билетът струва 3.15 долара, като важи за неограничено пътуване 90минути. В метрото се купува от автомати, които приемат само монети и карти, и връщат ресто, а в автобуса монетите се пускат в кутийка до шофьора, който дава билет, но не се връща ресто. Има дневни карти по 9.50 долара, като и месечни за 99. В метростанциите минават транспортни полицаи, които проверяват билетите извън безплатната зона. Има също и билети/карти с намаление за ученици, студенти, възрастни и хора с ниски доходи. Общо взето, въпреки че Канада е социална държава, всичко е направено за хора с коли. Евтините огромни магазини са на майната си, по-близките супермаркети са фрапиращо по-скъпи. Също крайно неизгодно е купуването на малки опаковки, много по-скъпо излиза от големите. Крайградски автобуси до селата извън Калгари има по един-два сутрин и вечер, а междуградските автобуси до Едмънтън и т.н. са изключително скъпи, при положение че бензинът е около левче български пари. Ж.п. линията през града обслужва само товарни превози, под носа ми минават по 10-тина свръхдълги на ден, с по 3-4 локомотива в началото, в средата и в края на влака, но пътнически влакове няма, само случайно минава суперскъпият туристически Rocky Mountaineer.
Иначе тук се чувстваме много по-добре от България, държавата е социална, не е САЩ, с много любезни хора. Очакваме появата на наследница и една стотинка, за разлика от у нас, не сме дали за лекари и медицински прегледи, също няма да се дава нищо и за раждането.
« Last Edit: 21.05.2016, 04:04:07 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5392
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Канада
« Reply #1 on: 21.05.2016, 11:57:08 »
Радвам се, че сте избрали такава хубава страна за живеене ти и твоето семейство! Жалко, че поредните смислени, умни, трудолюбиви и с желание за развитие българи напускат страната.
Ще се радвам да пишеш редовно тук и в другите теми и да качваш снимки на градския им транспорт. Особено ще ми е интересно да качиш снимки от градовете, които все още имат тролейбуси.  :rolleyes:
Успех!
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12256
    • View Profile
    • Email
Re: Канада
« Reply #2 on: 22.05.2016, 00:27:30 »
Привет! Ще е интересно да гледаме снимки и да четем информация за ж.п. и градския транспорт от тези далечни непознати места. Точно щях да напиша и аз-жалко, че още един интелигентен и разбиращ и интересуващ се от много неща човек напуска страната. Искрено се надявам някой ден да се върнете, да си намерите добра работа тук и да се съберем всички на маса например на форумния РД.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4501
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Канада
« Reply #3 on: 22.05.2016, 15:12:03 »
Адмирирам всеки един човек, който е решил да напусне България, за да живее, както се полага на нормалните хора. Бил съм в Канада през вече далечната 2008г. и смея да твърдя, че е много добре уредена държава, ако и начинът на живот да е типично американски. Ще се радвам да изпратиш снимки от транспорта там, за да видим колко е мръднал за тези 8г.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4299
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Канада
« Reply #4 on: 22.05.2016, 21:55:53 »
По-социална държава са от Щатите, личи си силното европейско влияние там. Интересно ми е дали все още го има изискването за говорими френски и английски език?

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2230
    • View Profile
    • Email
Re: Канада
« Reply #5 on: 23.05.2016, 14:10:47 »
По-социална държава са от Щатите, личи си силното европейско влияние там. Интересно ми е дали все още го има изискването за говорими френски и английски език?

Изискване за говорим френски има само в две от десетте канадски провинции - Квебек и Ню Брънсуик като за Квебек френския е задължителен а за Ню Брънсиук изискването е да владееш или единия, или другия или и двата. Във всички останали провинции и територии на Канада английския е единствения език на комуникация, френския изобщо не е застъпен.
« Last Edit: 23.05.2016, 14:13:04 by freepigeon »

Offline benz

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • View Profile
Re: Канада
« Reply #6 on: 23.05.2016, 17:16:51 »
"Европейското влияние" се усеща единствено в Quebec City.
Друг е въпроса, че заради пустия им шовинизъм, теси от Квебек са направо уникални, хем франкофони, хем не обичат франсетата. Даже мотото на провинцията е Je Me Souviens, което ако не се лъжа беше свързано с някаква война от миналото с французите и англичаните. Но да не задълбаваме толкова.
Преди 5 години бях в Монреал за известно време и общо взето мога да потвърдя написаното от IKAR. Просто градовете и всичко около тях е направено за коли. Градския транспорт не ми вършеше никаква работа и трябваше да си взема кола. Едно, че разстоянията са големи, транспорта хич не е евтин, автобусите бяха на сравнително големи интервали а метрото покриваше много малка част от "града". Може да прозвучи грубо, но масово ползващите автобуси бяха хора с по-нисък социален статус, както и ученици.
Спомням си, че имаше някакъв "бърз" автобус от летището до центъра - тематично беше кръстен 747 Express. :D

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4299
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Канада
« Reply #7 on: 23.05.2016, 20:43:59 »
Няма как да е и иначе, американското влияние се усеща. Същото, впрочем, е и причината огромни градове в Южна Америка да страдат от същите липси на читав обществен транспорт. Например Сао Паоло доскоро беше само с 20-тина км метромрежа и неслучайно беше най-задръстения град на планетата.

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2260
    • View Profile
    • Email
Re: Канада
« Reply #8 on: 05.11.2018, 00:09:17 »
Отдавна се каня да ви разкажа за МГТ в селото, в което живея и работя от няколко месеца, още малко ще стане една година. Та това закътано местенце в северната част на Британска Колумбия има около 12 хил. жители. Въпреки това си имаме община, провинциално и федерално правителство, колеж, болница, поликлиника, полиция, пожарна, съд, музей, етнографски музей на открито, три кина, две големи спортни зали, няколко училища и детски градини, 5 парка, мол и пет огромни супермаркета на големите вериги, представени в Канада, както и поне 10-тина закусвални тип Макдоналдс, вкл. и такъв. Всички тези обекти, както центъра и жилищните махали, се обслужват от три обиколни автобусни линии - север, център и юг, с обща начална и крайна спирка пред един от супермаркетите. Всяка линия се обслужва от един рейс на интервал от 40 минути целодневно, от сутрин до около 7.30 вечерта, като в неделя автобуси няма, както и на Коледа, Нова година и други официални почивни дни. Разписанията са синхронизирани с цел безпроблемно прехвърляне на централната начална/крайна спирка, там на всеки курс-обиколка около 30 минути има 5-10 минути почивка, като автобусите се изчакват, ако е необходимо, с цел прехвърляне. Билетчето струва долар и 75, за ученици, пенсионери и студенти - 1.25, стотинките се пускат в кутийка до шофьора, иначе има месечни карти по 50 и 30 долара, които при всяко качване се валидират на машинка до кутийката. Еднократният билет дава право на едно безплатно прехвърляне от една линия на друга, на централната спирка. Хора с увреждания и такива с ниски доходи пътуват с безплатни карти. Автобусите са общо 4, три от които Vicinty - правят ги някъде в провинцията по китайски лиценз, но нямат нищо общо с нашите тухли, 8-метрови, нископодови, с климатик, с една голяма еднокрила, отваряща се навън врата отпред и рампа, както и един по-голям, 10 метра с две врати, пак нископодов с рампа и климатизиран, английски Денис. Шофьорите са млади момичета и по-възрастни жени, знам само един мъж. Спирките са начесто, но с изключение на няколко междинни възлови по всяка линия, където рейсът трябва да е точно в определено време, са по желание. Отвътре се сигнализира с въженце или копче, а отвън със стоене на спирката. Не всички спирки са с навес, а зимата е дълга и студена. Просто трябва да гледаш в листовката или в интернет кога минават.Ако се появи пътник с инвалидна количка, шофьорът винаги става, настанява го на площадката и му нагласява коланите. Същото и при слизане - водачът му ги откача и му помага да слезе с количката. Тичащи пътници винаги се изчакват, спира се и където няма спирка, достатъчно е да махнеш с ръка. Иначе се кара бая бързо. За разнообразие, един рейс не върти целодневно по една линия, а като стигне отново централната спирка, тръгва по другата и така се редуват цял ден. Компанията е BC Transit, която е нещо като ДАП за цялата провинция, обслужваща градския транспорт във всички градове и села без агломерацията на Ванкувър. Услугата, освен чрез билети, се субсидира и от съответните общини, и от провинциалното правителство. Нещо повече, след като американските тексаски мафиоти от Грейхаунд, които ги е еня само за парите, спряха всички междуградски линии, въпросната провинциална компания купи чисто нови 50-местни луксозни туристически автобуси с климатик и кенеф и възстанови въпросните линии с правителствени субсидии, вярно по два пъти в седмицата, но е по-добре от без хич, както в някои други провинции. Имаме си също и две частни таксиметрови фирми, тарифно регулирани от общината. Както и летище, но полетите до него са адски скъпи и хората обикновено ходят да летят от по-големите летища в съседните градове на 70-100 километра. Вътрешните полети в Канада поначало са много скъпи. Иначе идват доста туристи - зимата да карат ски, а лятото - да пътуват по Аляска Хайуей, от това село всъщност тя започва. В Канада са доста разпространени и рекреационните автобуси-каравани-подвижни домове, които могат да се карат с обикновена, любителска книжка, има за тях паркинги, инфраструктура за почистване и т.н. В Европа не стига, че такава няма, ами ти трябва книжка за автобус, винетка за автобус, паркинг за автобус, че да държиш и ползваш такъв....
А сега ми кажете в кой град в България с такъв размер има транспорт? Сандански и Петрич са три пъти по-големи, в единия има едно микробусче до гарата със седем курса на ден, а в другия - нищо. Другаде нямам наблюдения, но навсякъде до 40-50 хил. жители транспортът е цигания.
« Last Edit: 05.11.2018, 08:23:41 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.