Author Topic: Градският транспорт в Полша  (Read 8812 times)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4513
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #20 on: 12.06.2014, 01:02:56 »
Само дето Словения е в противоположния край на Европа :D
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline bagercho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1959
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #21 on: 12.06.2014, 01:47:24 »
Принципно не знам какво са правили в Словения, маршрутът им за доставка би трябвало да е най-краткия, а именно Турция, България, Сърбия, Унгария, Словакия, Полша, а Словения е много "встрани"...

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2506
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #22 on: 30.09.2015, 18:35:29 »
Не може човек да не възкликне: "Красива работа!"
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12443
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #23 on: 07.10.2015, 09:20:42 »
Много красиво. Доста превозни средства са си възстановили. Надяваме се и у нас скоро да гледаме такива паради, например в София, Варна, Бургас, преди да е станало късно и да няма какво да се възстановява.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2506
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 12.12.2015, 20:32:12 by difian »
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1573
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #25 on: 12.12.2015, 23:00:27 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline bagercho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1959
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #26 on: 03.01.2016, 18:16:48 »
Варненският Karsan Jest се подвизава на тестове в Полша.
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/szklarska-poreba-rozwaza-uruchomienie-komunikacji-miejskiej-51022.html

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2506
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #27 on: 17.09.2017, 13:18:19 »
Как се боядисва трамвай в Познан
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline nokia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1001
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #28 on: 17.09.2017, 21:24:43 »
Варненският Karsan Jest се подвизава на тестове в Полша.
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/szklarska-poreba-rozwaza-uruchomienie-komunikacji-miejskiej-51022.html
Във Варна нямаме такива автобусчета, представителатвото май е във Варна само.

Offline martin.l

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #29 on: 03.12.2017, 20:31:32 »
Здравейте, ето едно съдържателно клипче как е организиран трамвайният транспорт в Лудж. Каналът е изключително интересен. ;)

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2873
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #30 on: 03.12.2017, 20:36:01 »
Правилно градът се произнася Лодз.
« Last Edit: 04.12.2017, 12:53:28 by abs111 »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4722
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #31 on: 04.12.2017, 10:28:16 »
На книжовен полски е приблизително Ууджь. :)   Изговорът на Ł подобно на българско твърдо л се счита за архаичен (Ł aktorskie) в съвременния език се е наложил този аналогичен на w в английския, ó е старополско дълго о, което в съвременния език се изговаря у.  :)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5518
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #32 on: 03.01.2018, 17:31:36 »
http://gdynia.pl/co-nowego,2774/gdynia-kupi-30-trolejbusow-na-autobusy-powtorny-przetarg,515668

В Гдиня ще закупят 30 нови тролейбуса - 14 соло по 12 метра; 16 съчленени и 21 комплекта батерии за автономно придвижване. Градът осъзнава предимството на тролейбусите пред изцяло електробуси. С посочените тролейбуси и тягови батерии ще обслужва маршрути, които до сега са се обслужвали от автобуси.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline matto

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #33 on: 25.09.2018, 18:58:22 »
Град Люблин е най-големия в източна Полша. Красив е и много зелен в сравнение с чешките и словашките градове, но също на фона на много полски и като цяло европейски градове. Много напомня на София с дърветата си, но е по-чист и подреден. Тролеите са главно Солариси, автобусите Аутосан и Соларис, но има и други. Спират автобусите Икаруси през 2012-та. Препоръчвам за посещение!
« Last Edit: 25.09.2018, 19:18:58 by matto »

Offline matto

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #34 on: 05.11.2018, 02:53:03 »
Така, бях от север на юг в Бялисток, Люблин и Жешов (Rzeszów всъщност се чете Жешув) - градове в Източна Полша. Люблин е някъде 400 000 души, Бялисток 350 000, а Жешов - ок. 190 хиляди. Какво е различното - като цяло по-чисто от Варна и Бургас. Инфраструктурата не е перфектна като в Западна Европа и заради суровите снежни зими често изникват дупки. Ала се кърпят навременно. Все пак е по-добра от тази в повечето БГ градове от този калибър (без Бургас може би, не съм бил скоро).

Най-зелен като брой дървета по улици и булеварди от трите е Люблин. Но му пада населението. Там има фабрика за... хеликоптери! По незнайни причини населението в Жешов расте, а в Бялисток също, но по-бавно. И трите са университетски градчета. В Бялисток много отдавна са имали (конни) трамваи, май искат да ги връщат (е без коне де :P). Сега само автобуси. Има 6 нощни линии на 350 хиляди население...

В Жешов видях само автобуси, по-интересното е, че има много мостове, един е много модерен. Мисля, че е втория по големина в Подкарпатското войводство след Краков. Там не бях много.

Общо за страната - по-високи заплати от нас, но не много. В тези 3 града май може да се намерят по-евтини нови имоти от колкото в градове с тяхната големина у нас. В Полша са почнали да строят редови къщи в незатворени комплекси. Висшето образование е безплатно, но за чужденци не знам дали е така (ама тези градове нямат море като Варна и Бургас пък). Имат диско поло - нещо като нашата чалга, но повече като диско със синтезатори - лека музика за танцуване в дискотеки и алкохол. Те повече ходят по клубове от чехите и словаците. За разлика от нас не харесват руснаците по разбираеми причини.
« Last Edit: 05.11.2018, 02:56:41 by matto »

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2312
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #35 on: 05.11.2018, 04:23:27 »
Висшето образование няма как за тях да е безплатно, а за нас платено, при положение, че сме в ЕС. Това е задължително - граждани на ЕС се обучават при същите условие като тези от съотв. държава. Така преди, докато още не бяхме членове, за англичаните в Англия, както разбира се и за целия ЕС, там таксите бяха ниски, но за нас, като чужденци от трета страна - огромни. Малко след като влязохме, англичаните въведоха такива огромни такси и за тях си, и за ЕС. В Германия и Австрия сега не знам, но преди обучението беше безплатно, включително за нас, но трябваше да можеш да си поемеш жилищните разходи, понеже там няма университетски стипендии, а студентите не могат да работят над 20 часа седмично, даже най-добре хич да не работят. Но в последствие сложиха такси по 1000 евро на семестър заради такива като нас, които не си вземаха изпитите умишлено, за да си удължат следването, разбирай престоя и да работят нелегално при турците. В Скандинавия мисля, че следването е безплатно. За Полша иначе е интересно, че Соларис практически затвори автобусните заводи на конкуренцията - Йелч и Аутосан, но пък Мерцедес, МАН, Скания и Волво отвориха заводи там. Сега въпросната фирма беше продадена всъщност най-вече заради изключително влошилото се здравословно състояние на собственика, освен разбира се заради продаването на загуба, понеже конкурентите им продават двигатели с голяма надценка.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline matto

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #36 on: 05.11.2018, 11:12:56 »
Не успях да се повозя на Аутосан или Йелч. Дали някой се е качвал, по-добре ли возят от Соларисите? Solaris са с хубава визия отвън, но возят дървено. Макар и да харесвам повече Полша като страна (като цяло по-гостоприемни са), както в друга тема съм казвал чешките СОР имат много по-приятна возия.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #37 on: 02.12.2018, 19:16:09 »
Публикувам тук малко впечатления от градския транспорт във Варшава, Краков и Вроцлав.

Варшава
След кацането на летището си взехме карта за 24 часа за всички линии. 15 злоти, включва и градските влакове. Използвахме автобус 175 - съчленен Соларис, не толкова нов, но много добре запазен. За 18ч в неделя градският транспорт се движеше на кратки интервали и не се забелязваше липса на пътуващи. Целият понеделник го изкарахме на "колела" из града - организацията на транспорта наистина е впечатляваща. Вярно е, че не е Берлин, но гъстотата на маршрутната мрежа, количеството превозни средства и мощността на пътникопотоците изобщо не е за пренебрегване. Естествено, единният превозен документ е сериозен коз - странно, защо ли не използват нашия опит :D
Видях хибридни автобуси МАН - тази година са им доставили общо 61 къси хибрида с високоефективни електродвигатели, вкл. позволяващи рекуперираната енергия да бъде използвана. Автобусите са с пълна поддръжка и сервиз от МАН.
Освен това във Варшава се движат и електробуси на Соларис - първите са доставени през 2014 г., сега се изпълнява програма за доставка на 130 електробуса, която е съфинансирана от фондовете на ЕС. Стойността на тези 130 бройки е 95 млн. евро, от които 41 млн. са от кохезионните фондове.
Хибридите и електробусите представляват много малка част от автобусния парк на Варшава - пълно е със Солариси, МАН-ове, МБ Конекто, както и други марки.

При трамваите положението също е доста "цветно". Все още експлоатират стари Konstal 105Na, които са добре отоплени и с обновен салон. Има модернизирани такива, както и доста различни Песи. Возихме се на Суинг - няма разлика спрямо софийските. Трасетата са до голяма степен в много добро състояние, позволяват високи скорости и са отделени от останалия трафик. Гъстата трамвайна мрежа разполага с обръщателни колела и изобщо места, където трамваите да бъдат пренасочени, в случай на необходимост. Спирките са удобни, пресичанията за пешеходци са добре уредени...

Метрото - хвалят се с над 700 хил. превозени пътници дневно, което, според видяното от мен, не е реалистично. Първата линия определено е натоварена, съставите са 6 вагонни - както стари "номерни", така и модернизирани (със стари чела или нови) и естествено - Инспиро. Пълнят се доволно, на някои места прекачванията не са много добре уредени, но... не може всичко да е толкова перфектно. Що се касае до втората линия - грабна ни замахът, с който са работили при строителството и истинската функционалност при експлоатацията. Линията в центъра представлява една 4 километрова права, като мотрисите не правят никакъв завой чак до националния стадион. Запълняемостта е доста по-скромна, но и съставите от 120 метра със сигурност не могат да бъдат обективен критерий за нас. :)

Железопътният транспорт е организиран много добре, обслужването е на кратки интервали и също се радва на добро натоварване. Влаковете от вътрешността на страната са пълни, макар да не блестят толкова, колкото, например, в съседна Чехия. Гарите и спирките с градския транспорт са интегрирани, като позволяват лесно прекачване!

Краков
Това бе второ за мен посещение на града, като предходното беше преди повече от 11 години. Разликата по отношение на градския транспорт е значителна, особено що се касае до автобусния транспорт. Вече липсват старите Jelcz-ове - паркът е изцяло подменен с автобуси преобладаващо от Соларис. При трамваите обновяването не е толкова видимо, като основната разлика е отличната модернизация на старите Дюваг. Ако ние по същия начин се бяхме отнесли към нормалнорелсовите Дювази сигурно щяхме вече да имаме, например, поне частично нископодови мотриси... Тук снимки на градския транспорт не съм правил, но пожелавам на всеки да отиде и да разгледа града - със сигурност си заслужава.

Вроцлав
От трите града Вроцлав най-добре е запазил историческата си част, като освен това има отлично развита мрежа на обществения транспорт. Освен старите трамваи Konstal, се експлоатират трамваи от градския производител Protram, познанския Modertrans , както и от Шкода. Автобусите са МАН, Соларис, други полски производители, и... чешкия SOR. Билетите отново са интегрирани, като позволяват ползването и на жп транспорта.

Качвам снимки от всеки от градовете, първите по-долу са от Варшава.
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #38 on: 02.12.2018, 19:27:39 »
Продължавам със снимките от Варшава.

На WA_18 и WA_19 е салонът на обновените номерни.
На WA_20 и WA_21 е централната гара на града
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Градският транспорт в Полша
« Reply #39 on: 02.12.2018, 19:41:24 »
И накрая от Вроцлав.

Последната снимка е от големия транспортен възел на пл. Грунвалдски, където се пресичат трамвайните линии от пет направления. Измислили са го хората...
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.