Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
117 (82.4%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
25 (17.6%)

Total Members Voted: 142

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 444727 times)

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1460 on: 10.04.2019, 22:25:25 »
Значи ако електробусите бяха толкова изгодни Швейцария вече щеше да реже тролейбусните жици. Цената на батерията дори и на китайските е умопомръчаваща. Доста често им се налага да престояват дълго време като паметници по гаражите. Да не говорим за скъпа електроника, китаеца е много труден на части, западните са много скъпи. Са ще кажете че батерията ще поевтинява, е ще ви изненадам каквито и технологии да се измисли няма да поевтинява.

Е за батерийте не си прав . Даже са измислени от наши учени  :fan: :D

https://www.investor.bg/novini/261/a/bylgarski-ucheni-syzdadoha-bezopasna-za-prirodata-bateriia-279654/
Quote
„Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства“, обясни проф. Радостина Стоянова.
Лабораторна установка, доказваща, че концептуално батерията работи е едно, серийното производство – съвсем друго. Има още бая работа да бъде свършена, преди да се гордеем с това :)
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1461 on: 11.04.2019, 00:57:06 »
A има и българин измислил нещо като вечна батерия. Ставала дори и за превозни средства.  :eek:Някой знае ли кой е ?

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1462 on: 11.04.2019, 08:50:16 »
A има и българин измислил нещо като вечна батерия. Ставала дори и за превозни средства.  :eek:Някой знае ли кой е ?
Да не става дума за онзи "вълшебен" квантов реактор, който щяли да слагат в небостъргача "златен век" и щял да прави ток от нищото?

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1463 on: 11.04.2019, 09:09:36 »
Мисля, че по последните мнения, темата започна да прилича на пенсионерска “сбирка” на пейката пред блока и е необходимо разчистване. Иначе по темата - пределно ясно е, че много по - практичния вариант би бил тролейбуси с батерии, но електробусите(бидейки широко лансирани напоследък, като съвременно превозно средство) имат много по - голяма тежест пред електората.  :)
« Last Edit: 11.04.2019, 09:12:30 by Magirus deutz »

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1464 on: 11.04.2019, 11:00:06 »
A има и българин измислил нещо като вечна батерия. Ставала дори и за превозни средства.  :eek:Някой знае ли кой е ?
Да не става дума за онзи "вълшебен" квантов реактор, който щяли да слагат в небостъргача "златен век" и щял да прави ток от нищото?

Dа Кирил Чуканов се казва и е сравнително известен . Интересно има ли нещо вярно в изобретението му .Или е просто откачен.? :neznam:

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1465 on: 11.04.2019, 11:14:50 »
A има и българин измислил нещо като вечна батерия. Ставала дори и за превозни средства.  :eek:Някой знае ли кой е ?
Да не става дума за онзи "вълшебен" квантов реактор, който щяли да слагат в небостъргача "златен век" и щял да прави ток от нищото?

Dа Кирил Чуканов се казва и е сравнително известен . Интересно има ли нещо вярно в изобретението му .Или е просто откачен.? :neznam:
Според мен просто прекалява с ракията и почва да фантазира :laugh:

ПП: Освен това предлагам наистина да спрем с офтопика, както казва Magirus deutz
« Last Edit: 11.04.2019, 11:17:16 by Трамкар Т8М-900 »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1466 on: 11.04.2019, 11:57:32 »
Най-вероятно е постигнал делириум като резултат от дългогодишни сериозни успехи в алкохолната подготовка на професионално ниво и халюцинира. Сигурно е достоен за високото звание "Горький пропойца". :fan:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1467 on: 17.05.2019, 16:44:26 »
линк

"15 бързозарядни електробуса тръгват в София до есента
Десислава Лещарска © Капитал

Доставчик е китайско-български консорциум, избран с търг на ЕБВР
Електробусите в София ще са същия модел и визия като тези в Ла Специя (Италия). Електробусите на Higеr са в редовна експлоатация в Белград от 2016 г.

Българо-китайският консорциум "Хайгър-Аоуей" (Higer-Aowei) е спечелил търг на дружеството "Столичен електротранспорт" за доставка на 15 електробуса и 6 зарядни станции за 8.37 млн. евро без ДДС. Средствата са осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), като финансиращата институция е подготвила и провела процедурата за избор на изпълнител. Информацията беше потвърдена за "Капитал" от инж. Евгений Ганчев, шеф на "Столичен електротранспорт", и от представители на изпълнителя.

Автобусите, които ще бъдат доставени в София до есента на тази година, са от типа бързозареждащи се. Вместо с батерии те се захранват с т.нар. ултракондензатори (или суперкондензатори). Те изминават по-кратки разстояния с едно зареждане (20 км), но зареждането отнема много малко време (5-8 мин.), по-компактни са и не съдържат потенциално опасни вещества като батериите. Технологията е произведена и патентована от шанхайската компания "Аоуей" (Aowei), а производител е една от най-големите китайски компании за автобуси Higer.

"Бързозарядните автобуси набират популярност като по-добрата алтернатива на електробусите с батерии с бавно зареждане и в това отношение София не изостава от Западна Европа", коментира пред "Капитал" Милен Милев, прокурист на "Чериът моторс" (Chariot Motors), дружеството, което официално представлява спечелилия консорциум.
През 2014 г. тестов електробус, произведен от Higеr и доставен от Chariot Motors, се движеше по линията на тролей 11

През 2013 г. "Чериът мотърс" предостави един електрически автобус на "Столичен електротранспорт" за тестово ползване за период от една година. Целта беше да се проверят показателите на превозното средство при различни климатични условия и да се прецени дали този тип превозни средства имат бъдеще в България. Към онзи момент София беше единственият европейски град, в който се движеше бързозаряден автобус с ултракондензатор. Сега "Чериът моторс" доставят електробуси за Белград, Грац (Австрия), Аалборг (Дания), Ла Специя (Италия), Тел Авив и др.

Поръчката за електробусите е обявена в началото на май 2018 г. Между възможностите да бъде проведена по реда на българския Закон за обществените поръчки и по правилата на ЕБВР, възложителят и финансиращата институция за предпочели второто. Тръжната документация е подготвяна почти година от консултанти на банката, а заинтересовани са били около 30 потенциални доставчика. В крайна сметка оферти са подали двама кандидати: консорциумът "Хайгър-Аоуей" и китайският гигант Build Your Dreams (BYD), в която акционер с 10% е една от компаниите на Уорън Бъфет. BYD са предложили автобуси с батерии и съответно са отстранени, тъй като търгът е за доставка на бързозарядни превозни средства.

"Цената на един автобус е 488 хил. евро, като в тази цена е включена доставка, тестове, обучения, 10-годишна гаранция на ултракондензатора в сравнение с 5 до 7 години гаранция при батериите и др. За сравнение, новите тролейбуси Skoda Solaris, доставени през 2014 г., в момента струват над 500 хил. евро единият", коментира Милен Милев от "Чериът моторс". Договорът предвижда година след пускането на електробусите в експлоатация, ако е доволен, "Столичен електротранспорт" да поръча още 15 возила при същите условия. Така до две години автобусите с нулеви емисии в София могат да станат 50. От края на миналата година две от линиите на градския транспорт се обслужват с 20 нови електробуси Yutong с технология за бавно зареждане.

Инж. Ганчев коментира, че за него бързозарядните са по-добрият вариант на електрически автобуси. Той каза още, че заемът от ЕБВР е в размер на 14.7 млн. евро (за 15 плюс още 15 автобуса) и ще се връща със собствени средства на дружеството. Имаме гратисен период, ниска лихва и срок от 10 години за разплащане, условията са по-добри от тези за лизинг, посочи Ганчев. По думите му новите електрически автобуси ще заменят стари, които обслужват натоварени линии."
« Last Edit: 17.05.2019, 16:47:25 by blagun »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1468 on: 17.05.2019, 19:07:36 »
Много удобно сравняват единичен електробус със съчлене тролей. 
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline TheBulgarianRail

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1033
  • 👍👍👍
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1469 on: 17.05.2019, 19:17:50 »
Какво ще се случва? Ще взимат линии на Автото, по които ще движат електробусите, или просто ще ги купят, за да може по-евтино да се разреши проблемът с недостиг на тролейбуси?
Sa6o babeka
YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1625
  • 9060
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1470 on: 17.05.2019, 19:20:14 »
^ Как така по-евтино? Ако се сравняват единичен с единичен, тролея 100% е по-евтин. Да не говорим, че за електробусите трябва да се изгражда инфраструктура. Едва ли ще сменят тролеи.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1471 on: 17.05.2019, 19:34:40 »
Какво ще се случва? Ще взимат линии на Автото, по които ще движат електробусите, или просто ще ги купят, за да може по-евтино да се разреши проблемът с недостиг на тролейбуси?
Няма проблем с недостиг на тролейбуси.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1472 on: 17.05.2019, 19:52:49 »
Би трябвало 6 линии да вземат от Автото, но това е писано многократно във форума. Ползвайте търсачката!
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline davidcho10

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1355
  • 2914 (1987-2021) ♥
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1473 on: 17.05.2019, 22:49:38 »
Ако са 6 линии, трябва да са измишльотини от рода на 123 с по 1 кола, защото 15 рейса за 6 линии е леко филмарско...
3 са резерва, остават средно по 2 на линия...
Никога няма да се измисли по - добро превозно средство от Ikarus 280.92T Ganz. Място за спор няма!

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1474 on: 12.07.2019, 20:42:18 »
в-к "24 часа"
04.07.2019г.

Нужна е дискусия как общините ще похарчат 390 млн. лв. за електробуси


Идеята, че стоките от Китай са с ниско качество, вече е мит. Немалко европейски производители направиха joint venture с китайски, казва в интервю управителят и партньор в консултантската компания "Денкщат България" Боян Рашев

Боян Рашев е управител и партньор в консултантската компания "Денкщат България". Преди дни той написа статия, озаглавена "Общините харчат милиони за електробуси. Нека вложат поне малко мисъл!". Тя бе публикувана в блога на компанията www.sustainability.bg и препечатана в различни сайтове.
В материала Рашев излага позицията си по повод решението на екоминистерството да пренасочи 390 милиона лева от оперативна програма "Околна среда" към проекти за чист въздух в 11 общини.
Според автора тези пари могат да бъдат по-полезни, ако с тях се финансира преминаване към чиста енергия за отопление. Но тъй като сумата е определена само за електрификация на транспорта, Рашев акцентира върху факта, че към настоящия момент електробусите са уникален китайски феномен. И цитира данни на Bloomberg, според които в края на 2018 г. в света се движат 425 000 електробуса, като 421 000 от тях са в Китай. Европа има 2250, а САЩ-300.

- Г-н Рашев, повод за това интервю е статията ви "Общините харчат милиони за електробуси. Нека вложат поне малко мисъл!". Защо я написахте?
-Защото смятам, че при вземане на решение за такава голяма инвестиция на публични средства трябва да има обществена дискусия за правилната посока. Все пак говорим за едни 390 млн. лева!
-За какво най-оптимално можеха да се използват парите според вас?
- Официално декларираната цел е изчистване на въздуха в градовете. Тази цел се постига преди всичко с преминаване от мръсна (дърва и въглища) към чиста (газ, топлофикация, ток) енергия за отопление! Градският транспорт има доста малък принос към замърсяването на въздуха, но пък парите най-лесно се усвояват за това. Еволюцията на градския автотранспорт в Европа минава през природния газ - те са най-масовите превозни средства в големите градове там. Ние обаче правим скок заради силния тласък към "електрификация" от Брюксел. Така че донякъде разбирам защо парите отиват натам.
-Нека поговорим за "китайския феномен" електробуси! Не е ли Made in China продукция със спорно качество?
-Идеята, че стоките от Китай са с ниско качество, е доста остаряла концепция. Всъщност вече е мит. Само обърнете внимание на полемиката между Америка и Huawei - във високите технологии Европа отдавна изостава в сравнение с Китай. Същото е положението и в много други сектори, включително производството на електробуси.
-И все пак, въпреки технологичния напредък на Китай в електробусите какво можете да кажете за европейските производители?
-В Европа първо отговориха на търсенето на електробуси средните по големина и по-гъвкави производители, които започнаха производство преди около 5 г., през настоящата и следващата година към производителите на електробуси се включват и най-големите европейски автобусни производители. Към 2020 г. всеки производител на автобуси в Европа ще предлага и електробуси.
Немалко европейски производители направиха joint venture с китайски производители като английската Alexander Dennis и холандската EBUSCO. По улиците на Лондон се движат стотици електробуси, базирани на китайската електробусна технология на BYD. Масово европейските производители използват батерии, произведени в Китай, като този процент може би надхвърля
80%.
Същевременно някои китайски производители използват за своите електробуси технологии на европейски производители, влагани в електробусите, като по този начин те не се отличават съществено от електробус, произведен от европейски производител. Такива системи са електромотори на Siemens, задвижващи оси на ZF, окачване и спирачки на WABCO, електроника на Actia.
-Разкажете какви са технологиите. Вие ги делите според бързината на зареждане?
-Основната разлика между наличните на пазара електробуси се състои в начина на зареждане - през нощта или по време на работа между спирките. Допълнителен аспект се явява скоростта на зареждане - бавно, бързо и много бързо. Зад тези разлики стоят технологиите за съхранение на енергия - съответно със стандартни литиевойонни батерии, бързозарядни литиеви батерии или с ултракондензатори и технологиите на зарядните станции, които позволяват различна скорост на зареждане.
Батериите и ултракондензаторите са фундаментално различни технологии. Батериите са по-развита технология с огромни вече направени инвестиции, които със сигурност ще търсят възвръщаемост. Оптимални са за съхранение на голямо количество енергия за дълго време. Ултракондензаторите пък предлагат бърз заряд и мощност и непрестанно растат на капацитет. В конкретното приложение при градски автобуси ултракондензаторите имат някои ключови предимства: много по-леки са, тоест не отнемат от товароносимостта на колата; не се влияят от температурата
-работят отлично при жега и студ, зареждат се от 0 до 100% за броени минути и животът им е колкото на нормален автобус - над 1 милион цикъла, или гаранции от 10 до 15 г., за разлика от батериите, зареждането им е напълно безопасно; не могат да се възпламенят; не съдържат тежки метали и не представляват опасен отпадък.
-Какъв избор трябва да направят според вас купувачите? Бавно или бързозарядни?
-Зависи! Ако търсят изминаване на големи разстояния без нужда от зареждане - бавнозарядни с батерии. Трябва да се има предвид обаче, че те изискват голяма мощност и изключително тежки противопожарни изисквания в депата - а в България това не е налично!
Ние обаче говорим за 11 конкретни града, в които въпросните електробуси трябва да заменят съществуващи линии, които се обслужват от стари дизелови автобуси. Тези линии не са дълги, а спирките са буквално на всеки километър. Така че аз по-скоро бих купил бързозарядни автобуси, които могат да се ползват 24/7, използва се налична електрическа инфраструктура, позволяват пълното изпълнение на транспортната услуга при леко променен график, който включва време за зареждане от 2-3 минути на крайните спирки.
-Нека да кажем нещо и за цените на електробусите?
-Изключително важен въпрос! Цената включва следните елементи: цена на придобиване на колата и зарядната станция, цена при подмяната на енергийните носители за живота на колата, цена на докарване на необходимите мощности и присъединяване към електрическата мрежа до мястото за зареждане. Всички тези компоненти трябва да са добре измерени. Добър пример е търгът на "Столичен електротранспорт" по правилата на Европейската банка за възстановяване и развитие, където условието за всички бе 10 години гаранция на енергийните носители!
Друг важен фактор е консумацията на електроенергия
Ултракондензаторите рекуперират повече енергия при спиране и би трябвало да консумират по-малко енергия. Освен това са доста по-леки, което отново значи по-малко енергиен разход.
-Ако обобщим думите ви, електробусите трябва да бъдат избрани според дължината на маршрутите, наличната в градовете електрическа инфраструктура, най-дългата гаранция на батериите и най-ниската цена?
-Да! Аз бих добавил и критерии за консумация на електричество и километраж с едно зареждане, но с доказване в реални условия - българска зима и българско лято. Защото нашият климат е изключително неблагоприятен за литиевойонните батерии. Имаме чести и дълги периоди с под -10 градуса през зимата и над 35 градуса през лятото, което е убийствено за работата на батериите. Задължително трябва да има сериозни неустойки, разбира се. Да няма напразни обещания!
-Но смятате, че трябва да са китайско производство?
-Не е задължително! Който даде най-добра цена при така дадените условия! Имайте предвид, че има електробуси Made in China & Europe! Доста европейски части се произвеждат в Китай, например електромоторите Siemens. Така или иначе, голям процент от батериите се произвежда в Китай, така че Мade in China е неизбежна част от уравнението

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1475 on: 12.07.2019, 21:22:02 »
От сто метра си личи тоталната техническа неграмотност на този човек....
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1476 on: 12.07.2019, 21:26:55 »
Виж клиентистката медия, момчето се е наредило за процент. Страшно качество са тия китайци, толкова монтажна пяна не съм виждал през живота си дори и по пернишките автокъщи. Как ще ги гасят пожарникарите не ми се мисли. Все пак ги произвежда икономика неподчинена на пазарните и човешки правила, а див капитало-комунизъм от най долна класа.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1477 on: 12.07.2019, 21:42:59 »
В Китай няма никакъв комунизъм, ами чист див капитализъм, управляван от една върхушка-мафия....Медицинското обслужване се заплаща, дори и за китайските граждани, после си искаш парите от застрахователя....Хората работят за вече не толкова жълти стотинки (в най-бедния Синцзян-Уйгурски автономен район, с мюсюлманите, заплатите вече почват от над 300 евро, свърши се тая за 100-тина марки плюс паница ориз, разбраха, че оризът е основно за гарнитура, в другите райони заплащането вече е доста по-високо), а произвеждат шкарто - с две думи вече китайското нито е евтино, нито пък е станало по-качествено. Производството на такива неща изисква сериозна квалификация, умения и опит, а китайците традиции в това нямат....Все едно да хванеш маймуни от гората и да ги накараш да ти произведат рейс, дори под твой надзор, като прекрасно познаваш технологиите - ми няма да стане, това да се направи от нискоквалифицирани китайски дебили е абсолютно невъзможно...Проблемът е, че всички крайни клиенти искат най-вече да е евтино, подчертавам евтино, и да наподобява това, което са си поръчали....Не ги интересува, че е боклук, а няма боклук, който да не може да се направи в Китай. Вече там се правят и много по-сериозни работи, като тръби и системи за газопроводи или за химкомбинати примерно, все от високотехнологични стомани, които ако гръмнат по време на експлоатация, ще стане кошмар....Ама като инвеститорите се стискат......Що управниците или УБО (НСО) не си поръчат електрически служебни коли?
« Last Edit: 12.07.2019, 21:46:51 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline pesho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1097
    • View Profile
    • Email
За развитието на общински градски транспорт в Русе и изгонването на частните фирми!!!

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1479 on: 29.08.2019, 01:39:55 »
Кроасани последно ще се купуват ли?