Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
86 (83.5%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
17 (16.5%)

Total Members Voted: 103

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 172244 times)

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4137
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1600 on: 13.02.2020, 17:00:55 »
От икономисаните 0.5 кВтч/км нека се извадят разходите по закупуване и поддръжка на двоен по численост подвижен състав за обслужване на същия брой коли, плюс разходите по две подмени на батерията и да видим дали ютонгът или шкодата ще излезе по-изгоден.

Фактът, че един конкретен модел електробус има по-нисък разход от конкретен модел тролейбус не може да води до никакви генерални заключения. Тролейбусът и електробусът са на практика едно и също превозно средство и разликите в разхода на енергия се дължат основно на електрозадвижването вложено от производителите.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13072
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1601 on: 13.02.2020, 18:07:13 »
Според мен точно това е ключовото-най-ниски експоатационни разходи. Дреме им че началната инвестиция е най-голяма след като друг дава парите. Нали тия пари ги дава Европа. Ако трябва ние да ги плащаме тогава сигурно ще се гледа кое е най-евтино. Не е луд този който яде баницата, а който му я дава.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1476
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1602 on: 13.02.2020, 18:12:10 »
Парите са с заем от ЕБВР, ние ги плащаме.
The Grand Tour

Online emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18370
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1603 on: 14.02.2020, 10:18:53 »
Посочихте недостатъците на електробусите. А сега да посочим и тези на тролейбусите. Разходи за изграждане и поддръжка на контактна мрежа, стрелки, кръстовки, ТИС. Далеч по-бавни са, когато минават през съоръжения. не са маневрени, когато няма мрежа. Един електробус може да минава по най-различни пътища, докато тролейбусът не може.
В момента тече търг за закупуване на 30 тролейбуса, чието предназначение е да заменят наличните икаруси. Считам, че повече тролейбуси не трябва да се купуват(както и дизелови и метанови автобуси), а да се закупуват само електробуси. Предимството им по отношение на тишина е огромно. Това важи и за леките коли - когато мине покрай мен спарк - Фолксваген или Хюндай, то шумът е сравним с преминаването на велосипед. Не отделят никакви газове - колкото ид а се говори за евро 6, то дизелови и газови леки коли си отделят смърдящи газове. Лошото е, че се чуват слухове, че СА щял да обявява търг за закупуване на съчленени метанови автобуси, за да заменят мановете и конектата. Искрено се надявам това да не се осъществи, а да се погледне само към електробусите. Не защитавам Ютонг или Хигер като най-великите, просто това са единствените електробуси, които имаме. Ако се закупят други - като 1702 или каквато и друга марка, може да са по-качествени. Важното е да са електробуси с оглед ненадминатите им предимства. Преди време Благун беше писал нещо, върху което тогава обърнах внимание (съжалявам, че не мога да намеря поста му и цитирам по памет) - "с оглед навлизането на електробуси трябва да се помисли дали е удачно да се изграждат нови тролейбусни трасета, а в някои случаи и трамвайни". Напълно подкрепям тази идея.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5468
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1604 on: 14.02.2020, 10:44:38 »
Подмяната на проблемните стрелки и кръстовки на възловите кръстовища не е непосилна също грохналите MAN SG 262 се нуждаят от подмяна в близко бъдеще, моментът за основен ремонт на Conecto G е изпуснат и скоро и техният ресурс ще изтече. Закупуването на необходимият брой съчленени електробуси е прекалено скъпо, експлоатационните разходи не са малки. :rolleyes: Електробусите имат нужда от зарядни станции, които не са по-евтини от ТИС. :rolleyes: Сравнението на разхода на електроенергия между електробус по 9 и 309 и тролейбус по ТБ4, ТБ8 или ТБ11 не е съвсем коректно - тролейбусните линии имат по-чести спирки, по-натоварени са, повече висят в задръствания - 9 се задържа само на Орлов Мост и СУ, 309 само на изхода от К. Стоилов към кръговото на Сточна Гара. :rolleyes:
« Last Edit: 14.02.2020, 10:54:07 by V.Peichev »

Online emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18370
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1605 on: 14.02.2020, 13:36:11 »
Закупуването на необходимият брой съчленени електробуси е прекалено скъпо, експлоатационните разходи не са малки. :rolleyes: Електробусите имат нужда от зарядни станции, които не са по-евтини от ТИС. :rolleyes:

Понеже ти можеш да смяташ, дай цена на съчленен електробус и съчленен автобус на метан. И после да сметнем за период от 7 години кой колко разходи ще има.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5468
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1606 on: 14.02.2020, 14:03:45 »
12 метровите електробуси бяха закупени на цена около 760 000 лв за бройка, цената на съчленените 18 метрови би трябвало да е малко над милион това е приблизително цената на два съчленени метанови автобуса. Ще трябват и още зарядни станции - четири броя струват колкото съчленен метанов автобус. Батериите също не са малък разход. При цена на метана 1.40 лв/кг  надали е оправдано, на едро цената сигурно е още по-ниска.  :rolleyes:

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1476
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1607 on: 14.02.2020, 14:30:51 »
Понеже и двамата се интересувате : 12 м елетробус 350-450 000 евро, съчленен около 600 000 - 750 000 евро. Газов съчленен около 250 000 евро, дизелов съчленен 220 000 евро
The Grand Tour

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
  • ! 9060 !
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1608 on: 14.02.2020, 14:32:21 »
Много далеч сме от ситуация, в която общината толкова да няма какво да си прави парите, че да купува само електробуси. При сегашното положение не е и нужно - постоянно хора се оплакват тук, че в Ютонг-тоците е студено зимата, за да изкарат и 1 смяна на линия. Хубаво е, че вече има 35 бройки, но сега следва да се извадят изводите.

Докато основни булеварди в града са пред разпад, има цели квартали без никаква улична инфраструктура, осветление, канализация, е абсолютно неоправдано и чиста проба PR да се купуват електробуси, освен ако не останат пари по ОП "Околна среда" например. Да се теглят огромни заеми, за да се купуват китайци с експлоатационен срок 7-8 години е безумие.

Offline Dimitar155

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 215
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1609 on: 14.02.2020, 14:49:54 »
Изглежда забравихте за "ползите" за околната среда от добива на ресурсите за производство на батерии, експлоатацията на женски и детски труд и "прекрасните" условия на работа в мините, особено в Африка.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4609
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
    • http://www.wix.com/tcvetanov/wood-carving#!__portfolio
Re: Електроавтобуси
« Reply #1610 on: 14.02.2020, 14:55:47 »
Зимно време в електробусите е кучешки студ, по обясними причини, а око стане -20 градуса-не ми се мисли...............
Да не говорим че Градски транспорт има и функция евакуация на населението. Не е далеч времето когато карахме хора в Пазарджик с автобусите ни, и ако са електробуси, или метанови до никъде няма да стигнат.
"Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща"!
-----------------------------------------------------
"На 18 нашите убеждения са хълмовете, на които се изкачваме и от които гледаме. На 45 те са пещерите в които се крием". /Фр. Ск. Фицджералд/

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1611 on: 14.02.2020, 15:02:37 »
Изглежда забравихте за "ползите" за околната среда от добива на ресурсите за производство на батерии, експлоатацията на женски и детски труд и "прекрасните" условия на работа в мините, особено в Африка.
Това ми е любимият аргумент.
А ти забрави ли, че няколко милиарда души живеят в градовете. А там не се добиват никакви ресурси за производство на батерии и пр., но за сметка на това, дишаме газовете от ауспусите. Нещо, което при задвижваните с електричество коли и автобуси, не съществува.
« Last Edit: 14.02.2020, 15:11:07 by mlk »

Offline Dimitar155

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 215
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1612 on: 14.02.2020, 15:13:25 »
Дай да сменим всички дизелови коли с електрически, че да си изчистим въздуха... Един дизелов автобус с 60 пътника, отделя много по-малко емисии от 60 дизелови или газови автомобила.

Online emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18370
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1613 on: 14.02.2020, 15:15:45 »
Понеже и двамата се интересувате : 12 м елетробус 350-450 000 евро, съчленен около 600 000 - 750 000 евро. Газов съчленен около 250 000 евро, дизелов съчленен 220 000 евро

Благодаря. Значи 1 към 2.5 средно.
за 7 години мисля, че тази разлика може да се избие, но дори и да не успее, получваме далеч по-тих и модерен автобус. А и не сме зависими от руснаците по отношение на доставка на газ.

Дай да сменим всички дизелови коли с електрически, че да си изчистим въздуха...

Прекрасна идея. Трябва да с еработи в тази посока.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3051
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1614 on: 14.02.2020, 15:27:59 »
Не спорете с Емо, че утре ще заведе дело от името на Съюза  на астматиците в България и съдът ще задължи СО в бъдеще да купуват само електрички ! Има опит в тая работа !  ;)

Offline Mammoth

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2864
  • ČKD Tatra T6A2-SF
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1615 on: 14.02.2020, 16:50:09 »
Електромобилността все още не е толкова развита технология, батериите са изчерпаеми, а пробегът е силно ограничен. За момента тролейбусите и трамваите са най-добрия вариант за екологичен транспорт.
В 2313 ВТ :devil:
Почивайте в мир, 15Tr 02/6, 03/6 и 07/7. Завинаги живи... (2003/2007-2017г.)

Offline nivanov

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 59
    • View Profile
    • Youtube Канал
Re: Електроавтобуси
« Reply #1616 on: 14.02.2020, 17:37:52 »
Разходи за изграждане и поддръжка на контактна мрежа, стрелки, кръстовки, ТИС.
Електробусите също се нуждаят от зарядни станции, които до колкото чета въобще не са евтини и ако купуваме само електробуси, за да сложим такава станция на всеки терминал би излезнало доста солено, а при тролейбусната мрежа е нужна само подмяна на дадени съоражния (стрелки, кръстовки и т.н.), което със сигурност ще излезне по-евтино.

Далеч по-бавни са, когато минават през съоръжения.
не са маневрени, когато няма мрежа.
Вярно е, че е безумие сегашното състояние на мрежата, където има стрелки с ограничение от 10 км/ч, обаче до колкото съм запознат новите, с които могат да се подменят, ще позволяват до 40 км/ч. В центъра, рядко се случва да се движи тролей с повече от 40. Единствените места където е окей да се движат с повече от 40 са по големите булеварди, например Сливница или Владимир Вазов, където не е някаква фаталност от 60 да се намали на 40.
Що се отнася до маневреност, тролеите са или на батерии, или имат някакъв агрегат и не виждам как се различават в тази категория от електробусите. Единственото неприятно е слизането да се свалят и качват пантографи, но имайки впредвид че тролеят да се движи без мрежа се случва само в извънредни ситуации мисля че можем да го преглътнем този недостатък.

Предимството им по отношение на тишина е огромно.
Явно само на мен не ми е ясно защо толкова се възхищавате на тази тишина. Разликата между тролей и електробус от към звук въобще не е забележима за всекидневния пътник, а отвън даже няма смисъл да коментирам - в шумната градска среда все едно тихият електробус ще направи разлика... Даже и автобусите на метан/дизел вече са достатъчно тихи че да не предизвикват дискомфорт за пътника.

Лошото е, че се чуват слухове, че СА щял да обявява търг за закупуване на съчленени метанови автобуси, за да заменят мановете и конектата. Искрено се надявам това да не се осъществи, а да се погледне само към електробусите.
Ами според мен е много добре. Съчленен електрически е 3 пъти по-скъп от газов и подкрепям wiNt че точно нашата община не сме в състоянитето да се отдадем изцяло на такива. С парите, с които можем да свалим 60 човека от автомобили и да ги качим на 1 електробус, също можем да свалим 180 човека от автомобили, но да ги качим в 3 газови автобуса. Не бива да се пропуска този аспект, като се обсъждат екологичните ползи.

"с оглед навлизането на електробуси трябва да се помисли дали е удачно да се изграждат нови тролейбусни трасета, а в някои случаи и трамвайни". Напълно подкрепям тази идея.
Има много солидна база за сравнение между електробуси и тролейбуси, но не и между автобус и трамвай. И двата изпълняват различни функции и развитието на нито един не трябва да се жертва в полза на другия.
Наистина съм склонен да се съглася че при така бързо-развиващата се електробусна технология се убива смисъла от изграждането на нови тролейбусни трасета в някои ситуации, но това което съм най-против е закриването на съществуващите такива.


Иначе относно батериите - наистина технологията на оловната батерия не е достатъчно развита за да се приложи в такъв голям мащаб. Има твърде много променливи - температура, терен, задръствания и т.н, които влияят и докато тази технология не се развие мисля че не бива изцяло да се отдаваме на нея. Далеч по-богати и развити държави все още купуват дизелови автобуси редовно и не мисля че ние бихме били първият голям град изцялно обслужван от електрически автобуси.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1617 on: 14.02.2020, 19:57:13 »
Дай да сменим всички дизелови коли с електрически, че да си изчистим въздуха... Един дизелов автобус с 60 пътника, отделя много по-малко емисии от 60 дизелови или газови автомобила.
Нека да уточним в каква мерна единица мерим.
Ако мерим автобуси, да сравняваме 1 автобус спрямо 1 електробус. Ако мерим автомобили, нека сравняваме 1 електрически с 1 нафтов.
И в двата случая, електрическите нямат ауспух и не бълват нищо в дробовете ни, докато чакаме на пешеходната пътека, примерно.

Offline TRIZUBECA

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 158
  • пендел
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1618 on: 14.02.2020, 20:05:57 »
Помислете от друга перспектива - въпреки, че електробуса на място не гори нищо, целият този ток откъде идва? От ТЕЦ-ове, които масово отделят вредни газове и прахови частици. Факт е, че имаме ВЕЦ-ове и една АЕЦ (въобще няма да коментирам, че оттам голяма част от тока се изнася в чужбина), обаче трябва да се вземе в предвид замърсяването от ТЕЦ-овете също. Тоест, от гледна точка замърсяване в града, електричките могат да имат ефект, но на голям мащаб не съм сигурен колко ще спомогнат. По тази тема може да се коментира много - италиянските боклуци, филтри и алтернативни горива ;)
Като човек си знае к'во му е, само аз си знам к'во ми е

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2421
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1619 on: 14.02.2020, 20:24:37 »
Защо обръщате внимание на Емо? Не виждате ли, че само си играе на ала бала и ви предизвиква?
« Last Edit: 14.02.2020, 20:33:24 by bagercho »