Малко от по - ранната история на българските регистрационни номера. Изглежда регистрационните номера са въведени в България през 20 - те години. На по - ранни
снимки на автомобили от България на тях липсват регистрационни номера.
През втората половина на 20 -те автомобилите вече имат регистрационни номера, както виждаме на снимки от тогава:
Една полицейска наредба от 1930г. ни дава представа и за кодовете на регистрационните номра по това време. Поради факта, че административното деление между 1925 и 1930г., не е претърпяло сериозни промени, предполагам, че това са били и кодовете при въвеждането на номерата няколко години по - рано:
Интересно е, че още в този първи период от историята на българските регистрационни номера се е практикувало преиздаването на освободени по - стари номера(практика, която продължава чак до 1977г.):
Graham 110 Sepercharger в производство от 1936г:
Снимка от края на 20 - те години:
От тук нататък най - ясна представа за историята на регистрационните номера ще ни даде София, затова и ще обърна внимание главно на нея.
След 1944г. форматът остава същия, като единствено в началото на 50 - те кодът на Шумен бива променен от Шн на Кг, заради преименуването на града от Шумен в Коларовград. Преглеждайки регистрационните табели от София от втората половина на 40 - те, 50 - те до началото на 60 - те виждаме, че през годините табелите имат различен дизайн, но както споменах по - горе форматът остава един и същ:
През 1959г. се обособяват 28 окръга, които на практика са с гарниците на днешните области, тогава в регистрационните номера се появяват и нови кодове - См, Лч и д.р
Въпреки запълването на "дупки" около 1960г. номерата с код Сф и четири цифри след него се изчерпват(все пак няма разделение между номерата в София - град и София - окръг) и започва издаването на Сф А ****:
През 1963 или 1964г., очевидно поради големия вече брой частни автомобили, се решава да се направи разграничение в регистрационните номера на двата типа МПС. Държавните остават с номера с черни символи на бял фон, докато частните са с бели символи на черен фон:
Междувременно по същото време биват преименувани някои окръжни градове - Димитрово отново става Перник(1962г.), Търново става "Велико"(1963г.), Коларовград отново става Шумен(1964г.). По това време спира и издаването на старите кодове на окръзите Дм,
Tн и
Кг и съответно биват заменени от Пк, ВТ и Шн.
Малко по - късно в София ( през 1965г.) се прави лека промяна в дизайна като "С" - то става заоблено:
Както се вижда от снимките София продължава напред със сериите, след Сф Б се появява и Сф В:
През 1968г., става разделянето между номерата в София - окръг и София - град, като кодът Сф остава за София - окръг, а София - град вече е с код С, като всички автомобили биват пререгистрирани. Колите от 50 -те и 60 - те, масово получават номера от серии С, СА, СБ, СВ и СГ. Снимката по - долу е публикувана по - рано в темата и е на Волга пререгистрирана през 1968г:
Вижда се, че по това време отпада и тирето между цифрите. Предполагам през същата 1968г. са пререгистрирани и колите с номера с кодове на преименуваните вече окръжни центрове. С други думи номерата с кодове Кг, Дм и Тн(тази част от тях, които са просъществували до 1968г.), биват заменни съответно от Шн, Пк и ВТ.
Остава интересен въпросът какво се случва с частни коли, с бели номера, с черни символи(т.е колите регистрирани преди въвеждането на отделни номера за частните автомобили през 1963/1964г.). При пълната пререгистрация през 1968г., заради въвеждането на новите кодове в София, Шумен, Велико Търново и Перник, този проблем бива отстранен, а в другите окръзи, просто частните коли с номера издадени преди 1963/1964г., също са пререгистрирани.