Една тема, в която да обсъдим всички демонтирани и неизползвани от дълго време жп линии.
Започвам с жп линията с.Хан Аспарух - с.Братя Кунчеви, построена в края на 60 - те години, за извозване на материала от каменната кариера в с.Братя Кунчеви.Използвана е само 2 - 3, защото се оказало по - евтино извозването с камиони. Демонтирана е в края на 2007г.
Друга интересна линия е линията Ахтопол - Бродилово - Кости(била е с междурелсие 600mm).Построена е през 40 - те години ие демонтирана в началото на следващото деситтилети, поради мнението,че не е ефективна.Използвала се е за транспорт на добития в Странджа дървен материал.Тук има една снимка от линията:http://www.tsarevo.info/za-obshtinata/gradove-i-sela/selo-brodilovo/
Хубава тема
. Аз веднага се сещам за няколко линии:
1) Юнак - Долни Чифлик - Старо Оряхово, която мисля, че е спряна по време на голямата вълна от съкращения на влакове и изоставяния на линии през 2002г. От снимките в уикимапиа и Стрийт вю на гугъл се вижда, че вече коловозите са извадени, а на местата на бившите прелези е покрито с асфалт. Официалната причина била някакво вертикално пропадане(не свличане т.е. без хоризонтална компонента) на земни маси и заблатяване малко преди крайната гара Старо Оряхово. Много жалко. Да не говорим, че още около, може и малко преди средата на миналия век е имало проект гара Старо Оряхово съвсем да не бъде крайна, а линията да стига до бургаския квартал Долно Езерово. По този участък дори има направени земни насипи, устои на мостове, предимно южно от Балкана, наполовина е построен и тунел под Стара планина.
Ето го всъщност и него.
2) Теснолинейният Shortcut между гарите Пазарджик и Варвара също е с извадени коловози.
3) Сещам се, разбира се и за линията Горна Оряховица - Лясковец - Златарица - Елена, която засега само е изоставена, но коловозите по гарите, както и тези между тях все още са непокътнати.
Има много, много по-компетентни от мен по тази тема в този форум(като например колегата
bdz43r), които биха я обогатили много добре с компетентните си мнения.
4) Теснолинейката от гара Червен Бряг на север през Бяла Слатина и Мизия, за да стигне до крайната си гара Оряхово. На някои места са извадени релсите, на други още си стоят.
5) Да не забравяме и поморийската линия покрай бургаските солници между гарите Владимир Павлов и Поморие. Интересното при нея е, че между кв. Сарафово и Поморие релсите са извадени, а между Сарафово и Владимир Павлов/Бургас не само, че не са, ами има и движение на товарни влакове отвреме-навреме(може и по-често да е, не съм сигурен).
6) Линията Каспичан - Нови пазар, спряна през 2002 г. Била е електрифицирана с контактна мрежа, която в момента е свалена, но релсите си седят непокътнати.
7) Вчера баща ми се прибра от командировка в Русе и спомена, че като ходил някъде в индустриалната зона в някакво предприятие, човекът на портала като чул свирка на влак излязал и възкликнал, че вижда по намиращата се в непосредствена близост жп линия да минава влак за пръв път от около година. Казал, че средно 1-2 пъти в годината минавал влак оттам. Така че в него вилает явно има и такива, полу-изоставени линии.
Ето
тук има много хубава информация не само по тази тема, а изобщо на тема БДЖ.