Author Topic: Демонтирани и рядко използвани жп линии  (Read 116961 times)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Предлагам да се върнем на темата.  :)

Относно тази административна надценка с 20% на автобусни линии, които дублират железопътни маршрути, тя важала ли е при крайградски линии?

Например, линиите до Банкя, Волуяк, Костиндброд били ли са по-скъпи от други крайградски линии на софийския градски транспорт на сходни разстояния?

Питам защото при въпроса със с. Кошава и околните села е ставало дума за крайградски линии, които дори са си имали номерация, която естествено е следвала градската такава.

Освен това, тези крайградски линии са съществували преди построяването на ж.п. линията, т.е. пътническите влакове са пуснати при вече съществуващи автобусни маршрути.

Моето предположение е, че са пуснали влаковете като подобряване на транспортното обслужване на въпросните села, които за онзи момент са имали много влошено транспортно обслужване. И влаковете са спрени след като местният ДАП се е съживил и е подобрил обслужването в пъти.
« Last Edit: 04.08.2015, 21:04:08 by vasko »
vasko - оригиналът! :)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Иво, отново, хич, ама хич не си в час. ДАП-ът в Сандански фалира преди 15 години. И наред с всичко останало, една от причините беше, че шофьорите на трима човека примерно на един дадат билет, и то не на цялата цена, а останалите парички си ги прибираха в джоба......От тогава няма и връзки с автобус от Кулата, също и между гара Дамяница и Мелник, няма и Чавдари, най-вероятно си видял един от малкото останали на ПП Благоевград, които чат-пат отиват до Мелник. Общината си нагласи работата с директните автобуси за Благоевград и София и тегли сиктира на БДЖ, защото и те не спряха да се е*ават, най-вече с трамвайджийските влакове, спиращи по керемидите....И най-малкото, колкото и да е, гара на 4 километра от края на града си е най-малкото неудобно......Такситата в Сандански са супер скъпи, от левче на километър нагоре, но обикновено най-евтиният курс е четири лева, мара-шутката от гарата обслужва няма и една трета от града, освен това е с 5-6 курса на ден, само когато има влак.....За Мелник има точно 5 автобуса дневно, и хората логично си се движат с колите......А линията по това време вече не е била теснолинейна, нормална си е от 1945-та г., в дефилето е правена по време на 2-рата световна война от немски военнопленници, 45-та година режат лентата на Дамяница, после докъм началото на 60-те я правят и до Кулата, връзката с Гърция е възстановена 65-та година..........Само Ген.Тодоров-Петрич е теснолинейка до 69-та......

И не разбра ли, че БДЖ-ПП само и единствено те са си виновни за сегашното дередже с влаковете, не магистралите........Колкото и да им увеличават субсидията, това ще си остане една каца без дъно, в която парите потъват в нечии джобове, а въпреки ужасното състояние на ж.п. транспорта, чиновниците на Вазов си прибират и ще продължават да си прибират огромните заплати......Там са все "наши" хора, които иначе по цял ден нищо не правят, само хайлазуват.......

Васко, да, и в крайградската зона имаше добавка при направления, успоредни с ж.п. транспорт, примерно София-Костинброд-Петърч, София-Сливница, София-Банкя, нищо че това бяха крайградски линии, обслужвани от градския транспорт.....и си бяха по-скъпи от другите такива линии на подобни разстояния. Естествено, че ж.п. линиите, съответно влаковете, в повечето случаи са съществували и преди това, автобусите са пуснати къде-къде по-късно, и то в началото крайно незадоволително......Повечето от нашите линии са построени до 2-рата световна война......
« Last Edit: 05.08.2015, 10:40:25 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Иво, отново, хич, ама хич не си в час. ДАП-ът в Сандански фалира преди 15 години. И наред с всичко останало, една от причините беше, че шофьорите на трима човека примерно на един дадат билет, и то не на цялата цена, а останалите парички си ги прибираха в джоба......От тогава няма и връзки с автобус от Кулата, също и между гара Дамяница и Мелник, няма и Чавдари, най-вероятно си видял един от малкото останали на ПП Благоевград, които чат-пат отиват до Мелник.

Сполних си че някъде беше писал че ДАП-а е фалирал и сега е частник предимно с бусчета, та затова се учудих като видях Чавдар-ите, явно са наистина на Благоевград.

Иначе имало е и теснолинеен клон Петрич-Златарево, за него май не сме писали, въобще едно време това междурелсие 600мм. е било доста разпространено.

Съществували са още такива теснолинейки Каспичан-град Каолиново, до находището от Каолин, Ахтопол-Бродилово-Кости, още покрай морето Старо Оряхово-Дюлино за дърводобив, Бургас-Поморие я знаете, там дори около солниците има все още действащи участъци.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
От Радомир надолу цялата линия е била 600 мм с клонове до Бобовдол, Рилски манастир (там отделно има клонове) и Петрич/Зратарево. От 1916 до 1918 г са построени общо почти 900 км линии на 600 мм.

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Сполних си че някъде беше писал че ДАП-а е фалирал и сега е частник предимно с бусчета, та затова се учудих като видях Чавдар-ите, явно са наистина на Благоевград.

Благоевградски са, но чак до Мелник не ходят - пътуват най-вече до селата в Благоевград - Дренково/Язовира, Брежани, Полена, Долно Осеново и други.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Като казахте Каолиново... Заровил съм се, остава да оправя въпроса с техниката- снимачна и превозна, за да мина по трасето, с очевидец и ползвател на теснолинейката Каспичан - Ружица /-Каолиново /-Тодор Икономово. Вчера се развънях и се свързах с няколко селски кмета, сред които и този на Ружица, който се зарадва даже. Излезе доста заинтригуван, че някой го пита за "влакчето, дето ползвал като ученик". Ситуацията много наподобява разказите за Кочериново - Рилски манастир. Отсечката Каспичан - Нови пазар (6 км) например се е правила за 20 мин. Цялото трасе (58 км до Тодор Икономово и 66 до Каолиново) се е минавало за 4 часа. Факт е и, че има престои по гарите по 5-6 мин. и поне веднъж по 20-30.  Биле са 3 влака по целия маршрут, като единият е бил от/до Каолиново (това е било отклонение), другите два от/до Тодор Икономово. Освен тях още 2-3 между Каспичан и Нови пазар Според разказа по телефона от кмета на Ружица, на места има останали насипи и чакъл. Почти цялото трасе сега било черен път коларски път. В Ружица и Тодор Икономово било си личало къде са гарите, но зданията са рухнали. Имало е един пътнически влак, другите са биле смесени. Човекът спомена, че може да разпита в читалището в Тодор Икономово за останали снимки от теснолинейката.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Докъде е стигала и кога е демонтирана жп линията минавала покрай ул. Георги Раковски в Перник?

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Сега забелязах, че не съм разказал всичко, което знам за линията Видин-Кошава. :rolleyes:

Ще се опитам да систематизирам най-важните неща:

По времето на социализма:

В началото:

Както всички знаем линията е построенна, за да обслужва мината и завода за гипс до с. Кошава, Видинско. Както видяхме по-назад в темата, това става 1964-1965 г.

1965 г. линията е пусната в експлоатация.

В с. Кошава е изградена пълноценна гара с цялостен гаров персонал и движението между селото и град Видин се е извършвало под формата на назначени влакове, а не като маневрани състави както е в индустриалните клонове.

Още от самото начало по линията са пуснати и пътнически влакове (4-5 чифта на ден), които са обслужвали с. Кошава и още няколко села, покрай които е минавала линията. Целта на тези влакове е да подобри транспортното обслужване на въпросните села, тъй като в същия момент (края на 60-те години на ХХ век) видинският ДАП е бил в много лошо състояние и е предлагал много некачествена транспортна услуга при крайградските линии в района.

След като ДАП-ът си стъпва на краката и започва да предлага в пъти по-добра услуга с нови автобуси и малки интервали, които се спазват, интересът към пътническите влакове пада главоломно. Същите биват спряни поради липсата на пътници.

В следващите години към част от товарните влакове се прикачва по един пътнически вагон за служители в мината/завод за гипс и за ж.п. служители. Не било проблем, обаче, да се качват и външни хора. Обаче, и тази практика била прекратена скоро и влаковете от/до с.Кошава останали само товарни.

Силното развитие на линията:

Първоначалната функция на тази линия била да обслужва с. Кошава и мината/завод за гипс там. Но, с времето бързо се намерили още доста приложения на линията. В края на 70-те години е построен нов ферибот между Видин и Калафат (Румъния). Фериботът освен автомобили обслужвал и железопътни състави. За целта било построено отклонение на съществуващата линия Видин-Кошава. Отклонението започвало малко преди линията да напусне очартанията на град Видин и достигало до нова ж.п. гара - "Видин Фериботна". Освен ферибота, тази гара е обслужвала и заобикалящата я индурстриална зона. На мястото на отклонението е създаден разделен пост - РП Капитановци (странно, че е кръстен на село, което е сравнително отдалечено, при условие, че се намира в чертите на града). По времето на социализма е имало по доста преминавания на влакове през река Дунав. Понякога по 2-3 на ден.

Друго приложение на линията било да обслужва Западната промишлена зона, покрай която преминавала. Доколто съм разбрал от човека, който ми разказваше всичко това, и начина, по който ми го описа, това е ставало чрез стрелка на открит път.

И така през 80-те години на миналия век тази линия се оказва доста натоварена. Обслужва мината за гипс, ферибота и две индустриални зони. На ден са преминавали по 10-15 товарни влака. Линията пресичала три по-натоварени улици в града и поради интензивния трафик по нея, на тези места открили охраняеми прелези с прилежащи помещения и прелезопазачи.

След промените:

Дошъл краят на социализма. Първата осезаема разлика била спирането на железопътното фериботно съобщение. Фериботът Видин-Калафат продължил да пренася само автомобили. По същото време става ясно, че и индустриалната зона около ферибота няма нужда повече от влаково обслужване. И така в началото на 90-те години закриват гара Видин Фериботна.

Малко по-късно спира и влаковото обслужване на Западната индустриална зона, поради закриването или силно намален обем на повечето производства.

Остава само мината/завода за гипс в с. Кошава, от където все още имат нужда от транспортно обслужване с влакове. Но промените засягат и това предприятие. От 1-2 пъти дневно по времето на соицализма товарните влакове до с. Кошава стават 1-2 пъти седмично и по-рядко. Поради тази причина закриват и ж.п. гарата в с. Кошава. Така цялата линия става като индустриален клон.

Поради главоломно намалелият брой влакове по линията, вече няма нужда от охраняеми прелези и заради това съкращат служителите по тях, както и тези в разделния пост. Цялата линия остава без постояно наблюдение от ж.п. служители. Прелезите, заедно с прилежащите им помещения и разделния пост са разграбени. Сигнализацията също е разграбена.

Любопитен е начинът, по който са се придвижвали товарните състави в края на 90-те години на миналия век. Освен машинистите, в локомотивът се е качвал и ж.п. служител от гара Видин (предполагам стрелочник), чиято работа е била да асистира на машинистите като наблюдава железния път за повреди и липси (от кражби), каквито са се случвали от време на време и по този начин да се намалява шанса за дерайлиране.

Любопитната задача на ж.п. служителя е била при наближаването на прелез. Той е слизал, забързвал се е пред състава и е заставал на прелеза. Там е започвал да маха на автомобилите да спрат и да пропуснат влака. След като същият премине, той го е настигал и се качвал обратно. И така до следващия прелез. Предполагам, че освен това е помагал и при маневрите на бившата гара в с. Кошава.

Всъщност предприятието за гипс, дори в лошо икономическо състояние, успява да спаси линията. В края на 90-те години тя е била предвидена за закриване, но от предприятието настояли, че ще им трябва и така оцеляла.

В началото на новия век предприятието е приватизирано и започва да се модернизира и да увелиава темповете си на работа. А с това се увеличават и товарните композиции до гара Видин. Това кара и НКЖИ да полага някакви усилия по подържането на тази линия, но тя си остава без никакви експлоатационни пунктове и сигнализация.

В днешно време:

И това е до момента, в който започва да се строи Дунав мост 2 и прилежащата му инфраструктура. Част от трасето към новия мост се покрива с част от линията Видин-Кошава, а именно от гара Видин до РП Капитановци. Днес този РП би трябвало отново да е действащ и да разделя/обединява три направления - линията към с. Кошава, трасето към новия мост и неизползваното отклонение към бившата гара Видин Фериботна. Участъкът от гара Видин до РП Капитановци е електрифициран и модернизиран за скорости до 160 км./ч. Поради тази причина вече няма и прелези на териоторията на града - основните видински улици вече премостват ж.п. линията.
vasko - оригиналът! :)

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Ореш-Белене.Железопътното отклонение за Белене,което свързва брега на р.Дунав с линията Свищов - Левски - Ловеч - Троян се отделя от нея при гара Бендер (Ореш) и се строи през Първата световна война за нуждите на военната потонна дружина от Управлението на железопътните съобщения.Отклонението е предадено в експлоатация на 11-ти юли 1921 г.,дълго е 12,550 км.Построено е с минимален радиус на хоризонталните криви 300м и максимален наклон 12 промила.В началото са положени релси второ употребление ЦСВ,а през 1970 г. са заменени с тип 49kg/m с дължина 25,00м.Участъкът се е обслужвал от магистралните дизелови 07-00-ци на депо ГО,базирани в Левски,като понякога смесените влакове,тръгващи и пристигащи от/в Свищов са се теглили и от маневрени 55-00-ци.Участъкът е спрян за пътническо движение още през 2000г.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
Докъде е стигала и кога е демонтирана жп линията минавала покрай ул. Георги Раковски в Перник?

Интересно е че знаеш че е имало такава линия.  :laugh: Как си разбрал за съществуването ѝ?

Демонтираха я някъде около 2005-2006 година, или по-точно при отварянето на Кауфланд. Точно на мястото на днешния Кауфланд имаше отделение на завод Струма наречено "Ремонтен цех ЕМО" и жп линията водеше до него. Разрушиха част от халетата при създаването на хипермаркета, а останалата част от халетата все още си стоят оглозгани:  https://www.google.bg/maps/@42.6091409,23.0359381,3a,30.9y,106.25h,88.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjEPfrnwUxZBrnPztU_V-zA!2e0!7i13312!8i6656

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1011
    • View Profile
    • Mediar's Site
Не знам дали е коментирано преди във форума, но ето на какво попаднах - http://www.vidin-online.com/razruha/izostaven-zhp-tunel-v-park-bozhuritsa

Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1332
    • View Profile
Страшно място. Фактът, че е близо до някогашка лудница и е имало убийство го прави още по-подтискащо!

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Е чак страшно не е, ама е тъпо че всичко пропада... При тестовете на мостта в съседство, да пропаднат подпорите... Тъпа работа, още повече че вече са вложили сума пари, за този тунел. И цялото местене на трасето на друго място, за мен не е редно.

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Не знам дали това е правилната тема да попитам, но естеството е почти еднакво.. Ако има друга тема за моя въпрос моля да ме пренасочите към нея. Още се ориентирам във форума, като цяло тази форумна CMS система ми е малко сложна, върл фен съм на phpBB... Та към въпроса:

Защо въпросната Жп линия я няма - https://www.google.bg/maps/@42.6919519,23.3848876,3a,75y,140.83h,77.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWsM0r60l_p4a4deH5K-fGg!2e0!7i13312!8i6656?hl=bg

https://www.google.bg/maps/@42.7069408,23.3759625,3a,75y,8.55h,73.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjrMdBZDXowDEN6NqQQHrFA!2e0!7i13312!8i6656?hl=bg

Преди през 2013 помня, че още я имаше и минаваше влака през така наречената циганска махала на София.
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Това е правилната тема.
Иначе това беше линия за товарни влакове към "Подуяне разпределителна", за да не минават товарните влакове покрай пътническия трафик през Централна гара, но първото управление на ГЕРБ реши, че "Подуяне разпределителна" е нерентабилна и тя беше демонтирана, а този линия изпадна в неизползваемост, окрадоха почти километър релси в района на квартал "Хлисто Ботев" някъде през 2013-та година ако помня правилно, не ги възстановиха, демонтираха контактната мрежа, а мисля, че беше миналата година, когато демонтираха изцяло релсовия път и сега останаха само остатъци.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Не е това темата, но моля за извинение и нека бъдат преместени въпросът ти и отговора на съответното място.
А на въпроса - това е бившата североизточна част на софийската околовръстна линия, участъкът Биримирци-Подуяне разпределителна, бивша входна линия за товарните влакове, влизащи в посочената гара. Боли ме сърцето всеки път, като видя голия чакъл.Ако не се лъжа, в края на 2013 я деелектрифицираха, а през ноември 2014 демонтираха звената. Мисля, че сега са струпани в гара Волуяк. Добре поне, че оставиха връзката Илиянци-Волуяк.
По-късно видях на сайта на НКЖИ, че са сключили договор за проектиране на това междугарие Биримирци-Подуяне разпределителна. Ще дават пари да се проектира наново това, което го имаше. А дали ще се построи - друга тема.
Просто не е за говорене.... :/

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Това е правилната тема.
Иначе това беше линия за товарни влакове към "Подуяне разпределителна", за да не минават товарните влакове покрай пътническия трафик през Централна гара, но първото управление на ГЕРБ реши, че "Подуяне разпределителна" е нерентабилна и тя беше демонтирана, а този линия изпадна в неизползваемост, окрадоха почти километър релси в района на квартал "Хлисто Ботев" някъде през 2013-та година ако помня правилно, не ги възстановиха, демонтираха контактната мрежа, а мисля, че беше миналата година, когато демонтираха изцяло релсовия път и сега останаха само остатъци.

Не знам, но сега като се загледам в гугъл мапс си е доста дълга линията.. Гледам, чак през малашевските гробища минава, после някъде свършва в коловозите на Илиянци, а пък началото и е някъде откъм летище софия.. Иначе бях чувал, че линията е за пътнически влакове, но защото впоследствие минава през циганската махала било блъснало някое цигане и затова я махнали..
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1332
    • View Profile
Иначе бях чувал, че линията е за пътнически влакове, но защото впоследствие минава през циганската махала било блъснало някое цигане и затова я махнали..
Линията не е за пътнически влакове.  :D

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Да бе ясно, но според думите на @Eliyan щяло да има пак проект да се възстанови!? Ако е така ще бъде чудесно това да се направи.
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1332
    • View Profile
Не съм чувал такова нещо, но не отричам да има такъв проект. Лошото, е че почти сигурно с това управление няма да стане!
А за Подуяне-Разпределителна шанса да се възстанови е минимален, преди няколко дена изравниха със земята една от големите сгради в района на гарата, всичко е махнато и разграбено. Има тук таме някоя линия и стрелка + изоставени вагони :(
« Last Edit: 26.03.2016, 22:26:02 by viktor_bdz »