Действително, тези планове за развитие на мрежата са от преди войната. Това не изключва тяхната адекватност към момента.
Що се отнася до пътническите превози, дори едно достигане на проектните параметри на съществуващите линии би дало времепътуване, напълно съпоставимо с автобусния транспорт. Увеличаването на вариантите за маршрут е от обща полза - както за хората, гравитиращи към маршрута, така и за транспортния и инфраструктурния оператор, и при прилична скорост и адекватен подвижен състав, определено може да се постигне симбиоза между железопътен и автобусен транспорт, при която не се конкурират, а взаимно се допълват. Като автобусният поеме посока основно към довозване и отвозване от железопътния.
Не с административни мерки, а по пътя на развитие на жп-транспорта - както модернизация на съществуващите трасета, така и задължително довършване на свързаността им. Ако главните линии бъдат високоскоростни, дори при отчитане на довозването, скоростният ефект остава. Помислете за метрото и довозването в градски условия. Трябва да се развива и интермодалността - това касае и пътническите, и товарните превози.
Що се отнася до товарните превози, те са функция от промишленост и международни транспортни коридори. Промишленост вече почти нямаме (което също не е окончателно състояние), но нямаме и международни транспортни коридори. Предвид конфигурацията на 5,6 и 7 линия, 1-ва западно от Волуяк, 4-та, предвид броя и състоянието на граничните преходи, мисля че такова твърдение не е пресилено. Ето тук свързаността ще доведе товаропотоци, които обективно ги има, но заобикалят страната и/или заобикалят жп-мрежата ни.
И накрая, транспортът действително е обслужващ сектор, но нека не пренебрегваме факта, че взаимодействието с обслужваните сектори е двупосочно. Добре развитият транспорт е фактор (не единственият и не основният, но реален) и за балансирано развитие на територията, и разпределение по нея на населението и икономическите дейности.
Доста се отклонихме от темата, но за да се върнем, пък и да свържем с нея този и последните постове - няколко примера:
знаете или предполагате какво е състоянието и защо са демонтирани, изоставени и/или рядко използвани линиите до Берковица, Елена, Панагюрище, Елхово (няколкото ПВ-та до Берковица и Панагюрище не променят качествено ситуацията), Габрово, Силистра, 4-та линия южно от Дг и т.н. Те линеят в значителна степен, защото са едностранно свързани, а това е така, защото представляват само една част от първоначалния замисъл за всяка от тях. Сигурно не е възможно да се реализират всички връзки, сигурно не е и оправдано при дадени условия, но има едно ниво оптимум на свързаност на линиите в мрежата и между мрежите на съседни страни, и ние сме много под него. Нека видим гъстотата на жп-мрежата у нас и в Европа, броя влакове и това да ни бъде добър пример, а не свито да си казваме - не може