Author Topic: Демонтирани и рядко използвани жп линии  (Read 116971 times)

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Историята с блъснатото циганче, мисля че беше за друга демонтирана връзка - от Подуяне разпределителна покрай Мелничния комбинат до Биримирци. Изходна линия на Подуяне разпределителна.
Уж и двете трябва да се възстановят, но дали, кога и как...

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Жалко, много жалко.. Тези линии за товарни вагони биха улеснили толкова много движението на пътническите влакове! Слава богу склада в слатина още не са го махнали и там все още си минават товарните вагончета. Така и не разбрах тоалетна хартия ли носят тези вагони, матраци ли..
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1332
    • View Profile
Хартия. Предполагам говориш за линията, която преминава до ВТУ "Тодор Каблешков".

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Хартия. Предполагам говориш за линията, която преминава до ВТУ "Тодор Каблешков".

Същата, да. Дето прекратиха продължението към Пионер.
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Днес поогледах коловозната група при Булгарплод, на гърба на ВТУ, същата е била свързана преди време с продължението на линията, за която говориш, като съединителната стрелка е била малко преди моста на бул. Шипченски проход, това е давало възможност влак, излизащ откъм Булгарплод, да се отправи директно към Пионер. Не знам точно кога е демонтирано това 200-300 м. парче между споменатия склад и стрелката.

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Утре ако ми остане време ще направя и някои снимки, иначе самият склад пред ВТУ Т.Каблешков където още влакове минават за какво се използва.. Отдавна не съм се интересувал и затова питам.
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Движението по тази линия го преустановиха още преди 2011г. Подуяне разпределителна поработи още година две, но още тогава се говореше, че ще се закрива и нейните функции ще се поемат от гара Илиянци, както и направиха.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Значи така. По ред на номерата.
Линията между булевард "Рожен" при моста до стоков базар "Илиянци" и "Подуяне разпределителна" през квартал "Христо Ботев" не знам да е имала някаква връзка с околовръстната ж.п. линия.
Аз знам околовръстната ж.п. линия във формата от първия прикачения файл.
Във втория прикачен файл са описани всички линии около ВТУ.
- Със синьо е отбелязана редовата пътническа линия по направлението София - Пловдив.
- С черно е отбелязана линията към квартал "Христо Ботев", която отива до булевард "Рожен" и вече не съществува.
- С червено е отбелязана линията свързваща "Подуяне разпределителна" с "Булгарплод", а с жълто е отбелязана свръзката и с околовръстната ж.п. линия към гара "Пионер", която вече не съществува.
- С кафяво е отбелязана съществуващата част от околовръстната ж.п. линия посока гара "Христо Смирненски" - гара "Пионер", а с жълто и кафяво е отбелязано вече несъществуващото трасе от нея.
- Със зелено е отбелязана линията разкланяща се от околовръстната ж.п. линия към складовете.
- Със зелени кръгчета са отбелязани местата на съществуващи прелези върху пътното платно.
Относно линията от "Подуяне разпределителна" до "Биримирци" нейни останки все още има под моста "Чавдар" - най-източният частично вече несъществуващ коловоз. Тази линия е минавала покрай "София мел" и е пресилача улица "Градинарска" от другата му страна, там където минават 85, 86 и 285 в посока "Хаджи Димитър" и там има останки от прелеза. Всичко това се вижда на третия прикачен файл.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
До София Мел все още линията я има и се ползва. До преди няколко месеца гарираха някакви вагони там. Май бяха зърновози.

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Към Агента-
да, съгласен съм с направеното от теб обощение. Понятието "околовръстна" използвах в прякото му смислово значение, тъй като участъкът Пдр-Волуяк през Биримирци образуваше, заедно с първа линия, своего рода пръстен. А че исторически терминът "околовръстна линия" се асоциира с 14-та жп линия от Подуяне през Пионер и Хладилника до Захарна фабрика, това е така.
Жалкото е, че демонтираха 2/3 от, нека да го наречем - северния пръстен, който определено беше и е потенциално жизнеспособен, а и бих казал - необходим на възела.
Южният пръстен, ако условно наречем така самата 14 линия, е далеч по-проблемен. Струва ми се обаче, че макар проблемите да започват с прекъсването му в края на 70-те, самото то тогава е било направено внимателно. В смисъл, че не са оставали стопански обекти без жп-връзка. Клонът от Захарна фабрика си е отивал до Сердика, дори и тунелът под Борис си го имаше до преди направят т.нар. пробив "Гешов". От другата страна, лично помня линията до Хладилника, а по карта и бегли следи на терен, правя извод, че поне до известно време, например началото на 90-те линията все още е навлизала малко в Южния парк, на около 200 м след ул. Козяк, като вероятно оттам се е отделяла стрелката за бившата Мототехника.
В тази връзка да попитам някои по-конкретни неща и ще съм благодарен ако по-запознатите ги осветлят:
1. Откъде точно се е отделял клонът за Мототехника, имало ли прелез на "Сребърна" специално на този клон и той кога е демонтиран?
2. Доколкото знам, Южният парк трета част е правен през 60-те години, това означава, че линията си е минавала през него до прекъсването на пръстена в края на 70-те. Това така ли е? Лично помня малък отрязък от нея при един от входовете на парка, който беше махнат с последните смени на паважа. Клонът за Арсенала кога е премахнат - при прекъсването на пръстена или при самото строителство на парка? 
(пешеходният мост при Арсеналски над Перловската река, по който минава една от алеите в парка, определено е бивш жп мост и според мен там е минавал клонът за Арсенала, въпросът ми е кога са демонтирани линиите)?
3. Клонът за Перловец е демонтиран във връзка със строителството на бул. България и НДК или преди това?
4. Имам неясен спомен, че имаше останки от линия и на нивото на бул. Цар Борис 3, тя беше прекъсната /във времето, в което си я спомням/, но е вероятно да е пресичала булеварда. Ако е така - до кога е било така? Тунелът под булеварда е отделен въпрос, но и за там, моля някой да уточни, ако знае - след прекъсването на пръстена, в този тунел имаше ли релси и те докъде стигаха. Май не до ул. "Св. Георги Софийски" все пак, но някъде там.
5. Кога спира функционирането на гара Сердика? Никъде не намирам категорична информация по този въпрос.
Благодаря на всеки, който се отзове!

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Клонът за Мелничния комбинат си е отделно.Него си го има и сигурно се ползва. Встрани от него имаше и има все още друг клон, построен до т.нар. Кланица, той е преминавал в собствен мост над Владайската река, но в момента клонът стига до някъде и е прекъснат. Не знам точно къде е прекъснат, но е след прелеза при Мелницата. А до него беше електрифицираната жп-връзка Пдр-Биримирци, от която сега са останали само стълбовете и чакъла, и малко релси, както по-горе описаха, стигащи от към Подяне до към моста Чавдар.

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Към агента - мерси за разяснението, аз конкретно за тази линия говорех:


Иначе много се тормозя всеки път като мина по ул. Летоструй или през Христо Ботев да гледам само чакъл и стълбове... Тези линии не са превин ей така за кеф, толкова могат да улеснят движението на пътническите влакове, така и на цяла София. Вместо всеки да се блъска с тира, си имаме прекрасни ЖП линии с влакове които да пренасят стоката, а не да се чуди човек колко микробуса или тира да наеме за фирмата си...
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
5. Кога спира функционирането на гара Сердика? Никъде не намирам категорична информация по този въпрос.
Благодаря на всеки, който се отзове!
Когато е бутнат моста на "Ген. М. Скобелев". Ако датировката е правилна то значи това се случва през 80-те години, а ако е много близо до правилното то значи, че това вероятно се случва след средата на 80-те години.
На мен ми е интересно докога е имало линии до "Иван Гешов", защото на историческите снимки в "Google Earth" от 2000-ната година такива линии са ясно видими или поне мястото им, но то все още изглежда все едно тези линии са се използвали до скоро(прикаченият файл).
Още информация и подробности за гара "Сердика" сигурно има тук.
И още едно питане имам за клона до "Булгарплод". Минавах миналата седмица оттам, минавал съм и по-рано, но той изглежда като все едно е в употреба. Е да, семафорите са свалени, останали са само рамките им, но линиите не са безобразно обрасли и изглежда, че трасето не е изоставено. Ако е така то за какво се използва това трасе всъщност?
Иначе много се тормозя всеки път като мина по ул. Летоструй или през Христо Ботев да гледам само чакъл и стълбове... Тези линии не са превин ей така за кеф, толкова могат да улеснят движението на пътническите влакове, така и на цяла София. Вместо всеки да се блъска с тира, си имаме прекрасни ЖП линии с влакове които да пренасят стоката, а не да се чуди човек колко микробуса или тира да наеме за фирмата си...
Аз не помня линията в експлоатация, но я помня, след като вече я бяха спрели. На 30-ти април 2013-та за първи път отидох в "Левски" Г и тогава видях тази линия за първи път, но релсите бяха ръждясали и явно не се ползваше. Контактната мрежа обаче още си беше там. След това в почивните дни около 24-ти май 2013-та се появи репортаж как в покрайнините на София са откраднати близо километър релси от линия, която е била спряна през февруари месец(същата година). Тогава аз се заинтересувах от тази линия и попитах тук изразявайки подозренията си да не би това да е линията, която са окрали, беше ми отговорено да. Скоро след това видях, че контактната мрежа вече беше премахната и втората половина на ноември 2014-та видях, че вече няма и релсов път и го отбелязах в тази тема.
В общи линии това е историята на спирането и премахването на тази линия. Единственият въпрос, който ми остава е всъщност кога точно е било спряно движението по нея, защото не им имам много доверие на журналистите.

Моста бе съборен в някъде 2001ва заедно с ремонта на Опълченска между Руски паметник и Стамболийски. Имаше някакви вагони там, но влакове не се движеха.
Аз си мислех, че това се е случило много по-рано, но явно съм бил в голяма грешка. Както и да е, благодаря за разяснението.
« Last Edit: 27.03.2016, 17:26:12 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
За линиите от Булгарплод и аз си задавам въпроса защо са толкова чисти, минавал съм преди с 404 оттам и все съм си задавал този въпрос.. Иначе надали ги използват, но като гледам ако се вземе решение веднага може да влязат експлоатация.
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Когато е бутнат моста на "Ген. М. Скобелев". Ако датировката е правилна то значи това се случва през 80-те години, а ако е много близо до правилното то значи, че това вероятно се случва след средата на 80-те години.

Моста бе съборен в някъде 2001ва заедно с ремонта на Опълченска между Руски паметник и Стамболийски. Имаше някакви вагони там, но влакове не се движеха.


На мен ми е интересно докога е имало линии до "Иван Гешов", защото на историческите снимки в "Google Earth" от 2000-ната година такива линии са ясно видими или поне мястото им, но то все още изглежда все едно тези линии са се използвали до скоро

Линия по Д. Несторов (както се казваше тогава) имаше но свършваше малко след Борис III. След изграждането на пробива през 2000 и малкото останало изчезна.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Да, гара Сердика е премахната със събарянето на моста на Опълченска и разширяването на тази улица, май 2001г., както бе посочено и по-горе. Но гарата не функционира от много по-рано, началото или средата на 80-те. До момента нямам конкретни данни по въпроса.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Чакайте малко, че се обърках. Опълченска започва след Стамболийски посока Пиротска. А от Руски паметник до Стамболийски си е все още бул. Скобелев, където е въпросният мост с бившата гара Сердика. Ми там вгони имаше до средата на 1980-те.

А някой може ли да каже точно къде пресичаше индустриален жп клон Цар Борис III на едно ниво. Точно по коя пряка (или през коя днешна сграда) е минавал? Помня, че пресичаше трамвай 5 с кръстовка.

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Днеска като минавах по Искърско шосе се сетих за това ---> https://www.google.bg/maps/@42.663153,23.4144582,3a,75y,255.59h,68.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sY0KqAfAcHuvRTFALajO0Bw!2e0!7i13312!8i6656?hl=bg

Значи на това винаги съм му се чудел. Значи тази релса излиза от трамвайната и поема някъде към някакъв разклон от гара Искър. Да знаете за какво се използвало?

Също ето още една линия се впуска някъде натам към храсталаците ---> https://www.google.bg/maps/@42.6621182,23.419031,3a,58.1y,315.57h,81.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1shR3uuonuzpk9JDzer8kQ6A!2e0!7i13312!8i6656?hl=bg

Също някакви релси влизат и в ТЕЦ Дружба ---> https://www.google.bg/maps/@42.6491259,23.4205837,3a,75y,195.84h,76.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgjnu6ogmgMO9Iu7oGUV5Rw!2e0!7i13312!8i6656?hl=bg


А също защото по-горе се говори за линията която завива към София Мел днеска като минавах по моста Чавдар ми направи впечатление тази линия, демек отклонение, снимките съм ги правил с Айфона 5S, надявам се не е проблем :D

Та значи гледам горе си я има контактната мрежа но едната релса прекъсва до там, а другата продължава на някъде...
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Значи на това винаги съм му се чудел. Значи тази релса излиза от трамвайната и поема някъде към някакъв разклон от гара Искър. Да знаете за какво се използвало?

Коментирано е из темите. По този коловоз е вкарвана ЖП техника за изграждане на трасето между Цв. Лазаров и депото, както и трасето по бул. Копенхаген. Сега по този коловоз минава Пласера, който подбива посочените по-горе трасета, както и това по Ботевградско.

Относно последната снимка: Най-левият здрав коловоз води към мелницата.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Pycku!

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • Skype Me™!
    • View Profile
Значи на това винаги съм му се чудел. Значи тази релса излиза от трамвайната и поема някъде към някакъв разклон от гара Искър. Да знаете за какво се използвало?

Коментирано е из темите. По този коловоз е вкарвана ЖП техника за изграждане на трасето между Цв. Лазаров и депото, както и трасето по бул. Копенхаген. Сега по този коловоз минава Пласера, който подбива посочените по-горе трасета, както и това по Ботевградско.

Относно последната снимка: Най-левият здрав коловоз води към мелницата.

Хм това с пласера за пръв път го разбирам.. Ако можеш още някой друг интересен факт да кажеш, че ми стана интересно? Значи още се използва тази отбивка към трамвайните релси? Също нещо някой да знае за тези 2 жп линии които влизат в теца?
Научих се да давам не защото имам много, а защото знам какво е да нямаш нищо!

█████
█████
█████
ВЕЛИКА БЪЛГАРИЯ!