Към Агента-
да, съгласен съм с направеното от теб обощение. Понятието "околовръстна" използвах в прякото му смислово значение, тъй като участъкът Пдр-Волуяк през Биримирци образуваше, заедно с първа линия, своего рода пръстен. А че исторически терминът "околовръстна линия" се асоциира с 14-та жп линия от Подуяне през Пионер и Хладилника до Захарна фабрика, това е така.
Жалкото е, че демонтираха 2/3 от, нека да го наречем - северния пръстен, който определено беше и е потенциално жизнеспособен, а и бих казал - необходим на възела.
Южният пръстен, ако условно наречем така самата 14 линия, е далеч по-проблемен. Струва ми се обаче, че макар проблемите да започват с прекъсването му в края на 70-те, самото то тогава е било направено внимателно. В смисъл, че не са оставали стопански обекти без жп-връзка. Клонът от Захарна фабрика си е отивал до Сердика, дори и тунелът под Борис си го имаше до преди направят т.нар. пробив "Гешов". От другата страна, лично помня линията до Хладилника, а по карта и бегли следи на терен, правя извод, че поне до известно време, например началото на 90-те линията все още е навлизала малко в Южния парк, на около 200 м след ул. Козяк, като вероятно оттам се е отделяла стрелката за бившата Мототехника.
В тази връзка да попитам някои по-конкретни неща и ще съм благодарен ако по-запознатите ги осветлят:
1. Откъде точно се е отделял клонът за Мототехника, имало ли прелез на "Сребърна" специално на този клон и той кога е демонтиран?
2. Доколкото знам, Южният парк трета част е правен през 60-те години, това означава, че линията си е минавала през него до прекъсването на пръстена в края на 70-те. Това така ли е? Лично помня малък отрязък от нея при един от входовете на парка, който беше махнат с последните смени на паважа. Клонът за Арсенала кога е премахнат - при прекъсването на пръстена или при самото строителство на парка?
(пешеходният мост при Арсеналски над Перловската река, по който минава една от алеите в парка, определено е бивш жп мост и според мен там е минавал клонът за Арсенала, въпросът ми е кога са демонтирани линиите)?
3. Клонът за Перловец е демонтиран във връзка със строителството на бул. България и НДК или преди това?
4. Имам неясен спомен, че имаше останки от линия и на нивото на бул. Цар Борис 3, тя беше прекъсната /във времето, в което си я спомням/, но е вероятно да е пресичала булеварда. Ако е така - до кога е било така? Тунелът под булеварда е отделен въпрос, но и за там, моля някой да уточни, ако знае - след прекъсването на пръстена, в този тунел имаше ли релси и те докъде стигаха. Май не до ул. "Св. Георги Софийски" все пак, но някъде там.
5. Кога спира функционирането на гара Сердика? Никъде не намирам категорична информация по този въпрос.
Благодаря на всеки, който се отзове!