Author Topic: Поддръжка и експлоатация на возилата  (Read 46002 times)

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
...
Обективната истина е, че днес по софийските улици като градски транспорт се движи 20-30% от това, което се движеше по онова време. Което означава огромно влошаване на обслужването. По-малко линии, в пъти по-големи интервали, по-малки превозни средства, много рано приключване на работа и т.н. И дори това не се изпълнява както трябва - не се спазват разписания, не се изпълняват курсове, диспечерите не могат да организират един временен маршрут при авария/ПТП и т.н.

Това, че например днес има климатици не може да се счита за прогрес. Ако в днешно време имаше същия или по-голям брой превозни средства с климатици - ето тогава ще е прогрес.

В днешно време за прогрес се счита:
- да се закрие тролейбусната мрежа;
- ККМ и тролеите да се нарежат за старо желязо;
- (ако по горното тире може да се организира някоя схемичка с правилните фирми за скрап, които са на правилните хора - това ще е бонус)
- закриване на половината автобусни линии
- многократно увеличаване на интервалите на движение на останалите автобусни линии
- общинарите се бият в гърдите, когато успеят да купят 6 електробусчета (които имат обща вместимост колкото един Икарус 280Т) след 2-3 години занимавания с проекти, обществени поръчки, обжалвания в съда, актуализиране на цени и т.н.
- (разбира се и при горното тире е важно работата да се върши с правилните фирми на правилните хора)

Предполагам, че доста градове ще се припознаят в това.

Всичко написано е така. Но не се опитвай и тук да приписваш тези неща на "евроатлантизма". Само един бърз поглед към коя да е държава западно от Белград дава ясна представа, че тук нещо не е в ред и това не е "евроатлантизма" (каквото и всщност да значи тази дума).
Много хубаво, че постави нещата точно така.

Обикновените хора, които не се занимаваме задълбочено с политика, виждаме следното:
- преди една дата имаше обществен транспорт с космически експлоатационни показатели
- след тази дата нещата се влошават постоянно със всяка изминала година и със всеки изминал сезон

Същото нещо е валидно и за много други обществени сфери.

За обикновените хора не ни интересува дали причината за това е, че сме на изток или на запад от Белград. Ние правим просто сравнение преди и след. И виждаме огромна разлика. И затова си искаме това, което беше преди.

А когато някой започне да обяснява, че всъщност нещата трябвало да се случват по друг начин, ама ние сме си виновни, защото сме на изток от Белград - това още повече отблъсква обикновените хора и ги кара още повече да си искат старото време. Защото изглежда така, че се прави всичко възможно да се оправдаят несгодите на настоящето и да се поддържа днешното статукво.

Ей това е причината огромен процент от българите да искат предишното.


Ами ако се окаже така, че нашия манталитет не е съвместим с тези модерни ценности? Ами ако нашият манталитет може да работи добре само с тоталитарен режим?


Сега виждам, че в горния списък съм пропуснал едно тире.

Преди тирето с общинското биене в гърдите трябва да има следното:
- по орязаните автобусни линии се пускат все по-малки превозни средства в течение на времето (там, където едно време са се движили препълнени съчленени автобуси - днес се движат полупразни бусчета с вместимост - десетина седалки)

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Истината е, че 280 и 260 са още от самото начало крещящо компромисно решение, нямащо нищо общо с първоначалния замисъл. Градските варианти на серия 200 първоначално са предвидени с двигател отзад и само с едно стъпало - като при 0 345 и Конектото.
Това показва две неща:
- проектантите на Икарус също са имали модерен поглед, но все още не са успели да се намерят доставчици на всичко необходимо
- вместо да се чака да бъде възможна реализацията на горните планове и хората по държавите от СИВ да чакат още - се прави компромис, за да може да има автобуси за всички, а пък със следващите модели ще се доразвиват тези подобрения - това е умно управленско мислене

Имаше прилични O305G поне до 2007г. и в трите гаража.
Имаше и още по-прилични Икарус 280 до 2015 година.

Икарус 280 се прави поне 20 години без съществени подобрения
Това не е вярно. Икарус 280 има няколко десетки различни модификации, при които се правят най-различни промени. като например - автоматична скоростна кутия.

Само да припомня, че от същия модел купуваме на старо 25 години по-късно и гледахме на тях като чудо на техниката, за първи път сблъсквайки се със западна техника.
Кой ги е гледал като чудо на техниката?

Тези автобуси станаха символ на: закриването на множество линии; увеличаването на интервалите на движение; стачките в градския транспорт, които парализираха цяла София; блъсканиците, при които не можеха да се затворят вратите и т.н. 

автоматичните скорости
Икарус 280 има модификации с автоматична скоростна система. Дори и в България имаше от такива модификации.

вратите
Това вече изобщо не е вярно.

Вратите хармоника имат много предимства пред тези на о305 и всичките им модерни разновидности. Предимствата са основно в сферата на безопасността. Бил съм затискан и от двете. Хармониката почти не я усетих. Другото - огромна синина, придружена от опасения на доктора за счупена става (за щастие оказаха се - неоснователни, след рентгенова снимка). Освен това съм виждал десетки затискания на хора между вратите и части от интериора на о305 (както и при по-модерните превозни средства със същия модел врати). Няма как да паднеш, ако си се облегнал на врата хармоника, защото при отваряне те бута навътре.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
В голяма степен си прав но за това отново сме си виновни ние.
Може ли да поясниш какво имаш предвид?

Ако имаш предвид, че сами сме си виновни за това, че в началото на 90-те години ни излъгаха да чакаме по-добро бъдеще и така позволихме да съсипят държавата - съгласен съм.

Иначе има и добри примери. В моя квартал по соц време имаше само една автобусна линия дълго време 76. Вечно претъпкан и не можеш да се качиш. Сега има 4 линии и метро, и превозния капацитет е в пъти по висок.
Не се сещам за нито един квартал, който по онова време да се е обслужвал само от 76 като единствена линия.

От останалата част от твоето твърдение - виждам, че може би говориш за Младост.

Което е абсурдно. Младост беше може би един от най-добре обслужените квартали с градски транспорт едно време. Не просто, че всяка една част си имаше бавна и бърза линия към центъра, ами и това, че интервалите бяха абсурдно малки. Освен това си имаше 88 и 114. А малко по-късно се появи и 111.

метро
Поправи ме, ако греша - ама не беше ли ти човекът, който редовно възразяваше срещу натъпкването на хората под земята, в метрото. И съответно винаги си бил защитник на наземните линии.

В моя квартал по соц време имаше само една автобусна линия дълго време 76.
Сега има 4 линии и метро
76, 413, 305,110,109,4,111,73,5
Моля да поясниш по-точно за кое място говориш (коя част на Младост, може би?), защото няма такова място, което да отговаря на тези твърдения.

76
Преди: върхов интервал - 5 минути
Сега: върхов интервал - 15 минути

305
Преди: върхов интервал - 5 минути
Сега: върхов интервал - 15 минути

111
Преди: върхов интервал - 3-4 минути
Сега: върхов интервал - 8-10 минути

73
73 го има само защото го няма тролей 5. демек е нещо като заместваща линия.

Много по голямо разнообразие от маршрути.
Когато се окаже, че едно време по една линия от Младост са се движили толкова коли, колкото в днешно време по всички линии в квартала - малко се губи смисъла от разнообразието на линиите.

Като цяло на доста места има подобрение
Дай ми само един пример, при който интервалите на движение са по-малки от онова време.




Ще завърша размислите си по тази тема така:

Ако, за да имаме изключително редовен градския транспорт с интервали, клонящи към абсолютния възможен минимум - цената е превозните средства да не са най-модерните възможни (но все пак - прилично вършещи работата), то тогава тази цена си заслужава.

В България е имало години, при които в рамките на една година са се въвеждали в експлоатация повече на брой чисто нови превозни средства в обществения транспорт, отколкото са въведени за целия период на прехода (говорим само за чисто нови). Дори и тези превозни средства да не са били върха на върховете на инженерната мисъл - те вършеха работа. А количеството им гарантираше редовна услуга.

При производителите от държавите в СИВ също имаше технически прогрес. Със сигурност щеше да дойде времето, когато Икарус и Чавдар щяха да усвоят производство на изцяло нископодови автобуси и тролейбуси, с климатици и т.н.

Трябва да се погледне и от една друга гледна точка: И до ден днешен в света има държави, които биха се радвали безкрайно на Икарус 280, защото и това не са виждали. Така е било и в България - много хора никога не са били виждали автобус през живота си и изведнъж - Икарус 180, после Икарус 280. Ето това е идеален пример за използване на фразата - все едно виждаш космически кораб.

И като си говорим за интервали, които клонят към абсолютния възможен минимум - да не оставаме само с примера за линия 306. Нека си припомним и електотранспорта. Интервалите на основните трамвайни и тролейбусни линии бяха - 2 минути във върхово време. Това бяха трамваи 3, 5, 7 и 10 и тролеи 1, 2, 3 и 6. Повечето други трамвайни линии бяха на интервал от 4 или 5 минути във върхово време.

Късните вечерни интервали на най-редовните линии на електротранспорта (трамваи 3, 5, 7 и 10 и тролеи 1, 2, 3 и 6) бяха 8-10 минути. И така чак до последните курсове. А последните курсове на електротранспорта бяха задължително след полунощ. На линии като трамвай 5 или тролей 3 последните курсове бяха почти в 1 часа.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Явно поддръжката е била на същото ниво  :devil:
Дори много по-лоша!

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Може ли...

Ще ти издам една тайна : Много малко са хората, които четат толкова дълги мнения, особенно няколко едно след друго!  ;)

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Не може да си организира деня, и си драска тук.
Спрете си просташките мнения !

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Поне да драскаше нещо по-смислено. Едни и същи неща чета.
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Ми те тея хора са ,-"Едно си баба знае, и едно си бае".
Спрете си просташките мнения !

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile
Вратите хармоника имат много предимства пред тези на о305 и всичките им модерни разновидности. Предимствата са основно в сферата на безопасността. Бил съм затискан и от двете. Хармониката почти не я усетих. Другото - огромна синина, придружена от опасения на доктора за счупена става (за щастие оказаха се - неоснователни, след рентгенова снимка). Освен това съм виждал десетки затискания на хора между вратите и части от интериора на о305 (както и при по-модерните превозни средства със същия модел врати). Няма как да паднеш, ако си се облегнал на врата хармоника, защото при отваряне те бута навътре.
Да ама не можем да живеем вечно с автобусите Чавдар с хармоника. И аз съм ги виждал - брутални автобуси бяха - помня ги като много малък че не можеш да се чуеш в салона като реве  двигателя

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Вратите хармоника на Чавдар 11Г5 са пълна простотия. С изнасящи се врати е много по-добре, стъпалата със същият размер са лесни и удобни за качване и слизане заради големият светъл отвор. Ключалките са надеждни, но вратите трябва да са регулират и долните щанги редовно да се гресират и пристягат. Слава Богу имаме запазен такъв автобус от 11Г5 и ще се убедите сами колко е по-добър оригалният проект.
The Grand Tour

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
При Чавдар 11Г5 и М3 двигателят оглушава шофьора с рева си.  :rolleyes:

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
При Чавдар 11Г5 и М3 двигателят оглушава шофьора с рева си.  :rolleyes:

Е не забравяй че двигателят е създаден през 1936 година, а никой и не помисля за сериозна шумоизолация.
Спрете си просташките мнения !

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
С изнасящи се врати е много по-добре, стъпалата със същият размер са лесни и удобни за качване и слизане заради големият светъл отвор. Ключалките са надеждни, но вратите трябва да са регулират и долните щанги редовно да се гресират и пристягат. Слава Богу имаме запазен такъв автобус от 11Г5 и ще се убедите сами колко е по-добър оригалният проект.
Идеята с изнасящите се навън врати беше добра, но не и изпълнението. Те се облицоваха със същия гетинакс като вътрешността. Съответно плоскостите подгизваха и се деформираха. Май в София първи се отказаха от тях (на градските автобуси), в провинцията оцеляха повече време.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Дяволът е в малките детайли. На първите бройки и 11Г5 и на прототипа на Сетра вратите са били с "щуко" алуминиева ламарина. На нашият това което е оцеляло от набезите също е с алуминиева ламарина.
The Grand Tour

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Да ама не можем да живеем вечно с автобусите Чавдар с хармоника.
Прав си, че не може да се кара вечно с едни и същи бройки от един и същи модел.

Но нали не си представяш, че завода в Ботевград щеше да произвежда същите модели и до днес (ако разглеждаме хипотезата при която няма политически промени от 89-та)?

И Икарус и Чавдар досега щяха да са усвоили производството на нископодови автобуси с климатик. И днес щяхме да имаме хем само такива автобуси, хем да са на интервали от 2-3 минути в час пик.

И аз съм ги виждал - брутални автобуси бяха - помня ги като много малък че не можеш да се чуеш в салона като реве  двигателя
Замислял ли си, че има определени причини за тези неща като:
- старост
- поддръжка

Още преди 3-4 години се започна да попадам на автобуси от новите дълги MAN Lion's City, на които двигателите реват и се чуват доста силно след съчленението. А в днешно време стават все повече. Всеки втори от модела, на който попадам - е такъв.

Вратите хармоника на Чавдар 11Г5 са пълна простотия.
Не мога да се съглася с теб. Може би, ако си виждал толкова затиснати хора от вратите с две цели крила, които се отварят навътре - и ти ще си промениш мнението. Оказвал съм първа помощ на дете, чиято глава беше затисната между крило на врата на дълъг Мерцедес о305 и тръбната арматура, на която се хващат пътниците.

С изнасящи се врати е много по-добре, стъпалата със същият размер са лесни и удобни за качване и слизане заради големият светъл отвор.
Тук съм по-съгласен.

Но пак хармониката е една идея по-безопасна. Скоро видях как една девойка се приближи твърде много до тролея (от най-новия модел - дългите) и като се отвори вратата и я удари доста силно. Вярно е, че си гледаше в телефона и това е част от причината за инцидента, но все пак - ако беше врата хармоника, нямаше да стане така.

11Г5 и ще се убедите сами колко е по-добър оригалният проект.
Да не би да искаш да кажеш, че българската инженерна мисъл от едно време е направила добър проект? Ти да видиш!

При Чавдар 11Г5 и М3 двигателят оглушава шофьора с рева си.  :rolleyes:
Това се случва, когато автобусът е остарял и може би не е добре поддържан.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Интересно, че например в Полша са усвоили модерен автобус от ВоВ1 поколението още 70-те, тип О 305, но Йелч. През СОЦ-а почти всички автобуси са взети от Америка и Западна Европа в соц блока, но с години закъснение. Истинки скок в соц блока е бил Икарус 556/180 например, макар че много прилича на Хеншел HS160 от 1955-та и нищо чудно да е копиран оттам. Но като че ли в Полша са били най-напред в автобусите през тоя период, че са усвоили модерен автобус в соц блока.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1625
  • 9060
    • View Profile
Що за абсурдна дискусия? Вратите хармоника нямат буквално нито един плюс. Тесни и неудобни, още повече опасни. Като бях малък ежедневно се возех на тролеите Икарус по ТБ4 с баба ми, която беше по-тромава. Хармониките на въпросния велик Икарус така я бяха изблъскали на няколко пъти, че жената беше със сериозни синини и болки. Затваряха се като гилотини и изключително често (да не кажа всеки ден) захапваха крайници, още по-често чанти и подобни принадлежности и ако не се изкрещиш, си пътуваш така до следващата спирка. За каквато и да е защита или блокировка да не говорим, натиска си докато не затвори, ако не затваря, то това е проблем на блокиращия я.

Когато се появиха късите Солариси по същата линия, лошите (източноевропейски) капиталисти бяха измислили широки, отварящи се нормално врати с, представи си, защита! Невероятна технология измислена преди 30+ години, която връща вратата автоматично като те захапе. Технология, която е съществувала по едно и също време с производството на Икарус 280, само че "на запад от Белград". Същите врати дори с неработеща защита по гробищарниците Конекто ЛФ на Земляне са ме хапали, и въпреки че са превърнали в гилотини от родната поддръжка се отпускат като ги напънеш.

Единствената причина да съществуват въпросните хармоники беше безумно високия под на Икаруса за времето си, който не оставя място за нормална врата. А от Ботевград в момента щяха да излизат изчадия тип първите БМЦ-та, естествено ако не го беше купил някой голям европейски производител, каквито слухове съм чувал, че е имало такива преговори някога отдавна.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Що за абсурдна дискусия? Вратите хармоника нямат буквално нито един плюс.
Аз съм получавал огромна синина от вратите на дълъг Мерцедес о305 - докторите имаха и съмнение за счупена става. Може би това, че съм спортна натура и съм по-жилав ме е спасило от по-сериозна травма.

Също така съм спасявал дете, чиято глава беше затисната от крило на врата на дълъг Мерцедес о305.

От врати на Икарус 280 - не съм видял нито едно произшествие.

Хармониките на въпросния велик Икарус така я бяха изблъскали на няколко пъти, че жената беше със сериозни синини и болки. Затваряха се като гилотини и изключително често (да не кажа всеки ден) захапваха крайници, още по-често чанти и подобни принадлежности и ако не се изкрещиш, си пътуваш така до следващата спирка. За каквато и да е защита или блокировка да не говорим, натиска си докато не затвори, ако не затваря, то това е проблем на блокиращия я.
Икарус 280 нямаше защити на вратите, но такива не бяха и необходими, защото хармониката не се затваряше с особена сила. Процесът по затваряне можеше да бъде спрян и с ръка - с не голямо усилие.

И ето доказателството:

(Видеото не е е мое и не претендирам за авторски права. Някога съм попаднал на него и съм си го запазил в личния архив. Сега пробвах да търся с най-различни ключови думи, но не успях да го намеря. Затова го споделям, за да можем всички да го видим.)

В това видео се вижда колко меко се затварят вратите на Икарус 280. На 1 минути и 25 секунди се вижда как шофьора затваря вратите и как им няма нищо на хората, които висят на стъпалата. Даже на трета врата - едното крило не се затваря, защото механизмът няма достатъчно сила.

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
От врати на Икарус 280 - не съм видял нито едно произшествие.

И щом ти не си видял, значи такова не е имало?
Точно постът преди твоя - човекът ти казва един такъв пример!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Само да кажа, че в уплътнението на вратите на нашият Мерцедес О305Г има проводник против затискане, който реагира. Отделно като се минава през стъпалото вратата не може да се затвори 30 сек има и потенциометър с който се регулира времето. Това че още в първите години на експлоатация са ги премахнали пак си е проблем на акъла ни.
Чавдар 11Г5 си е проект на Сетра за съжаление няма българска инженерна мисъл. Само идеята по това допотопно шаси и двигател да ни направите каросерия на градски и извънградски автобус е българска.
The Grand Tour