Author Topic: Поддръжка и експлоатация на возилата  (Read 46004 times)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Имаше прилични O305G поне до 2007г. и в трите гаража. В Малашевци се запазиха в сносно състояние почти до края на експлоатацията.  :rolleyes:

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Иначе сравнението на Икарус 280 с Мерцедес О 405 не е коректно, защото са различни поколения. О 405 следва да се сравнява с Икарус 415, а там нещата са още по-крещящи.

Коректно е, просто защото са произвеждани по едно и също време.
Икарус 280 се прави поне 20 години без съществени подобрения, от 1973 г.
Мерцедес О305 се появява през 1967 г. !
Само да припомня, че от същия модел купуваме на старо 25 години по-късно и гледахме на тях като чудо на техниката, за първи път сблъсквайки се със западна техника.
От 1983 г. се прави Мерцедес О405.

Иначе в допълнение в сравненията между о305 и Икарус може да се добавят и още неща като шумоизолацията, спирачната система, защо не и автоматичните скорости, вратите, въобще човек ако тръгне да се задълбочава и ред други неща.
« Last Edit: 19.09.2024, 18:31:53 by Kingpin »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Моля ви се вече, спрете да пишете "по принцип" и "на ангро" за безпогрешните немци, комунистическите боклуци и така нататък. За всичките марки, които ги знаете, има един камион литература, и то от немски автори, където абсолютно нищо не е спестено като критика, където има основание. Ама единият бил експлоатирал камион, другият се занимавал с поддръжката на музеен автобус, не е меродавно. Точно заради подобни бръщолевиници в другия форум от "разбирачи" и "експерти", изгорях знаете с пет бона. Информацията от книгите няма да я намерите в нета, защото все пак някой се е ровил по библиотеки, архиви, заводи, проектантски бюра и т.н., после го е систематизирал, написал и издал....Реално книгите не са и толкова скъпи, една вечеря с някоя разглезена пикла шафрантия в "престижен" и "изискан" чалгаджийски софийски "ресторант" струва много повече.....
Чудя се когато 0 305 почнаха през 92ра да идват, някой предостави ли упътвания за експлоатация и ремонт на български? Защото още през 93та, при постъпването им в Дружба братовчед ми беше стажант в халетата там и всеки ден са имали по 10-12 от тях за непланирани ремонти и аварии....
По рейс и по жена не се тича!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email

Чудя се когато 0 305 почнаха през 92ра да идват, някой предостави ли упътвания за експлоатация и ремонт на български? Защото още през 93та, при постъпването им в Дружба братовчед ми беше стажант в халетата там и всеки ден са имали по 10-12 от тях за непланирани ремонти и аварии....

Не знам дали е много коректно да се правят такива изводи, О305 бяха употребявани, Икарусите идваха нови.

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
И то не просто употребявани, а 10-годишни, на по 800 000 километра.
И никой не е казвал, че немците са безпогрешни.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Не са безпогрешни, но са успели да направят нормални автобуси със сравнително нисък под, удобен салон с площадка за правостоящи и обемисти багажи и достатъчно седящи места и със задно разположение на двигателя съответно минимално ниво на шума и миризмата на нафта и изгорели газове в салона и минимални центробежни сили при завой при O305G/405G, не е за подценяване и принудителната вентилация. Автобусен аналог на Шкода 14/15тр би бил приемлива алтернатива, но такъв не е създаден. :rolleyes:

Offline Stierlitz

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 991
    • View Profile
 :) Съвет от мен към множеството форумни (супер)разбирачи по ремонт, поддръжка, експлоатация, конструкция на градски автобуси: моля, вкарвайте усилия в коментиране например ситуацията в българския футбол, или колко пошла и тъпа е чалгата, или кой е руски шпионин/путинист и други подобни, но моля недейте се опитва да коментирате нещо от което очевидно си нямате хал хабер (в частност градски автобуси например).  :rolleyes:

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Не знам кои "(супер)разбирачи" имаш предвид, но айде без такива съвети. Не е нужно да си дипломиран автомобилен инженер, за да пишеш тук. Аз пък бих посъветвал такива като теб да покажат какво знаят, вместо разни такива заядни. Тъкмо ще научим нещо полезно.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Не знам кои "(супер)разбирачи" имаш предвид

Ми точно ти.
0 305 бяха основно ремонтирани по всички показатели, двигател и скорости също. Наши шофьори бяха в Германия в завода и всичко това е онагледено. Но ти пък откъде да го знаеш, обаче смучкаш от пръстите си................800 000 км. , ама като нови бяха, а френския модел бяха возели натовски войници, и даже пепелниците им стояха в салоните.
Спрете си просташките мнения !

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1069
    • View Profile
Какво си смучкам от пръстите бе пич.... Всичко, което съм казал, е вярно. И това, че са минали капитални ремонти го знае всеки. Пак много говорите и нищо не казвате. Аз днес нещо много свободно време имам, но стига съм се занимавал с вас.  :help:

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
:) Съвет от мен към множеството форумни (супер)разбирачи по ремонт, поддръжка, експлоатация, конструкция на градски автобуси: моля, вкарвайте усилия в коментиране например ситуацията в българския футбол, или колко пошла и тъпа е чалгата, или кой е руски шпионин/путинист и други подобни, но моля недейте се опитва да коментирате нещо от което очевидно си нямате хал хабер (в частност градски автобуси например).  :rolleyes:

Понеже сме във Форум за градски транспорт и то предимно в София е нормално да го коментираме и обсъждаме състоянието му . Ти като човек от вътре може да споделиш как изглеждат нещата от твоята гледна точка. Темите, които ни предлагаш да обсъждаме се коментират, но на други места в мрежата.

Offline Stierlitz

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 991
    • View Profile
Quote
Понеже сме във Форум за градски транспорт и то предимно в София е нормално да го коментираме и обсъждаме състоянието му
Напълно съм съгласен. Обаче има проблем: техническото състояние на превозните средства (или тяхната "поддръжка") стават обект на коментари от хора които очевидно нямат нужните знания, опит и т.н. Това прави тези коментари най-малкото повърхностни и на практика погрешни, некоректни.
Quote
Ти като човек от вътре може да споделиш как изглеждат нещата от твоята гледна точка.
Това не е само въпрос на гледна точка. Даже не само въпрос на някакви учебни знания по устройство на автомобила например. Нещата са много по-дълбоки и сложни. Даже (цитирам) "дипломиран автомобилен инженер" няма да е в състояние да даде обективно и коректно мнение ако няма подходящ опит в системата или поне принципно не е запознат с фактическите конструктивни и експлоатационни особености на градските автобуси.   
« Last Edit: 21.09.2024, 13:29:52 by Stierlitz »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
1. Това е любителски форум със свободен достъп и е нормално да се срещат крайни мнения.

2. Можеш спокойно да изкажеш вижданията си и не се изисква да правиш автотехническа експертиза за пред съда ! Това ще помогне значително за изграждането и на нашето мнение.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
При бай тошо в гаражите са идвали чисто нови Чавдарки два пъти годишно.
И да не забравяме хилядите Икаруси, които също идваха чисто нови. А Икарус беше уважавана марка автобуси в целия свят. Само Икарус 280 са произведени 60 000 бройки.

Като цяло тогава в експлоатация се въвеждаха почти винаги само чисто нови превозни средства. Тези, които бяха втора ръка, бяха единични изключения.

При бай тошо ако по основна линия като 83 или 213, и която друга се сетите, а излезеше Чавдарка, дори по изключение, като резерва, и хората се блъскат, а със сигурност някой щеше да пише до другаря Директор на СД Градски Транспорт, който със сигурност щеше да изгърми и ушите, и премиалните на цялата делегация началници в съответния гараж.
Това, което казваш е много добра практика - гарантира качествено обслужване на гражданите, а именно да няма къси автобуси там, където трябват съчленени.

Обаче имам някакво усещане, че се опитваш да го кажеш в някакъв негативен смисъл.

Затова по-скоро щяха да оставят курса непокрит
Което на практика не се усещаше от хората. Когато интервалът на движение е 3-4 минути - дори и някой курс да не е изпълнен, няма как да го усетиш.

а имаше страшно много вятър работа линии - въздуховози
Не мога да се съглася. За разлика от днес - тогава всички се превозвахме с градски транспорт. Имаше нужда от транспорт в най-различни направления. Със сигурност имаше някоя друг линия със слаб интерес, но тези неща са наблюдаваха и такива линии се закриваха. Със сигурност не е имало "страшно много".

а имаше страшно много вятър работа линии - въздуховози, само за да има Чавдарките къде да вървят. На тях работеха новобранци, наказанци от наказателния отряд, помня, че и заплатата беше поне с една трета по-ниска.
Виждаш ли как омразата ти те кара да виждаш неща, които не са били такива.

Правилното е: имаше линии, които са по-леки и по-лесни за работа. съответно на тях се пускат новобранци, за да могат да трупат опит. И след това вече ги местят на по-тежките линии. Такъв беше подходът към работниците по онова време. Изобщо не става дума за наказания...




Обективната истина е, че днес по софийските улици като градски транспорт се движи 20-30% от това, което се движеше по онова време. Което означава огромно влошаване на обслужването. По-малко линии, в пъти по-големи интервали, по-малки превозни средства, много рано приключване на работа и т.н. И дори това не се изпълнява както трябва - не се спазват разписания, не се изпълняват курсове, диспечерите не могат да организират един временен маршрут при авария/ПТП и т.н.

В голяма степен си прав но за това отново сме си виновни ние.

Иначе има и добри примери. В моя квартал по соц време имаше само една автобусна линия дълго време 76. Вечно претъпкан и не можеш да се качиш. Сега има 4 линии и метро, и превозния капацитет е в пъти по висок.

Вярно 306 в близост беше на 3-5 минути но сега метрото пак е на толкова плюс още 76, 413, 305,110,109,4,111,73,5 в близост. Нещо изпуснах ли? Много по голямо разнообразие от маршрути. Като цяло на доста места има подобрение, но ма много места и влошено обслужване.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Винаги ще го казвам - не са перфектни нещата, но Младост и Дружба имат много добри връзки с центъра и много други части на София, в сравнение с други квартали.
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Винаги ще го казвам - не са перфектни нещата, но Младост и Дружба имат много добри връзки с центъра и много други части на София, в сравнение с други квартали.

Все пак са и едни от големите райони на София, Младост е даже на второ място. Транспортното обслужване трябва да се планира пропорционално на броя на жителите на съответния район.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Като цяло проблем не е мрежата, въпреки че има какво да се желае. Проблем са интервалите, изключая метрото, трамвай петица, 280 и 94. Всичко друго е супер зле извън пик, вечер, събота и неделя. Просто искат да нахакат всички в метрото, но не може да стане...Да не говорим вместо да приключат с това 304 и пробегът да отиде на 204, те продължават с тази цигания.
« Last Edit: 22.09.2024, 22:27:19 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
304 се ползва между НИМ и НДК, по Цариградско и в Дружба наистина е по-смислен редовен 204. :rolleyes:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Винаги ще го казвам - не са перфектни нещата, но Младост и Дружба имат много добри връзки с центъра и много други части на София, в сравнение с други квартали.
Да като цяло големите ж.к.та , Младост, Люлин, Надежда, Дружба са добре с транспорта и като цяло много удобни и мислени и може дори да минеш без кола. Една идея по зле е в Гео Милев, Слатина, Гоце Делчев но те са близо до центъра, а в първите два скоро ще намажат и с метро.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
НЕ! Не е външния вид.
Нещата, които изброяваш, са в сферата на разбиране на технически лица; шофьори; хора, които имат любителски интерес към транспорта. Обикновените хора не знаят какво е мост, какво представлява задноразположен двигател, каква е спирачната система и т.н.

Ти знаеш за тези неща, защото си любител на тема транспорт. А скоро разбрах, че дори имаш книжка за автобус.

Обаче, когато се твърди, че хората са гледали гледали мерцедесите като космически кораби - тези примери не са валидни. За да може обикновения човек да сметне автобуса за "космически кораб", то трябва да му хареса нещо от това, от което се интересуват пътниците. Например: удобство на седалките; климатизация/вентилация; отопление; удобство при качване и слизане и т.н. Ако няма съществени разлики по примерите от предишното изречение, значи тогава "космически кораб" означава само за външен вид, което е повърхностно мислене.

Значително по-нисък под, което ги прави по-достъпни за трудноподвижни пътници.
Това е вярно. Но чак пък значително?! Исках да си припомня. И точно вчера имах тази възможност. докато бях на отворените врати в гараж Земляне - чаках да дойде ретро Мерцедеса. Видях, че се задава през тунела и веднага отидох при Икаруса 280 (който беше изложен там) и се качих в него. Секунди по-късно се качих и на Мерцедеса. Така направих най-точното сравнение.

Разлика има, но тя не е съществена. Ако някой човек има затруднения при качването  - стъпалата на Мерцедеса, които са с няколко сантиметра по-ниски, няма да му помогнат. Разлика може да се счита, че има при сегашните превозни средства, при които няма стъпала. Значи това предимство не е валидно за о305.

Размислите по тази тема ме накараха да се замисля и за следното: модерните ценности диктуват всеки да ходи навсякъде с кола и съответно да спира, където си иска. А това масово пречи на водачите да спират автобуса/тролея плътно до бордюра. И се получава така, че въпреки ниския под - качването на трудноподвижните лица директно от асфалта е много трудно. И като добавим липсата на морални ценности - да се помага на тези хора, може да стигнем до извода, че днес е по-зле от едно време. Тогава автобусите бяха високи, но пък всички помагахме на трудноподвижните.

Площадки за колички и правостоящи, при Икарус липсва.
Това е вярно и съм съгласен, че е някакъв вид предимство.

Но ме накара да се замисля нещо. По онова време можеше да се видят в пъти повече детски колички в градския транспорт, въпреки че всички превозни средства бяха със стъпала и без площадки. Понякога по 2-3 детски колички в автобус. И се замислих по следните въпроси:
- дали новите ценности са направили хората по-надменни, за да смятат, че им е под нивото да пътуват с детски колички в градския транспорт - въпреки че сега превозните средства са по-достъпни?
- дали причината е в това, че при новите ценности хората си помагат много по-малко и много по-рядко можеш да очакваш помощ от непознатите в автобуса (по онова време, когато се появи жена с детска количка - поне 5 човека скачаха да помагат)
- дали новите ценности са причината да не се помага на възрастните хора
Като млад съм помогнал на стотици, хиляди възрастни хора да се качват в автобуса, трамвая, тролея. Интересното е, че ми се налага да го правя и днес, защото следващите поколения не искат да поемат моралната щафета от нас, които сме възпитани така.

Отоплението е водно и доста добро. Това, че тук го занемариха, не означава че изначално е лошо.
Значи можем да направим следния извод: отоплението на Икарус 280 е по-подходящо за нашите условия, при които се поддържат автобусите.

При Икарус е нафтово
Но беше много топло през студените зимни месеци.

А между другото - отоплението на елетробусите, които се зареждат по крайните спирки, не е ли и то нафтово?

нафта
Държавата тогава се управляваше по-умно от сега и имаше поглед към нещата. Имаше големи планове, за да се намали влиянието на нафтата. Строяха се поголовно тролейбусни системи. Ако не бяха дошли промените, до средата на 90-те години - всички областни градове щяха да имат тролеи. Че и някои необластни градове. А също така и щяхме да имаме и междуградски тролейбусни линии: Велико Търново - Лясковец - Горна Оряховица; Хасково - Димитровград; имаше и планове някъде по южното черноморие, но сега не се сещам къде беше точно. А при новите ценности - колко тролейбусни системи бяха закрити?

Още от първите бройки Мерцедес/МАН са с безкамерни гуми и цели джанти. Тук до последно идват със сегментни джатни и вътрешни гуми. Всички помнят резервните гуми в съчленението на Икарусите
Тук съм съгласен. Това може да го броим като недостатък на Икарус 280.

Но и тук имам допълнителни размишления. Нали никой не си въобразява, че коментираните дребни недостатъци са щели винаги да си стоят в производството на автобуси Икарус? Факт е, че технически прогрес е имало навсякъде - не само в западните държави.

Дори и винаги автобусите от държавите от СИВ да са една с една стъпка по-малко модерни от западните им събратя - какво от това? Особено, когато се погледне факта, че при СИВ България е имала възможност да внесе около 3000 чисто нови автобуса за около 15 години (тук говорим само за Икарус 280). Каквито и хипотези да разглеждаме, какъвто и път да е била поела държавата след Втората световна война - никога нямаше да има възможност да се внесат 3000 чисто нови автобуси Мерцедес за периода 1974-1989 година. Предимството е ясно: може и да не е толкова съвършен автобус като западните му аналози, но пък има достатъчно бройки за интервали от 3 минути в върхово време.

Един недостатък на Мерцедеса, който се усеща от пътниците - през лятото вътре не се дишаше. Нямаше никаква вентилация. По тази точка - Икарус 280 е много по-добре.




Изводът е следният:
Мерцедес о305 има някои технически предимства пред своя събрат Икарус 280 - повечето от които могат да бъдат възприети само от техническите лица и шофьорите. За обикновените пътници Икарус 280 има някой дребни недостатъци, но и предимства преди о305 (като например вентилацията). Не може да се каже, че има някакви съществени разлики за обикновените пътници.

Другото е външен вид, което си е лично виждане на всеки и не би трябвало да се взима предвид при обективната оценка.