НЕ! Не е външния вид.
Нещата, които изброяваш, са в сферата на разбиране на технически лица; шофьори; хора, които имат любителски интерес към транспорта. Обикновените хора не знаят какво е мост, какво представлява задноразположен двигател, каква е спирачната система и т.н.
Ти знаеш за тези неща, защото си любител на тема транспорт. А скоро разбрах, че дори имаш книжка за автобус.
Обаче, когато се твърди, че хората са гледали гледали мерцедесите като космически кораби - тези примери не са валидни. За да може обикновения човек да сметне автобуса за "космически кораб", то трябва да му хареса нещо от това, от което се интересуват пътниците. Например: удобство на седалките; климатизация/вентилация; отопление; удобство при качване и слизане и т.н. Ако няма съществени разлики по примерите от предишното изречение, значи тогава "космически кораб" означава само за външен вид, което е повърхностно мислене.
Значително по-нисък под, което ги прави по-достъпни за трудноподвижни пътници.
Това е вярно. Но чак пък значително?! Исках да си припомня. И точно вчера имах тази възможност. докато бях на отворените врати в гараж Земляне - чаках да дойде ретро Мерцедеса. Видях, че се задава през тунела и веднага отидох при Икаруса 280 (който беше изложен там) и се качих в него. Секунди по-късно се качих и на Мерцедеса. Така направих най-точното сравнение.
Разлика има, но тя не е съществена. Ако някой човек има затруднения при качването - стъпалата на Мерцедеса, които са с няколко сантиметра по-ниски, няма да му помогнат. Разлика може да се счита, че има при сегашните превозни средства, при които няма стъпала. Значи това предимство не е валидно за о305.
Размислите по тази тема ме накараха да се замисля и за следното: модерните ценности диктуват всеки да ходи навсякъде с кола и съответно да спира, където си иска. А това масово пречи на водачите да спират автобуса/тролея плътно до бордюра. И се получава така, че въпреки ниския под - качването на трудноподвижните лица директно от асфалта е много трудно. И като добавим липсата на морални ценности - да се помага на тези хора, може да стигнем до извода, че днес е по-зле от едно време. Тогава автобусите бяха високи, но пък всички помагахме на трудноподвижните.
Площадки за колички и правостоящи, при Икарус липсва.
Това е вярно и съм съгласен, че е някакъв вид предимство.
Но ме накара да се замисля нещо. По онова време можеше да се видят в пъти повече детски колички в градския транспорт, въпреки че всички превозни средства бяха със стъпала и без площадки. Понякога по 2-3 детски колички в автобус. И се замислих по следните въпроси:
- дали новите ценности са направили хората по-надменни, за да смятат, че им е под нивото да пътуват с детски колички в градския транспорт - въпреки че сега превозните средства са по-достъпни?
- дали причината е в това, че при новите ценности хората си помагат много по-малко и много по-рядко можеш да очакваш помощ от непознатите в автобуса (по онова време, когато се появи жена с детска количка - поне 5 човека скачаха да помагат)
- дали новите ценности са причината да не се помага на възрастните хора
Като млад съм помогнал на стотици, хиляди възрастни хора да се качват в автобуса, трамвая, тролея. Интересното е, че ми се налага да го правя и днес, защото следващите поколения не искат да поемат моралната щафета от нас, които сме възпитани така.
Отоплението е водно и доста добро. Това, че тук го занемариха, не означава че изначално е лошо.
Значи можем да направим следния извод: отоплението на Икарус 280 е по-подходящо за нашите условия, при които се поддържат автобусите.
При Икарус е нафтово
Но беше много топло през студените зимни месеци.
А между другото - отоплението на елетробусите, които се зареждат по крайните спирки, не е ли и то нафтово?
нафта
Държавата тогава се управляваше по-умно от сега и имаше поглед към нещата. Имаше големи планове, за да се намали влиянието на нафтата. Строяха се поголовно тролейбусни системи. Ако не бяха дошли промените, до средата на 90-те години - всички областни градове щяха да имат тролеи. Че и някои необластни градове. А също така и щяхме да имаме и междуградски тролейбусни линии: Велико Търново - Лясковец - Горна Оряховица; Хасково - Димитровград; имаше и планове някъде по южното черноморие, но сега не се сещам къде беше точно. А при новите ценности - колко тролейбусни системи бяха закрити?
Още от първите бройки Мерцедес/МАН са с безкамерни гуми и цели джанти. Тук до последно идват със сегментни джатни и вътрешни гуми. Всички помнят резервните гуми в съчленението на Икарусите
Тук съм съгласен. Това може да го броим като недостатък на Икарус 280.
Но и тук имам допълнителни размишления. Нали никой не си въобразява, че коментираните дребни недостатъци са щели винаги да си стоят в производството на автобуси Икарус? Факт е, че технически прогрес е имало навсякъде - не само в западните държави.
Дори и винаги автобусите от държавите от СИВ да са една с една стъпка по-малко модерни от западните им събратя - какво от това? Особено, когато се погледне факта, че при СИВ България е имала възможност да внесе около 3000 чисто нови автобуса за около 15 години (тук говорим само за Икарус 280). Каквито и хипотези да разглеждаме, какъвто и път да е била поела държавата след Втората световна война - никога нямаше да има възможност да се внесат 3000 чисто нови автобуси Мерцедес за периода 1974-1989 година. Предимството е ясно: може и да не е толкова съвършен автобус като западните му аналози, но пък има достатъчно бройки за интервали от 3 минути в върхово време.
Един недостатък на Мерцедеса, който се усеща от пътниците - през лятото вътре не се дишаше. Нямаше никаква вентилация. По тази точка - Икарус 280 е много по-добре.
Изводът е следният:
Мерцедес о305 има някои технически предимства пред своя събрат Икарус 280 - повечето от които могат да бъдат възприети само от техническите лица и шофьорите. За обикновените пътници Икарус 280 има някой дребни недостатъци, но и предимства преди о305 (като например вентилацията). Не може да се каже, че има някакви съществени разлики за обикновените пътници.
Другото е външен вид, което си е лично виждане на всеки и не би трябвало да се взима предвид при обективната оценка.