Author Topic: Асансьори  (Read 24789 times)

Offline KpuTuK

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 124
    • View Profile
    • Email
Асансьори
« on: 24.12.2013, 23:07:15 »
Тъй като това е форум за транспорт, нека отделим място и на вертикалният такъв.

В квартала (Обеля 1), в който живея, асансьорите са произведени в края на осемдесетте години на 20-ти век в Завода за асансьори в София. Имат двускоростни двигатели, полуавтоматични врати и страниците на кабината отвътре са изпълнени с имитация на дърво. Срещат се и такива с бяла кабина, не знам от какъв материал. Скоро построиха нов блок срещу 110-ти, но в неговите не съм се возил и не знам какви са. Има и един-единствен асансьор с желязна кабина в бл.120, вх.В, като двигателят му също е друг тип.

В Обеля 2, асансьорите са от "старите" - подобна кабина като горните, но с едноскоростни двигатели. Произведени са в края на 70-те и началото на 80-те години. Във високите блокове (241-243 и 275-279) са с големи кабини и двускоростни двигатели.

В нашия вход асансьорът е в горе-долу добро състояние. Страниците на кабината са имитация на дърво. До преди няколко години беше перфектен, но в момента има проблем с елементите за поглъщане на вибрациите мотор-фундамент и на горните етажи по време на движение е все едно има земетресение.

И да добавя - не ме е страх да се возя на тях  :)
« Last Edit: 25.12.2013, 10:07:21 by KpuTuK »
"Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в дадена стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената"

Offline alpha_adversativum

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 612
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #1 on: 24.12.2013, 23:43:51 »
Вече казах нещо по този въпрос в строителната тема, но тук е по-подходящо, затова ще го цитирам.
Малко хора знаят, че масовите модели български асансьори с полуавтоматични врати, произвеждани в Завода за асансьори в София и монтирани както в жилищни, така и в обществени сгради, всъщност са копия на шведски оригинали. През първата половина на 60-те години по силата на сключен договор Заводът за асансьори – София получава лиценз от шведската фирма ASEA Graham (един от големите производители в бранша по това време) за производство на нейните модели асансьори. Може да се предполага, че производството у нас започва най-късно през 1963-64 г., защото сградите от Бс-2-63 (об.) вече са оборудвани с такива. През 60-те и 70-те години така произвежданите по лиценз в България асансьори остават на адекватно за времето си технологическо равнище.

Снимка на врата на оригинален шведски ASEA Graham от 60-те години:


Врата на български асансьор:


Копче на етажна площадка на шведски оригинал от 1966 г.:


Копче на етажна площадка на български асансьор от 1969 г. (снимката е на @Balkanton):


Видео на оригинален ASEA Graham:


Видео на български асансьор:


Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #2 on: 25.12.2013, 17:47:05 »
А какво ще рече едноскоростен и двускоростен двигател? Доколкото ми е известно, практиката е скоростта на спускане да е по-ниска от тази на изкачване, но ме съмнява при жилищните сгради да има такова делене.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #3 on: 25.12.2013, 18:44:38 »
А какво ще рече едноскоростен и двускоростен двигател? Доколкото ми е известно, практиката е скоростта на спускане да е по-ниска от тази на изкачване, но ме съмнява при жилищните сгради да има такова делене.
Струва ми се, че се има предвид следното: като потегли асансьора си върви с някаква си скорост, еднаква за нагоре и надолу. При едноскоростните като стигне до желания етаж спира и отключва. При двускоростните в началото тръгва на втора предавка. Като стигне метър преди желания етаж(независимо под или над него) включва на първа и съвсем бавно довършва изминаването на този последен метър. Пътувал съм и в двата вида и да ви кажа честно прихологически двускоростните(ако наистина това се има предвид както го разбирам аз) са по-комфортни, "предсказуеми". В нашия блок(построен 1995г.) има едноскоростен и особено като се спускам имам чувството, че ще пропусне етажа, особено ако се спускат 3-ма или 4-ма души. Иначе на нашия стените са от някакви ламаринени плоскости. Има и два вида "успокоители" така да го наречем на вратите. Едните представляват рамо, което се плъзга по улей и забавя вратата плавно. Другите(на нашия) са едно малко езиче в средата на вратата на всеки етаж, с монтирано колелце с гума(като джанта и гума на автомобил). Така вратата до последния момент се затваря бързо и даже ако олаби това нещо, и се затваря с трясък.
едит: Та нашият асансьор е с еднаква скорост за нагоре и надолу, не забавя преди да спре(най-вероятно едноскоростен двигател) и с успокоител на вратите тип "колелце". Противотежестта му е висока колкото един етаж. С 4 въжета е и пише, че е за 4 души/до 320 кг - явно всяко въже е за 1 човек.
едит2: На нашия се е случвало ако 5 човека се качат за надолу и като спре, спира на 30-40 см под нивото на първия етаж. После като се опиташ да го извикаш от това положение, то слиза още метър надолу(до дъното на шахтата) и заспива там. Трябва да дойде техник да го викне обратно нагоре. :D
« Last Edit: 25.12.2013, 18:53:41 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #4 on: 26.12.2013, 09:44:16 »
Аз съм на 1 етаж и не ми се налага да ползвам "етажното такси" :laugh:
Иначе в блока на баба ми (тухла, построен 1969) асансьорът е едноскоростен и с много шумен (пеещ) двигател, с по-голямо стъкло на вратите, с решетка и дървена обшивка в кабината.

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #5 on: 26.12.2013, 12:36:41 »
Аз съм в Бс69сф - асансьора е едноскоростен, дървена обшивка, произведен в София - явно е по лиценз на ASEA - като цяло няма проблеми, освен, че му горя мотора преди години и се наложи да се подмени с нов. Сега мисля, че едното от въжетата е за смяна - тъй като от време на време "придърпва" - явно има закъсано някъде.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline T1000

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2002
  • Ferrari S.p.A.
    • View Profile
    • www.diecast-utopia.com
Re: Асансьори
« Reply #6 on: 27.12.2013, 08:24:04 »
Асансьорите ви не минават ли редовен преглед и поддръжка, че чак са се закъсали въжета и не си уцелват етажите? Трябва да имат едни стикери в кабината, които показват кога са минали основен преглед и кога е следващият. Нашите минаха наскоро, а и от както големият веднъж даде фира по празници, вече си се поддържат редовно, с изключение на дребни бъгове от време на време.

Иначе не ги знам какви са, по-нови са от масовите в панелките, комплект голям и малък :)
I'll be back®

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #7 on: 27.12.2013, 09:32:18 »
Я, тема и за ттакъв транспорт имало :D Нашият е от по-старите (началото на 70те) Дървена кабина, вертикална бутониера, дървена решетка, която преправиха на двукрила врата, вратите до една нямаха омекотители за плавно затваряне и входа кънти, едноскоростен, имало и касичка, която доста дълго била в експлоатация. Подът е потъващ и си спомням, че като малъкникога не го ползвах сам, защото не бях достатъчно тежък и лампата не светваше :D Принципно предвиден да слиза и до мазето, т.к си е етаж със врата и бутон, но е изолиран, защото е имало масово разбиване на помещенията от външни хора, промъкнали се със асансьора. Втория етаж също е изолиран от немай къде... глупава идея.  :rolleyes:

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #8 on: 27.12.2013, 11:11:21 »
Като дете, в началото на 90-те, си спомням, че все още се ползваха касичките където ги  имаше. А изолирането на първия етаж е честа практика, защото живущите не искат да плащат за асансьор. В известен смисъл имат право.

Offline alpha_adversativum

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 612
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #9 on: 27.12.2013, 12:49:55 »
Нашият е от по-старите (началото на 70те) Дървена кабина, вертикална бутониера, дървена решетка...
Щом изглежда така, според мен трябва да е поне 10 години по-стар.

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #10 on: 27.12.2013, 13:03:31 »
В нашия блок асансьора е такъв като описания от @mihailo,сградата е построена през 1963г.Състоянието му запазено,тъй като около 30год. не е работел.
« Last Edit: 27.12.2013, 13:29:53 by abs111 »

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #11 on: 27.12.2013, 13:09:31 »
Е как сте се придвижвали?

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #12 on: 27.12.2013, 13:30:26 »
БлокЪТ е шестетажен, така че това явно не е било голям проблем :).
« Last Edit: 27.12.2013, 22:03:44 by difian »

Offline KpuTuK

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 124
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #13 on: 27.12.2013, 18:12:51 »
За уцелването на етажите е "виновен" ЦЕП-ът (Централен Етажен Превключвател). Ако не му се прави фина настройка от време на време, асансьора започва да спира с различно отклонение от пода на етажа.

А това за потъващият под и касичката - едно време в тях са се събирали стотинки за дължимото към сервизната база. При пропадане на пода се разкъсва една нормално затворена верига и асансьора не пали, пускаш стотинки - веригата се затваря и потегляш.

Скоростта на едноскоростните асансьори е 0.63м/с, като те спират без първоначално забавяне. На двускоростните е 1м/с., като преди да спрат на етажа забавят до скорост 0.25м/с. за около 3 секунди, защото един такъв асансьор ако е с директно спиране, ще е малко некомфортно за пътниците  :crazy:
« Last Edit: 27.12.2013, 18:15:47 by KpuTuK »
"Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в дадена стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената"

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #14 on: 27.12.2013, 19:40:53 »
Има ли някъде из панелните блокове в София асансьори, които се затварят с дървена решетка отвътре?

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #15 on: 27.12.2013, 20:25:32 »
Е в нашия блок са с дървена решетка.

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #16 on: 27.12.2013, 21:05:55 »
Сгрешил съм, 67ма е строен блокът. Иначе сега потъващия под се използва за да не свети постоянно лампата в кабината :D

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #17 on: 27.12.2013, 22:21:16 »
С решетки са и в блокове тип БС-2-64, едни приятели живеят в такъв, на  Петко Тодоров точно срещу Южния парки там също е с решетка и като стъпиш пода пропада леко.

В моя блок са 2 двускоростни асансьора, малък и голям, интересно че стигат до 21-вия етаж, а блока е на 22, като не спират на 2-ри и 3-ти етаж. Български са и са много добри, винаги работят и двата и много рядко се поврежда един от тях. При големия асансьор като е между 15-тия и 17-тия етаж се появяват леки вибрации.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Асансьори
« Reply #18 on: 28.12.2013, 09:44:04 »
Аз помня, че съм се движил с асансьор с дървена решетка, но това беше преди около 10 години в Бургас. Най-много ми харесваше това, че прозорчетата на вратите бяха прозрачни и се виждаше всичко случващо се в шафтата.  :D
Иначе моя блок тук не знам от какъв тип е точно, като блоковете 325, 326, 327 и 329 в Люлин 3 ако това ви говори нещо и също така това, че асансьора е вдясно на входната врата срещу вратата на мазето и спира на площадките между етажите, а не на самите етажи. Кабината е с облицовка изкуствен форнир имитация на дърво, клавиатурата е разположена вертикално, за три лица е. Липсва омекотител с колелце на вратите и се получава интересен звуков фон особено в кухнята, където едната стена съседства с шахтата. До миналата година вратата на седмия етаж тряскаше силно, но я оправиха и сега последните към 10-20 сантиметра се бавят по минута както и на вратата на шестия етаж. Вчера забелязах, че вратата на парвия етаж се е развалила или е поправена не както трябва и тряска ужасно. Преди години бяха нагласили кабината да спира да се движи, когато някой дръпне някоя от вратите по етажите и така веднъж си имах приключение с едни от моето училище, които имаха приятели във входа ми и бяха влезли да си играят с вратата на първия етаж и асансьора спря около 7 пъти докато стигна до седмия етаж, но мисля, че в момента не е така. Едноскоростен е и има някои неточности при спирането на шестия и седмия етаж, като спирането с към 10+ сантиметра по-високо на седмия етаж е отдавнашен проблем, но от време на време се явява и на шестия, но на първия винаги е точен. Характерна особеност са горените със запалка копчета в кабината, не всички, но едно 4-5 са добре обгорени, а вратите са доста мръсни, разбира се тази на втория етаж, но и тази на първия също е мръсна, а от оригиналните дръжки тип топка са останали само на първия и на осмия етаж, а на другите са слагани някакви ламаринки, но се държат и са удобни.
« Last Edit: 18.02.2014, 13:51:49 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline dimi

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1530
  • сбогом 2622
    • View Profile
Re: Асансьори
« Reply #19 on: 28.12.2013, 10:14:18 »
При нас ( понеже сме шенадесет етажен блок) имаме два асансьора. Единия малък за 4 лица, а другия голям за 6 лица. И двата се задействат с чип и след това натискане на етажа. Особенното е, че малкия асансьор има запаметяващо устройство и може да натиснеш етажа преди още да си затворил вратата. И големия преди години можеше, но имаше проблем и от тогава чакаме хубаво да се затвори вратата. И двата асансьора са в относително добро състояние ( пише на залепена бележка, че са минали инспекция скоро и до 2015 са надеждни). Блокът е построен и пуснат през 1984 :)
R.I.P  Ikarus 280