Без да ставам адвокат на кмета Даниел Панов и още по-малко на ГЕРБ, не той е отговорен за съдбата на тролеите. Панов наследи заварено положение. Каквото се случи с тях, се случи в последния мандат на Рашев и предишния състав на общинския съвет. Включително проектирането и изграждането на пътен възел "Качица". Какво наследи сегашното управление? Прекъсната контактна мрежа, на места - под всякаква критика като състояние, разграбени ТИС-ове и пр.
Твърди се, че при направеното преди година проучване по-изгодно за града е да се развива екотранспорт с електрически автобуси, отколкото с тролейбуси. Какво свързваха те като участъци от града? Промишлената зона с бившите соц-предприятия, в която сега работят 10 пъти по-малко хора в сравнение с времето преди прехода, с малкия квартал "Чолаковци", кв. "Колью Фичето", Съда и Летния театър. Днес маршрутите са едни от най-слабите като рентабилност в града. Да, общественият транспорт е социална услуга, няма спор. Само че има ли смисъл да се инвестират милиони във възстановяването на линии 1 и 2 като тролейбусни, за да пътуват нови машини с по десетина човека? Не гледайте, че сега 2-ката се пълни - като върви на 1 час и е единствената връзка с голяма част на кв. "Колю Фичето", няма как да е другояче. И автобусът в края на квартала вече е празен. Т.е. над 50% от целия маршрут до "Чолаковци" и обратно върви празен.
Тролеи - ок, но с мрежа и към квартал "Бузлуджа", и във вътрешността на кв. "Колю Фичето", където върви линия 5, и към кв. "Картала". Огромна инвестиция, от която сигурно само новата мрежа и реконструкцията на съществуващата биха глътнали пари колкото за целия бъдещ проект за електробуси, чиято прогнозна първоначална стойност е около 10 милиона лева по "Региони в растеж". Където таванът за града е 53 милиона лева. Вероятно щеше да е много по-лесно, ако в периода 2008-2011 г. се бе подходило отговорно към цялата система. И ако в годините преди това се мислеше за постепенно развитие. Не съм враг на тролеите, напротив. Ясно е, с резервните дизелови двигатели могат да вървят и те без контактна мрежа. Ама има ли смисъл половината маршрут да е към нея, а другата половина - на нафта? Нека се мисли рационално спрямо всички особености на града. И на триградието, като цяло. А не според приказките на представители на различните партии. И не баирите са проблемът - подобно обяснение наистина е глупаво.
Впрочем, кметът попита чеха Емил Кимак за сравнението между тролейбус и електробус. Отговорът беше - с около 500 000 евро по-ниска стартова цена на електробуса, с около 50% по-малък разход на енергия, еднократно или най-много двукратно подменяне на батерията за целия живот на електрическия автобус. И липсата на първоначална инвестиция за контактна мрежа. Горе-долу това отговори Кимак.
SOR няма да са единствените, които ще тестват в Търново. През август идва китайски електробус, вероятно BYD. Оферта има от Израел и от Германия /не са споменати производители/. Нека да ги пробват, нека се изготви проектът, аз съм сигурен, че екологичният транспорт ще бъде възстановен под една или друга форма.
Междудругото, за контактната мрежа и депото вече на пореден търг няма нито един кандидат-купувач. От Общината упорито отказват да смъкнат стартовите цени, която е 723 000 лева за 22-километрова мрежа, ТИС-ове и пр. И още около 900 000 лева за депото. Така че някак конспиративната теория с облажването на едни или други фирми, близки до властта, не се връзва.