Ето и писмото:
ДО
БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
БУЛ. „ДОНДУКОВ“ №1
1594 СОФИЯ
КОПИЕ ДО
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ
МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА,
ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА
УЛ. „ДЯКОН ИГНАТИЙ“ №9
1000 СОФИЯ
КОПИЕ ДО
ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ И ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
БУЛ. „ДОНДУКОВ“ №1
1594 СОФИЯ
Относно: Унищожаваме на тролейбусният транспорт в град Габрово.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Обръщаме се към Вас по изключение и поради безпомощност, с ясното съзнание, че проблемът ни е на общинско ниво – унищожаването на доскоро функциониращия тролейбусен транспорт на град Габрово.
Тролейбусната мрежа в „града на мостовете“ е изградена в края на 80-те години. Жителите на Общината доброволно са плащали по-високи данъци (самооблагане), за да се съберат средства за изграждане на контактната мрежа. Освен това, с доброволен труд са прокопани каналите за полагане на захранващите кабели.
Проблемите започнаха през 2014 г. с възлагането от Община Габрово на втори Доклад за прединвестиционно проучване на системата за градски транспорт, изпълнен от Институт за транспортни изследвания, гр. София. Това се случва само три години след като същият изпълнител „предначерта“ развитието на тролейбусния транспорт на града, но за три пъти по-малка сума по договора – около 20 хиляди лева. Вторият доклад се оказа противоположен – едностранчиво направен, с акцент в ремонта на контактната мрежа, а не в преоборудването на депото и ремонтните бази на Общински пътнически транспорт (ОПТ), преквалификацията на служителите, по-високите разходи за въвеждане на система за таксуване при избора на варианти, различни от варианта тролейбуси. Новият препоръчан вариант е този с метанови автобуси в комбинация с електробуси. Фирмата-изпълнител просто обслужи интересите на депутат от управляващото мнозинство, чиито фирми (понастоящем на негови роднини) обслужват ремонта и доставката на резервни части на ОПТ, както и единствената метан-станция в града.
Въпреки обещанията, че след изпълнението на проекта за воден цикъл на града, тролейбусите отново ще са на линия, през 2015 г. Общинският съвет взе решение да ликвидира изцяло този вид транспорт. Доскорошните твърдения, че ОПТ е на загуба, поради невъзможността тролейбусите да се движат по време на разкопаването на улиците за полагане на новите тръби, бяха отречени. Предложенията за финансиране на проект за интегриран градски транспорт (или сроден допустим за размерите на града) през новия програмен период бяха отхвърлени без обсъждане и без опит да се намери решение.
Всичко това се случва и въпреки изричната препоръка в доклад-анализ на Министерството на Транспорта за развитие на тролейбусния транспорт в страната. Документът, в който се коментират всички предимства на тролейбусите е изпратен през 2012 г. до всички общини с тролейбусна мрежа у нас. Докладът е подписан от г-н Камен Кичев, който по това време (2012 г.) е бил заместник на тогавашния и настоящ министър на транспорта Ивайло Московски.
Остава необясним фактът, че София, Варна, Бургас, Плевен, Стара Загора, Сливен, Русе, Пазарджик, Враца и Хасково продължават с опитите за развитие на тролейбусния транспорт. В София новите тролейбуси (30 къси и 50 съчленени) са закупени от ОПРР като част от проекта за интегриран градски транспорт. В следващите четири града новите тролейбуси са закупени от ОПОС (общо 100 броя!). Стара Загора си поръча още 14, но си имаше още 10-ина от преди няколко години (общо над 30 нови тролейбуса). Пазарджик си купиха нови и употребявани със собствен бюджет, Хасково си взе употребявани возила от Плевен и Варна (по три от двата града). Плевен ще бъде първият и единствен град у нас със 100% електрически градски транспорт. В момента се довършва проекта за обновяване и развитие на контактната мрежа. В резултат от него ще бъдат разкрити 4 нови тролейбусни линии. Контактната мрежа се обновява още и в Стара Загора, Русе, София, Бургас. Показателно е, че дружествата, опериращи по тролейбусните маршрути в Русе и Пазарджик дори не са 100% общинска собственост, а са акционерни дружества с участие на частен капитал и дори в тази ситуация продължават инвестициите в контактната мрежа и превозните средства.
Ние считаме, че действията на Община Габрово противоречат на тенденцията в цяла Европа, където се запазват и развиват всички видове електрически градски транспорт. Съсипването на тролейбусния транспорт ще се отрази на облика на града. Големите стълбове за контактна мрежа няма да се махнат от самосебе си, а всеки един от тях е коствал над 1000 лева (днешни цени) – вложени, за да носят едва една лампа за 100 лева.
Молим Вас за подкрепа за съхраняване и развитие на тролейбусния транспорт в Габрово, на вложените в него труд и средства на местните.
Тролейбусите бяха един от много малкото белези на цивилизованост и градска култура в провинциално Габрово.