Това последното е вярното. В София дизелови локомотиви почти няма. Едвам стигат за маневрите в гара София.
Освен това наличните не могат да превземат баира на Владая с 3-4 вагона и ще трябва да пътуват само между Перник/Радомир и Кюстендил, където отдавна е изгубена организацията за зареждане с гориво и поддържка, а и за локомотив трябват по двама човека и няма да стигнат хората.
Със сигурност поне 8 ДМВ са трайно извън строя, значи се движат не повече от 17, но тенденцията е към спиране на още, защото 30-те години служба, за които са предвидени все пак изискват някаква поддръжка, която не се случва.
В тази връзка ще дам един пример: Част от тази задължителната поддръжка е чистене с водоструйка на радиаторите за охлаждане на ДВГ. Понеже и без да са чистени, мотрисата си върви, това не се правеше в първите години докато радиаторите толкова се задръстиха, че мотрисите започнаха масово да прегряват по пътя и бяха необходими още 1-2 години, за да се разбере, че трябва да се чистят. Същото е и с всичко друго - движат се докато се счупят и след това се ремонтират колкото да тръгнат.