Author Topic: Škoda 9TR  (Read 26625 times)

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1626
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #100 on: 07.02.2018, 22:56:01 »
Кратка статистика за внесените тролейбуси от модела за нуждите на ГТ в София, изготвена въз основа на  балансите и отчетите на предприятието за 1964-1981г.
 - В периода 01.07.1964г. - 1968г. са доставени общо 93 бр. тб Шкода 9Тр с контакторно управление.
- През 1968г. са внесени 18 бр. на цена 793 000 лв.
- За 1969г. са закупени 10 бр. на цена 440 000 лв.
- В 1971г. са внесени 10 бр. 
- През 1980г. са внесени 43(някъде се споменава и за 32 бр) Шкода 9Тр с тиристорно управление.
- За 1981г. пък са внесени 70 бр. тб отново с тиристорна система на управление.
Общото количество на доставените в София  тб от различните модификации на Шкода 9Тр варира между 244 и 233 бр. общо.
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #101 on: 08.02.2018, 00:05:54 »
Има ли разлика в "пеенето" между двата вида?  :)

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2683
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #102 on: 08.02.2018, 00:07:06 »
Има. Контакторните не пеят.

Offline mitakis

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3146
  • 2660
    • View Profile
Re: Škoda 9TR
« Reply #103 on: 08.02.2018, 02:53:59 »
Кратка статистика за внесените тролейбуси от модела за нуждите на ГТ в София, изготвена въз основа на  балансите и отчетите на предприятието за 1964-1981г.
 - В периода 01.07.1964г. - 1968г. са доставени общо 93 бр. тб Шкода 9Тр с контакторно управление.
- През 1968г. са внесени 18 бр. на цена 793 000 лв.
- За 1969г. са закупени 10 бр. на цена 440 000 лв.
- В 1971г. са внесени 10 бр. 
- През 1980г. са внесени 43(някъде се споменава и за 32 бр) Шкода 9Тр с тиристорно управление.
- За 1981г. пък са внесени 70 бр. тб отново с тиристорна система на управление.
Общото количество на доставените в София  тб от различните модификации на Шкода 9Тр варира между 244 и 233 бр. общо.
:fan: :fan:
Има ли случайно и номера - инвентарни или рами, за тиристорните - модел 9TrHt(28) 80-81г.?
В нета съм изнамерил номер 7790 от 1980г. - бил предназначен за Острава, но е продаден в София - инв. 181. Пловдивският 5027/227 е с рама 7921.
Инв.номера на нововнесени тролейбуси за Пловдив, според постове във форума и трансфото са от 206 до 263 - 58бр., първите 12 са от края на 1980г. останалите от 1981г.
Някъде видях, че общо за Чехия и България, през 1980-1г. са произведени 451 деветки, ако успеем да намерим инфо колко са били чешките, ще знаем и за нас колко са били.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5355
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #104 on: 08.02.2018, 06:25:00 »
В Чешката Уикипедия е написано, че доставките от този модел за България през годините са 395 бр. За София и още 85 за Пловдив. От къде идва това голямо разминаване?
« Last Edit: 08.02.2018, 06:29:31 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1626
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #105 on: 08.02.2018, 08:56:37 »
Никъде не съм срещал информация за инв. № или № на рама. Разминаването в бройката е възможно да се дължи на различните критерии, по които са съставяни статистиките. Има не малко случаи, в които завода производител не е могъл да достави на време заявените поръчки, заради големи заявки от СССР и в последствие заявките са анулирани от наша страна, а вече произведените тб са пласирани в други държави. Освен това предполагам, че е възможно  областните градове да са правили заявки за покупка на тб чрез съдействието и от името на нашето предприятие за ГТ, които в последствие са отнесени към тези за София. Не мога да гарантирам напълно, че нашите документи  обективно отразяват реалността, но все пак се касае за всички капиталовложения, въведени в експлоатация през съответният период.
« Last Edit: 08.02.2018, 09:09:28 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 736
    • View Profile
Re: Škoda 9TR
« Reply #106 on: 08.02.2018, 09:28:17 »
 Според чешката уикипедия доставените 9-ки за Пловдив в периода 1966-1979 са общо 85 броя. Вероятно обаче в тази бройка не са включили закупените през 1981, а това са тиристорните 9trH28. Числото 395, което се посочва за софийските вероятно е общият брой от всички доставки, а е възможно, и според мен по-вероятно, това да са всички 9tr доставени в България. И още едно уточнение в Пловдив имаше 9-ки с по-странна номерация. На някои от тях номерата бяха измежду номерата на зиутата като 310, 312,315, 346, друга пък беше между 14-ките - 265, а последната пък беше с номер 500. Би трябвало именно тези 9-ки да са софийските, тъй като дори за 315 съм чувал, че в началото е бил с жълта лента отпред. Новодошлите тиристорни пловдивски през 1980 -81 са били с номера някъде от 200 до 263.
« Last Edit: 18.02.2018, 20:10:41 by BB »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #107 on: 13.03.2018, 23:37:15 »
Искам да направя малък преглед на измененията върху каросерията на Шкода 9Тр, които се правят в годините на серийното производство. След преглеждането на множество архивни снимки, най-вече в сайта http://transphoto.ru/list.php?mid=203 (където са въведени много от тролейбусите с годините на производство и фабричния номер), може да се установи, че както и при други дълго време произвеждани модели превозни средства отделни елементи, детайли променят формата или мястото си, появяват се/изчезват и от каросерията на тролейбусите от този модел в хода на годините на серийното производство. Приоритетно търсех снимки на новодоставени машини или такива в първите една-две години от живота им, когато състоянието им би трябвало да е най-близо до вида, в който са излезли от поточната линия.

Изводите биха могли да бъдат от помощ за ориентировъчно датиране годината на производство на даден екземпляр (разбира се, с уговорката, че е нужно да сме сигурни, че детайлът, по който съдим за това е излязъл в този вид от завода), а също и при търсене на оригиналния заводски вид на определен екземпляр. Разбира се, съществуват редица особени случаи или по-скоро въпроси, които все още ме объркват. Трябва да се имат предвид и спецификите, които най-вероятно са заложени от клиента-поръчител на доставените тролейбуси през времето.

Разгледах развитието на общо 34 детайла, които добавям и като изображения, за да е ясно какво се има предвид. Прилагам и таблица с проявленията им през годините. Предварително се извинявам, ако названията, които използвам си имат специфични технически термини, които не познавам.

1. В периода 1961-1964 г. под долните ъгли на предното стъкло се монтират големи предни мигачи, разширяващи се в предната част. На част от цветните снимки дори изглеждат двуцветни – бяло/оранжеви.

2. След това от 1964 до 1968 г. на същото място се слагат комбинирани мигачи-габарити с „пъпчици“ над двете части.

3. От 1968/9 г. до към 1978 г. същите мигачи-габарити се местят отпред над предните фарове.

4. След 1978 г. до края на серийното производство през 1982 г. отново отпред се слагат вече мигачи, познати от камионите “Skoda-LIAZ 706 RT”. По снимките излиза, че фабрично никога за предни мигачи не са се монтирали познатите у нас такива от Skoda 706 RTO и трамваи София, София 70. Предполагам, че заради усвояването на производството им в България, те масово са заменяли оригиналните предни мигачи – както си вижда от повечето стари снимки на софийски и пловдивски тролеи.

5. Затова пък между 1961-1965 г. този вид мигач е бил поставян оригинално като страничен над предните калници в хоризонтално положение. 

6. Този вид е заменен след това, до края на производството със споменатите мигачи от “Skoda-LIAZ 706 RT”, отново в хоризонтално положение.

7. Първоначално, до 1964 г. се монтират сравнително „плитки“ декоративни хромирани гривни на предните фарове.

8. Между 1964 и 1970 г. се слагат отново „плитки“ малко по-широки гривни с нещо като двоен контур.

9. От 1970 г. до края на производството оригинално гривните са „по-дълбоки“, надвесващи се в горната част над фара.
« Last Edit: 14.03.2018, 17:13:50 by difian »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #108 on: 13.03.2018, 23:39:18 »
Продължение:

10. 1961-1974 г. е времето, когато стандартно в предната броня от двете страни на отвора за теглене, са оформени два кръгли отвора, предназначени за допълнителни фарове. На сравнително малко снимки обаче там наистина присъстват фарове. Едно от предположенията ми за това са, че тези фарове са били твърде уязвими при съединяване с теглич на аварийна кола – масово на снимките от различни страни броните са смачкани и изкривени, обелени и грозно пребоядисвани, вероятно след невнимателно съединяване с теглич. На една снимка на новодоставени и още неномерирани нови Шкоди в СССР в края на 70-те се вижда, че бронята на едната машина вече е много изкривена от удар, вероятно при теглене в депото. Много е вероятно (поне в първите години) допълнителните фарове да не са монтирани в завода, а да са предавани отделно, заедно с други части за тролеите, но най-често никога да не са били монтирани, а от един момент насетне и изобщо да не се изпращат допълнителни фарове от завода. Също така вероятно тези отвори в практиката са ползвани и като стъпала за качване от шофьори и технически персонал при поддръжка и обслужване на детайли в горната част на предницата. Интересно дали уязвимостта на оригиналната броня не е била и причина за практиката по окончателното й премахване в софийски контекст в средата на 80-те. Има и някои снимки на Шкоди с премахнати брони и от Чехословакия през 80-те. Много интересни са самоделните брони, които са правени в много градове. Особено тези в Киев – от снимките изглежда, че практиката е била след известен брой години масово да се сменят броните с местно производство, което толкова много прилича на оригиналните, че трудно може да се хване от някой, който за пръв път наблюдава този модел машини – формата, извивките са почти същите, а също така се монтира и декоративна лайсна – и все пак при тях липсва характерното уширение в средната част, отворът за теглене е малко по-тесен. Ето снимка, където се виждат и двата вида брони http://transphoto.ru/photo/181117/ Изобщо прави впечатление, че тролеите специално в Киев са били поддържани в учудващо добро състояние за разлика от почти всички останали съветски градове, включително и столиците на прибалтийските съюзни републики.

11. След 1974 г. до края, явно все пак тези нефункциониращи по предназначение отвори изчезват и новите брони са просто с уширение около отвора за теглич.

12. До 1969 г. на тролейбусите се монтират прозорци, при които височината на отваряемата част е 1/3 от общата. Също така в уплътнението присъства допълнителна метална лайсна (предполагам декоративна).

13. През 1969 г. се въвеждат прозорци, при които височината на отваряемата част е ½ от общата, а допълнителната лайсна отпада.

14. В периода до 1966 г. токоснемателите са закрепени върху само малка правоъгълна основа със заоблени ъгли и „наклонена“ горна част (ако знаете точния технически термин, моля да ме поправите).

15. От 1966 г. насетне до края пред тази основа се монтира голям агрегат с решетка отпред и нарези отстрани. За това устройство намерих единствено названието „радиореактор“ в някакъв руски сайт, но вероятно има по-смислено име. Интересното е, че преглеждайки снимки на софийските екземпляри, ми прави впечатление, че машини, чиито инвентарни номера и елементи по каросерията, които говорят за производство преди 1966 г., на снимки от 70-те също имат „радиореактор“. Чудя се възможно ли е в един момент на машините оригинално без такъв, да са дооборудвани по-късно? Примерно №248 на снимка от 1967 г.  http://www.spirka.org/?action=gallery_file&file_id=5712 е без радиореактор, което би значело, че поне всички с по-ниски инвентарни номера трябва да са доставени преди него и да няма такъв. Но на снимки на 221, 223, 224 или 238 от 70-те те са с радиореактор... http://www.spirka.org/?action=gallery_file&file_id=25949  Сега забелязах, че тези, които са преполагаемо добаяни в последствие имат отстрани два реда нарези, докато другите с по-високи инв. номера са с един ред по-широки нарези. Може би са правени у нас, примерно в Завода за трамваи.

16. Първоначално фирменият хромиран надпис се монтира върху лявата врата на „шкафа“ отпред (гледайки срещу тролейбуса). Това продължава до 1968 г.

17. Някъде през 1968 г. позицията на надписа се сменя и отива върху дясната врата.

18. През 1979 г. този надпис отпада и вече фабрично не се монтира.

19. В първите три години на серийното производство 1961-1963 г. върху покрива при извивката, преминаваща в чело се слагат малки габаритни лампи.
« Last Edit: 14.03.2018, 17:18:17 by difian »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #109 on: 13.03.2018, 23:41:33 »
Продължение:

20. От 1963 г. стандартно се слагат по-големи отпред и отзад от двете страни на отвора за маршрутната табела. Характерно е, че след 1969 г. само екземплярите за СССР продължават да се комплектоват с такива, докато при тези за други страни, включително България, тези лампи отпадат.

21. През по-голямата част от времето височината на долната лайсна е разположена на около 30 см от долния ръб на каросерията.

22. Единствено в периода 1962-1963 г. тролейбусите излизат с долна лайсна, разположена по-високо, може би на още 45-50 см от долния ръб.

23. До към 1966 г. калниците се оформят с леко изпъкнали навън широки, боядисани с цвета на каросерията „яки“. Същите са характерни и за автобусите Skoda 706 RTO по същото време. На снимки от 70-те си личи, че софийските екземпляри с по-малки инвентарни номера са с доста широки калници, тъй като явно поголовно вече са им били премахнати тези декоративни елементи.

24. От 1966 г. насетне се въвеждат алуминиевите лайсни-обкови на калниците.

25. През 1976 г. под предната броня се появяват две пластинки-държачи за допълнителни фарове. Това вероятно е свързано с въвеждането на брони без отвори за допълнителни фарове и търсене на алтернатива при необходимост от поставяне на такива. Много рядко обаче се срещат снимки с реално монтирани допълнителни фарове на тези конзоли. Пример са тролеите за Кабул и някои в Чехословакия и ГДР. Странното е, че на екземпляр за СССР от 1977 г., който е видимо току-що доставен и все още неизлизал на линия, липсват тези държачи, но при екземпляри от следващата година и нататък, те плътно присъстват…

26. През 1977-78 г. до тези конзоли се появяват и стъпенки под броните.

27. До към 1979 г. на тролейбусите се монтират чистачки с хромово покритие.

28. След това се слагат такива, боядисани в черно.

29. В първите три години от серийното производство всички врати са били с долно остъкление. При екземплярите за СССР – първата и третата врата, тъй като втора няма.
« Last Edit: 14.03.2018, 17:20:32 by difian »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #110 on: 13.03.2018, 23:42:49 »
Последно:

30. От 1963 г. до 1979 г. стандартно се остъкляват отдолу първа и втора врата.

31. След 1979 г. вече се остъклява отдолу само първа врата. Само екземплярите за СССР, които от 1978 г. също вече са с по три врати, остъклени отдолу продължават да бъдат първа и втора врата до края на доставките.

32. От началото на производството до 1978 г. тролейбусите за СССР стандартно се изпълняват с първа и трета врата. Първите доставки от модела за Пловдив през втората половина на 60-те и началото на 70-те са със съветско изпълнение и също са с две врати.

33. От 1978 г. тролейбусите за СССР вече се оборудват с три врати стандартно.

34. След 1978 г. фабрично се добавят кръгли оранжеви светлоотражатели преди задните оси под долната лайсна от двете страни на каросерията.

Тези наблюдения са все още сурови и много от тях са несигурни, така че ще се радвам, ако имате материали и доводи, които могат да прецизират направените изводи.
« Last Edit: 14.03.2018, 17:21:38 by difian »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12171
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #111 on: 14.03.2018, 00:06:17 »
Браво интересни съпоставки!

Според мен обаче доста от нещата са взависимост от конкретната поръчка. Като например това нещо върху което са разположени прътовете, взависимост дали е поръчан конкакторен или тиристорен, зависи от ел-оборудването итн.

Същото важи и за отваряемите стъкла, прозорчетата на вратите и мигачите. Предполагам можеш да си го поръчаш и така и иначе.

За ембелми, хромирани лайсни, и др. декоративни елемнти, калници може да са вече според периодите.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #112 on: 14.03.2018, 02:17:04 »
Браво за труда!
А стоповете стандартно същите ли са като на Skoda 706 RTO или само приличат?

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4586
    • View Profile
Re: Škoda 9TR
« Reply #113 on: 14.03.2018, 10:15:49 »
От 1965г. пусково-спирачните съпротивления са изнесени на покрива с цел по-добро охлаждане от насрещния въздушен поток при движение и избягване на попадане на вода при мокро време съответно по-добра противопожарна и електробезопасност. :)

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #114 on: 14.03.2018, 10:29:25 »

Според мен обаче доста от нещата са взависимост от конкретната поръчка. Като например това нещо върху което са разположени прътовете, взависимост дали е поръчан конкакторен или тиристорен, зависи от ел-оборудването итн.

Същото важи и за отваряемите стъкла, прозорчетата на вратите и мигачите. Предполагам можеш да си го поръчаш и така и иначе.

За ембелми, хромирани лайсни, и др. декоративни елемнти, калници може да са вече според периодите.
Да, аз също много се чудех, но понеже предполагах, че в страните то СИВ има централизирани доставки и няма много място за специфични изисквания от отделни градове, както при Икарус. Въпреки това, ако погледнете снимките на внесените Шкоди в СССР особено през 60-те години, ще видите няколко вида от заводски разцветки, като дори има по няколко от една и съща година в една и съща тролейбусна система. Дори ако вземем само България, то до края на 70-те тролейбусите внасяни за София и за Пловдив са различни. По неизвестни за мен причини в Пловдив се внасят тролеи по съветската модификация с две врати и с все пак установеното от края на 60-те години насетне червено-кремаво-червено оцветяване. Мисля, че в края на 70-те, може би 1978 г. Пловдив получава и от първата триврата съветска модификация, пак със същото оцветяване. Едва след това и в двата града се внасят еднотипни, фабрично сини машини.

Браво за труда!
А стоповете стандартно същите ли са като на Skoda 706 RTO или само приличат?
Тъй като има по-малко и по-лоши снимки на задната част на тролейбусите, не мога да гарантирам, но най-вероятно през цялото време задните фарове са като запазените и при 5027 - комбинирани, съставени от три части, като горната - мигач и долната - червена светлина, са с аналогични на комбинираните предни мигачи-габарити "пъпчици"; средната част изглежда е светлоотражател. Но не съм сигурен как е било при Skoda 706 RTO. Може би там липсват тези "пъпчици" - може би да са същите, които са слагани на трамваите София и София 70. Или пък също са се променяли през годините.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1587
    • View Profile
Re: Škoda 9TR
« Reply #115 on: 14.03.2018, 21:35:47 »
Браво, Тони. Голяма играчка е това, но методиката за датиране е много добра.

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #116 on: 25.03.2018, 22:33:17 »
Още нещо, което забелязах специално при софийските Шкоди. На снимки, които вече са поствани тук, на три екземпляра под дясната част на предната броня има нещо като табела като за регистрационен номер. Някакви идеи какво може да е било това? Не видях при други машини за други страни да има такива. Става дума за екземпляри от 60-те.
« Last Edit: 25.03.2018, 22:46:57 by Balkanton »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1292
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Škoda 9TR
« Reply #117 on: 30.03.2018, 22:00:13 »
В отговор на предния пост - явно това наистина е било място за регистрационен номер - за това говори наличието на място за табела и отзад под макарите. Ето леко увеличен фрагмент от снимката на бул. Патриарх Евтимий (сега пред парка на НДК) с тролей, под чиито макари се вижда бяло петно. Инвентарният номер е вляво от него. Още по-добре това се вижда на кадър с новия тролейбус №206 във филма от 1965 г. "Неспокоен дом" (
=16m30s). По всичко изглежда, че така стандартно са били доставяни Шкодите за София през 60-те и може би в началото на 70-те години, но бързо са им премахвани, тъй като се оказвали ненужни. И все пак въпросът е защо са били слагани специално на софийските екземпляри, след като на тролеите у нас не се слагат регистрационни табели? Не е било стандартна спецификация - такива нямат новите тролейбуси за Чехословакия или Съветския съюз.
Такива задни (но не и предни) регистрационни табели са имали Шкодите за норвежкия град Берген, доставени през 1973 г. Но може би осветителното тяло не е същото като на софийските...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12171
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #118 on: 30.03.2018, 22:17:13 »
Може да са изписвали инв.номер на табелка, както на сегашните Шкоди.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline jonckheere

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
  • Батаклиев го заБатачи
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 9TR
« Reply #119 on: 05.09.2018, 03:07:25 »
Брони са имали, но са свалени тук в България.
И аз се посъмнявах да са били произведени без броня, не ми е известно въобще да са се произвеждали тролейбуси без брони. Но ми е интересно защо ли са ги махкали и със каква цел. И в Пловдив 500 се движеше без предна броня.