Author Topic: Старите тролеи  (Read 35895 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1303
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Старите тролеи
« Reply #140 on: 18.11.2018, 18:55:09 »
Ако София 100 е попадал на информация през кои години са произвеждани различните партиди пловдивски ТБ-та, може да се види 128,129 и компания кога са правени и горе-долу откога променят дизайна.
Същата снимка е на 195 страница в албума "Машиностроене" на "Българска фотография" (https://www.archives.government.bg/bgphoto/004.04..pdf) и е датирана с "60", тоест 1960 г.
Също има картичка с пловдивския 116 или 118, който има водосточна лайсна над прозорчетата за маршрутните табели, което е присъщо на старата модификация (поне на голямата снимка със 128 не личи). На снимката има реклама на филма "Мамелюк", който е от 1958 г. - предполагам съветските филми тогава са идвали бързо след пускането им в СССР, тоест най-вероятно снимката е от април/май 1958 г. и № 116 или 118 към това време вече е съществувал.
Edit като се вгледах пак в картичката, горният страничен ред прозорци всъщност изглежда от големите...
« Last Edit: 18.11.2018, 19:14:00 by Balkanton »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #141 on: 18.11.2018, 20:42:41 »
Има нещо странно в този 116( 8 ). Червените линии на окраската на предницата започват доста по-навътре, отколкото при другите.

При 151 дъгите на линиите започват спускане от нивото на колонките на предното стъкло


При 162, а и при други софийски тролеи е пак така


При пловдивския 116(118) червената част е по-голяма, а бялото на предницата е по-малко, отколкото на тролейбусите горните две снимки.
« Last Edit: 18.11.2018, 20:44:15 by Metan »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12489
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #142 on: 18.11.2018, 20:51:03 »
Или са ги боядисвали както дойде според зависи кой ги е облепял  :)
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2380
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #143 on: 18.11.2018, 23:22:48 »
В Ботевград не са и помирисвали да правят подобни каросерии. По това време в София има поне 5-6 места, в които правят каросерии на шаси Шкода - Завод 12, 6-ти септември, кооперация Щастие и др. Нещо повече - в Ботевград автобусното производство е пред затваряне - заводът се препрофилира в хладилници за магазини и хранително-вкусовата промишленост. Обаче идва 57-а година, когато на България е наредено да стане доставчик на електро- и мотокари за целия СИВ. Съответно всички гореописани софийски заводи са препрофилирани, а за автобусите се възражда само Ботевград.
А за по-големите прозорци на българските лицензни МТБ-та, както и на автобусите на тази база, няма съмнение, че са българска преработка. Сигурно и други промени има в сравнение с "оригинала".
« Last Edit: 18.11.2018, 23:26:28 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #144 on: 02.12.2018, 21:18:52 »
В Пловдив тролейбусното движение започва от 1956 г. като първите произведени бройки не се различават външно от софийските. Измененията в конструкцията стават по-късно, някъде в самия край на 50-те или в началото на 60-те години.
Самопоправям се малко. От 1956 г. се случва изменението във външния вид на ТБ-51(5). Освен по-големите странични неотварящи се прозорци, друга разлика е изчезването на водосточната лайсна над предното стъкло, отворите за охлаждане над предните фарове са преместени на покрива на тролейбуса над мястото на водача и до него (явно с цел по-добра вентилация), променени са предните брони (доста по-елементарни са, а при по-късните образци изчезват и стилизираните буфери от тях). Променя се и захващането на конструкцията - първоначално ламарината се захваща с нещо, което прилича на нитове, но се оказа, че са винтове. От 1956 винтовете по предницата намаляват. След премахването на двата вентилационни отвора под предното стъкло се увеличава боядисаната с червено площ по предницата (за това писах малко по-нагоре). Допреди изменението в дизайна предният инвентарен номер се намира малко под линията на предните фарове, а след премахването им инвентарните номера вече са малко над линията на предните фарове. Измененията се отнасят за новопроизведените тролеи, но тези, които влизат на основен ремонт също са с променен външен вид. Най-често от 1956 нататък след основен ремонт се сменят страничните стъкла с по-големи и вентилационните отвори под предните стъкла се преместват на покрива над водача и до него. По този начин се изменя дизайна както при ТБ-та, така и при МТБ-та.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #145 on: 21.01.2019, 22:25:47 »
Ето част от таблото и кабината на ТБ-53 154.
« Last Edit: 21.01.2019, 23:03:50 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #146 on: 11.02.2019, 20:30:30 »