Author Topic: История на железните пътища и железопътните линии в България  (Read 17502 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Тъжно, върнали сме се от времето преди електрификацията. Сега дори и мотриси няма.
The Grand Tour

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
В интерес на истината, 1-2 месеца след тази статия има друга как реалното време между София и Перник никога не е 32 минути и винаги се доближава до 45 минути. Иначе като бройка влакове мисля, че всичко е било коректно.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Състоянието на БДЖ през 1981 г.
Изрязах влаковата тематика от филма "Комбина", за да имаме нагледно на какво ниво сме били тогава. И някакъв сериозен прогрес след 40 години не се забелязва, в някои отношения има регрес. Даже имаше и радио в купетата и работеше. За вагон-ресторанта и голямата честота на влакове да не говорим.
Е вярно, влакът беше дизелов още по тази линия. На Горна Оряховица сменяха елесктрическия с дизелов локомотив. Участъкът между Горна Оряховица и Каспичан го електрифицираха през 1986 г. Тогава ходех на гледам влаковете почти всеки ден на шуменската гара, а подлезът там го построиха през 1985 г.
« Last Edit: 08.07.2021, 13:42:44 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Не знам дали някога във форума е писано за това, но в Шумен докъм началото на 70-не години имаше железница, която минаваше през целия град и стигаше до бирената фабрика. Информация от фейсбук-страницата "Старият Шумен":
Quote
"Катеринката" е галеното име на несъществуваща вече железопътна линия минаваща през Шумен. Линията е била с дължина 6,3 km. Построена е през 1911 г. от пивоварното дружество Българско пивоварно дружество Шумен - Русе и е била най-дългата частна индустриална линия за времето си в България. Изградена е с цел да доставя суровини и отвежда продукция между Пивоварния завод в града и железопътната гара. Обслужвана е от парен локомотив и три вагона, доставени от Германия. Композицията се е движела по разписание два пъти дневно - сутрин и следобед. Линията е демонтирана през 1970-те години. Основният маршрут е следвал трасето на днешния бул. „Владайско въстание“ в Шумен като постепенно се е изкачвала и движела по склона на Шуменското плато, наречен „Илчов баир“.
Колко жалко, че е България. Ако беше в Германия, щяха да я запазят и да я превърнат в туристическа атракция, която при това стига до самия парк Кьошкове, който започва точно до фабриката и е изходен пункт за платото. Щеше да тръгва от гарата, щеше да има спирка някъде над центъра, щеше да има участък с панорама към целия град.
Ето и снимки






Eто и маршрутът в червено с възможната междинна спирка, която е на 5 минути пеша от баш центъра.


« Last Edit: 11.07.2021, 18:57:56 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 11.07.2021, 22:02:24 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Да, тази част я знам, има си я, но тази част беше активна по-до късно. И през 80-те по нея съм виждал да се движи товарен влак, който отиваше до заводите. Смътно си спомням, макар че сега изглежда много променено, съм сигурен, че там където прокарах червен завой имаше единична линия, по която рядко минаваше товарен влак и обслужваше някакъв завод. Ние като деца ходехме там да крадем тръбички за фунийки от един завод и минавахме по нея. И също скривалище си бяхме направили там и някои пушеха там, докато бяхме в него мина товарен влак, линията беше директно край него. Последния блок, който се вижда до червения завой го построиха 1984-85 г. и влакът по него време си минаваше там още, вероятно до края на 80-е е бил активен.
Оранжевата част е Катеринката, от там е минавала през зелената площ, която раздела тази улица и точно покрай моя блок е минавала, блокът ми е със синьо кръгче отбелязан. Аз не съм бил роден, когато са я демонтирали и не я помня. Долу горе 2-3 години преди да се родя са я демонтирали. Там, където е построеният блок, имаше къщи до 1983 г. и ги помня. Мисля, че имах стара снимка, но никъде не я намирам, сигурно половината снимки отидоха при вуйчо, а другата половина при майка, и затова вече не я намирам.


„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Репортаж за комсомолският влак "Синият Дунав" от Русе до София. Записът е от 1988 г. Говори се за пробемите в БДЖ. Но и се виждат някои неща, които сега ги няма, като например съобщаването на гарите по уредбите, както и килими в коридорите.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Не зная къде да го сложа точно, но на мен ми се видя много интересно.
За първи път получих отговор, защо е толкова 1435 мм стандартното междурелсие.
И се оказва, че точния отговор е,
защото това е ширината на два конски задника
Ето:
https://lupa.bg/news/metar-i-44-santimetra-koi-zadnik-go-izmisli_304157news.html

Quote

Железопътната ширина в САЩ, България и повечето страни по света* (разстоянието между релсите) е 1 метър и 44 см. Това е изключително странно число. Защо е избрана тази ширина?

Ами, защото така са ги строили в Англия, а английски инженери са проектирали първите железници в САЩ. Защо англичаните са ги строили по този начин?

Защото първите железопътни линии са строени от същите хора, които са строили вагонетните трамваи, и те са използвали тази ширина. Защо тогава те са използвали тази ширина?

Защото хората, които са строили трамваите, са използвали същите шаблони, които са използвани за строене на каруци, които са имали същото разстояние между колелата.

    Защо каруците са имали това странно разстояние между колелата?

Ако са опитвали да използват друго разстояние, колелата на каруците се чупели по-често на някои от старите, дълги пътища в Англия. Виждате ли, това е разстоянието между коловозите. Кой е построил тези стари коловозни пътища?

Императорски Рим е построил първите дълги пътища в Европа (включително и в Англия) за своите легиони. Тези пътища са използвани оттогава. А какво ще кажете за коловозите по пътищата?
Римските военни колесници са образували първите коловози, които всички останали трябвало да следват или да рискуват да счупят колелата на своите каруци. Тъй като колесниците са направени за Императорски Рим,

    всички те са били еднакви по отношение на разстоянието между колелата.

Следователно, стандартната железопътна ширина в САЩ от 1 метър и 44 см произлиза от първоначалните спецификации за римска военна колесница.

Затова следващия път, когато ви дадат спецификация/процес и се чудите "Кой задник е измислил това?", може да сте точно прави.

    Римските военни колесници са направени точно толкова широки, колкото да поберат задниците на два военни коня.

А сега, обратът в историята.

Когато видите космическа совалка, стояща на стартовата площадка, има два големи ракетни бустера, прикрепени към страните на основния резервоар за гориво. Това са твърдогоривни ракетни бустери (SRB). SRB-те се произвеждат от Thiokol в тяхната фабрика в Юта. Инженерите, които са проектирали SRB-те, биха предпочели да ги направят малко по-дебели, но SRB-те трябва да се транспортират с влак от фабриката до стартовата площадка. Железопътната линия от фабриката минава през тунел в планините и SRB-те трябва да се поберат в този тунел. Тунелът е малко по-широк от железопътната линия,

    а железопътната линия, както вече знаете, е широка приблизително колкото задниците на два коня.

Така че, една от основните характеристики на дизайна на космическата совалка, която е може би най-напредналата транспортна система в света, е определена преди повече от две хиляди години от ширината на два конски задника. И мислехте, че конския задник не е важен? Древните конски задници контролират почти всичко.

* В наши дни най-разпространеното междурелсие, което често се нарича стандартно, е 1435 mm. То се използва при 60% от железопътните линии по света. Линиите с по-малко междурелсие се наричат теснолинейни. Някои държави по света поддържат линии с различно междурелсие. В Русия и страните от бившия Съветски съюз например то е 1520 mm.
Украйна, победа!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Ами не, тази популярна легенда не е много вярна.
Всъщност първите влакове във вида, в който ги познаваме днес са били с по-тясно междурелсие.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
  Днес разбрах, че до края на 70-те или началото на 80-те  години е имало отклонение от гара Курило към предприятието "Редки метали" в посока към с. Кътина. Вероятно е строено още през 50-те години на миналият век. Товарните влакове са минавали покрай пазара и гимназията, после зад някогашният гараж за автобуси в Курило и са пресичали пътят за с. Кътина. Съществували са два жп прелеза - охраняем в Курило и неохраняем към Кътина. В началото на 90-те релсите със сигурност вече са били извадени, защото нямам спомен, като съм ходил на гости при роднините ми в Кътина да сме минавали през пустеещи влакови релси. Някой знае ли нещо повече за това отклонение?
Благодаря @bdz43r!
« Last Edit: 17.08.2024, 22:48:17 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
https://www.kade.si/#BG50K=15/2599576.79/5285797.19/0

До не много отдавна имаше крилен входен семафор преди някогашната заводска гара. Мисля, че вече е изчезнал.
На излизане от гара Курило стои и мостът, по който е минавал клона: https://www.kade.si/#ghyb=19/2600840.93/5284904.12/0

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Уникални снимки, направени от западногерманец, когато е пътувал в България, на 23 август 1970 г. по маршрут Варна-Комунари-Шумен. Първата снимка е на гарата в Комунари с влака за Шумен. Какви нормални за времето си вагони сме имали, и вагон-ресторанти, за разлика от изоставането сега. Към снимките е разказал и история, че като се е качил във влака, веднага са го наобградили двадесетина мъже и са го разпитвали откъде е и къде отива. Един се е интересувал какво има в чантата му. В крайна сметка е раздал на всички по една цигара и така се е отървал от тях. Те са били доволни и са започнали да пушат с наслада западните цигари. :laugh:





„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Много хубава статия, @yogimax. Снимките действително са много ценни, още повече цветни! :fan:
Към Белене линията отдавна е демонтирана. Стои само разклонението от гара Ореш директно към АЕЦ Белене.
Стана ми любопитно какво е актуалното положение и ето малко примери: цък, цък, цък, цък, цък, цък, цък, цък, цък, цък, цък, краят на линията.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Същата мръсотия като сега, вагоните не личи да са били мити от предишния август.

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18069
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
https://www.kade.si/#BG50K=15/2599576.79/5285797.19/0

До не много отдавна имаше крилен входен семафор преди някогашната заводска гара. Мисля, че вече е изчезнал.
На излизане от гара Курило стои и мостът, по който е минавал клона: https://www.kade.si/#ghyb=19/2600840.93/5284904.12/0
В момента НКЖИ проектира нов индистриален клон от Илиянци към новоизлюпената простот…ъъъ индустриална зона Доброславци. ;)