Мъка на околовръстното
Автор: Лили ГРАНИЦКА | 13 февруари, 18:02, в-к Дневник
Мъка, голяма мъка е на южното околовръстно шосе на София - колите пъплят с 10 км в час, а мечтаното разширение напредва с милиметри вместо с метри, както се изрази строителен работник. За разлика от държавния обект в непосредствена близост до пътен възел Драгалевци - където според плана за разширението трябва да се изгради кръстовище на две нива, с ударни темпове се строи поредният лъскав бизнес център. Липсва задължителната указателна табела какво точно се вдига, но от пръв поглед е ясно, че засега държавата губи битката с частника в надпреварата за околовръстното шосе.
Копка след копка
Иначе желанието на властта да предаде обекта навреме е огромно. Първата кирка беше забита от премиера Сергей Станишев пред комплекса "Царско село" с фанфари, в обкръжението на строителния министър Асен Гагаузов и кмета Бойко Борисов още на 7 ноември (иначе разрешението за строеж е от 15 декември). Кметът Борисов тогава поиска 4.5-километровата отсечка от "Симеоновско шосе" до бул. "България" да се пусне преди септември 2008 г., когато изтича договореният срок. Шефът на "Главболгарстрой" Симеон Пешов му отговори, че става, но е необходима помощ за разчистване на обектите край пътя.
Във вторник на тържественото място си личеше, че е покопано още малко, но строителни дейности не се извършваха. В непосредствена близост до него са разположени фургоните на строителя - "Обединение юг" с водещ партньор "Главболгарстрой инфраструктурно строителство". По-усилен труд кипеше на кръстовището със "Симеоновско шосе", където три багера прокопаваха канал за отвеждане на повърхностните води от пътното платно според обясненията на ръководителя на обекта. После ще се строи подпорна стена, защото участъкът е върху тресавище. Около пътя също е тресавище от временни обекти за строителни материали, дърва за огрев, бензиностанции, автокъщи и, разбира се, лъскави бизнес сгради и търговски центрове. "От този магазин отсреща, който продава фитнес оборудване, ще трябва да забършем едно-две стъпала, няма как", съчувствено обяснява работник. Пак по думите му лъскавият магазин на фирма "Аико" няма да пострада, само дето колите ще минават пред витрините му. Базата за ремонт на ауспуси на "Крафт", както и един ресторант обаче ще трябва да се съборят, защото са на трасето.
Битката е за всяка педя земя
Собствениците на имоти не желаят да освободят терените, въпреки че имат разрешения за временни постройки. Това твърдят и от общината, и от държавния фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Кълнат се, че по три пъти са обикаляли собствениците и са им връчвали предупреждения да освободят парцелите. Общо 249 имота трябва да бъдат отчуждени, като половината от тях са временно застроени по данни на пътния фонд. Нещата стават полека, защото не искаме напрежение, каза шефът на фонда Веселин Георгиев. Последната мярка е принудително влизане в частните терени със заповед на областния управител Тодор Модев. Ако се наложи, се прибягва и до силите на МВР. Кажете, какво повече може да направим, безпомощно кърши ръце висш общински началник.
На практика нещата се оказват по-различни. "Вместо Софиянски, пардон, Бойко Борисов да обикаля и да връчва заповедите за освобождаване на терените, нашите началници правят това", ядосва се строителен работник на обекта. Собственици потвърждават думите му. "Какви са тия от "Главболгарстрой" да идват в земята ми и да ми търсят сметка защо още не съм се изнесъл. Има си закони, ред и органи в тази държава, които трябва да се спазват. Освен това до миналата седмица дори не ни бяха превели парите за парцелите", възмущава се собственик на имот. "Абе един, дето продаваше камъни, също не искаше да се изнася, ама като дойдоха 15 коли с полицаи, разчисти терена за отрицателно време", репликира работник. И двамата изрично настояват да останат анонимни.
Прекрояването на трасето
Голямата питанка, когато се изминава разстоянието от "Симеоновско шосе" до кръстовището с бул. "България", е как новият път ще минава прав през множеството бензиностанци и лъскави обекти, осеяни край сегашното околовръстно шосе. Дори и непрофесионално око може да различи поне 5 сгради и бензиностанции, които би трябвало да се съборят. От общината и пътния фонд твърдят, че най-големият им проблем е със собственика на събирателно дружество "5 - КОПРИВЩИЦА - 90 Георгиев и сие". Димитър Георгиев е построил бензиностанция, газстанция и автокъща в непосредствена близост до пътен възел Драгалевци, където трябва да се изгради мостово съоръжение. "Не съм срещу разширението, но искам справедливо обезщетение", каза Георгиев. По думите му от 2680 кв.м държавата му отчуждава само 525 кв.м срещу 112 хил. лв. Останалата земя никой не му плаща, но и не може да я ползва, защото остава нещо като остров в бъдещето съоръжение. За нагледна представа дава за пример бензиностанцията на OMV на бул."Цариградско шосе" по пътя към летището, но с разликата, че неговата ще бъде съборена. Пак по думите на Георгиев първоначалното трасе не предвиждало пътят да минава през неговия имот, затова построил бензинстанцията. През 2002 г. обаче трасето било сменено, защото засягало бензиностанцията на "Шел" при "Горнобански път". Така коригираха трасето според интересите на големите компании за сметка на малките като мен, твърди Георгиев.
Борбата за обезщетения
Неговият проблем е, че не е подал иск в съда в законоустановения срок и сега няма почти никакви шансове да получи справедливо обезщетение. Иначе съдът е отредил обезщетение от 1694 лв. за квадратен метър за съседен подобен обект. С решение от декември Върховният административен съд е присъдил на собствениците на "Рафа" ООД обезщетение от над 1 млн. лв., докато държавата им е давала 156 хил. лв. Върху парцела от 606 кв.м "Рафа" са построили три газови колонки, административна сграда и търговски обект, които ще бъдат сринати.
Именно високите обезщетения, които собствениците успяват да извоюват в съда, ядосаха неотдавна пътния шеф Веселин Георгиев. В края на януари той заяви, че строителството на пътя (около 40 млн. лв.) ще излезе два пъти по-евтино от сумите, които държавата ще плати за отчуждения. Предишните управници на София трябва да се срамуват, защото до 2000 г. имотите са били общински, каза тогава Георгиев.