Author Topic: Новият облик на "Пъпа на София"  (Read 35750 times)

Offline Крюшо

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 104
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #60 on: 28.05.2013, 13:31:51 »
Тотално нямам думи. Или и 2 и 18 трябва да отидат на Ботев?

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #61 on: 28.05.2013, 16:00:53 »
Отдавна знаем, че според Диков трамваите трябва да отидат по... дяволите.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #62 on: 28.05.2013, 16:46:28 »
Няма и особен смисъл цялата ширина на Витошка от Алабин до Св.Неделя да става пешеходна. Може източното автомобилно платно (откъм Търговския дом) да стане пешеходна зона, трамваят да си остане, а откъм Съдебна палата да е автомобилно двулентово платно. Позитано може да се затапи откъм Търговския дом - Алабин е на няколко метра и е в същата посока.
Не ми се вижда реално затапване на твърде големия Стамболийски, след като няма достатъчно широка улица между Ботев и Витошка, която да го "отводни".

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #63 on: 30.05.2013, 00:11:41 »
Идеята за пешеходната зона е чудесна, но това, което виждам на рендера ме кара да неудомявам как стигат нещата във финална фаза на конкурсите. И как не може да се впише трамвай в пешеходна зона, това животно го има във всеки европейски град, защо в София не успяваме да го направим? Проектът има толкова неиздържан вид, че не може да струва 15 000 лева. Само си наливат пари в джобовете. Пък и дори и да спечели конкурса знаем, че изпълнението не е задължително да изглежда така. Последната гавра с МС20 го доказва, а там архитекурния конкурс наистна беше стойностен за разлика от това, което предстои да се построи.
« Last Edit: 30.05.2013, 00:13:32 by sofianec »

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #64 on: 01.06.2013, 12:34:48 »
Трамваят трябва да остане задължително и въпрос на майсторство на проектантите е да успеят да го впишат в проекта за площада. Видяхме какво е по Ботев да вървят всички линии и какво се случва като някоя мотриса закъса.
Къде го виждаш трамвая тука?!

Ей, тва шестоъгълния петохуйник ряпа да яде! Не знам кой недоклатен и болен мозък го измисли! :angry: И гащите/сутиена на Софиянски изглеждаха по-нормално!
« Last Edit: 01.06.2013, 12:37:18 by mihailo »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #65 on: 01.06.2013, 16:42:08 »
Да се покрие храм с палатка отгоре си е направо богохулство! Прилича на детска въртележка! Все пак не си струва да обръщаме внимание на всякакви дивотии и моля все пак да се спазва добрия тон!

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #66 on: 01.06.2013, 17:17:02 »
Абсолютно богохулство, над храма е само Господ. Та ясно е какъв е тоя архитект.
Спрете си просташките мнения !

Offline NULL

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 981
  • Keep Walking
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #67 on: 01.06.2013, 21:17:17 »
Това някакъв одобрен проект ли е?
Иначе и аз съм съгласен, че ограждането с подобен вид... палатка?! е меко казано неуместно.  :crazy:
If you change nothing, nothing will change.

Полезно: Почивни дни 2019 | Обменни бюра София | Фиксинг на БНБ

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #68 on: 01.06.2013, 21:29:35 »
Приемо-предавател за духовна връзка с Господ или някакъв концентратор за Божието послание?! Фунията на духовното :help: Спирам с оффтопика :rolleyes:

Offline maxpower

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 53
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #69 on: 01.06.2013, 22:55:22 »
Много е смешно наистина, но онези колони са добра идея. Имам предвид онези, които наподобяват тези от пловдивския античен театър. Лошото е, че ако се осъществи още повече ще намалеят трамвайните линии в София. Би било добре да помислят за друго място. Не стига, че махнаха трамвая по Витошка, а сега и там. Детството ми премина използвайки трамвая на Мария Луиза. Много интересно ако го спрат там къде ще отиде - десен завой от Мария Луиза по Екзарх Йосиф?

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 631
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #70 on: 02.06.2013, 02:17:42 »
И преди съм чел за подобни идеи за обособяване на площада, но те са в съвсем друг контекст - на пропуснатия шанс за изграждането на един наистина автентичен център на София, който да включва "Св. Неделя" и други незапазени до наши дни църкви, както и антични останки. Но такъв център е предполагал съвсем друга организация на цялото градско пространство на широкия център и за съжаление сега няма как да бъде изграден.
Разбира се, проектът за навес около и над църквата е повече от смешен.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #71 on: 02.06.2013, 08:31:16 »
Бе защо не покрият джамията, тези толкова големи иноватори- архитекти.
Спрете си просташките мнения !

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #72 on: 05.06.2013, 09:05:20 »
В конкуренцията на този проект (http://www.yard-bg.com/?page=svnedelya&lang=bg) който също беше премиран, това от статията изглежда направо страхотно.....

А аз бях разбрал, че това спечели: http://www.cityarch.bg/a/nav/competition/item/10

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #73 on: 05.06.2013, 09:13:27 »
Няма и особен смисъл цялата ширина на Витошка от Алабин до Св.Неделя да става пешеходна. Може източното автомобилно платно (откъм Търговския дом) да стане пешеходна зона, трамваят да си остане, а откъм Съдебна палата да е автомобилно двулентово платно. Позитано може да се затапи откъм Търговския дом - Алабин е на няколко метра и е в същата посока.
Не ми се вижда реално затапване на твърде големия Стамболийски, след като няма достатъчно широка улица между Ботев и Витошка, която да го "отводни".

Това е много добра идея. Има ли как да я предложиш официално? Според мен никой няма да страда за отсечката Алабин-Стамболийски, но Стамболийски-Т.Александров изглежда нереално да бъде спряна.

Аз също съм на мнение, че трамваите трябва да останат в площада - все пак е площад, толкова да няма място за един трамвай! Аплодирам усилията да се промени визията и между другото съм сигурен, че паркингът пред Шератон ще трябва най-сетне да остане в миналото, тъй като е грандиозна простотия. Но нито едно предложение не ми грабва окото, а това на снимката горе е направо безумие и не стига това, ами е и наградено с трета премия.

А ако с античните останки постъпят както постъпиха с Ларгото и ЦУМ, то по-добре изобщо да не копаят! Дупки с непокрит бетон и занайлонен камънак няма нужда да гледаме още!

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3952
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #74 on: 11.06.2013, 04:41:57 »
Може да се окаже, че трамвайните линии са забравени. Вижте какъв е проектът за Лъвов мост - няма логика да спрат трамвая над антична Сердика.
------------------------

Offline krzya

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
    • View Profile
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #75 on: 11.06.2013, 16:52:01 »
Може да се окаже, че трамвайните линии са забравени. Вижте какъв е проектът за Лъвов мост - няма логика да спрат трамвая над антична Сердика.
Или пък да направи някой още едно проектче после, за премахването им от бул. Мария Луиза и Лъвов мост и да вземе някой лев ...

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #76 on: 09.01.2014, 02:59:09 »
Система от тунели в центъра и водно огледало в градинката "Кристал" предвиждат за Зона 4

Quote
Седем проектантски екипа участват в конкурса за последната зона от конкурса на Столичната община за центъра на града – "Амфион" ЕООД, "А.Д.А."ООД, "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД, "Дакимекс" ООД, ДЗЗД "Група Център", ДЗЗД "Форум Консултанти" и "ЯРД БГ" ЕООД. Зоната обхваща градината "Кристал", пл. "Народно събрание", бул. "Цар Освободител", бул. "Васил Левски", пл. "Васил Левски", ул. "Московска", ул. "Георги С. Раковски", пл. "Александър Невски" , ул. "Париж", ул. "Оборище", ул. "Дунав", ул. "15-и ноември", ул. "11-и август", ул. "6-и септември" и градините около храм-паметника "Александър Невски", храм "Св. София", пред Синодална палата и около паметника на Иван Вазов.
Част от концепциите предлагат деликатна намеса, която благоустроява района, без да го променя съществено, а други предвиждат реализирането на големи инфраструктурни проекти под самата зона и разкриването на нов град в сърцето на столицата.

Проектът на "Амфион"
предвижда обособяването на места за наблюдение на архитектурните паметници и скулптури. Тези места ще бъдат оформени като архитектурно-скулптурни акценти с утилитарна и естетическа функция.
Сред предложенията е и въвеждането на модерна информационна система, която да позволява получаване на информация за съответния обект при заснемане с мобилен телефон.
Сградите и скулптурите ще бъдат подчертани чрез ефектно и енергоспестяващо осветление. Фасадите ще бъдат трайно консервирани чрез съвременни технологии. Ще бъде осигурено безконфликтно преминаване на велосипедния и автомобилния транспорт.
За градините, включени в заданието за зона 4, е предвидена ненатрапчива намеса – пред "Кристал", срещу Софийския университет, паметника на Васил Левски, около храм-паметника "Александър Невски", пред църквата "Света София" и Синодалната палата. Ще бъдат доразвити зелените системи в тях, ще бъдат подменени настилките и въведено енергоефективно осветление, ще бъдат подменени елементите на градския дизайн. Реконструкцията на тази зона ще струва около 4 млн. лв.
 
Автомобилното движение по ул. "Оборище"
В зоната около храм-паметника да бъде спряно и тя да стане пешеходна в този участък, предлагат още от "Амфион". Озеленява се зоната, разделяща автомобилното движение от пешеходното около храм-паметника.
 
Проектът на "А.Д.А."
Прекъсване на трафика по ул. "11-и септември", като по този начин се освобождава пространството пред и отстрани на катедралата от автомобилно движение. Това прави възможно и устройването на паркинг за туристически автобуси.
Наземното паркиране на площад "Ал. Невски" и пл. "Народно събрание" ще бъде ограничено, а под Народното събрание ще бъде изграден подземен паркинг зад паметника на царя. Предложението включва и разполагането на еднореден паркинг по овала зад катедралата.
Колонади с осветителни мачти ще подчертаят пространствата пред площадите "Александър Невски" и "Народно събрание". Колонадата е характерен елемент за класическите катедрални или мемориални площади в Европа.

Символни "златни плочки"
инкрустирани в паважа на пл. "Александър Невски". Те ще са с размерите на паве и ще изразяват почит към личности от миналото и настоящето с принос към развитието на града и страната. Направени от масивен бронз, те ще насищат с допълнителна символика пространството.

Създаване на езеро в градинката на "Кристал"
В зона 4 отсъства друга водна площ. Така ще бъде даден фон на паметника на Стефан Стамболов и ще се създаде приятна среда за отдих покрай ул. "Георги Раковски".
Свързване на уличката на пазара с иконите с градинката на "Кристал" чрез непрекъсната пешеходна алея от главния диагонал на "Кристал" до пространството пред "Св. София".
 
Изграждането на полуподземна сграда зад Военния клуб
благодарение на рязката денивелация на терена, с пълноценна едноетажна фасада към Военния клуб. По този начин пространството зад Военния клуб ще се активизира и може да се превърне в арт център или в информационен център с панорамен изглед към площад "Александър Невски".
Преместване на паметника на опълченците във фокалната точка на триъгълния площад-градина срещу "Св.София" е сред другите идеи на "А.Д.А". Той ще бъде с лице към площад "Александър Невски", в геометричния център на новосъздадената триъгълна градина-площад на ул. "Раковски" в зона 3.

Проектът на "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД
"Площадите "Александър Невски" и "Народно събрание" и прилежащите им пространства представляват градоустройствения еквивалент и апотеоз на духовния и обществения живот в България. Двата площада почти се допират и макар и да са с различни характеристики и съдържание, те се намират в диалектическа взаимообвързаност", въвежда в идеята си за зона 4 арх. Стефан Добрев. Той допълва, че двата най-престижни площада на столицата са се превърнали в два огромни паркинга - единият с жълти, а другия с големи сиви  павета. Площади на практика няма, няма и пешеходни обществени пространства.
 
Пространствена реорганизация за площад "Александър Невски"
Единственият ни мащабен катедрален храм се нуждае от голям пешеходен площад, както "Свети Петър" в Рим или "Нотр Дам" в Париж, категорични са още проектантите от екипа на арх.Добрев, като подчертават, че това не означава напълно да се елиминират автомобилите.
Идеята им е да се създаде един широк пръстен от жълти павета, по който бавно ще се движат колите и ще се паркират напречно само от външната страна под съществуващите дървета.
При тази организация се губят само 35 паркоместа от общо 150, но с композицията се подсилва монументалността на площада. Пространството за пешеходците е елипса с размери 135 м на 100 м, или почти 10 000 м2. Тя е фланкирана от корона малки дървета, които, макар и разположени нарядко, оформят пространството, без да пречат на възприятието на храма. Ортогоналният растер се пресича от дъговидно извити линии, които образуват 12 върха: едно важно число за християнството и още повече за българската православна църква.
Жълтите павета да се върнат на пл. "Александър Невски" и по този начин ще го обвържат с пл."Народно събрание", а той от своя страна да приеме принципа да се изгради едно пешеходно ядро пред сградата на парламента и около паметника на Цар Освободител, който да бъде изпълнен със същите материали и форми като тези около храма.
В прилежащото пространство на пл. "Александър Невски" се създават два пешеходни площада, но с режим на преминаване на автомобили в пиковите часове. На първо място в оста на главния вход на храма, ул. "Оборище", водеща към ул."Раковска", се превръща в площад.
Той е от голямо значение поради близостта му до църквата "Св. София" и вечния огън. По същия начин ул. "Московска" -  между паметника "Левски" и ул. "Дунав", се превръща в площад със специален режим. В градинките около пл. "Александър Невски" се създават два тематични площада: пред Националния музей за изобразително изкуство се разполага Тематичният площад на изобразителното изкуство", а пред Националната художествена академия - Тематичният площад на скулптурата. В тези пространства ще могат да се организират културни мероприятия, временни изложби и чествания. Под двора на академията има одобрен проект за изграждане на подземен обществен паркинг на две нива за 240 коли с достъп от ул."Оборище".
 
Кръгло водно огледало в градинката "Кристал"
В северозападната част на градинката има падина, която е представлява мъртва и неизползвана зона в градинката. Тук се предвижда изграждането на кръгло водно огледало с лилии и бели кристали, както и амфитеатър, малка сцена и диагонална алея към кръстовището.
Имайки предвид близостта на много софийски театри, тук е идеалното място на Тематичния площад на театъра, където ще могат да се организират културни събития и представления.
 
ДЗЗД "Група Център"
 
Предложението на екипа е за споделени зони при градинката на "Кристал" и по ул. "Аксаков". Настилките около църквата "Св. София" да бъдат на едно ниво, както и да се осигури безпрепятствено преминаване под бул."Васил Левски", чрез изграждането на подлези са сред другите предложения на "Група Център". За намаляване на трафика в централните градски части архитектите предлагат стесняване на улични платна и изкуствено забавяне на автомобилите с настилки. Автомобилният достъп около храм-паметника "Александър Невски" и по ул. "Оборище" ще бъде ограничен.
 
"ЯРД БГ" ЕООД

Изграждането на подземен тунел с подход от СУ "Климент Охридски" и изход след Централната банка и Народното събрание (бившия партиен дом) е едно от предложенията на проектантите от "ЯРД БГ" ЕООД. Това решение ще осигури добра комуникация и по-спокойно надземно пространство с допълнително обогатяване на идеалния център с атракции, зони за отдих, спокойни и естетизирани с елементи на градския дизайн кътове, велосипедни алеи, допълнително озеленяване, атрактивни туристически маршрути и др.
 
Транспортният тунел по ул. "Раковски"-

под възвишението в участъка от Военния клуб до бул. "Дондуков", с неговото градско пространство около храма "Св. София", храма "Ал. Невски" и пр. е сред другите идеи на екипа.
От пространството на тунела под ул. "Раковски" се реализира един от подходите към подземния двуетажен паркинг около храма "Ал. Невски".
Около подхода, наситен и с обществени и атрактивни зони, е предложено осъществяване на подземен подход към уникалната археология под храма "Св. София" – там е предвидено обособяването на музеи и др. Отделно от това към и от паркинга се обезпечава и подземен подход към криптата на храма "Ал. Невски", разкриват се и се експонират археологически обекти под площада и зад сградата на Народното събрание.
"С тези две пробива облекчаваме оптимално проблема на автомобилния трафик в тази важна част на града. Освен това в нашето решение предлагаме и осъществен, допълнителен елемент в градообразуването. Подземната комуникация да не е само инженерно-транспортно съоръжение с тунели и паркинги. Създаваме подземни обществено-атрактивни зони, наситени с художествени галерии, малки концертни и театрални зали, магазини, бутици, кафенета и заведения", допълват архитектите.
В оста на тунела под бул. "Цар Освободител" "Царя"), на относително кратки разстояния се намират естествени центрове с възможности за подземни гаражи, съчетани с обществени зони.
 
Под площад "Народно събрание"

и около паметника на "Цар Освободител" под градинката срещу Военния клуб с изграждане на подземен арт център (в пространството на "дупката"), под площад "Ал. Батенберг" и в зоната на бившия мавзолей, а оттам и връзка с археологията на римската крепост, под и около площада на църквата "Св. Неделя" – освен автомобилния достъп до тези пространства е предвидено и осъществяването и продължението (подземно) на подвижния тротоар, съществуващ в момента от "Орлов мост" до СУ "Климент Охридски" да се продължи и реализира до тези обществени центрове с необходимите вертикални излази на горно ниво за пешеходците и хората в неравностойно положение.
http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2214435

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #77 on: 09.01.2014, 03:02:56 »
Идеи за възстановяване на единството между елементите от градската среда в Зона 3

Quote
Разрушена връзка между различните обекти, формиращи сърцето на столицата, превръщане на част от обществените площади в паркинг и занемаряване на пешеходните и паркови пространства са част от проблемите, чието решение се опитват да намерят архитектите, участващи в конкурса за Зона 3 от центъра на София. Тя включва Градската градина пред Народния театър, градината около Руската църка, пл. "Александър I", пл. "Н. Гяуров", бул. "Цар Освободител", ул. "Георги С. Раковски", ул. "Княз Александър I", ул. "Ген. Гурко", ул. "Дякон Игнатий", ул. "Московска".
В конкурса на Столичната община за Зона 3 участват 12 екипа - Ателие "Георги Сарамбелиев", "Никифоров студио" ЕООД, "Никонсулт" ЕООД, "Амфион" ЕООД, "Архитектутно-инженерен състав" ЕООД, "А.Д.А." ООД, ДЗЗД "ЕртаПлюс", "Стефан Добрев архитектура и дизайн" ЕООД, "БулАрх" ЕООД, ДЗЗД "Форум Консултанти", ДЗЗД "Група Център" и "ЯРД БГ" ЕООД.
 
Проектантите от ателие "Георги Сарамбелиев"
предлагат възстановяване на алейната мрежа от 1934 г. и поставяне на паметник на хан Аспарух до Националната художествена галерия. Тяхната концепция предвижда и изграждането на прозирна водна завеса и бароков фонтан, който е съществувал някога в градината. На входа на Градската градина откъм ул. "Съборна" е предвидено строителството на архитектурно-скулптурен портал.
 
"Никифоров студио"ЕООД
Идеите на екипа за площад "Александър І" предлагат композиционното решение на настилката, основано на ортогонална схема с водещи ивици, напречни на комуникационното трасе на бул. "Руски", изпълнени с характерните жълти керамични павета, отличителен знак на булеварда. Концепцията за настилките се допълва от бетонови плочи и павета в монохромна гама, както и такива от керамика, гранит и други каменни. От същия материал се предвижда и оформянето на П-образен амфитеатър от три платформи, комбинирани със стъпала, които свързват двете нива на площада.
Живописен ефект е търсен в декоративната настилка на т.нар. сухи фонтани, които са в унисон с динамичния дизайн на водните завеси с флуидни криви.
 
Разработката за пространството около Руската църква
на "Никифоров студио"ЕООД се фокусира около ниската тераса към булеварда и високата – към ул. "Московска" с новия площад "Николай Гяуров". Разработен е ескизен проект на паметника на Николай Гяуров.
Ниската тераса представлява паркова композиция от диагонални пешеходни рампи, решени като достъпна среда с наклон до 5%, изпълнени от видим бетон като неутрален фон за експониране на фасадите на храма "Св. Николай". През стръмния терен се спуска зигзагообразно водна каскада, която в участъците на площадките е скрита под нивото им. Моделирана е като ландшафтен дизайн с автентични витошки морени. Концепцията завършва с площадка със сух фонтан към булеварда, в чиято композиция на настилката са сигнирани основите на разрушената сграда на кафене "Цар Освободител".
 
Тунел под пл. "Княз Александър І" предлага "Никонсулт" ЕООД
Предложението на екипа включва изграждането на автомобилен тунел под пл. "Княз Александър І", както и изграждането на два нови подземни паркинга – един обществен за 120 места и един обслужващ нуждите на Народното събрание, за 309 автомобила. Пред Националната художествена галерия е предвидено изграждането на воден елемент – фонтан или езеро, предвидени са и зони за летни открити концерти, зимна пързалка, изграждането на обществена подземна тоалетна. Под земята ще се намират и контейнерите за разделно събиране на отпадъци.
 
Архитектите от "Амфион"
Предвиждат изграждането на площад "Батенберг". Идеята включва завършване на оста на градската градина – между грандхотел "София" и Градската галерия и пощада западно от двореца.
 
Автомобилното движение и паркирането
ще бъдат свалени на ниво под пешеходното движение. По този начин площадът ще може да обхване площ от 4300 кв.м, през него ще се осъществява и основната пешеходна връзка с градината около двореца. От западната му страна преходът към градината е непосредствен, а от източната ще бъде изграден атрактивен пешеходен мост като скулптурен елемент.
Транзитният пешеходен преход по продължение на "Цар Освободител" през площада ще се осъществи чрез плавни стъпала и рампи. В пространството на площада се предвижда вход към изложбената галерия, заемаща двете нива под него. Второто сутеренно ниво на галерията ще два възможност  за връзка с подземния паркинг.
Върху площада са предвидени зелени площи, скулптурни композиции и др. В южна посока площадът следва централната ос на Градската градина чрез амфитеатрално понижаване – място за срещи, почивка, представления и др.
 
Възстановяване на "Писателското кафене" в градинката пред Руската църква
"В градинката пред Руската църква е необходима деликатна, но исторически важна намеса – възстановяване на спомена за легендарното писателско кафене, но под нивото на градината", се казва в презентацията на "Амфион".
Обектът ще бъде подземен, като единствена видима ще бъде остъклената фасада, скрита зад водната завеса и поместена в най-големия денивелационен пад на градината.
Водната завеса ще прелива във водна площ, върху която ще бъдат експонирани скулптури на известни писатели.
По предварителни проучвания реконструкцията на площад "Батенберг" ще струва близо 17.8 млн. лв., а на площадното пространство западно от двореца заедно с градината зад двореца (без подземния паркинг на Народното събрание) – 1.445 млн. лв. Градинката пред Руската църква заедно с пл. "Н. Гяуров" (отново без паркинга) е изчислена на 1.154 млн. лв., а за останалите пространства от Зона 3 е предвиден около 1 млн. лв.
 
Подземни паркинги и амфитеатър предлагат от "Архитектутно-инженерен състав" ЕООД
Предложението също предвижда изграждането на подземни паркинги. Единият ще се намира пред сградата на Народното събрание, а другият - под площад "Батенберг".  Идеята на проектантите включва и изграждането на амфитеатър пред Националната художествена галерия.
 
Проектът на "А.Д.А." ООД
предвижда трансформиране на градската галерия чрез нова застройка, повдиганта на колони и отдръпването на новия обем откъм грандхотел "София". Сградата ще бъде предназначена за градска галерия. Така покритият площад за арт експозиции и скулптура ще увеличи значително площта на градината  и ще я "разтвори" към кръстовището на ул. "Алабин" с ул. "Княз Александър І". Покритият площад ще е отзвук на съществуващото някога площадно пространство – вход за Градската градина. Изравняването на корниза на новия обем с този на грандхотела ще създаде вертикално входно пространство тип портал към градината и ще подкрепи началото на главната й ос. На покрива на сградата ще има богато озеленена панорамна тераса със скулптурна експозиция.
 
Устройване на пл. "Николай Гяуров" в градина
Площад-градина, в чийто център да бъде разположен паметникът на опълченците, намиращ се сега зад Военния клуб, и превръщането на триъгълния площад в знаково за София пространство – ориентир, което осъществява зелена връзка на градината зад Руската църква с градината пред "Св. София".
 
Пешеходен площад "Княз Александър І"
и разширяването му със зоната платформа на бившия мавзолей е сред другите идеи на "А.Д.А" ООД. Спирането на автомобилния трафик ще стане възможно чрез пренасочването му по разширение ул."Княз Александър І" и ул. "Дякон Игнатий". Чрез премахване на платформата – остатък от мавзолея, ясно се разграничават както пл. "Батенберг", така и Градската градина. Границата на Градската градина към площада е ясно дефинирана с ограда и подчертан вход в оста, за което спомагат и денивелацията между площада и градината и  фланкирането на входа с пилони с осветление и знамена. Емблематичните за София жълти павета се пренареждат на диагонални карета.
 
Многоетажен подземен паркинг
Между бившия партиен дом  и Националната художествена галерия със същевременното преструктуриране на площада между двете сгради и разширяване на парка. Съоръжението ще е за 355 автомобила с възможност за достъп откъм ул. "Московска" и изход на долно ниво към бул. "Дондуков". На ниво терен се запазва автомобилен достъп до входа за тържествени случаи.
Предвижда се разширяване на парка чрез терасиране до нивото на площада в посока входа към сградата на Народното събрание. Напречната ос е подчертана от стълбище към Националната художествена галерия.
http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2214430

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #78 on: 09.01.2014, 03:08:18 »
Град на две нива предвиждат част от идеите за пл. "Александър І"

Quote
Архитектите от ДЗЗД "ЕртаПлюс" предлагат
изграждането на площад на нивото на входа на Националната художествена галерия и обвързването на пешеходния достъп до градинката зад някогашния дворец с това на проектния площад. Автомобилното движение се запазва и преминава под проектирания площад. Проблемът с паркирането на автомобилите е решен с изграждането на подземен паркинг за 100 автомобила с достъп откъм бул. "Цар Освободител".
 
Сцена на мястото на мавзолея
е сред другите идеи на проектантите от сдружението.
Пред сградата на Народното събрание е предложено оформянето на административен площад, който да бъде композиционно и комуникационно обвързан с площада пред Националната художествена галерия.
 
"Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД
"Сърцето на цялата зона е Градската градина. Цялата й северна част на мястото на мавзолея на Георги Димитров е изцяло дезорганизирана и пустееща и в голямата си част представлява един открит паркинг. На първо място трябва да се върне първоначалната концепция, като за тази цел се реставрира и подчертае надлъжната ос и се възобнови визуалната връзка с Националната художествена галерия." С тези думи започва представянето на проекта арх. Стефан Добрев.
 
Изграждането на централен градски площад,
на който са разположени пеещи фонтани и който е изцяло пешеходен, е една от идеите на архитектите от "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД. От южната страна на площада леката денивелация позволява разполагането на голям открит амфитеатър и овален "Тематичен площад на музиката" в непосредствена близост до зала "България". Под централния площад се препоръчва да бъде изграден, извън обхвата на проекта, подземен паркинг на две нива за 280 коли с достъп от ул. "Княз Александър I" и изход ул. "Дякон Игнатий", без да бъде засегната високата дървесна растителност, нито основите на бившия мавзолей. В тях има запазени съществуващи помещения под нивото на земята и те евентуално биха могли да бъдат използвани за помещаването на бъдещ музеен комплекс. Проектът предвижда създаването на пешеходен площад с правоъгълен растер, изпълнен от гранит и травертин, както и вписването в него на декоративен елемент, подчертаващ входа на парламента. Правоъгълното пространство на площада се оформя чрез засаждането на втори ред дървета от изток, а под него вече съществува проект за разполагането на подземен ведомствен паркинг за народните представители.
 
Триъгълният площад "Николай Гяуров"
Паркингът в северната част на площада около ул. "Московска" ще бъде запазен, но реструктуриран и оптимизиран, за да се съхранят максимален брой паркоместа на минимална площ. В южната част се създава триъгълен пешеходен площад с правоъгълен растер, изпълнен от гранит и травертин, с изящни декоративни елементи, три малки фонтана, както и статуите Николай Гяуров, Борис Христов и Фьодор Шаляпин. Близостта до Националната опера го прави идеалното място за "Тематичен площад на операта", където ще могат да се организират чествания и културни мероприятия.
Организацията на автомобилното движение в зоната не се променя. Предлага се създаването на единична велоалея със забавена скорост от площад "Николай Гяуров" през "Московска" и по цялата дължина  на ул. "Княз Александър I".
Пешеходните площади и алеи ще бъдат изпълнени от дълготрайни естествени материали - светлобежов гранит с лека фактура и теракот с блед керемиденочервен цвят, композирани в характерния за София правоъгълен растер (7.50 м). Елементите на градско обзавеждане са в традиционния за столицата класически стил, като детайлите са изчистени и имат съвременно звучене.
 
ДЗЗД "Форум Консултанти"
предлагат изграждането на подземен паркинг в пространството между Националната художествена галерия и бившия Партиен дом. Между двете сгради ще има и водно огледало с амфитеатрални клоцове, както още един площад – т.нар. площад "Парламент". Срещу някогашния царски дворец проектантите предвиждат изграждането на площад "Национална художествена галерия", където ще бъдат провеждани празнични събития. В близост ще се намира и изложбено мултиплекс пространство, а пред Народния театър ще има открита сцена за провеждане на концерти.
 
Група "Център"
предлагат нивото на площада пред главния вход на Националната художествена галерия да се повдигне с 95 см, като наклонът към Градската градина и източното направление на бул. "Цар Освободител" е 1%. На запад нивото пада с 2.5%, за да достигне сегашното си ниво в зоната при бившия Партиен дом. Настилката на пл. "Батенберг" е предвидена да бъде от сиви гранитни плочи, подредени в ортогонален растер. Площадът се превръща в пешеходна зона, с което връзката между Градската градина и Националната художествена галерия се възстановява. Проектът предвижда и пробиване на централния тракт на сградата на БАН към Природонаучния музей, който би могъл да се превърне в преходен атриум-пасаж и да служи като главен вход към музея.
Градината при Руската църква се свързва с Царската градина посредством атриум-пасаж. Градината е трансформирана, като са запазени дървесните видове и е реориентирана диагонално към градината "Кристал", като се запазва визуална връзка с катедралата "Александър Невски".
Предложението на Група "Център" предвижда на мястото на бившия мавзолей да се изгради водно огледало, а под него да бъде изграден Музей на жертвите на комунизма. Вход към музея ще бъде през процепа на водното огледало и ще създава илюзия, че посетителите изчезват под водата.
Пред БАН пък е предвидено обособяването на пространство за съвременно изкуство и инсталации.
Бул. "Цар Освободител" се оформя като споделено пространство за пешеходци и автомобили.
 
Концепцията на "БулАрх" ЕООД
предвижда изграждането на входна порта към площад "Княз Александър І", а на самия площад пред някогашния дворец ще бъдат поставени пилони за знамена и паметник на Хан Аспарух. Пространството, заемано някога от мавзолея, ще бъде преустроено в зимни градини. За пространството около Руската църква проектантите предлагат възстановяването на кафенето "Цар Освободител" като литературен клуб и музей.
 
Град на две нива в идеята на ЯРД БГ ЕООД
Концепцията за град на две нива на ЯРД EООД предвижда прорези от един или два етажа, които да се превърнат във вторични пешеходни нива под комуникацията.
"В случая с градове с богато археологическо наследство като СЕРДИКА – СРЕДЕЦ - СОФИЯ те дават шанс не само да се запазят ярки фрагменти от сгради и улици, но и да се разкрият и да се даде нов живот на отделни артефакти, чрез които това главно ниво (вместо утилитарни подлези и подземни музеи) да стане привлекателно и наситено и с обществен живот пространство за галерии, магазини и заведения.
По метода на интерполация се потърсиха вероятни продължения на подземните нива на всички съседни сгради. Естествено най-важни са тези, усвоени за обществени функции – криптата на храм "Св. Александър Невски" и на храм "Св. София", на Царския дворец и двата парламента, на Военния клуб и на много други", обясняват архитектите от колектива на ЯРД БГ ЕООД.
 Тунелите за градска комуникация са с височина около и над 7 метра. Задължително захранват около тях двуетажни гаражи, а при геоложки възможности етажите стават три и четири в оптимален вариант. Прeдвидени са междинни нива, при които достъпът до първи и трети етаж е с междинни рампи, спестяващи сложни и скъпи отделни рампи. Гаражите с две успоредни зали освен междинни рампи се решават и с инсталационните тунели, осигуряващи достъпа до тях.
Моделирането на порталите и отворите - перистили към подземните нива, включват междинни нива и корита за озеленяване.

Изграждането на подземен тунел под цялото протежение на бул. "Цар Освободител".
Част от тунела в зоната от ул. "Георги С. Раковски" до бул. "Васил Левски" навлиза в териториалния обхват на Зона 3. Целта на тунелите е облекчаване на автомобилното движението по булевардите. Предвидено е бул. "Цар Освободител" да се превърне основно в пешеходна зона с режим на пропускателност за автомобилното движение. От тунелa в обхвата на Зона 3 е предвидена връзка с предвидените за изграждане подземни паркинги и магазини. В градината пред Народния театър "Иван Вазов" са предвидени допълнителни зелени площи и водни ефекти. Предвидена е смяна на настилките.
Под предвидения тунел е предвиден инсталационен колектор за всички инсталации. Всички ВиК инсталации, засегнати от предвидения тунел, ще се подменят и ще се изместят в инсталационния колектор. Водоснабдяването на предвидените в подземно ниво магазини, паркинги и предвидените водни ефекти в градината пред Народния театър ще се осъществи от градската водопроводна мрежа.
 
Площад "Княз Александър І Батенберг"
Данните за останки от археологически обекти са от първите кадастри и от всички публикувани археологически разкопки.
"Важни са останките от Твърдината – средновековната крепост, източно от стените на Сердика. Тя граничи с антична крепостна стена, широка над 2 м, и Античния театър, прераснал в амфитеатър-арена през І век, Купната зад двореца . Запазен е подземният тунел, свързващ сутерена и вероятно кухнята е била опряна до южната крепостна стена на Твърдината", обясняват проектантите и допълват, че най- важни са останките от  Часовниковата кула - Сахат куле, която по акварела на Обербауер е била най красивата в България. Запазени са основите на Гвардейската караулка на двореца. Голяма площ и обем има запазеният сутерен на мавзолея - над 1200 кв.м. На запад е запазен сутеренът на Юнионпалас – най красивият хотел на София от 1922 г., пощаден от бомбите. В този хотел са работили и проектантите на Партийния дом с автор арх. Никола Юруков.
През 1953 г. е разрушен и хотелът, за да минават на военните паради три реда танкове.
Една от причините за близостта на 8-етажен хотел до Археологическия музей - Буюк джамия, вероятно е тя да не доминира в околното пространство. Възможността да се използват не само фрагменти от основи, но и цели сутерени като този на мавзолея ще се докаже при археологически сондажи при започване на строителството.
 
Тунел под ул. "Раковски" с трите пиацети около него
Предвиден е по план МУСМАН от 1938 г.
"Само за пет години след това всички новопостроени сгради от бул. "Дондуков" до ул."Московска" са реализирани. Следователно е време и тунелът да бъде реализиран. Това можеше де стане преди няколко години, ако метрото бе минало под ул. "Московска", категорични са още проектантите от ЯРД БГ ЕООД и допълват, че трябва да се намери равновесие между археология и съвременна полза от тунела и тяхното логично съчетаване. Този тунел би могъл да оптимизира подходите към необходимите подземни паркинги и гаражи. Освен разширяване и обединяване на трите пиацети подземните пешеходни тротоари 3 м по-високо от автодвижението ще свържат Националната опера със задните сгради на ДНА, Театъра на армията и други културни обекти по ул. "Раковски", "Аксаков" ипешеходната зона по ул. "Шести септември". За това ще спомогнат и сутерените, които чрез нея ще предложат допълнителни бутици, кафенета, галерии.
http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2214348

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Новият облик на "Пъпа на София"
« Reply #79 on: 09.07.2014, 21:14:11 »
Наложи ми се да се захвана с едно есе относно обновлението на централната градска част за университета и попаднах на следната статия:
http://www.jilishta.com/news/%D0%BE%D0%B1%D1%8F%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D0%B7%D1%83%D0%BB%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BE%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BE%D0%B1/
Какво означава мотриса тип совалка, както е написано в описанието на проекта за "Граф Игнатиев"? Това някаква специална мотриса ли е или са я нарекли така просто защото предвиждат да се движи по кратък маршрут?

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!