Author Topic: Идеи за бъдещо развитие на метрото  (Read 523787 times)

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1440 on: 05.02.2013, 14:04:11 »
Ето "генералната схема", по която би трябвало да се развива софийският метрополитен, виждайки разположението на станциите по ринга, човек да се чуди метро ли ще се движи по трасето или маршрутка:


Къде по света има град с 1,5М население и с рингов метродиаметър в подобен радиус?
« Last Edit: 05.02.2013, 14:16:21 by blagun »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1441 on: 05.02.2013, 14:08:31 »
Нищо противоречиво не виждам.
Не се "плюят" прекачванията по принцип, а натоварването върху двете трансферни станции Сердика 1 и 2. Проблемът не е в броя на прекачванията, а в мястото на извършването им. Предложената кръгово-радиална схема дава именно възможност прекачванията да се осъществяват в повече точки, което би разтоварило Сердиките
То където и да прекараш 10 метродиаметъра, ще е добре. Въпросът е, че възможностите за финансиране не са безкрайни. И далеч по-богати градове не строят километри ново метротрасе на година. Затова са и общите части на диаметрите, пресуканицата в Овча купел. Тук трябва да се гони някакъв баланс качество/разходи. Примерно по-адекватна връзка Сердика 1-2 нямаше да е кой знае какъв голям разход и наистина е сериозна грешка икономията точно от това перо. Както и от дължината на метростанциите.
Но куцата връзка не е аргумент да се строят нови трансферни станции и километри ново трасе.
А предложението за кръгова линия по вътрешния ринг не е сериозно. Сравнението с Москва, която е по-голяма от цяла България, не е подходящо. Ако се търси кръг или част от кръг, той трябва да е далеч по-навън.
« Last Edit: 05.02.2013, 15:04:35 by blagun »

Offline Дженгала

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1442 on: 15.03.2013, 15:07:09 »
ЗА ГРАДСКАТА ЖЕЛЕЗНИЦА

Днес за първи път се наложи да ползвам влак като градска железница в София и искам да споделя някои впечатления и да изкажа мнението си за градската железница.

Вчера сутринта и тази сутрин имах задачи в кв.Горна баня в района на Ортопедията. А работя много по на север - до ул.Щросмайер и Кукуш. Вчера сутринта се придвижвах с градския транспорт - първо с А73 и после с ТМ11. От заминаването до пристигането в офиса ми отне цели 65минути! /над 1час!!!/, а тази сутрин реших да пробвам с влак от гара Горна баня до гара Захарна фабрика и познайте - отне ми двойно по-малко време - само 30мин.

Но има две причини, за да намаля времето толкова ефективно с влак спрямо градския транспорт:
1) само по тази линия /Перник-София/ влаковете се движат сравнително начесто в пиков час /сутрин от 7 до 9ч пристигат на Централната гара 6 влака от Перник/
2) избраната дестинация /Горна баня - Захарна фабрика/ лежи само на една линия /на един лъч от Централна гара/ и не се налага прехвърляне на друг влак.

След това пътуване искам да изкажа мнението си, че си е голямо престъпление в София при наличието на 4 лъча от Централна гара /към Искър, Илиянци, Волуяк и Горна баня/ да липсва градска железница! А през 2015, живот и здраве, при наличието на жп спирка над първия метродиаметър в Дружба/МС 21/, ще е направо безумно да няма градска железница!
Според мен напълно е достатъчно в пиковите часове през работната седмица по 4-те лъча влаковете да се движат през ~20мин, но също е много важна организацията и схемата.

Например на Централната гара има ли такъв перон с два коловоза/не глухи/, където коловозното й развитие позволява да пристигат и заминават влакове на тези два коловоза от двете страни на перона по 4-те направления безпроблемно /3 - запад и 1 - изток/?

Питам, защото ако има такъв перон, това много ще улесни работата:

Например ако има един влак от Елин Пелин за Драгоман, както и един от Перник за Лакатник /на Дезиро, за да може да смени бързо машиниста кабината си/, двата влака да се срещнат по едно и също време на перона и престоят им да е макс 5минути - тъкмо да се прехвърлят пътницице между двата влака.

Сигурен съм, че при наличието на сегашния оскъден подвижен състав, обединение на пътническите влакове и да преминават през Централната гара с престой не повече от 5мин от един лъч към друг с корекции в разписанията, подобряване на условията за достъп до някои от гарите/спирките в района на София, т.е. с малко средства и усилия може да имаме читава градска железница в пиковите часове.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1443 on: 16.03.2013, 15:56:04 »
Разсъжденията ти са много правилни, но в този форум и по принцип в България няма да срещнеш много привърженици на градските железници. Темата е обсъждана и преди във форума - например в тази тема или в настоящата малко по-назад.

Защо това е така има според мен няколко причини - в момента железопътния транспорт в България просто няма добро име. Няма и политическа воля имиджа му да се подобри, а няма и пари едновременно да се строи метро и да се инвестира в градските гари в София. Инвестициите в наземна жп инфраструктура са в пъти по-малки от строенето на подземна такава, но сега просто е престижно да имаме метро, а и положението по инфрата из страната е толкова плачевно, че НКЖИ просто скоро няма да задвижи жп възел София. Така че в следващите 10-15 години крайградските части ще разчитат основно на автобуси през час-два и съответно времепътувания от порядъка на час и половина и нагоре.

Иначе Централна гара има всички предпоставки за една възлова гара с тактов транспорт в 4 направления, защото е строена като преходна гара в началото на миналия век. Нашите предци са били далновидни и са предложили гара с два вход/изхода в тогавашния край на града, а не terminus гара в района на бул. Дондуков, както е било модерно да се строи тогава. Сега след 100 години нямаме нужда от стотици милиони за да местим гарата или да строим тунели през града, както се случва това в Щутгарт например, а само от лифтинг на приемното здание и модерна сигнализация, за да се въведе гъст такт в рамките на града. Терените са си държавна собственост и освен частична модернизация и малко организация друго не е необходимо. Но май скоро няма да видим развитие в тази посока.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1444 on: 16.03.2013, 18:31:38 »
Разсъжденията ти са много правилни, но в този форум и по принцип в България няма да срещнеш много привърженици на градските железници[/color]. Темата е обсъждана и преди във форума - например в тази тема или в настоящата малко по-назад.
.....



В тази част никак не си прав!
Част от материалите, които са цитирани във форума са правени от колеги от форума и от мен. За да се осъществи една идея обаче трябва концепция и инвеститор. Такива в момента няма!

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2271
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1445 on: 16.03.2013, 22:15:00 »
Koлегата е постнал и в другия форум същото мнение и аз ще си позволя да направя копи-пейст на това защо мисля че няма да се намери инвеститор нито да се реализира успешно идеята.

1. Повечето гари са строени едно време в нищото и сега няма никакви комуникации от/към тях. Дори и да избереш градската железница после за да се придвижиш към крайната си точка ти трябва друг транспорт а там вече идва интересното. Само кратък поглед към какво ходи до гарите:

 Обеля - а81 интервал на движение 30+ минути и не е целодневен.

 Север - тм 19 със същия интервал на движение и подвижен състав в плачевно състояние.

 Захарна Фабрика - а77 не знам точен интервал ама нараядко е, не е ок за голям пътникопоток.

 Илиянци - нищо. Даже и тротоар няма ако се съди по Стрийт Вю

 Надежда - нищо. В близост е метрото но ако някой така или иначе ще ходи до метрото по-добре да не се качва на влак.

 Горна Баня - 260 може би една от малкото адекватно обслужени гари но и тук спирката не е в близост до гарата а нагоре из квартала.

 Искър и Подуяне - идеално обслужени, би трябвало всички гари да са така ако се направи градска железница.

 Владая - нищо.

 За останалите не знам,нека който е ходил и знае да каже.

 2.На някои като Искър,Илиянци или Север си е направо опасно да припариш я момента камо ли да ги ползваш всекидневно.

 3. Cкоростта на влаковете в самите гари е изключително ниска - и за това трябва да се помисли. И все пак синхронизацията ще е трудна при положение че в момента БДЖ "за по-сигурно" разминават влакове движещи се между Захарна Фабрика и Централна Гара в противоположни посоки на Захарна фабрика въпреки че междугарието е двупътно.

 4.Друг проблем е че на места все още сме на бариери и се налага да се спира движението - София-Владая има 2 такива прелеза и двата се ползват от Градски Транспорт. Ако минава често градска железница оттам прелезите ще трябва да са постоянно затворени.

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1446 on: 16.03.2013, 22:47:50 »

Инвестициите в наземна жп инфраструктура са в пъти по-малки от строенето на подземна такава, но сега просто е престижно да имаме метро, а и положението по инфрата из страната е толкова плачевно, че НКЖИ просто скоро ...

Престижно? Аз бих го нарекъл крайно необходимо!
« Last Edit: 17.03.2013, 08:10:09 by Stahlgewitter »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1447 on: 18.03.2013, 12:47:21 »
Преди да говорим за толкова мощен транспорт, трябва да изстискаме всичко от наличната инфраструктура. А реалната действителност е, че перничани и банкянчани предпочитат автобусния пред жп-транспорта. За какви градски железници говорим, след като нямаме и най-малките удобства, като:
1. Крайградските влакове в посоки Перник/Банкя/Волуяк/Илиенци да тръгват от новата пресечна точка в Дружба с Метролиния 1. За съжаление там се предвижда жп спирчица, а не гара, която може да е истински пътнически терминал.
2. В неясното бъдеще е новата гара Обеля и прилежащата и метростанция.
3. В мъгла потъна и връзката на пернишката линия с Метролиния 1 на Западен парк или Вардар.

Тук въпроса за прелезите и еднопътните трасета въобще не го споменавам - на територията на града не трябва да има подобни неща.
« Last Edit: 18.03.2013, 15:23:07 by blagun »

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1448 on: 19.03.2013, 03:41:27 »
Тук въпроса за прелезите и еднопътните трасета въобще не го споменавам - на територията на града не трябва да има подобни неща.

Няма никакъв проблем да има и еднопътни трасета, и прелези на едно ниво и едновременно с това гъст такт от 10-15 мин. Ето едно такова трасе на С-бана в Цюрих - по него има двупосочно движение всеки 15 минути във всяка посока. Ето прелез на много натоварен булевард в Берлин с пресичане на едно ниво с двуколовозно трасе на С-бан с такт 10 минути във всяка посока. Ето пример за еднопътно трасе също в Берлин на С-бан с такт 10 минути във всяка посока. Преди да строим идеалната градска железница с мостове и естакади може да помислим и по сега съществуващата инфраструктура да се пусне тактов транспорт на 30 минути което е предостатъчно за София. И без изброените нови гари пак може да се организира влаковете на не свършват на Централна гара, а да са транзитни с което ще се постигне необходимия ефект. А по въпроса с предпочитанията на пътниците мога само да предположа, че ако цената на автобусите до крайните квартали беше реална, а не изфантазираното от Центъра за градска мобилност левче и ако контрола по тези линии беше железен за да е невъзможно пътуването гратис, то сигурно мнозина ще се прехвърлят на влака, който между другото предлага изгодни цени за крайградската зона.
« Last Edit: 19.03.2013, 04:01:57 by sofianec »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1449 on: 19.03.2013, 08:49:53 »
Аз съм си мислел за идея, да се построи нова околовръстна ж.п.линия. От гара Искър, през Дружба, Младост и бизнеспарка, оттам малко над околовръството покрай Симеоново, Драгалевци, Бояна, тунелно преминаване под Горнобански път, и оттам да се върже със сегашната 5-та линия за Перник около моста на околовръстното. Влаковете за Перник да правят този кръг. Това нещо обаче си трябва сериозно финансиране и реорганизация, място има, сервитута на една ж.п.линия е не повече от около 3-3.50 метра.

Друг вариант е, да се възстанови старата околовръстна ж.п.линия до гара Пионер и влаковете от Перник да отиват до там. Така също ще има много удобни връзки с метрото, с южните квартали, а това е лесно осъществимо, защото релсите все още се пазят. И без това сега мястото пустее и тъне в бурени, поне да се използва рационално.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1450 on: 19.03.2013, 09:12:39 »
Е то допреди няколко месеца извадиха старото трасе, ти сега искаш ново да се строи.....няма как да стане. По-скоро да се мисли как да може да се облагородят районите около сега съществуващите гари, и да се помисли за по-сериозен довозващ транспорт.

Ес-бан-а може да се организира по два начина - или крайградска железница, която да ходи до Дупница, Копривщица, Своге и тн дори, но с няколко спирки в София само - пример се сещам за Ес-бана в Хановер, който в самия Хановер има само 2-3 спирки, затова пък ходи чак до Падерборн/Хилдесхайм/Целе, а те са на 100км отдалечени.

Или другият пример е Ес-бана в Хамбург - той пък има безброй много спирки в самия град, даже според мен са досадно много, но не излиза на повече от 20 км извън града. Така той се явява на практика второ метро, само че собственост на Дойче Бан.

Лично на мен първият вариант повече ми допада.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1451 on: 19.03.2013, 12:29:06 »
Зависи градската конгломерация как изглежда. В Софийската котловина населението е концентрирано по някои направления, а наоколо са планини, така че нямаме ситуацията в Хановер-Падеборн-Целе, където Хановер е окономическия център на областта. Другият фактор е каква част от населението на околните населени места работи в големия град и съответно има нужда от предвижване до него и обратно всеки работен ден. Само такъв пътникопоток би дал икономически смисъл на една система на градска железница. За мен основните направления Перник-София, Банкя-София, Драгоман-София, Своге-София могат да се обединят и удължат до гара Елин Пелин. Ако има влак на всеки час по всяко направление в града се получава такт от 15 минути и се обслужват източните квартали. Заедно с метрото би се получила много добра схема.

Околовръстната линия можем да я забравим мисля. Бойко и тури кръста и там терените вече са обещани. Южната част на София ще трябва да разчита на бъдещото разширение на метрото, което ще се случи в някое далечно бъдеще.
« Last Edit: 19.03.2013, 12:30:49 by sofianec »

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4651
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1452 on: 19.03.2013, 12:40:26 »
Трябва да се направи една статистика през кой вход на София влизат / излизат в пиковите часове най-много коли. Предполагам, че Борис ще води в класирането, така че явно в тази част трябва да има адекватно довозване. После и за другите части така.

Отделно че този ес-бан трябва да се мисли за голямо натоварване! Да не се получи като чисто новото метро, което вече е на ръба на капацитетите си, а тепърва идва Дружба и Бизнеспарка. Лошото планиране може да убие и най-добрата идея.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1453 on: 19.03.2013, 14:19:58 »
Трябва да се направи една статистика през кой вход на София влизат / излизат в пиковите часове най-много коли.

Отделно че този ес-бан трябва да се мисли за голямо натоварване! Да не се получи като чисто новото метро, което вече е на ръба на капацитетите си, а тепърва идва Дружба и Бизнеспарка. Лошото планиране може да убие и най-добрата идея.

Това, че не всеки автомобилист се вози на метро го видяхме най-късно с откриването на буферните паркинги. А за капацитета - тук е голямото предимство на градската железница пред метрото - капацитета и може да се напасва много по-гъвкаво и с по-малко средства на реалния пътникопоток.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1187
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1454 on: 19.03.2013, 15:36:06 »
Зависи градската конгломерация как изглежда. В Софийската котловина населението е концентрирано по някои направления, а наоколо са планини, така че нямаме ситуацията в Хановер-Падеборн-Целе, където Хановер е окономическия център на областта. Другият фактор е каква част от населението на околните населени места работи в големия град и съответно има нужда от предвижване до него и обратно всеки работен ден. Само такъв пътникопоток би дал икономически смисъл на една система на градска железница. За мен основните направления Перник-София, Банкя-София, Драгоман-София, Своге-София могат да се обединят и удължат до гара Елин Пелин. Ако има влак на всеки час по всяко направление в града се получава такт от 15 минути и се обслужват източните квартали. Заедно с метрото би се получила много добра схема.

 
Точно така. Не може да става сравнение с големи градове по света. Около София единственият по-голям град е Перник. Затова и точно в това направление крайградската железница съществува, има нужда от оптимизиране и развитие в близките години.
Всъщност и до момента, макар и недостатъчно, БДЖ е поддържало пътнически влакове по съществуващите ж.п. линии към София. Но населените места около София не генерират особено голям пътникопоток. Това е така и за Драгоман-София, и за Своге-София, дори май е Мездра-София.
Движение на влакове само до Елин Пелин едва ли е оправдано. Елин Пелин е около 10 хил. Сега крайградските пътнически влакове в това направление като че ли са до Ихтиман, дори до Костенец.
Какво да се прави - това са даденостите на т.нар. Софийска агломерация.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1455 on: 19.03.2013, 15:42:58 »
Своге и дефилето също генерират много голям пътникопоток. Перник си има и две шосета до София, а дефилето само едно, което не може да конкурира влака.

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 810
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1456 on: 19.03.2013, 18:56:51 »
В първия пост на темата има примерни схеми на такава железница. Перник, Своге и др. също са включени в предлаганата мрежа.

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1145
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1457 on: 19.03.2013, 21:08:57 »
Точно така. Не може да става сравнение с големи градове по света. Около София единственият по-голям град е Перник. Затова и точно в това направление крайградската железница съществува, има нужда от оптимизиране и развитие в близките години.

С-бана в Цюрих обслужва град от 300 хил. и околните села са по-малки и от Елин Пелин. Вярно, че е Швейцария, но селата имат на всеки 15 мин. влак до централната гара. Ако Перник получи на всеки 30 минути пътнически влак и Своге на всеки 45 минути или час и има възможност с тях да се пътува директно до новите бизнес зони около летището и Бизнес парка (с прекачване в метрото) мисля че пътникопоток ще има. Сега Перник има бърза автомобилна връзка със западните части на София с магистралата, но основните бизнес зони се оформят в източните квартали и ще се появи нужда от трансфер на пътници по това направление. Най-логично е това да става с влак.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1458 on: 19.03.2013, 22:16:02 »
Перник и Радомир са доста перспективни. Вместо да се презаселва южна София, Перник и Радомир са си с перфектно местоположение, до планината, и то на южни склонове с отлично ослънчаване. Мисля, че една скоростна линия, с редовно движение, и максимално времепътуване около 35 мин. от Радомир и 20-25 от Перник ще направи тези места много привлекателни за живеене и инвестиции. Сега и двата града са съвсем близо до София, но пътуването отнема доста време за ежедневни трудови пътувания.

Елин Пелин е слаба работа, там се качват малко хора, въпреки че пътуването е доста бързо, а влакове също има доста. Причината е, посочената, едно че града е малък(къде е 10 000 Елин Пелин, къде е около 80 000 Перник и около 15 000-ден Радомир), второ че гарата се намира доста далеч от града, а май вече я няма и градската линия от града до гарата.
« Last Edit: 19.03.2013, 22:24:29 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1459 on: 19.03.2013, 23:20:17 »
Перник и Радомир са доста перспективни. Вместо да се презаселва южна София, Перник и Радомир са си с перфектно местоположение, до планината, и то на южни склонове с отлично ослънчаване. Мисля, че една скоростна линия, с редовно движение, и максимално времепътуване около 35 мин. от Радомир и 20-25 от Перник ще направи тези места много привлекателни за живеене и инвестиции. Сега и двата града са съвсем близо до София, но пътуването отнема доста време за ежедневни трудови пътувания.
Радомир перспективен?! Единствената перспектива, която виждам пред него е сигурно обезлюдяване. Не знам дали ти е направило впечатление колко типичен пример за умрял от скръб град е Радомир. Идеята към града да потекат инвестиции и желаещи да живеят там ми се струва повече от утопична. Една ЖП линия до София не може да промени този факт.