Author Topic: Идеи за бъдещо развитие на метрото  (Read 255966 times)

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2187
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1680 on: 06.02.2019, 16:23:13 »
Не е под целия, Перловска река се включва от юг при разклонението с Пенчо Славейков и е покрита до кръстовището с Черни връх, само този малък участък от булеварда.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5136
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1681 on: 06.02.2019, 18:36:28 »
ТМ7 е достатъчен за бул. България -  достатъчно е да се ремонтира качествено останалата част от трасето, евентуално  да се премахнат някои пресичания и да се обособи това по Христо Ботев, надали в близките десетилетия ще има пътникопоток за метро. :rolleyes: Възможно е превръщането на ТМ7 в пълноценен скоростен трамвай със сравнително малки разходи. :rolleyes:

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14094
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1682 on: 06.02.2019, 22:14:54 »
Не е под целия, Перловска река се включва от юг при разклонението с Пенчо Славейков и е покрита до кръстовището с Черни връх, само този малък участък от булеварда.
E хубаво, Боянска река е и се включва от Ручей. Името едва ли е от значение за дискусията. Ако някога има разклонение на метрото, то ще е под Дойран, а не под България.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 586
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1683 on: 07.02.2019, 09:37:25 »
В големите градове по света няма А1, Тм1, Тб1 и М1, ами линия 1. В случай че линията е прекъсната за ремонт, се пускат автобуси или други заместващи средства със същите номера.
Това не е напълно вярно. При нас ще е трудно възприемането на нова номерация, защото предполага значително разместване при автобусите (ако се следва концепцията на схемата).

Иначе има интересни маршрути в схемата и дано видим (полу)кръгов трамвай в близко бъдеще.

Тази номерация как се прилага спрямо метрото? Метродиаметрите не могат да носят номера като 212 или 87. Дори да приемем номера 1,2,3 за метрото, а 4 да е за трамвай или тролей, и се появи четвърти метродиаметър, какво правим, след като номер 4 вече е резервиран за друг вид транспорт? Затова метрото няма начин да се интегрира в номерацията на ГТ докато с номерата на автобуси, тролейбуси и трамваи може да се жонглира.
Иначе, схемата на Физик е доста интересна. Само че ТМ7 е изобразен с непълния си маршрут, но може би идеята беше за автономни трасета. Южната част на кръговата линия е съзвучна с моята идея. Дори си мисля че крайната спирка може да е обръщалото в Гео Милев, а не Арена Армеец. Трамваят до Зимния дворец може да се удължи и до ж.к. Малинова долина. От схемата виждам също че може да се образува трамвайна връзка НДК-Студентски град, която може да стане конкурент на метрото до Студентския.

Ако се появи МД4, със сигурност ще мине през южната част на града. Какво мислите за метро под бул.България?

Преди да отговоря на въпросите искам да вкарам едно важно уточнение. Всички тези промени, предложени в схемата ще имат много по-голямо транспортно значение при въвеждане на нова почасова система за таксуване, при която прехвърлянето от една на друга линия на ГТ не се санкционира (таксува отделно)!!!!!

Започвам едно по едно. Номерата не са задължителни и за метрото, разбира се, но тъй като номерираме диаметрите, това може би е най-удачния вариант. Номерата на скоростните трамваи могат да започват и с 1 отпред (5тицата да стане 15, 7цата да стане 17). Това, разбира се, е въпрос на концепция, а не на конкретни номера в момента.

Относно 7цата. В момента от НДК тя практически напълно се припокрива като маршрут с М2. Затова намирам за смислено създаването на една крайна спирка някъде до Аптека,  над метростанциите на НДК, за да се гарантира бърз трансфер. Тази крайна спирка не може да бъде изпълнена като ухо (няма нужда да обяснявам защо), но може да бъде реализирана като бретел (както е в момента метростанцията на летището). Разбира се това включва пенделни трамваи, но и довършване на скоростното трасе по България. Тази линия и без това е най-натоварена в южния си участък.

За 5цата според мен е необходимо едно ново колело, по-близо до метростанция Сердика. Как да бъде реализирано - варианти много! Дали колело около Св. Неделя (такова е имало преди), дали трамвайно трасе по Стамболийски до Възраждане, дали по Тодор Александров. Тук дискусии и вариации много. Целта обаче е скъсяване на дистациите.

Полу-кръговата мисля че е ясна и естествено че може да се завърши и на Гео Милев.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5136
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1684 on: 07.02.2019, 11:13:01 »
Трасе по Стамболийски не е особено удачно решение - добавя се още една редовна трамвайна линия по натоварения Ботев в участъка между Възраждане и Македония и се затруднява още повече движението. Около Света Неделя има предостатъчно място за колело. :rolleyes: По Тодор Александров се получава същият проблем. :rolleyes:

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1685 on: 07.02.2019, 18:38:05 »
Да се надяваме ТМ7 да се оптимизира в скоро време. В момента от НДК до Билла/България Мол най-малко 12 минути. За сравнение - от МС Люлин до Сердика са само 9 минути с метрото. Ако се направи по-бърза линия, съвсем спокойно може да се направи последната спирка и на НДК. За ТМ5 не мисля че е чак толкова наложително да се удължава, Съдебната палата е достатъчно близо до МС Сердика. Ако трябва да стане част от мрежата на скоростния транспорт, пак трябва да се реорганизира цялото му трасе. Дори да няма пряка връзка с МС Сердика, ще има такава на Красно село.
Имаше една идея за скоростен трамвай от Княжево до Ботевградско с подземно трасе между Македония и Паметника Левски с подземни спирки на Солнуска, Раковска и СУ (от страната на Художествената академия), но беше замислено като алтернатива на сегашния МД3.

Някакви идеи за МД4?

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 586
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1686 on: 10.02.2019, 22:11:03 »
Да се надяваме ТМ7 да се оптимизира в скоро време. В момента от НДК до Билла/България Мол най-малко 12 минути. За сравнение - от МС Люлин до Сердика са само 9 минути с метрото. Ако се направи по-бърза линия, съвсем спокойно може да се направи последната спирка и на НДК. За ТМ5 не мисля че е чак толкова наложително да се удължава, Съдебната палата е достатъчно близо до МС Сердика. Ако трябва да стане част от мрежата на скоростния транспорт, пак трябва да се реорганизира цялото му трасе. Дори да няма пряка връзка с МС Сердика, ще има такава на Красно село.
Имаше една идея за скоростен трамвай от Княжево до Ботевградско с подземно трасе между Македония и Паметника Левски с подземни спирки на Солнуска, Раковска и СУ (от страната на Художествената академия), но беше замислено като алтернатива на сегашния МД3.

Някакви идеи за МД4?

За 5цата не съм съгласен. От обръщалото на Съдебна палата до Сердика трябва да се пресече бул. Стамболийски, където се чака светофар. Разстоянието до най-близкия вход на ул. Княз Борис е 250 метра по изключително тесен и неудобен тротуар. За сравнение, от около Св. Неделя разстоянието е около 100 метра.

Според мен за да се постигне интермодалност на градския транспорт, намаляването на разстоянията и безконфликтното прекачване са ключови. В момента ключови спирки като Орлов мост на наземния транспорт и Университета на М1, както и спирките наземен транспорт/метро/автогара/жп гара на централната гара не са оптимални. Площада пред Централна Гара, пред централния ѝ вход, там където сега се нареждат такситата, може да е една перфектна спирка/обръщало и за трамваите и за автобусите.

Наличието на такива бързи прекачвания, както и на нова система за таксуване спрямо време, а не брой пътувания ще осигурят:
- по-бърза транспортна услуга за гражданите
- интегриране на вече съществуващите инфраструктурни мрежи в една по-ергономична система
- разграничаване на ГТ от останалия трафик
- поставяне на приоритет върху пътника, а не върху инфраструктурата и възможностите на превозните средства.

В момента софийската инфраструктура е толкова хаотична защото въпросите към нея се поставят така: "Откъде е най-удобно да мине автобуса?", а не "Къде ще бъде най-удобно за пътника да се качи на автобуса?"

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1687 on: 15.02.2019, 14:55:27 »


За 5цата не съм съгласен. От обръщалото на Съдебна палата до Сердика трябва да се пресече бул. Стамболийски, където се чака светофар. Разстоянието до най-близкия вход на ул. Княз Борис е 250 метра по изключително тесен и неудобен тротуар. За сравнение, от около Св. Неделя разстоянието е около 100 метра.

Според мен за да се постигне интермодалност на градския транспорт, намаляването на разстоянията и безконфликтното прекачване са ключови. В момента ключови спирки като Орлов мост на наземния транспорт и Университета на М1, както и спирките наземен транспорт/метро/автогара/жп гара на централната гара не са оптимални. Площада пред Централна Гара, пред централния ѝ вход, там където сега се нареждат такситата, може да е една перфектна спирка/обръщало и за трамваите и за автобусите.

Така е, безконфликтно преминаване и прекачване преди всичко. От това което си визуализирал мога да предложа да се обособят скоростни трамвайни линии СТ:

СТ1 НДК-бул.България-Манастирски ливади
СТ2 МС Сердика-Цар Борис III-Княжево
СТ3 Захарна фабрика-Красна поляна-бул.Овча купел-Каблешков-Кутев-Г.М.Димитров-Арена Армеец-обръщалото на Гео Милев
СТ4 НДК-бул.България-Каблешков-Кутев-Г.М.Димитров-Акад.Ст.Младенов-Студ.град-Малинова долина

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1688 on: 29.04.2019, 19:15:40 »
Напълно съм съгласен. Докато бул.Гео Милев и жк.Слатина определено имат нужда от метро, Цариградско определено е безумие. Кой ще пътува от Орлов мост до Дъ Мол през Слатина? Не само автобусите, но и тролеите ще стигнат по-бързо.
Твоите думи ме накараха да се замисля и си представих нещо повече: самостоятелна линия Студентски град-Младост 4-Дружба-Летището, която би могла да покрие и Разклона, което би свършило работа и на района около Дъ Мол - пешеходна достъпност.
Във връзка със сегашните реалности обаче, по-добре да се направи разклонение само до ул.Слатинска или бул.Шипченски проход, а вместо останалите станции да се кандидатства за другото разклонение, което да покрие Бъкстон и евентуално Бояна...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12823
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1689 on: 29.04.2019, 22:50:27 »
Според мен и линия по бул.България е безсмислена при положение че има автономно трамвайно трасе, също и такава до Дъ Мол, при все че има сума ти автобусни бързи линии по Цариградско. За Слатина според мен проблема може да се реши много по-лесно, като се прокара трамвай подземно под Иван Асен до Орлов мост и там да има трансферна станция, както и да се обособи трасето по Шипченски проход. Много по-евтино а ефекта ще е същия и повечето инфраструктура е изградена.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 586
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1690 on: 30.04.2019, 10:12:04 »
Главната задача на метрото е да създава нови транспортни връзки между райони с голям пътникопоток. Метрото под Цариградско в този му вид единствено ще дублира съществуващи транспортни коридори, без да подобри обслужването на прилежащите райони.

За Слатинското разклонение. Мислейки в перспектива, в плановете от десетки години стои великия кръгов трамвай по Каблешков и ГМ Димитров. Въпросната трамвайна връзка може да намери крайна станция на колелото на Гео Милев. Същата тази трамвайна връзка може да има разклонение от кръговото на 4ти км в локалните от двете страни на Цариградско и да стига до неосъществената трамвайна линия между Дружба и Младост. Такъв вариант прави:
- отколешно известната южна връзка
- връзка между кръговия/тангенциален/или-както-го-наречете трамвай и мола/тех-парка/арената/МД1/МД3
- струва в пъти по-малко от метро
- няколко допълнителни връзки, на които метрото не е способно
- намалява вредните емисии на гт в района на Цариградско, който е един от най-замърсените райони на града.

Твоите думи ме накараха да се замисля и си представих нещо повече: самостоятелна линия Студентски град-Младост 4-Дружба-Летището, която би могла да покрие и Разклона, което би свършило работа и на района около Дъ Мол - пешеходна достъпност.
Студентски град не генерира пътникопоток съм Младост и Летището. Такава връзка за мен е безпочвена.
« Last Edit: 06.05.2019, 09:51:58 by fizik »

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1691 on: 03.05.2019, 22:17:30 »
Чак пък безпочвена... знам че на студента му е по-необходима връзка с ЦЖПГ и ЦАГ. И все пак сега има евтини полети уизеъри всякакви, така че и студентите летят :D За Летището трудно можем да кажем кои квартали са най-подходящи за връзка. Само едно е сигурно: Летището трябва да има връзка с Гарата защото често се пътува трансферно през София.

Естествено, че ако трамваят по Каблешков беше по-близка перспектива, нямаше да напират толкова за Слатинското разклонение в тази му форма. Крайна станция на ул.Слатинска е напълно достатъчна.

Идеята на Иво е добра, но подземните участъци оскъпяват проекта и трябва да се помисли къде точно да се направи трансфера на Орлов мост, все пак там е канала. И без това МС Орлов мост е най-трудната досега (Братоев). Трасето по Шипченски обаче, отдавна трябваше да се модернизира.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 586
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1692 on: 06.05.2019, 09:59:24 »
Чак пък безпочвена... знам че на студента му е по-необходима връзка с ЦЖПГ и ЦАГ. И все пак сега има евтини полети уизеъри всякакви, така че и студентите летят :D За Летището трудно можем да кажем кои квартали са най-подходящи за връзка. Само едно е сигурно: Летището трябва да има връзка с Гарата защото често се пътува трансферно през София.

Естествено, че ако трамваят по Каблешков беше по-близка перспектива, нямаше да напират толкова за Слатинското разклонение в тази му форма. Крайна станция на ул.Слатинска е напълно достатъчна.

Идеята на Иво е добра, но подземните участъци оскъпяват проекта и трябва да се помисли къде точно да се направи трансфера на Орлов мост, все пак там е канала. И без това МС Орлов мост е най-трудната досега (Братоев). Трасето по Шипченски обаче, отдавна трябваше да се модернизира.

Летището ни няма толкова голям трафик, че да се прави чак отделна линия за него. Ако се повозиш, ще видиш че в повечето случаи метрото там е въздуховоз. И това е при положение, че връзва директно центъра. Ако направиш линия, свързваща студентски с летището, изискваща прекачване от центъра за летището, забрави че някой ще я ползва.

За трамвая по Каблешков не се изисква чак пък толкова много. Има си ОУП (не че някой му пука за това), сервитута може да се осигури. Не е задължително да се прави булевард между Парадайс и ГМ Димитров. Трябва воля, пари има с лопата да ги ринеш. И евро проекти има.

За идеята на Иво - страхотна е! Проблемът обаче е същият като с трамвая по Каблешков - няма воля и визия.

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1693 on: 06.05.2019, 12:09:48 »

Летището ни няма толкова голям трафик, че да се прави чак отделна линия за него. Ако се повозиш, ще видиш че в повечето случаи метрото там е въздуховоз. И това е при положение, че връзва директно центъра. Ако направиш линия, свързваща студентски с летището, изискваща прекачване от центъра за летището, забрави че някой ще я ползва.

За трамвая по Каблешков не се изисква чак пък толкова много. Има си ОУП (не че някой му пука за това), сервитута може да се осигури. Не е задължително да се прави булевард между Парадайс и ГМ Димитров. Трябва воля, пари има с лопата да ги ринеш. И евро проекти има.

За идеята на Иво - страхотна е! Проблемът обаче е същият като с трамвая по Каблешков - няма воля и визия.

Връзката Летище-Студентски може да е спорна, но с центъра определено се ползва. Постоянно има хора с куфари точно във влаковете за Летището. За сравнение, във влаковете за БП трудно можеш да видиш човек с куфар. На Сердика също често виждам прекачвания, свързани с Летището.

Добре, защо тогава никой не прави колективно искане на трамвай по Каблешков? Ако се събере голяма група и се направи резюме което да изтъкне предимствата на въпросния трамвай пред разклонението на М3 там, може и да има раздвижване. Същевременно може да се предложи и трамвай под Иван Асен.

В този ред на мисли, как мислите, метростанцията Арена Армеец би ли била полезна за живущите в Мусагеница? Някой изобщо би ли я ползвал?

Offline davidcho10

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 686
  • AUDI RS6-R C7 ABT<3
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1694 on: 07.05.2019, 21:53:31 »
За жалост трамвай по Каблешков ми се вижда трудно възможен, още едно време когато е мислен от едната страна са били само поляни, а и до преди 6/7 години беше така, но сега вече се застрои сериозно, и ако се иска трамваят да има автономно трасе, няма да има място за булеварда?  :help:
311
2707
373
26.05.14
18.01.19
09.06.19

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8449
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1695 on: 08.05.2019, 09:45:37 »
Има място за всичко. Сервитутът на булеварда не е променен. Просто ще има сгради до тротоара. Иначе на дневен ред може би ще излезе теснопътно трасе Борово - Хладилника - МС Г. М. Димитров - Дървеница, вместо нормалнорелсовото Овча купел - Г. М. Димитров - Шипченски проход.

Offline New_Passenger

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 635
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1696 on: 08.05.2019, 11:33:36 »
Нека се откажат от това безумие разклонение по Цариградско в ползаа на трамвая по Каблешков, който ще покрие и Арена Армеец. Като цяло разклонение има смисъл само донякъде:

Орлов мост-ул.Слатинска - резонно. В района има само 2 линии ТМ20 и А9 които нито са експресни нито предлагат кой знае колко удобни връзки.

Ул.Слатинска - Арена Армеец - спорно. Покриват се обекти като спортната база на ЦСКА, Арена Армеец, Техпарк може би, Софиямед. Но от постоянно живущите биха я ползвали от Мусагеница... евентуално.

Арена Армеец - The Mall - тотално безумие. От Орлов мост до The Mall с метрото през Слатина? С тролеите по Цариградско ще стигнеш по-бързо. Да се финансира нещо друго, разклонението Бъкстон-Бояна примерно, щом сме тръгнали да правим разклонения. За удължаването на М1 сигурно се чака от IKEA и Ring mall да хвърлят някаква пара. При всички положения метро по Цариградско не може да бъде приоритет.

Offline fafan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2187
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1697 on: 08.05.2019, 11:51:35 »
на дневен ред може би ще излезе теснопътно трасе Борово - Хладилника - МС Г. М. Димитров - Дървеница, вместо нормалнорелсово

Това е по-смисленото трасе всъщност. На Борово и Хладилника ще прави връзки към центъра, докато широкорелсовото би било чист ринг без възможност да се правят разнообразни маршрути.

Да се финансира нещо друго, разклонението Бъкстон-Бояна примерно, щом сме тръгнали да правим разклонения. За удължаването на М1 сигурно се чака от IKEA и Ring mall да хвърлят някаква пара. При всички положения метро по Цариградско не може да бъде приоритет.

Проблемът на нашите разклонения е, че ги строят така, че става невъзможно разклоненията да бъдат трансформирани на по-късен етап в самостоятелни линии. Това е сериозен проблем, който може да се окаже доста недалновидно след време. Сега е ок, покриваме пътникопотока с 60-метрови трамвайчета, но по-натам ще стане трудно.
« Last Edit: 08.05.2019, 11:58:43 by fafan »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1370
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1698 on: 08.05.2019, 13:11:12 »
Зад това това разклонение към The Mall аз виждам само строителни интереси в застрояването на кв. Полигона и базата на ЦСКА. Ако имаме разум вече трябва да се попълват документите за средства от фондовете за линия под Цариградско-Университета-Сливница-Люлин.
The Grand Tour

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12229
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1699 on: 09.05.2019, 01:52:43 »
Линия под Цариградско не виждам как би се вързала с първи диаметър, той няма повече капацитет за разклонения.
По Цариградско може да се мисли за високоскоростен трамвай, който да завива към бул. България.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община