Author Topic: Идеи за бъдещо развитие на метрото  (Read 523820 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1420 on: 05.10.2012, 23:58:15 »
Аз пък съм на мнение, че кръгова линия е важна за София и трябва да се изпълни.

Ето я новата ми концепция която отразява последните тенденции...


Там, откъдето си прокарал линията на скоростен трамвай С в Младост не знам дали е технически възможно. Покрай бл.201 сега построиха някакво училище, място за трамвай има между двете платна на улицата, която е пред блок 201, обаче веднага след края на улицата и паркинга има нещо като дере с доста голяма денивилация, може би поне 30-40 метра почти отсечено като дере, а долу после има гора и река. Нататък вече е лесно, само равно поле с лек наклон към Студентски и Малинова долина.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1421 on: 06.10.2012, 01:03:15 »
Там, откъдето си прокарал линията на скоростен трамвай С в Младост не знам дали е технически възможно. Покрай бл.201 сега построиха някакво училище, място за трамвай има между двете платна на улицата, която е пред блок 201, обаче веднага след края на улицата и паркинга има нещо като дере с доста голяма денивелация, може би поне 30-40 метра почти отсечено като дере, а долу после има гора и река. Нататък вече е лесно, само равно поле с лек наклон към Студентски и Малинова долина.

Трасето замества предвидена улица. Дерето е стръмно, да, но ако се наложи веднага след новите блокчета (които са съобразени с регулацията на улицата) може да се изпълни закъдряне, ала Семинарията, но предполагам, че щом е предвидена права улична отсечка един по-як трамвай може да се справи с денивелацията. Освен това, предвид, че С ще минава под Южния парк и Гешов, предполагам, че не е невъзможно да се поръча ПС, който да може да се справя с по-сериозни наклони.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1422 on: 06.10.2012, 09:44:11 »
Метрото стига до Витоша


Метрото тръгва към Витоша. "Започваме разработване на идеен проект за трасе от Бизнес парка в жк "Младост" до Симеоновския лифт", съобщи пред "Труд" шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев.



Проектите са два. Първият предвижда трасето да е с дължина до 2,7 км и да има три станции - на Околовръстното шосе, при магазина ИКЕА и на лифта.
При втория идеята е метрото да стига само до ИКЕА, а Симеоновският лифт да се удължи до магазина. Още не е ясно кой вариант ще бъде избран, защото тепърва ще се правят разчетите колко ще струва и колко пътници ще се обслужват. Вторият вариант ще е само в случай, ако се окаже по-изгодно лифтът да бъде продължен и до ИКЕА да се изгради обща станция - за въжената линия и за влакчетата. Средства за строителство щели да се търсят през следващия програмен период за програми на ЕС 2014-2020, обясни Братоев.

Първи идеята за метро до Витоша лансира още през пролетта президентът Росен Плевнелиев. "Няма друго разположение в Европа или в света, където да може от метрото да излезеш на пистата. От Скопие, Солун, Белград, Букурещ хората могат да се качат в края на работния ден в колата си или да кацнат на летище София и оттам да се качат на метрото към ски пистите на Витоша", коментира тогава той. Ако проектът стане, самият президент също ще може да ходи на работа с метрото, тъй като все още живее в семейната си къща в затворен комплекс близо до Околовръстното шосе. Преди да стане президент, той често през уикендите можеше да бъде засечен в метрото заедно със синовете си по трасето от "Младост" до Софийския университет.

Общината планира и вторият лъч на метрото да бъде удължен от станция "Джеймс Баучер" до бъдещото продължение на бул. "Тодор Каблешков".
Проектирането на отсечката от 1,2 км с една станция вече е в ход. Пътници имало, тъй като в района имало 65 блока, а и гара "Джеймс Баучер" била силно натоварена в сутрешните часове.

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1575159

Явно да решили след Бизнес парка, метрото да продължава към ИКЕА, а са се отказали от варианта към Кино Арена.  :fan:

Лоша работа... очевидно МД1 трябва да свие на изток, а лифта да се покрива от МД2 след минаването му през кв. Витоша и Студентски.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1423 on: 06.10.2012, 14:51:38 »
Определено грешно решение. Дано не намерят скоро пари за него.

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 810
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1424 on: 15.10.2012, 18:04:07 »
Е, за к'во са им 3 станции - на Околовръстното, до ИКЕА и до Лифта? :eek: :neznam: Дори да го удължат до Лифта, една станция е напълно достатъчна.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1425 on: 16.10.2012, 18:41:27 »
Ето я и поредната ми концепция, този път само допълваща метрото. В последно време във форума се води полемика за лифта на Симеоново и затова аз предлагам малко по-различен поглед - използване на жп връзка, вместо метро. На картата с кафяво е показана съществуващата в момента инфраструктура (еднопътна линия е достатъчна в участъка от гарата до Арената според мен, като на спирките се прави разминаването на успоредни коловози). Аз предлагам (както вече много пъти е споменавано) да се направи спирка на Арена Армеец. Но от Арената да се направи двупътен (може и еднопътен, но предполагам, че по време на игри капацитета в тази посока няма да е достатъчен) тунел, който да излиза в другия си край под МД1, до станция ГМ Димитров. Оттам линията (отново еднопътна) излиза наземно по старото трамвайно трасе (жълто), като следващата спирка е на Дървеница. От Дървеница се продължава към лифта. Участъците, които трябва да се новоизградят при тази схема са показани в златисто - около 1 километър подземен тунел с подземна спирка + 1,5 километра по старото трасе на трамвая + 4 километра наземна еднопътна железница до Симеоново).

Това може да се окаже облегчение за Сердика, защото така ще се отклони поне частично трафика от Централна гара към югоисточните квартали. Естествено не очаквам влаковете да се движат всеки 5 минути, както е в метрото, а през 20 - 40 минути в зависимост от часовете и количеството влакове, пристигащи на гарата.

Забележка: в сиво са показани потенциалните бъдещи маршрути на метрото, както са обявени официално по страницата на метрото. Не им обръщайте на тях особено внимание в случая
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1426 on: 16.10.2012, 19:34:21 »
Изграждане на такава ЖП линия е фантастика по ред причини. И метро не може да мине по подобно трасе.

Offline gogo

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1427 on: 01.11.2012, 11:43:09 »
Идея на benjaminn от другия форум е за нов МД Рожен-Скопие-Гешов-П.Ю.Тодоров-СОП, която намирам за интересна.

Моята е от Гешов да има друго трасе през Лозенец-Борисовата-Шипченски-Цв.Лазаров (на практика обединява стара идея за МД4 с идеята на benjaminn).

Гугъл карта с трасето и МС

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1428 on: 01.11.2012, 16:43:42 »
По това и трамвай не може да мине, какво остава за метро. Подобно трасе е технически неосъществимо с такива чупки и наклони.
« Last Edit: 01.11.2012, 16:46:33 by bdz43r »

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1429 on: 01.11.2012, 16:58:13 »
Вариантът на Бенджамин до СОП е добър, а твоят не ми харесва. Аз бих оставил направлението по Шипченски проход през Иван Асен с Кратък тунел - до Евлоги Георгиев и по него до Бокар за скоростен трамвай. Не е нужно с един диаметър да се обхващат всички останали територии, необхванати от другите три.
Не съм сигурен дори по варианта на Бенджамин дали ще има достатъчен пътникопоток да се оправдае класическо метро или по-скоро подземен трамвай, но с по-дълги станции (ок. 100 метра).
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline gogo

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1430 on: 01.11.2012, 17:41:09 »
Единствената невписваща се в параметрите "чупка" е при румънското. Идеята ми е създаване на повече трансферни станции, които да са извън идеалния център с цел разтоварването му.

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1431 on: 03.02.2013, 20:38:19 »
В дълбоко противният ми вестник "Дума" са отпечатали "различна" статия за третия метродиаметър, където Валери Костов, доктор по икономика в академичен стил прозира какво ще се случи ако продължи третият метродиаметър да се проектира като скоростен подземен трамвай с токоснемане от трета релса.

в-к "Дума"
08.01.2013 г., стр. 16

Метрото не е подземен трамвай

При пълното въвеждане в действие на тридиаметровото метро ще се прояви недостатъчната пропускателна способност на някои станции

Валери Костов, доктор по икономика
Колкото и да се кълнат във вярност към Генералната схема за развитие на линиите на метрото в София, създадена преди 40 години, съвременните строители забележимо се отклоняват от нея. Първият диаметър върви не под, а успоредно на Цариградско шосе, вторият върви не към Илиянци, а към Обеля. След актуализацията на трасето бъдещият трети диаметър има най-големи шансове за отклонения от Генералната схема. Той също тръгва успоредно на Ботевградско шосе и само ще пресича бул. Цар Борис III в стремежа си чрез лъкатушене да обхване колкото може повече жилищни райони по пътя от ж.к. Овча купел до ж.к. В. Левски.
Онова, което съвременните строители упорито не искат да преразгледат е изходната геометрична основа на Генералната схема и на представената Далекоперспективна схема, които предвиждат метрото в София да се състои от три диаметъра, пресечени като триъгълник в централната част на града и имащи Х-образна структура, т.е. разклонения в периферните си участъци.
Подходът към създаване на транспортна схема чрез разклонения е бил възприет като единствен още в самото начало на изграждането на трамвайна коловозна мрежа в София. В течение на повече от 100 години са се формирали коловозите в центъра на града със следните периферни разклонения и удължения:
1. Коловоз по бул. Мария Луиза и бул. Витоша, дублиран и по бул. Христо Ботев: на север към Орландовци и Надежда/Обеля, а вторично и към Илиянци; на юг към Лозенец/Хладилника и ж.к. Иван Вазов, а вторично и по бул. България.
2. Коловоз по бул. Македония, ул. Алабин и ул. Граф Игнатиев: на изток към Хладилника и Дървеница; на запад към Княжево и Бояна.
3. Коловоз по ул. Екзарх Йосиф, ул. Искър и бул. А. Дондуков: на изток към Подуене/Автогара Изток и Ситняково/Гара Искър; на запад към Захарна фабрика и Красна поляна/Овча купел, вторично към ж.к. Западен парк и третично към ж.к. Люлин.
И какъв беше ефектът от такъв подход?
Силно претоварване на единствените три коловоза в централната част на града и задръстване на трамвайните кръстовища при Съдебната палата и при Централни хали, дублирани на пл. Македония, пл. Възраждане и пресечката между бул. Хр. Ботев и ул. Пиротска.
Разклоненията на 3 транспортни линии неизбежно създават ефекта на 6 фунии, т.е. акумулиране на голям поток в широките периферни части, натоварване на каналите към централната част и препълване на общото централно пространство, ако то няма достатъчен обем.
Общоградските схеми на трамвайната коловозна мрежа и на метрото в София твърде много си приличат главно по ограничения компонентен състав в централната част на града /само три коловоза, респ. диаметъра, със съответните им кръстовища или преходни станции/ и като следствие от това - по-ниската пропускателна способност.
Линиите на метрото се простират до далечни периферни точки, до които трамваят не достигна. Тяхната превозна способност е много по-висока от трамвайната. Бъдещият трети диаметър може да се окаже натоварен не по-малко от първия. Предвижданите разклонения на диаметрите още повече увеличават обхвата на мрежата на метрото. Като резултат, с приближаването си към центъра трите диаметъра ще бъдат натоварени със значителни пътнически потоци.
Актуализацията на трасето на третия диаметър засилва несиметричното разположение на метросхемата върху централната част на града. Вместо метростанциите при Руски паметник и при паметника на В. Левски се предвиждат станции при паметника на Патриарх Евтимий и при ул. Шипка. Така северният сектор от централната част на София се оказва много по-слабо снабден с метростанции, отколкото южният. Това означава значително нарастване на натоварването на станциите "Сердика" при тяхното използване за влизане или напускане на метрото.
Прекачването между диаметрите става  изключително важна съставка на транспортния процес в метрото. Това означава обаче високо допълнително натоварване на трите двойки преходни станции освен натоварването за влизане или напускане на метрото. Несиметричното разположение на тези станции спрямо геометричния център на пл. Света Неделя може да накара много пътници да прибегнат до двустепенно прекачване за пътувания по направленията Люлин-Център-Овча купел или обратно, както и Обеля-Център-ж.к. В. Левски или обратно. Така вторично нараства общото натоварване за прекачване и особено натоварването на станциите "Сердика".
Под влиянието на посочените фактори при пълното въвеждане в действие на тридиаметровото метро съгласно Далекоперспективната схема, неминуемо ще се прояви недостатъчната пропускателна способност най-вече на трите двойки преходни станции. Те ще бъдат претоварени или дори задръстени подобно на трамвайните кръстовища в недалечното минало. Разликата е само в това, че на различни нива, без светофари и кръстовища, влаковете ще се движат свободно, ще стоварват големи групи пътници на пероните на станциите и в преходните тунели, а в претоварването и задръстването ще участват самите пътници.
Който иска да получи нагледна представа за прочетеното, може да направи следното:
1. Да определи капацитета на един влак, за което най-подходящо е да преброи седящите места във вагоните от стария тип и да допусне, че за цивилизовано пътуване броят на правостоящите може да е максимум 2,1 пъти по-голям.
2. В делнични дни в интервала от 7.30 до 9.30 и от 17.30 до 19.30 ч. да проведе наблюдение върху движението на пътническите потоци на станции "Сердика I" и "Сердика II", като обърне внимание на съотношенията между слизащи от влаковете, напускащи метрото, прекачващи се в двете посоки, навлизащи на пероните и отпътуващи.
3. Да си представи, че наблюдаваната картина на ст. "Сердика I" се случва 2-2.3 пъти по-често, а на "Сердика II" - 3-3.6 пъти по-често. Такива са съотношенията между броя на преминаващите влакове сега и броя на необходимите влакове, за да могат първият и вторият диаметри в перспектива да превозват съответно 38 хил. и 30 хил. пътника в час, както е посочено в седмичника Арх&Арт Форум  /бр. 42 от 20-27.10.2011 г., стр.5/.
4. Към така получената перспективна картина да добави и онези нови пътнически потоци, които ще се насочат към станции "Сердика I" и "Сердика II" след влизането в действие на третия диаметър в резултат от прекачване към първия и втория диаметри.
Има ли все пак шансове метрото при разрастването си да не се трансформира в пряк подземен наследник на претоварения софийски  трамвай?
Ако бъде осъзнато, че изходната геометрична основа има изключително важно значение за движението и разпределението на пътническите потоци, възможно решение е преходът към кръгово-радиална схема на метрото в София. Това е перспективен начин централната част на града да бъде снабдена с достатъчен брой линии и станции на метрото. Те пък да бъдат равномерно разпределени върху северния и южния сектор и съществено да нарасне пропускателната способност на централната част от метросхемата. И още: да се създадат повече възможности за прекачване между диаметрите, а също така да станат излишни значителна част от предвижданите разклонения и да не се претоварват линиите. Вестник "Дума" вече публикува виждания по темата за кръговата линия в броевете от 31.10.2011 г. и от 5.01.2012 г. Читателят може да се запознае с публикации в седмичника Арх&Арт Форум /бр. 40 от 6-13.10.2011 г./ и в списание Икономика и управление /бр.3 за 2011 г./.
Възрастните жители на София потръпваме от спомена каква блъсканица имаше в бавно движещите се трамваи, преди метрото да поеме част от товара им. Онези жители на бъдеща София, които сега са деца или тепърва ще бъдат родени, все още имат шанса да пътуват спокойно в качествено метро.


Другите статии, упоменати тук:
http://duma.bg/sites/default/files/pdfs/Duma_248_2011.pdf - стр. 18 - от 31.10.2011;

http://duma.bg/sites/default/files/pdfs/Duma_003_2012.pdf - стр. 23 - от 05.01.2012 г.
« Last Edit: 03.02.2013, 20:55:35 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1432 on: 03.02.2013, 22:47:45 »
Да, статията от 31.10.2011 я помня. Добре "го нахранихме" тогава д-р Костов, но той не се отказва :D Интересно, че сега казва по-малко, отколкото при предишните си упражнения по темата, т.е. преди беше умосътворил поне някаква схема, а сега само плюе плана, ама какво точно предлага той  :neznam:
Цензурирано - заради политически оффтопик
« Last Edit: 05.02.2013, 13:54:46 by blagun »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1433 on: 04.02.2013, 02:49:50 »
Изложената теза е интересно като теза, не виждам защо се обръща на комунисти, политика и прочие. Вероятно ти, giorev може да напишеш по-добра?

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1434 on: 04.02.2013, 03:17:28 »
Изложената теза е интересно като теза, не виждам защо се обръща на комунисти, политика и прочие. Вероятно ти, giorev може да напишеш по-добра?

Съгласен съм. Тази статия може да се счита за добра, защото предвижда точно същите резултати като нашите: три линии, три двойки трансфер за цяла София...

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1435 on: 04.02.2013, 08:56:17 »
Съгласен съм. Тази статия може да се счита за добра, защото предвижда точно същите резултати като нашите: три линии, три двойки трансфер за цяла София...
Невероятна логика и стойностен аргумент!  :P :help: :devil: :neznam:

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1436 on: 04.02.2013, 10:31:35 »
Според мен заглавието е доста подвеждащо, защото в статията по-скоро се коментира нуждата от кръгова линия, отколкото МД3 да се прави като леко метро.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1437 on: 04.02.2013, 11:44:49 »
Цензурирано - заради политически оффтопик
още по-добре, да си припомни точно какво сме дискутирали, където лъсва "тезата" - http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=73.msg295718#msg295718
« Last Edit: 05.02.2013, 13:54:13 by blagun »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1438 on: 05.02.2013, 00:31:19 »
Тезата на автора е доста спорна. Даже противоречива - от една страна плюе прекачванията, а от друга - предлага кръгово-радилана схема, при която от станция А на МД1 се стига до станция Б на МД2 с 2 прекачвания: МД1-кръгова и кръгова-МД2 (с единствено изключение ако станции А и Б са на кръговата линия). Всъщност фльонгата в Обеля допринася за облекчаване на трансфера в центъра, даже не е изключено фльонгата да прерастне в нещо, близко до осморка. Иначе констатациите за недостатъчен обем на трансферната станция и непокриване на Севера са верни.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1439 on: 05.02.2013, 02:19:21 »
Статията адресира един от най-сериозните транспортно-инфраструктурни проблеми на София - липсата на тангенциални връзки, за сметка на радиалните. Незавършените (а може би по правилно да се каже незапочнатите) втори и трети градски рингове и последствието от липсата им както върху автомобилният трафик, така и върху градския транспорт. В случая с метрото се прави същата грешка, отново.

Тезата на автора е доста спорна. Даже противоречива - от една страна плюе прекачванията, а от друга - предлага кръгово-радилана схема, при която от станция А на МД1 се стига до станция Б на МД2 с 2 прекачвания: МД1-кръгова и кръгова-МД2 (с единствено изключение ако станции А и Б са на кръговата линия).

Нищо противоречиво не виждам.
Не се "плюят" прекачванията по принцип, а натоварването върху двете трансферни станции Сердика 1 и 2. Проблемът не е в броя на прекачванията, а в мястото на извършването им. Предложената кръгово-радиална схема дава именно възможност прекачванията да се осъществяват в повече точки, което би разтоварило Сердиките

« Last Edit: 05.02.2013, 14:15:47 by blagun »