Темата е открита от LG с добавени предишни описания. В нея са използвани постинги на различни форумисти
Имаме много теми за това какви обекти ще се строят, но нямаме за това какво вече се е построило. Мисля че е хубаво да имаме и такава тема. Наскоро търсех инфо за година на строителство на даден обект и не можах да намеря. Тук ще систематизираме по години какво е направено в София! Ще отбелязваме само годините на завършване на обектите които продължават повече от една година!
Ето аз за какво се сещам на първо четене:
(Инфото в този първи пост ще бъде допълвано)
196?
Надлез/подлез Надежда Преди и трамваи, и автомобили са пресичали жп линиите, и то в най-интензивното жп-движение. Години наред това място е било касапница. Впечатлителен е мащабът на съоръжението за онези времена.
Улица 202 зад гарата. @etnies: Много удобна връзка между северните квартали и цялата Северна Индустриална Зона. За съжаление недовършена до логичния си край - ул. Резбарска от една страна и тапата Козлодуй в посока Сточна Гара
Булевард Сливница/Кирил и Методий/Баба Парашкева - @etnies: дори тогава е изглеждал грандомански с тези 2*4 ленти. Разказвали са ми, че преди в участъкът покрай реката Сливница е била само южното платно, а на мястото на северното е имало къщи. Тесният участък между Опълченска и К.Величков вече е преодолян. Сливница не е имала късмета да стане "западното Цариградско" по някои обективни причини - среща се много по-често с други големи улици, при това за безконфликтното преминаване наличието на реката усложнява много задачата, а дори и до момента тези 2*4 ленти поемат трафика (с изключение на частта след Ботев) донякъде и благодарение на една от първите (или може би първата) в България "зелени вълни". Светофарите на Оряхово и Русе трябва да се заменят с пешеходни подлези и изграждане на някакво съоражение на Кукуш би направило скоростен участък от К.Величков до Орион.
Година???
Мостът над Бакърена Фабрика - зле проектиран, по-зле изпълнен, най-зле поддържан. При това изпълнен наполовина. Въпреки всичките си дефекти позволи да се избегне огромното чакане на прелеза в годините, когато влак минаваше през 30 минути. Мостът е трябвало да бъде предпоставка за скоростно трасе на мястото на ул. Адам Мицкевич (бивша Работническа Класа) между Орион и Ломското шосе свързана с изриването на част от копторите в Модерно предградие, самият мост и непостореното продължение на улицата покрай западната част на Връбница 1 до Ломско Шосе. На картата от 1988 дори въпросната улица западно от Връбница 1 съществува!
Сега този мост или трябва да се направи двойникът му, или да се разруши целия и да се направи подлез под влаковата линия.
1974
-Цариградско шосе (бул.Ленин) - реконструкция в магистрален вид 2х3 и 2х4 плюс локални платна от Орлов мост до СОП, дължина 11,5 км;
Това все още е инфрапроект №1 поне за последните 50 години. Като изградят Околовръстното, тогава може да отстъпи първенството. Полезността е безспорна. За пръв (и засега за последен) път е реализирана градска магистрала с кръстовища изцяло на две нива.
Недостатъци:
- кръстовището на Горублянското ханче (дано го ликвидират след пробива по бул.- Копенхаген и колелото до "Корабчето")
- кой знае защо участъкът от Винарово колело до Ситняково е изпълнен 2*3 ленти, след като е ясно, че това е най-натовареното място - там се събира трафикът от всички югоизточни квартали.
- добре би било дъгите към Ситняково/Яворов да бяха по-широки, за да може максимална част от потока да тръгне по ринга, вместо да се излее на Орлов мост
- още тогава кръстовището на Орлов мост трябваше да се изпълни на две нива
- Бул. Мария Луиза и предгаров площад. реконструкция във формат 2х2 плюс трамвайно трасе от надлез Надежда до Лъвов мост, дължина 1 750 м;
1979
- Бул. България - през 80-те години изглеждаше излишен лукс - другите булеварди очертават основните входно-изходни артерии на София, а България излиза ... на резиденция Бояна (всъщност май това беше основната цел). Сериозния растеж на София в южна посока оправдава тази инвестиция.
Недостатъци:
- не се изпълниха кръстовища на 2 нива с Гоце Делчев, Акад.Гешов и евентуално Т.Каблешков.
- трамвайното трасе е изпълнено лошо - не позволява добра скорост, можеше поне то да върви на друго ниво.
- направи се кръстовище ан 2 нива с бул.Витоша, но окй знае защо не се направи на най-натовареното място - пресичането на бул. Черни връх.
- Пътните възли около НДК - на бул. Пенчо Славейков, България и Фр.Нансен.
@etnies: Цялата мегаструктура около НДК е много добре направена и способства за отпушването на центъра. За огромно съжаление кръстовището България/ЧерниВръх/Фр.Нансен/Е.Георгиев е направено на едно ниво, а нищо не им е пречило да го направят на две и тогава нещата щяха да бъдат наистина перфектни
1982
@etnies: Тунела под НДК - ценно и полезно съоръжение - може би най-доброто в София. Върви в комплект с Пешеходния мост зад НДК (Моста на Въздишките). Част от концепцията за зелен клин Витоша-Южен Парк-НДК и създаване на пешеходна зона от Витошка, градинката пред НДК, Южен Парк 3та част (около музея "Земята и Хората"). За съжалние този зелен клин усърдно беше унищожен от "дяволската троица Софиянски-Николов-Павлов"
1984 (?)
Естакадата до аерогарата - бул.-Брюксел - и сега не е много натоварена. Може би трябваше да я свържат с Искърско шосе. Може би по-полезно би било да започнат с южната и част (бул.Малинов), но това си беше строеж за престиж и посрещане на делегации, а не за нуждите на софиянци.
Бул.В.Левски, Патриарх Евтимий - основна реконструкция - колектори, асфалтиране, подлези
198?
Мостът Чавдар 2 - нужно разширение за задъхващия се стар мост. По традиция за мостостроителите от късния соц новия мост е по-зле от стария. От всички нови мостове построени след 1970г. само Витиня е читава - за сметка на тунелите обаче.
1987
Бул. Вл.Вазов + ул.Резбарска от СОМАТ до Вл.Вазов - Този булевард радикално подобри входа/изхода в/от София откъм АМ Хемус (Русе, Варна, Бургас). Освен това отклони камионния поток към промишлените зони на север.
Бул.Ситняково - от Румънското посолство до Подуене - вкл.трамвайно трасе и подлези
1989
Тунел Западен парк-Люлин - това се получи като вторичен продукт от изграждането на МД1. Полезно съоръжение. Само ми е странно защо са правили ТМ трасе с временен статут (а може би това за временния статут е партенка, за да си измие общината ръцете пред реституционните претенции).
Изпълнението обаче е безобразно - лошо осветление, внезапно завършващо трамвайно трасе с бетонни плочи.
Източната тангента на Люлин: от Сливница до Царица Йоанна плюс трамвайно трасе в Люлин (не цитирам имена на улици, защото Петър Дертлиев е от изток, юг и запад на Люлин...)
199?
Източна тангента - кв.Хр.Ботев - този пробив би бил доста полезен, тъй като поема трафика от Младостите, Дружбите и източната индустриална зона към и от АМ Хемус. За съжаление се направи в много тесен формат. Може би при соца можеха да отчуждят мангалските коптори и да го направят като хората, сега това е почти невъзможно.
199?
Бул.Сливница/Кирил и Методий (между Опълченска и К.Величков) - преди това място беше тапата по западното направление, сега тапата се премести след бул. Хр.Ботев
1995:
- бул. Александър Малинов - рехабилитация, 2х2 ленти от бул. Цариградско до ул Проф Ал. Балан, дължина 2 000 м
- бул.Ботевградско шосе - реконструкция 2х3 от гара Подуене до ул.Летоструй, дължина 2 700 м.
1997
- бул. Хр. Ботев - рехабилитация на пътно платно и трамвайна линия от 5-те кьошета до пл. Македония, дължина 570 м
- бул.Левски - от СУ до Дондуков - рингът значително подобри пропусквателната си способност
1998:
- Ботевградско шосе и Пътен възел Подуене - в началото на 80-те пред гара Подуене беше същински хаос, даже при тогавашното ниво на автомобилизация.
Може би малко трябва да се оптимизират светофарите на горното ниво - кръстовището е широко, може по-големи потоци да бъдат прекарвани оттам.
- Моста над река Въртопо между Младост и Мусагеница 2х2 ленти плюс трасе за МД1, ново строителство, дължина 460 м
- бул. Мария Луиза - Рехабилитация на пътно платно и трамвайно трасе на от Лъвово мост до ул. Екзарх Йосив, дължина 620 м
1999:
- бул. Христо Ботев - рехабилитация на пътно платно и трамвайно трасе от бул. Сливница до Петте кьошета, дължина 1160 м
- бул. Тодор Александров – ново трасе 2х3 ленти от ул Опълченска до бул. Хр. Ботев, дължина 480 м
199х:
ул.Скопие @montecarlo: реконструкция и обособяване на трамвайното трасе на ул. Скопие от ул. Щросмайер до ул. Подп. Калитин, дължина 630м
2000:
- Пробив бул. Иван Гешов – пътен възел с бул Цар Борис III, ново строителство
- бул. К.Величков/Възкресение - основна реконструкция и ПВ с Гешов.
- бул Сливница – рехабилитация 2х4 ленти от ул Опълченска до бул.К.Величков, дължина 1 100 м
- бул. Евлоги Георгиев - рехабилитация 2х2 ленти, от Орлов мост до Оборище, дължина 860 м
- бул. Тодор Александртов – ново трасе 2х3 ленти от бул Хр. Ботев до бул. Мария Луиза, дължина 520 м
- ул. Екзарх Йосиф – реконструкция на трамвайно трасе
- ул. Опълченска - реконструкция до формат 2х3 ленти от Руски паметник до бул. Ал. Стамболийски, дължина 670 м
2001:
- бул. Константин Величков, рехабилитация пътно платно 2х2 и трамвайна линия, дължина 1 450 м
2002:
- бул Мария Луиза – рехабилитация 2х2 ленти + трамвайно трасе от ул. Екзарх Йосив до ул Алабин, дължина 300 м
2003:
- бул. Христо Смирненски рехабилитация на пътно платно (павета) и ТМ трасе, от бул. Ев. Георгиев до пл. Журналист, дължина 650 м
- бул. В. Левски - рехабилитация 2х2 ленти от бул. Дондуков до Сточна гара, дължина 680 м
- ул. Раковска – рехабилитация 2х2 ленти от бул. Ев Георгиев до бул Цар Освободител, дължина 1 420 м
2004:
- бул. Панчо Владигеров – реконструкция до формат 2х3 ленти, от бул Царица Йоана до бул Сливница, дължина 980 м
- бул Царица Йоана – рехабилитация 2х3 ленти от бул К. Величков до бул Вардар, дължина 1 150 м
2005:
- ул Габрово – рехабилитация на пътно платно и трамвайно трасе от бул Сливница до ул Скопие, дължина 450 м
2006:
- пробив бул Скопие – ново трасе във формат 2х3 ленти, свързващ ул. Габрово и ул. Подп. Калитин, дължина 650м
- бул. Яворов – рехабилитация пътни платна 2х3 ленти от Румънското посолство до бул. Симеоновско шосе, дължина 1 900 м плюс рехабилитация на севрното платно 3 ленти от бул Симеоновско шосе до бул. Черни връх, дължина 1 800 м
- ул. Опълченска – реконструкция до формат 2х3 ленти от бул М.Луиза до бул. Сливница
- бул. Мария Луиза – рехабилитация на пътни платна 2х3 ленти от Централна гара до депо Банишора, дължина 770 м
- бул. Ал Стамболийски – рехабилитация на пътно платно 2х3 ленти от бул. М. Луиза до бул Хр.Ботев, дължина 450 м
- бул. Скобелев – рехабилитация на пътно платно 2х3 ленти от Петте кьошета до Руски паментик, дължина 370 м
- бул. Шипченски проход рехабилитация на пътно платно и трамвайна линия от Румънското посолство до ул. Н. Коперник, дължина 1 150 м
- бул. Царица Йоана – рехабилитация 2х3 ленти от бул. Добринова скала до бул. П.Владигеров, дължина 1 600 м
- бул. П.Ю.Тодоров – рехабилитация 2х3 ленти от стадион раковски до ул Героги Софийски, дължина – 860 м
2007:
- пробив ул Обелски път, ново строителство 2 ленти, дължина 680 м
- бул. Цариградско шосе – рехабилитация на пътни платна 2х3 ленти от бул. В. Левски до Алея Яворов, дължина 1 550 м
- бул. Шипченски проход – рехабилитация на пътно платно 2х2 ленти и ТМ линия от ул.Н. Коперник до ул Ив. Димитров, дължина 750 м
- ул. 8-ми декември, рехабилитация 2х2, частично 1х2 ленти от бул. Г.М.Димитров до ул. Акад. Ст. Младенов, дължина 920 м
2008:
- Пробив ул. Пловдивско поле пробив – 2х2 ленти, дължина без моста 600 м
- бул. Сливница – рехабилитация 2х4 ленти от ул. Опълченска до кръговото на Сточна гара, дължина 1 700 м
- бул. Д. Николаев – рехабилитация 2х3 ленти от Сточна гара до гара Подуене, дължина – 1 800 м
- бул. Ал. Стамболийски – рехабилитация пътно платно 1х4 и трамвайна линия от пл. Възраждане до бул. К.Величков, дължина 1 350 м
- бул. Никола Габровки – рехабилитация 2х2 ленти, дължина 1 250 м
- бул. Хр Ботев - рехабилитация на пътно платно и трамвайна линия от бул. Сливница до бул. Мария Луиза, дължина 630 м
- бул. Ал. Пушкин 2х2 рехабилитация на от Цар Борис III до ул. Даскал Ст. Попандреев, дължина 2030м
- ул. Раковска – рехабилитация с ширина 3 ленти от бул. Цар Освободител до бул Дондуков, дължина – 370 м
- ул. 202-а - рехабилитация 2х3 от н-з Надежда до ул. Каменоделска, дължина 2300 м
- ул. Йордан Йосифов и Борис Стефанов - 1х2 ленти от ул. Акад. Ст. Младенов до ул. Ив. Странски, дължина 1 600 м
2009:
- Пътен възел Симеоново – ново строителство на Околовръстното шосе
- Околовръстен път – ново строителство 2х3 ленти + 2х2 ленти от Бояна до Симеоново, дължина 4 420 м
- бул. Симеоновско шосе – рехабилитация 2х2 ленти от СОП до бул. Г.М.Димитров, дължина – 2 750 м
- ул. Опълченска – реконструкция 2х3 ленти от бул Т.Александров до бул. Ал.Стамболийски, дължина 160 м
2010:
- Драгалевски възел – ново строителство на Околовръстното шосе
- бул. Брюксел – рехабилитация 2х2 ленти, дължина 3 600 м
- ул. Панорамен път - рехабилитация 1х2 от ул. Беловодски път до бул. Цар Борис III, дължина 1 900 м
2011
- Ломско шосе - пълна реконструкция извършена успуредно с разширението на метрото 2х2 ленти + велоалеи 1400 м