Колеги, нека погледнем на нещата от малко по - различен ъгъл. Разковничето на проблема е в Закона за движение по пътищата и Правилника за неговото прилагане. Заради депутатските тъпотии, дори човек да има много голямо желание да стане шофьор на автобус, се сблъсква с някакъв ужас. Хайде изискването за навършени 21 години да го оставим. Но кой глупак е измислил тази глупост да можеш да караш курс за категория D, само ако преди това имаш C. На всичкото отгоре доскоро можеше да се завърши курс направо за категория C, директно от нулата, като получаваш и категория B. Сега трябва да ходиш на курс първо за B, после за C и накрая за D. Е кой при тази ситуация ще хвърли толкова пари за курсове? Освен това знаете колко пари вземат шофьорите на камиони в строителните фирми, за тираджиите изобщо пък да не говорим. Кой при тази ситуация, дори да има книжка за автобус, няма да отиде да кара камион. Следователно трябва да се промени закона и да отпадне изискването да имаш книжка и за камион, за да можеш да караш автобус. Между другото при подобна ситуация точно така стана някъде през 80те години, когато на всичкото отгоре имаше изискване за да започнеш курс за водач на автобус да си работил 3 години като шофьор на товарен автомобил. Какво направиха - от ДАП - овете организираха курсове (отнася се из за столичния градски транспорт), в които можеха да се включат хора, нямащи до момента никаква книжка. Но след като завършиш, не получаваш книжка, а талон за правоуправление, който ти даваше право да караш само автобуса, предоставен ти от ДАП-а и лек автомобил. Книжката се получаваше едва след 3 години работа. Много от настоящите шофьори на автобуси са започнали така.
Друга тъпотия - да не ти дават да караш камион (още по - малко автобус, тролей или трамвай), ако имаш диоптри. Че толкова ли не може да се кара с очила? Виждал съм в Будапеща водачи на каквото се сетите с очила като дъна на бутилки. Но това поне лесно се заобикаля чрез съответното медицинско....
Относно горивото - всичко, което казвате е вярно, но има един друг момент, че самите производители на автобуси лекичко позанижават нормите, за да могат лесно да си продадат "стоката". От шофьори знам, че това е особено валидно за новодоставяните турски автобуси. Хватката тук е, че шефовете не бива много - много да се доверяват на тези норми, понеже реално се оказва, че автобусите харчат повече. Шофьорите в случая нямат вина. А за точенето - ако знаете колко е лесно да се тури по един датчик на вратичката на резервоара, който да отчита точно колко нафта влиза и колко излиза....А защо аджеба не ползват тахографите - всички по - нови автобуси имат такива.