София
Увеличават озеленяването от площад “Македония” до Руски паметник
Ще бъде направено допитване за изграждането на подземен паркинг
Гергана ДИМИТРОВА
Брой: 27 / 2006-07-10
Направена е корекция на транспортно-комуникационния проект за реконструкция на бул. “Македония”, според която се запазват шестте реда дървета с пълна подмяна на болните и мъртвите от тях, както и засаждане на нова храстова и дървесна растителност. В съответствие с искането на гражданите отпада платното за транзитно движение в средата, трамвайната линия се запазва почти в сегашния си вид. Това каза главният архитект на София Петър Диков. Той участва във второто обществено обсъждане (на 3 юли) на проекта за реконструкция на бул. “Македония” и изграждане на подземен паркинг на това място .
Движението на колите, както изразиха искане гражданите, живеещи в района и участвали в първото обсъждане на 19 юни, остава в сегашния си вид с по една лента в двете посоки. Паркирането - наземно, е в един ред, успоредно на тротоара.
Двете пешеходни части, които сега се използват за паркиране, се предвижда да бъдат благоустроени и по този начин ще се съобразим с желанието на гражданите, посочи още арх. Диков.
Гражданите не бяха съгласни да се изгражда подземен паркинг. Техните опасения са свързани с това, че той ще доведе до замърсяване на въздуха, опасност за околните сгради.
Паркингът се предвижда за 800 места, като ще бъде изграден по открит способ и чрез предоставяне на концесия, тъй като общината няма финансов ресурс, каза арх. Диков. При изграждането му ще бъде спазено отстояние от минимум 11 метра от сградите. Подходите са предвидени чрез рампи от площадите "Македония" и Руски паметник.
За да може да се прекрати паркирането върху пешеходни зони и зелени площи, трябва за автомобилите да се предложи алтернатива, аргументира се главният архитект. Затова, изграждайки подземен паркинг, общината иска да реши този проблем, обясни арх. Диков. С проекта се удовлетворяват исканията за организация на движението на булеварда, което имат жителите, и същевременно се предлага алтернатива за паркиране в центъра. Главният архитект посочи също, че паркирането в централните зони на града е скъпо, така е във всички големи европейски градове. С реконструкцията ще се осигурят и места за лица с увреждания.
За да се вземе окончателно решение дали ще се изгради подземният паркинг, ще бъде направено допитване, обяви още главния архитект. По думите му - ще спазим принципите на демокрацията и ще направим допитване до живеещите от двете страни на булеварда.
По отношение озеленяването на базата на фитосанитарната оценка на съществуващото състояние е направен нов вариант на проекта. За да се запази познатият на столичани облик на бул. “Македония”, проектното решение предвижда запазване на шестте оси растителност. Най-външните два реда дървета се съхраняват изцяло, като силно увредените и обезлистени дървета, загиналите екземпляри и пъновете се заменят с нови. Запазените дървета (98) представляват 54% от общия брой на дърветата на обекта, които са 181. Новият проект предвижда 281 дървета.
Проектът включва последователно разположена растителност по протежение на булеварда, което подчертава приемствеността и връзката със старото озеленяване.
При изграждане на подземния гараж се засягат само средните два реда, които впоследствие ще бъдат възстановени с нови. Поради това, че разстоянието, което остава между покривната плоча на подземния гараж и нивото на терена е 80 см, най-вътрешните оси от дървета се запазват под формата на клоцове, разположени върху предвидения подземен паркинг и съдържащи дървесна и храстова растителност, обясни проф. д.а.н. арх. Атанас Ковачев, ръководител на проекта за озеленяване и фитосанитарната оценка. Тяхната функция е да изолират пешеходното движение от трамвайните линии, да осигуряват сянка за преминаващите и да въздействат със своя декоративен ефект. Те са с височина 80 см и са облицовани с павета. За да се избегне визуалният дискомфорт на преминаващите по пешеходната зона от повдигането на растителността в клоцовете, от другата страна под втори и пети ред дървета е предвидено изграждането на жив плет с височина 1.20 м. Предвижда се нова храстова и цветна растителност. Чрез използването й се подобрява естетическият облик на зоната, посочват проектантите. Храстите присъстват под формата на живи плетове под втори и пети ред дървета, което, от една страна, ще препятства неправилното пресичане, а от друга - ще създава визуално изравняване с клоцовете от другата страна на пешеходните алеи. Това ще има изолационен ефект за праха и шума. Храсти се предвиждат и в свободни ивици между дърветата от трети и четвърти ред.
До минимум е сведено използването на тревни площи. Причина за това решение според архитектите е, че те масово се утъпкват и създават опасност при пресичане на уличното платно от пешеходците. За да бъде избегнат този им недостатък, се предвижда поставянето на ажурна метална ограда от двете страни на уличните платна, спираща неправилно пресичащите оттам хора. В пешеходните участъци на булеварда са проектирани цветни композиции и водни елементи.
Проектът се отнася със същото внимание и към растителността при Руски паметник. Прави се също фитосанитарна оценка и решение за подмяна на дърветата при двата площада, каза още проф. Ковачев.
Вестник: Строителство градът