Author Topic: БДЖ - обща тема  (Read 568496 times)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3080 on: 17.08.2024, 16:54:16 »
Получаването на субсидия не пречи дадено предприятие да е пазарно ориентирано. Субсидията е просто част от приходите.

Проблемът възниква, когато ръководството субективно не проявява интерес към увеличаване на приходите и пазарния дял, а само отчита някаква дейност по задължение, за да си заслужи субсидията, която напълно ги задоволява. Поне на теория, една частна фирма, дори мафиотска такава, би трябвало да се цели в реализиране на максимална печалба, съответно максимален пазарен дял и повече приходи от билети. Разбира се, пак трябва да има вземане-даване с НКЖИ, където положението е горе-долу като в БДЖ и не може да се разчита на нищо.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3081 on: 17.08.2024, 17:46:13 »
Дали по някои трасета няма да е по-изгодно за частните компании сами да си изградят жп трасета, независимо от НКЖИ? В Италия например, в Бари има различни жп оператори, и на централната им гара са реално 3 различни, независими една от друга, гари, с отделни жп трасета.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3082 on: 17.08.2024, 18:05:41 »
Няма как да е изгодно такова нещо, освен с външно безвъзмездно финансиране. Все едно автобусна фирма да си изгради собствено шосе, за да ѝ пътуват автобусите с половин час по-бързо.

Имало е такива неща навремето и даже голяма част от ЖП линиите са изградени частно и след това одържавени, но тогава още не е имало ЖП мрежа в днешния ѝ смисъл, а пътната мрежа е била от черни пътища и тук-там паваж, така че си е струвало.

Един вариант е отдаване на съществуващи линии на концесия, но предвид декоративните функции на ИАЖА като контролен орган, хич не ми се струва безопасно да се поверява такова съоръжение на частник.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3083 on: 17.08.2024, 19:12:40 »
Няма как да е изгодно такова нещо, освен с външно безвъзмездно финансиране. Все едно автобусна фирма да си изгради собствено шосе, за да ѝ пътуват автобусите с половин час по-бързо.

Имало е такива неща навремето и даже голяма част от ЖП линиите са изградени частно и след това одържавени, но тогава още не е имало ЖП мрежа в днешния ѝ смисъл, а пътната мрежа е била от черни пътища и тук-там паваж, така че си е струвало.

Един вариант е отдаване на съществуващи линии на концесия, но предвид декоративните функции на ИАЖА като контролен орган, хич не ми се струва безопасно да се поверява такова съоръжение на частник.

E, не е като да няма такива неща в Швейцария и Германия например, там не всички трасета с пътнически превоз са собственост на SBB или DB Infra. Например в Швейцария са няколко десетки такива дружества, които имат както трасета, така и организират сами и пътнически превоз по тях:

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Schweizer_Eisenbahngesellschaften

Концесията у нас за съжаление е мръсна дума, до сега не е имало нито един случай в който отдаден на концесия актив да е донесъл някаква печалба на държавната каса, всичко са били подаръци в особено големи размери на съмнителни типове с връзки.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3084 on: 17.08.2024, 19:51:07 »
Пак сравняваме круши с ябълки...

Едно е да имаш трасе, друго е тепърва да го строиш. Да не говорим, че и в Швейцария, почти всички инфрактруктурни оператори, различни от SBB, са кантонални или общински.
Едно е да си на кръстопът на половината европейски трафик, както е Швейцария, друго е да имаш едно София - Бургас с успоредна магистрала и потенциал за 5-6 пътнически и десетина товарни влака на денонощие. София - Варна не е по-различно.

Отделно процедури и правила не са същите, както някога. Цели линии са построявани буквално за 1-2 години след идеята за тях. Сега дори къща на село не можеш да построиш за толкова.

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3085 on: 17.08.2024, 20:34:20 »
Пазарно ориентирана в случая означава да се води от нуждите на пазара, а не да прави директна печалба от дейността. Непряката печалба за икономиката надвишава пряката, ако и да има такава.

Но за да има такава непряка печалба, услугата трябва да е на ниво и да се ползва.
« Last Edit: 17.08.2024, 20:36:07 by AAA »

Online Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3086 on: 18.08.2024, 16:33:38 »
Обсъждали сме го многократно, но БДЖ-ПП не е пазарно ориентирана компания.
Според мен е трудно обществен транспорт да бъде пазарно ориентирана компания.
Това е трудно и в същото време задължително за всяка компания. И сладкарница да е, трябва да направи достатъчно торти, за да се издържа. А не само една за забавление на персонала.
В случая с ръководството на БДЖ (и НКЖИ) май нещата опират до прост мързел. Имат възможности да си намалят загубите, но не им се занимава. Достатъчни са им заплатите гарантирани от субсидията, по някоя командировка в чужбина или служебен автомобил, обвързани с обществена поръчка и до там.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3087 on: 18.08.2024, 22:55:16 »
Има го и тоя огромен проблем, че колкото повече про-активност проявяват, толкова повече беля си мислят, че ще си навлекат.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3088 on: 19.08.2024, 10:00:54 »
БДЖ съобщи за поредица отменени и закъснели влакове

"За поредица отменени и закъснели влакове съобщиха на своята интернет страница от „Български държавни железници“ (БДЖ).

Крайградски пътнически влак Септември (10:50 часа) – Аврамово (13:43 часа) се отменя поради липса на подвижен състав. Пътниците ще бъдат превозени с автобус.

Влакът Аврамово (14:05 часа) – Септември (16:51 часа) се отменя по същата причина. Пътниците отново предстои да бъдат извозени с автобус.

 Пътнически влак Враца (08:40 часа) – Плевен (10:47 часа) се отменя в участъка Враца - Мездра поради технически причини. Пътниците се пренасочват към следващи влакове по това направление.

Пътнически влак София Север (06:00 часа – Враца 08:27 часа) е отменен в участъка Мездра – Враца поради технически причини. Пътниците се пренасочват към следващи влакове по това направление, гласят съобщенията на сайта на БДЖ.

Там са отбелязани също и закъсненията на редица други влакове, сред които по направленията Варна – Добрич, Русе – Варна, Варна – София Север, Бургас – Дъскотна, Димитровград – Горна Оряховица и други.

БДЖ съобщи по-рано, че от днес четири от новодоставените германски вагони ще бъдат композирани в бързия влак от София за Варна, заминаващ от Централна гара в 10:00 часа. Други четири ще бъдат включени към бързия влак, потеглящ от Варна за София в 09:25 часа, припомня БТА. "

https://www.dnes.bg/stranata/2024/08/19/bdj-syobshti-za-poredica-otmeneni-i-zakysneli-vlakove.617410


Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3734
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3089 on: 19.08.2024, 11:41:56 »
Теснолинейката е ударила нещо в района на Банско, за това и са отмемени влакове 16230 и 16231. Очаква се и 16104 да закъснее сериозно по същата причина.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3090 on: 19.08.2024, 11:55:08 »
Теснолинейката е ударила нещо в района на Банско, за това и са отмемени влакове 16230 и 16231. Очаква се и 16104 да закъснее сериозно по същата причина.

Да, явно е заради това.

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3091 on: 11.09.2024, 10:08:21 »
Злободневна много критична статия от вчера на тема "Докога ще търпим БДЖ". Приведена е статистика за резнатите влакове, за закъсненията, за недостигът на локомотиви поради несъвместимостта на "новите" стари немски вагони и прочие. За наглостта и кражбите.
https://banker.bg/2024/09/10/dokoga-sthe-tarpim-balgarskata-darzhavna-zhatva-bdzh/
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5868
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3092 on: 11.09.2024, 15:15:22 »
От години БДЖ успяват да спестят десетки левове от лиспата на хора, които да прикачват вагоните по възловите гари и карат хората да се прехвърлят с багажите постоянно. Влакове пътуват препълнени до някои гари, а след това полупразни. Обаче там се кара на принципа на най-малкото съпротивление и никой от тези, които може да направи нещо за железницата няма нито желание, умения или стимул да го стори.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3093 on: 11.09.2024, 15:25:58 »
А дори не са засегнали проблема с безстопанствеността и безобразната липса на поддръжка.

Изненадан съм, че делът на приходите от билети е минал 30%. Може би единствената добра новина в статията.
Мислих, че е около 20.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3094 on: 21.09.2024, 20:53:20 »
Чудих се къде да го сложа:
&t=6s

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3095 on: 22.09.2024, 13:13:28 »
Това му е четвъртото видео в България и всеки път идва с ниски очаквания, а се оказва изненадан.

Първото видео беше във влака Белград-София. Беше се изненадал, че българският вагон е в отлично състояние за разлика от мизерния сръбски. После като мина границата се изненада, че нашата инфраструктура е по-добра от сръбската. И накрая като пристигна в София - че нашата гара е  по-добра от белградската.

На другия ден се радваше на гледките през дефилето, не знаел, че у нас има такива.

В третото видео от Букурещ за Истанбул се радваше на гледките през Стара планина.

Сега за четвърти път идва и хвали спалните вагони.
« Last Edit: 22.09.2024, 13:15:36 by AAA »

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1006
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3096 on: 22.09.2024, 23:08:48 »
За Сърбия-България не е точно така. Помня онова му видео за влака Белград-София. Мотивът му беше да докаже, че ако си в ЕС е по-добре, отколкото ако не си в ЕС. Политическа поръчка. И двата вагона бяха един дол дренки, и българският, и сръбският. Сръбската тоалетна беше същата като българските. Той не показа българската май въобще, само каза, че сръбската била по-кофти. Белград вече има модерна подземна гара, и скоро ще построи и надземната. Когато беше правено онова видео, се качи на влака от някаква друга белградска провизорна гара. Новата още я нямаше.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3097 on: 23.09.2024, 00:14:21 »
Новата Белградска гара е започната да се строи преди 45 години и още не е завършена....От тези години, поне 30 посред центъра зееше дупка.
По рейс и по жена не се тича!

Offline AAA

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 235
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3098 on: 23.09.2024, 02:06:36 »
За Сърбия-България не е точно така. Помня онова му видео за влака Белград-София. Мотивът му беше да докаже, че ако си в ЕС е по-добре, отколкото ако не си в ЕС. Политическа поръчка. И двата вагона бяха един дол дренки, и българският, и сръбският. Сръбската тоалетна беше същата като българските. Той не показа българската май въобще, само каза, че сръбската била по-кофти.

Явно си забравил видеото.
Българският вагон беше току що излязал от ремонт и изглеждаше като нов, чист и дори без графити още. Сръбският - пълна мизерия. Да си припомним - от 3:00. Това са фактите.
i=2ME93PUUx-MTY7gh

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #3099 on: 23.09.2024, 07:30:09 »
От сръбския вагон имам лични впечатления. През лятото на 95та, когато имаше ембарго и сърбите идваха с дисагите да купуват юруш всичко, което може, от Илиянци, тръгна международен интер-сити влак от Белград за София - пристигаше някъде към два и половина следобед, след което веднага в 3.25 отпрашваше за Белград, от пети или шести коловоз. Бяха пет такива второкласни вагона, един ресторант и един първокласен. Току-що рециклирани, чисти, миришещи на новичко, с много меки и удобни седалки, принудителна вентилация. За първи път в България се появаваха безкупейни, рециклирани вагони, като рейс. На тях пишеше: "GOZA - Smederevska Palanka". При качване на всяка врата стоеше кондуктор, който дупчеше билетите, понеже сърбите правеха опити да се качват без билети. Но пускаха и вътрешни пътници до Драгоман - плащаше се някаква смешна добавка за бърз влак. Няколко пъти тайно от нашите се разходих, за няма и 40 минути се стигаше до Драгоман, само дето локомотивът бръмчеше ужасно. Веднъж даже ме настаниха в първа класа, понеже всичко беше пълно. Туби с бензин нямаше (като по сръбските автобуси), но багажниците бяха фрашкани до дупка с какво ли не от битака. Като дойде зимата, не знам защо върнаха по-старите купейни оранжеви вагони. По-късно, когато сърбите си рециклираха още по-съвременен и удобен вариант сиви металик вагони с климатик, които тръгнаха за Виена и Цюрих (и с тях пътувах, с Авалата, чувстваш се като цар), тези от клипа плъзнаха по пътническите им влакове.
« Last Edit: 23.09.2024, 07:32:40 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!