Author Topic: БДЖ - обща тема  (Read 568686 times)

Online difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #540 on: 22.09.2011, 00:24:30 »
Нагледен пример за понасяне на отговорностите- Йордан Лечков. Далвери с ощетяване за 700 000 лева и няколко години условно. В БДЖ най-много да полежат в килия 3-4-ма за по един-два месеца... Та оправия няма и възмездие няма. Ако ще да е по най-болезнения начин, но трябва да се направи нещо радикално, че да се обърнат нещата към позитивно развитие. Със запазване на статуквото това няма да стане. Та и персонал, и начин на управление и собственост са нещата, които трябва да се променят вкупом, за да се промени това.
« Last Edit: 24.09.2011, 12:34:54 by difian »

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #541 on: 24.09.2011, 04:20:55 »
Скоро май ще се наложи да прекръстя заглавието на темата на "Миналото на БДЖ"...

А иначе точно продажбата никак не е най-лесното нещо.

Offline puflet

  • Писател
  • **
  • Posts: 38
    • ICQ Messenger - 69506548
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #542 on: 03.10.2011, 15:40:11 »
Quote
> http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/10/03/1167850_bdj_shte_poluchi_zaem_ot_svetovnata_banka_ako_uvelichi/

Превозвачът "Български държавни железници" (БДЖ) ще получи заем от Световната банка, когато успее да събере достатъчно допълнителни приходи, за да може да плаща поне лихвите по старите си кредити. Това каза министърът на финансите Симеон Дянков след среща между представители на правителството, ръководството на БДЖ и синдикатите при премиера Бойко Борисов.

Дянков обясни, че Световната банка е "възторжена" да се подпише окончателното споразумение за отпускането на кредита. Той обаче спирал процедурата заради големите дългове на БДЖ, които са около 800 млн. лв. Дянков добави, че кредитите не се обслужват от 2008 г.

Преди няколко месеца правителството и Световната банка подписаха меморандум за отпускането  на заем от 480 млн. лв. за  държавния превозвача, с който трябва да се покрият част от старите му задължения. Кредитът е държавен и ще се погасява с пари от бюджета. С него трябва да бъдат покрити част от старите заеми на железницата, но отпускането му е свързано с преструктуриране и реформи в сектора, които да доведат до по-висока производителност.

Дянков не уточни колко допълнителни приходи трябва да реализира БДЖ, за да се пристъпи към отпускането на парите от Световната банка. Въпросите откъде ще дойдат препрати към ръководството на компанията, защото "не е моя работа да преценявам какви са мерките". Все пак каза, че това може да стане с привличането на повече товари и "баналната" продажбата на скрап.

От ръководството на БДЖ също не дадоха повече подробности за това как ще увеличат приходите си освен споменатата и от Дянков продажба на ненужни или бракувани вагони и локомотиви, както и на част от почивните станции на превозвача. Според директора на компанията Йордан Недев от това ще постъпят около 35-40 млн. лв. Не е ясно обаче дали този допълнителен приход е достатъчен за изплащането на лихвите по кредитите, каквото условие постави Дянков. Освен това постъпленията ще са еднократни и не е ясно откъде ще дойдат допълнителните средства след освобождаването от ненужните активи.

"Сложно е да бъдат изчислени разходите по лихвите годишно в момента. В много от задълженията сме в просрочия, текат наказателни лихви", каза Недев. Добави, че ако не се вземат предвид наказателните лихви, годишните разходи по останалите са "няколко десетки милиона". "Покрием ли загубата си, очевидно ще можем да ги плащаме със собствени средства", каза още Недев. Добави, че към момента загубата на БДЖ е около 25 млн. лв.

Конкретните разчети за разходите по лихвите и начините, по който ще се покриват те, трябва да бъдат изяснени до петък. Тогава отново ще има среща при премиера в същия формат. До последния работен ден на седмицата трябва да бъдат изчистени и другите спорни въпроси, които предизвикват недоволството на синдикатите - подписването на колективен трудов договор, плановете за намаляване на персонала и преструктуриране на компанията. Ако двете страни се разберат по спорните въпроси, от синдикатите ще спрат подготовката за стачката. И профсъюзите, и министрите, и ръководството на БДЖ обясниха, че на днешния разговор не е ставало дума за съкращения.

От мениджмънта на превозвача планират да намалят служителите с около 1000, като ги пренасочат към новосъздадени дружества за почистване и охрана, които ще се правят съвместно с частни компании. От там уверяват, че хората на практика няма да загубят работата си. Синдикатите обаче не са съгласни с мярката, която вече се прилага за колетната дейност.

И така като чета статията, явно никой няма идея откъде ще намерят пари, тъй че нищо чудно да го видим през крив макарон този заем :(
« Last Edit: 03.10.2011, 15:52:18 by puflet »

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #543 on: 03.10.2011, 18:12:41 »
Не малка сума ще дойде от приватизацията на товарните превози може би, но надали ще е достатъчна. :neznam:

Offline gogomi

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #544 on: 04.10.2011, 11:18:43 »
Сумата наистина може би няма да е малка, но задаълженията са огромни. В един подобен материал, четох че субсидията за пътническите превози 200 млн. на година. Продажбата на товарни превози и вагони за скрап ще донесат пари, но само за момента. След това въобще не е ясно откъде ще идват. Ако е вярно, че държавата дава 200 млн. годишно за да поддържа пътническите превози единственото, което можем да очакваме е да изчезнат. Ако успеят да се изчистят заемите, пътнически превози имат големи резерви в оптимизиране на ГДВ, но при положение, че се въведе ред в Автобусния транспорт. Ако имаме тази добра ситуация пътникопотока ще се увеличи само при условие, че цените останат по същия начин по-ниски от автобусите. С малко повече усилия и ентусиазъм е възможно старите вагони да стават за нормално пътуване. От тук нататък нищо няма да стане без инвестиции в подвижен състав, инфраструктура, билетоиздаване, реклама.

Offline puflet

  • Писател
  • **
  • Posts: 38
    • ICQ Messenger - 69506548
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #545 on: 04.10.2011, 13:47:44 »
И продължението по темата ...

Quote
> http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/10/04/1168280_izcheznali_okolo_500_tovarni_vagona_na_bdj/
Около 500 товарни вагона, собственост на "Български държавни железници" (БДЖ), не са открити при преброяване на наличните активи. Това каза председателят на съвета на директорите на компанията Владимир Владимиров пред БНТ. Според него е възможно вагоните да са нарязани и продадени за скрап, да са изнесени цели или просто да не са открити от хората, които са проверявали.

Случаят се разследвал от "компетентните органи", които трябвало да установят причината за изчезването на вагоните. За изчезването на вагоните потвърди и министърът на транспорта Ивайло Московски, но неговата информация била, че липсват над 1000 и са изчезнали в последните 7-8 години.

Владимиров обясни, че от 2001 г. насам при инвентаризации част от товарните вагони на БДЖ се водели като "непреброени". В това число влизали вагоните, които са заведени като актив, но не са открити при поредната проверка. "Вместо да се отчете, че има вагони, които не са намерени, се появява термин "неброени вагони". На тази практика трябваше да се сложи край", каза Владимиров.

По данни на БДЖ товарните вагони са около 11 хил., а реално се използват около половината от тях. В същото време спедиторски и логистични компании се оплакват, че често БДЖ не може да осигури товарни композиции.

Междувременно днес продължават преговорите между синдикатите, ръководството на превозвача и представители на правителството за колективния трудов договор в БДЖ. Подписването му е едно от условията на профсъюзите, за да спрат подготовката за стачка в железницата. Страните ще преговарят до петък, като за този срок трябва да договорят и изменения в плана за преструктуриране на БДЖ. Ще се уточнява и намалението на броя на работещите в системата, както и мерки за увеличаване на приходите. Допълнителните постъпления са условие за отпускането на заема от 480 млн. лв. от Световната банка, поставено от финансовия министър Симеон Дянков в понеделник.

"БДЖ може да съществува след прилагането на сериозни мерки. Целият процес на оптимизация ще засегне и числения състав на дружеството и това ще стане след пряк диалог със синдикатите. По никакъв начин няма механично да режем хора", каза министърът на транспорта Московски.

Само 500 вагона липсват... а колко ли други 'активи' са вписани в графата "непреброени"?!?

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #546 on: 04.10.2011, 15:06:07 »
Хаха... е те така са могли почти законно да си вземат каквото си поискат от БДЖ :bag:

Offline gogomi

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #547 on: 04.10.2011, 15:39:55 »
И продължението по темата ...

Quote
> http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/10/04/1168280_izcheznali_okolo_500_tovarni_vagona_na_bdj/
 "Вместо да се отчете, че има вагони, които не са намерени, се появява термин "неброени вагони".

А за горивото в тубите на заловените може да се повяи термин "неизмерено гориво"  :D

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #548 on: 04.10.2011, 22:08:37 »
Не че друго, ама бройката на вагоните нещо започна да намалява. Първо се споменаха 1200 вагона, после 1000, сега изведнъж 500... :laugh: Накрая ще кажат че няма липсващи вагони и всичко е ОК. :devil:

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5869
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #549 on: 06.10.2011, 11:15:34 »
Quote
Транспортна полиция броила вагоните в БДЖ, липсват 608

Транспортна полиция е извършила проверка за злоупотреби в БДЖ в периода от началото на юни до края на юли 2011 г. През това време служители на полицията са броили вагони, собственост на холдинга, заедно със служители на железниците.
Резултатите от преписката са предадени в Софийска градска прокуратура, съобщи БНР, като се позова на информация от МВР.

Предстои данните от преброяването на вагоните да бъдат сверени с ведомостите на Български държавни железници. Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев потвърди, че 608 от вагоните липсват. Той коментира, че дисциплината в железниците трябва да се затегне ужасяващо.

"Няма единна информационна система, няма директна комуникация между отделните звена. По никакъв начин не може да сме сигурни, че всичко това, което се купи, ще бъде вложено там, където трябва да бъде вложено и за където се иска, че няма да бъде сменено с нещо старо, а пък новото да си го занесем в къщи. Всякакви схеми, всякакви просто", възмущава се Йордан Недев.

Преди дни стана ясно, че президентът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев е помолил премиера да се провери как от железниците са изчезнали 1200 вагона.
По-късно министърът на транспорта Ивайло Московски потвърди, че има данни, че през последните 5-6 години от БДЖ са изчезнали над 1000 вагона. Той отказа да съобщи детайли, но допълни, че вероятно ще се сезира прокуратурата.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #550 on: 06.10.2011, 22:47:09 »
На влак возих се като дете,
С мама, тате и мойто куче.
Пораснах аз и яхнах джип,
Вече станах ВИП.

В Лондон диплома получил съм,
С четене на вестник SUN
Курсове по финанси и маркетинг
Завършл съм!

Пробвах бизнес с АйТи,
Но преминах към Секюрити.
Впоследствие репозиционирах се,
Почнах работа в БеДеЖе.

Холдингът голям яхнах аз,
Секретарките взеха ме за ас.
С прес-релизи медиите замерям,
Успешно ги зашеметявам!

Вече нямам време за игри,
Девизът ми е:
Железниците разруши -
Парите от тях прибери!

 :help: :help: :help:

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #551 on: 12.10.2011, 13:39:31 »
Quote
За първите шест месеца на 2011 г. БДЖ са реализирали приходи от пътнически превози в размер на 34,912 млн. лв., като в сравнение със същия период на предходната година те са с 345 хил. лв. повече (+1%), показва отчетът на дружеството за полугодието.

От държавния бюджет са получени 84,984 млн. лв. субсидии за пътнически превози и 7,564 млн. лв. компенсации за социални намаления. В сравнение с отчетния период на миналата година субсидиите са увеличени с 8,984 млн. лв. (+11,8%), а компенсациите с 330 хил. лв. (+4,6%).
http://ikonomika.org/?p=5831

Ситуацията е меко казано плашеща.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #552 on: 12.10.2011, 13:56:50 »
Спокойно, нали специалистите ти казаха, че ще се оправят "не с милиони, а с малко пари". Може би държавата трябва да спре да налива милионите, защото те са в ущърб на данъкоплатците, а и на професионалистите. Когато преди около месец писах по темата, мислех че развръзката ще настъпи през следващите 12 до 36 месеца, обаче положението явно е толкова зле, че свършекът на мъките е въпрос на няколко седмици.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #553 on: 13.10.2011, 14:57:05 »
БДЖ предлага да спре 182 влака, за да спести 25 млн. лв. на година

Предложение за закриване на 182 влака по губещи линии на "Българските държавни железници" (БДЖ), съгласие на ръководството на компанията да събира синдикалния членски внос в полза на профсъюзите и продължаващи преговори за подписване на колективен трудов договор в железопътния сектор. Това бяха основните акценти в изказванията на представители на ръководството на БДЖ, на синдикатите и правителството след поредните преговори за бъдещето на държавния превозвач.

Третата среща при премиера Бойко Борисов днес не доведе до развръзка на разговорите, които започнаха преди десетина дни. От нея стана ясно, че ръководството на БДЖ се е съгласило на компромис да събира членския внос от името на профсъюзите, но срещу заплащане. Синдикалните организации са склонни да се подпише действалият доскоро колективен трудов договор в железниците и са се отказали от допълнителните си искания. Въпреки това преговорите по текстовете на договора продължават.

182 влака по-малко

Появи се обаче нов повод за конфликт между двете страни - плановете на БДЖ да съкрати 182 влака по губещи линии. Още миналата седмица от синдикатите обявиха, че превозвачът иска да закрие 200 влака, а от ръководството на компанията отговориха, че окончателният списък не е готов. Сега той вече е на масата на преговорите и включва композиции от София до Бургас, от Кулата до София, между столицата и Благоевград, Перник - София. С разредено разписание ще се движат и влаковете до родното място на премиера Банкя.

От спирането на влаковете щели да се спестят 25-26 млн. лв. на година, не е ясно дали това ще доведе до съкращения на персонала. Възможно е и списъкът с композициите за закриване да се промени, тъй като тепърва ще се събират мнения от общините и агенция "Автомобилна администрация" дали по маршрутите има алтернативен транспорт. Според председателя на КНСБ Пламен Димитров спестените средства "няма да спасят БДЖ". Председателят на борда на компанията Владимир Владимиров обаче обясни, че това са пари на българските данъкоплатци и ако не бъдат спестени, трябва да бъдат компенсирани от бюджетните субсидии.

"С оптимизиране на графиците и дейностите, с продажбата на скрап ще увеличим приходите и намалим разходите и ще можем да погасим част от натрупаните заеми", каза още Владимиров. Той припомни, че това е условието на Дянков, за да бъде изтеглен държавният заем за БДЖ от 480 млн. лв. от Световната банка. Освен това, ако превозвачът погасява сам част от старите си кредити, новият ще може да се ползва и за инвестиции.

Темата за загубата на най-новите влакове не била актуална

От Дянков явно ще зависи и решаването на още един от проблемите на БДЖ - дали ще бъдат запазени 25 от най-новите влакове на превозвача. Наскоро изпълнителният директор на компанията Йордан Недев обяви, че германската банка KfW търси купувач за влаковете "Сименс Дезиро", които БДЖ купи с отпуснат от нея заем. Причината е, че БДЖ не погасява задълженията си по кредита. Част от риска по него пък е поета от германското правителство.

"Дянков ще говори с германския си колега Волфганг Шойбле по темата", каза транспортният министър Ивайло Московски. След това изненадващо заяви, че темата за електрическите мотриси "не е актуална", тъй като в момента банката не си ги искала. Преди два дни от KfW казаха за "Дневник", че ще направят всичко възможно да защитят интереса си, както и този на германското правителство, а това включва и задействане на гаранцията - 25-те мотриси. Без тях БДЖ ще трябва да разреди влаковете по някои линии и да ги обслужва със старите си електрически влакове. Най-новите от тях са произведени през 1972 г.

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/10/13/1176041_bdj_predlaga_da_spre_182_vlaka_za_da_spesti_25_mln_lv/
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline eeasss

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 83
    • ICQ Messenger - 209
    • View Profile
    • http://
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #554 on: 13.10.2011, 15:33:38 »
Оптимизациите са хубаво нещо. Може да се поспори обаче, че функцията на национален държавен превозвач, е именно да поддържа линии, които са на загуба (социална функция). Друг е въпроса дали това е приложимо в бедна и корумпирана държава като България.

Ако това се случи, не виждам никакъв смисъл БДЖ да е държавна компания повече, много по-добре би било да се приватизира. В този ред на мисли най-добре би било държавата да даде лиценз за ползване на националната железопътна инфраструктура от частни фирми. Нали знаете, конкуренцията ражда качество :)

А относново бъдещите закрити линии, оже би най-добрият вариант е да бъдат "аутсорснати" към някой автобусен превозвач, или да се създаде звено към БДЖ, което се занимава с автобусни превози за такива дестинации.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #555 on: 13.10.2011, 15:43:29 »
Не трябва с лека ръка да се закриват жп линии, това, че в момента БДЖ се управлява некадърно, не значи, че няма кой да ги ползва и да печели от тях. Примерно теснолинейката може да стане много печеливша.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #556 on: 13.10.2011, 15:54:03 »
Не трябва с лека ръка да се закриват жп линии, това, че в момента БДЖ се управлява некадърно, не значи, че няма кой да ги ползва и да печели от тях. Примерно теснолинейката може да стане много печеливша.
Тук все пак се говори за закриване на ВЛАКОВЕ, а не на линии, които са към НКЖИ (не че там е розово положението). Специално теснолинейката има сериозен туристическо-развлекателен потенциал, но не виждам БДЖ да показва някакво желание за разработването му. То и парният влак до Банкя беше от ден до пладне въпреки огромния интерес...

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #557 on: 13.10.2011, 21:03:11 »
Още от сега виждам предпоставки за корупция и далаверки в закриването на влакове уж с цел икономии и включване на автотранспорта като алтернатива! :angry:

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #558 on: 13.10.2011, 21:11:42 »
Добре , а би ли могъл някой с икомически познания да ми обясни как е възможно с 600 млн дългове все още БДЖ да е действаща компания? И не мога да се начудя на наивността която проявяват политиците при мисълта за продължаване на дейност от страна на тази компания.Според мен би трябвало час по-скоро да се обявят конкурсни процедури за линиите на БДЖ които да се обслужват от частни оператори.

Offline Fantomas

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #559 on: 13.10.2011, 22:17:01 »
Никой частник няма да вземе пътнически превози, защото те винаги са на загуба!