Теснолинейката, че е уникална- уникална е. Че е потенциална атракция- атракция е... Пак може би, подобно на последните ми постове в ЖП-раздела ще помрача с думи за държавната анархия...
За билетите, картите, таксуването, гратисчийство и кражбите от кондукторите: За...на история, въпреки, че се знае от всеки в страната... Тия от Вазов, защото не знаят, че се краде. Ама то сега си има проверки "от София". Но в цялата система се знаят къде по трасето са проверителите. Бях чел за турникети и подобни простоти... Сещам се за едно литературно произведение- Криворазбраната цивилизация... Няма смисъл да скачаме, да сме от европейци по-европейци, от американци по-американци, че както мина под тоя знак "прехода", доведе само до разруха. И да коментираме, какво трябва да се направи по форумите- нямаме власт и изпълнение, които да ги е грижа и да направят нещо по въпроса. И телевизии, и ЖП-ци, и политици дори четат този и други тематични форуми, където има какви ли не идеи, но... Като цяло липсват стопани на държавата. Не само на БДЖ... Но близо 30-те години разруха трудно ще се възстановят. Може 90-те да сме се доближавали до естествените норми, но сега...
Като цяло системата за таксуване в БДЖ трябва да еволюира. За 80-те например е била идеална, но от тогава, освен цените на билетите друго кажи-речи не се е променило. Примерно, както съм писал и по-рано- абонаментните карти са с крайно неадекватни цени и обхват. Те са абонаментни- за редовно пътуващи и ползващи услугите. Затова един лев/година за учащи/студенти/пенсионери и да ползват 50% намаление е гавра. Такава карта би следвало да е с цена около 20-30 лева. Да- ще има мрънканици, защото на времето като са увеличавали билетите е било редно и картите да увеличат. Та за 20-30 лева, редовнопътуващите отново ще си ги купуват и ще се спре спекулацията с извадени карти за едно-две пътувания, колкото някой да спести 20 лева. Отделно трябва да се разработи и рекламира система с абонаментни карти за участък, маршрут между две точки. Това би било удобно за редовнопътуващи работа/училище - дом. Дори може да се замислят за магнитни карти, подобни на тези на ЦГМ в София. С по-разчупени абонаментни карти за маршрут би се намаило частично гратисчийството и "почерпка" за кондуктора/началника.
Билетите- за определени влакове, предполагам най-вече КПВ може да се отмени двойната цена при таксуване във влака от обслужвана гара. ПВ и КПВ на места се ползват като "градски" транспорт. Висш пилотаж ще е да се въведат "по-умни" касови апарати, за да могат кондукторите да действат по-бързо. Не е рядко явление, кондуктор да не може да си провери и таксува влака, заради много пътници и тромаво издаване на билет. Нещо елементарно ще е по гарите да се сложат и автомати за билети. Примерно на гара Пловдив и коловоза за Асеновград- там ще е доста удобно да има автомат. После кондукторите само "чекират" билетите. С опростяването на издаване на билети и нормалната цена, въпреки че гарата е обслужвана ще намали излишното напрежение по касите. Системата за издаване на билети също трябва да еволюира. Не е чак толкова невъзможно да има интернет и/или взаимна вързаност на компютрите към единна система. По този начин да се издават по-лесно и адекватно билети. Това за плащане за запазено място- това е архаизъм. Предвид годините в които живеем- дори да няма номер на място, бройката на издадени билети не трябва да е повече от местата. С други думи- абсолютно абсурдно е да има правостоящи във влак. Трябва изключително адекватно мислещо звено от диспечери и "следачи", които да обикалят редом с проверителите за потока от пътници. Съответно в определени гари да се залагат резерв от вагони, които да се дозакачват в критични ситуации. Обявяване на извънреден влак- много тромава ситуация, която при по-добро синхронизиране и опростяване би довела до по-адекватно обслужване.
Кондукторите и началник влак- кой не знае, че крадат? А кой ги спира? Еми нали по този начин "няма" приходи в БДЖ и то е на още по-голяма загуба... Над кондукторите е началник влак- той вече играе в комбина. Над тях- проверители- те отчитат дейност и си го връщат на този който не играе с тях. Тук-таме има проверяващи и "от София". Ама "като дойда от София" в цялата мрежа се знае... Тези от София си затварят най-редовно очите и общо взето отчитат дейност. Трябва нещо много голямо да се е случило, да душат медии или да има опасност от медийно отразяване за извършване на адекватна работа. Лично познавам кондуктори, които си докарват по още една заплата отгоре... И е ясно, че там където има намерение да се закрие линия проверките са сведени до минимум, за да се отчете, че "няма пътници". А кондукторите обожават пътническите влакове и тези минаващи през по-бедни села. Не само цигани- всички от такива места дават на джоб. На края се пишат няколко билета и от 100 лева взети, на БДЖ се дават 50. Ясно е, че навсякъде където има пари има и кражби, където и да е по света. Иначе като цяло е ретро цялата система на БДЖ и заплатите на работещите в бранша са малки за неудобствата в които работят. Това е друга причина за занижения контрол. В друга ситуация и персоналът ще бяга.
Споменах вече конкретното движение на влаковете в друга тема и проблемът с локомотивите на БДЖ ТП и БДЖ ПП. Спокойно стига чиновниците да искат, двете може да си разменят локомотиви без "наем", който държавата да си плаща на себе си. Е да- така ще се намалят формалните разходи и формалната загуба на дружествата, което не е в интерес на тяхната приватизация. Същото е с БДЖ ТП/ПП и НКЖИ...
Тези и други казуси, представляващи реалните проблеми на БДЖ, ако се решат би имало резултати. В света бързите влакове, експресите и товарните превози на държавни и частни превозвачи издържат пътническите влакове, като скачени съдове и накрая пак има покриване на разходите и дори печалба.
За атракциони и други услуги... Само в България сякаш са толкова... неадекватни. Това също би допринесло за реклама и евентуална печалба в БДЖ, което пак ще се повторя- не е в интерес за неговото приватизиране. Конкретно за теснолинейката- Както много пъти споменавах, не е непостижимо ретро състава да се пуска на по-високи цени по празници и поводи. Изключително се зарадвах, като прочетох за диско-вагоните в състава за осми декември. Има хляб в атракциони, но те трябва да се инициират от БДЖ, не само наети от частни лица. Ретро състава спокойно може да се изкарва и за пътуването от Септември до Добринище примерно цената да е от порядъка на 20-30 лева, за учащи и студенти на половина. Но срещу тази цена, освен парния локомотив и старите вагони, да има спретнати кондуктори, ретро билети и перфоратори дори... Такова събитие спокойно може да се случва и в участъци от маршрута, освен по целия- около Великден, Коледа, Нова година, празниците на Банско, Разлог, Добринище, Якоруда, 2-ри август. В редовните състави спокойно може да се сложат постери с историята на линията и някои от местата през които минава, насоки към атракциите които могат да се посетят. Такива постери могат да се разлепят и по гарите в страната. Да, факт е че и разписанието е доста окълцано и може да се помисли за по-адекватно с движение на влакове в участък от линията, не задължително по цялото трасе.
И пак идва момента- има ли желание, има и начин. При липса на първото има разруха.