http://iconomist.bg/99671-%D0%9C%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%87%D0%BA%D0%B8-%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D0%91%D0%94%D0%96Милиони за Ковачки и от БДЖПърво клиент, после конкурент, сега бизнесменът вече е доставчик на държавните железници, които регистрират все по-големи загубиПреди 9 месеца, когато бе назначено новото ръководство на БДЖ, само крайните оптимисти очакваха най-накрая да се случи нещо позитивно в 130-годишната държавна фирма. Днес вече и те не чакат нищо хубаво.
Ремонтните програми за подвижния състав са блокирани и влаковете продължават да се палят и разпадат. Уволнения на свръхперсонал в година на избори не може да има. Същото важи и за каквото и да е повишаване на цената на жп билетите – в момента крайградските влакове возят за 1,20 лв. при цена на билетчето за градския транспорт в София от 1,60 лв. А големите обществените поръчки на компанията са насочени по глух коловоз към точно определени родни олигарси, които прибират милиони и на които никой не им търси отговорност за срокове и качество.
В такава ситуация няма как финансовите резултати на държавната железница да не са повече от плачевни. Поделението за пътнически превози отчете 9,9 млн. лв. загуба за полугодието, докато за същия период на миналата година имаше печалба от 2,7 милиона. "БДЖ-Товарни превози" също са на минус – 1,5 млн. лв. загуба за първите шест месеца на 2019 г. Само за юли обаче плановото спиране на "Аурубис", чийто концентрат се вози от държавния превозвач, е докарало още 3 млн. лв. щета и картината става още по-мрачна.
Нови шефове, стара свиркаНовият мениджмънт, воден от изпълнителния директор Никола Василев и председателя на съвета на директорите Григори Григоров, на практика не направи нищо, за да спре течовете и да "разбута кочинката". След като оглавиха холдинга, те не махнаха никого от хората на бившия управленски тандем в железниците Владимир Владимиров – Велик Занчев, през които минаваха схемите, докарали националния жп превозвач до фактически фалит.
Според източници от превозвача още докато новите шефове си подписвали мениджърските договори, имало серия от позвънявания по гарнизона до жп началниците на средно ниво с позива "Нали знаете, че властта не се е сменила" и че резки движения няма да последват. В бивша военизирана структура като БДЖ всяка нерешителност и мекушавост се наказва, така че новите директори в държавната железница, дори в началото искрено да са се надявали да направят нещо смислено, скоро след влизането си в компанията би трябвало да са разбрали, че са се оказали в ролята на мюре.
Всъщност, ако изобщо има някакво сериозно разместване в жп компанията напоследък, то е свързано с името на енергийния бос Христо Ковачки, който напоследък сякаш изскача отвсякъде. Далеч по-тихо и незабелязано в сравнение с офертите за АЕЦ "Белене", но за сметка на това много ефективно, реалният собственик на "Топлофикация Перник" и "Брикел" се дореди до милионите за ремонт на влакове.
Историята на едно разрастванеСамо до преди няколко години Ковачки бе единствено клиент на държавната железница, като оперираше по следната схема: БДЖ сключва договори с регистрирана в офшорна зона компания товародател (спедитор), която вози въглищата от рудниците на бизнесмена до тецовете му. Спедиторът плаща първата и втората фактура и след това забравя следващите за стотици хиляди или милиони левове. Накрая се оказва, че офшорният посредник, който документално няма нищо общо нито с тецове, нито с въглища, се е изпарил, а за железницата са останали несъбираеми вземания за отписване.
През 2015 г. бизнесменът реши от клиент да стане конкурент на БДЖ и си изкара лиценз за жп превозвач от Изпълнителната агенция "Железопътна администрация", която е секторният регулатор. Същата година тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обясняваше по телевизията как енергийният бос дължи на железницата между 12 и 15 млн. лева. Ковачки обаче игра умно и получи всичко, което поиска. А подопечните му няколко десетки хиляди електорални единици пренасочиха политическите си пристрастия от БСП към ГЕРБ или удобни на ГЕРБ формации.
След това той пусна и влакове, които да се движат между неговите предприятия и затвори цикъла. Това стана възможно, след като купи на безценица стари локомотиви и вагони от същото това пропадащо БДЖ. Казват, че сделките били учудващо добри и в търгове със стотици опоскани и изтърбушени возила бизнесменът успявал да избере само такива, които с минимална инвестиция в ремонт могат да започнат да работят.
Така БДЖ загуби 1,5 милиона тона товари на година, които тогава бяха около една трета от общия обем превози на компанията.
Апетитът идва с яденетоСлед като бе клиент и длъжник, а после конкурент, сега Ковачки за първи път ъпгрейдна до позицията на доставчик на БДЖ. Вече не само че не плаща на държавната компания, а тя му е клиент, и то в различни сегменти на бизнеса.
Наскоро компанията му "Гранд Енерджи Дистрибюшън” спечели обществените поръчки за доставка на ток за "БДЖ – Товарни превози” за 487 хил. лв. и за "БДЖ – Пътнически превози” за 15,2 млн. лв.
В средата на август пък малко изненадващо се оказа, че Ковачки ще ремонтира и локомотиви на БДЖ с договор за малко над 4 млн. лв. без ДДС. Става дума за обществената поръчка за "Извършване на планова техническа поддръжка (ТП, МПР и ГПР) и извънпланова техническа поддръжка (РН) на електрически локомотиви серия 46 200 и електрически локомотиви 44 001 и 44 002, собственост на "БДЖ – Пътнически превози" ЕООД за тригодишен период”, обявена още през февруари м.г. Още тогава поръчката приличаше повече на откровена далавера, отколкото на честен търг. Според документацията възложителят – държавната жп фирма, върши 80% от работата по заданието, а фактурите трябваше да заминат към точно определена частна фирма.
Заподозреният печеливш бе дружеството "ЖП Тракция", в което формално собствеността се явява на бивши служители от жп бизнеса на магната Васил Божков. След като фактите станаха медийно известни, последва проверка по случая на инспектората на транспортното министерство, която констатира нередностите и обществената поръчка бе прекратена.
4 млн. лв. за писане на фактури обаче определено са си добра цена и "ЖП Тракция" очаквано заведе дело във ВАС срещу прекратяването на търга. Същото обаче направи и компанията на Ковачки "ТБД-Товарни превози". Административният съд каза, че и двамата кандидати са прави и че процедурата трябва да продължи с тях. Сравнението между офертите е в полза на Ковачки и на 16 август т.г. БДЖ го обяви за победител.
Любопитно съвпадение е, че на същата дата държавната железница е взела друго решение, с което да утеши загубилата съдебното състезание за милионите "ЖП Тракция". С решение №19/16.08.2019 на "БДЖ-Пътнически превози" именно тази компания е определена за изпълнител на подемните ремонти на 7 локомотива на обща стойност 3,5 млн. лева. За да бъде избрана "ЖП Тракция", от обществената поръчка са отстранени останалите трима кандидати – големите румънски заводи "Електропутере ВФУ" и "Релок", както и по-неизвестната компания "Бест консултинг".
Всичко това само показва, че трудната промяна в БДЖ е все по-невъзможна. В компанията нищо старо не е забравено и нищо ново не е научено. Държавата ще продължи да харчи стотици милиони на година за все по-лошата железопътна услуга, а парите по позната пътека ще отиват към правилните бизнесмени.