Това с частниците у нас е наистина малко нож с две остриета. Опитът при автобусните превозвачи показва че в повечето случаи където стъпи частник е трагедия, а където са държавни/общински ситуацията е много по -добре, като в Бургас, Стара Загора, Плевен и др. сравнени с Пловдив, Благоевград. В повечето случаи и при междуградските и междуселските където е дошъл частник спрямо ДАП а преди това нещата са се влошавали драстично.
От друга страна в Румъния има доста частници като Астра, Трансферовиар, Регио Calatori и др. с хубави влакове, а държавния превочвач CFR Calatori последните години си обнови огромна част, почти всичките вагони с такива местно производство в Арад. При това доста добри с лепени стъкла, работещи климатици, вакуумни тоалетни всичко като в 21-ви век дето се вика, и са чисти в едно оцветяване без драсканици. Имат и вагон-ресторанти, и двуетажни вагони, и всичко. До неотдавна влаковете им изглеждаха доста по-зле от нашите, а сега въпреки частниците и конкуренцията видимо дръпнаха бързо много пред нас по отношение на подвижен състав и обслужване.
С Австрия, Германия, Швейцария, Италия и тн. ясно че още поне 20 години няма как да се сравняваме,ама поне ако гледаме в нашия регион може да се надяваме да стане нещо като Румънския вариант и да догоним поне това ниво на съседите ни близките години.